Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen"
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden.
door
Jelmer
Vandaag
om 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:42:09
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
door
Jelmer
Vandaag
om 22:38:53
Probleem bij inbouw decoder
door
Jelmer
Vandaag
om 22:36:32
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 22:15:56
Piko 2025
door
Menno de Vries
Vandaag
om 22:11:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
Rob Bennis
Vandaag
om 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 21:57:25
Rondom Charlois
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 21:16:51
Extra functie in Zimo MS450P22
door
robschuurhof
Vandaag
om 20:42:59
Roco AC modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
René 4312
Vandaag
om 20:11:46
19 Toen
door
Benelux795
Vandaag
om 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 19:06:01
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Jelle1969
Vandaag
om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:16:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood.
door
Ben
Vandaag
om 17:51:54
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
Vandaag
om 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Daafs128
Vandaag
om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 15:57:41
Wat is dit voor component
door
bellejt
Vandaag
om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Edwin2121992
Vandaag
om 14:59:26
3 januari NVBS oliebollenrit
door
thevandijks
Vandaag
om 14:32:11
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 14:01:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
BeneluxSpoor-activiteiten
|
De rondreizende goederenwagen
(Moderator:
Bob R.
) |
De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714) (gelezen 2523 keer)
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11764
De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714)
«
Gepost op:
25 October 2018, 12:03:45 »
“Daar stonden ze dan, op een hoek, en staarden om zich heen; ze keken een zijstraat in met twee rijen stenen huizen, daartussen was een zestal schoorstenen zichtbaar, die even hoog waren als de hoogste gebouwen en tot in de hemel reikten en een zestal rookwolken uitbraakten, dik, vet en zwart als de nacht. Die rookwolken leken wel uit het binnenste van de aarde te komen, waar het vuur van de eeuwen nog smeult. De rook steeg omhoog alsof hij zichzelf opstuwde, en alles moest er voor wijken: een voortdurende uitbarsting. Er kwam geen einde aan; je staarde er naar en wachtte tot het op zou houden, maar telkens weer kolkten dikke wolkenop. Boven in de lucht spreidden ze zich kronkelend en krullend uit tot een uitgestrekt wolkendek, daarna kwamen ze samen in een reusachtige stroom en dreven weg langs de hemel, een zwart lijkkleed zo ver het oog reikte.”
Aldus schetste de beroemde auteur Upton Sinclair het beeld van Chicago in zijn roman “the jungle”. Dit was het boek waarmee hij doorbrak als muckraker en auteur. Chicago. Industriestad pur sang. Goor, vuil, ongezond voor mens en dier. Tot zijn grote teleurstelling sloeg het boek niet aan vanwege de sociale wantoestanden die hij beschreef, maar vanwege de wantoestanden rond het dierenwelzijn.
Chicago was ook de stad van Alphonse Gabriel “Al” Capone, die aan het hoofd stond van een groot crimineel netwerk. Uiteindelijk zou hij in de gevangenis belanden op basis van een veroordeling voor belastingontduiking. De film ‘the Untouchables’ beschrijft deze jacht op Al Capone, waarbij ook een rol was weggelegd voor Union Station.
Welnu, het station dus. Chicago kende meerdere stations. Chicago Union Station was daar een van. Het is dit station dat we nader gaan bekijken. Gebouwd tussen 1913 en 1925 was dit station de thuisbasis van vier spoorwegmaatschappijen:
Pennsylvania Railroad Company
Chicago, Burlington & Quincy Railroad
Chicago and Alton Railroad
Chicago, Milwaukee and St Paul Railroad
De Michigan Central Railroad gebruikte in eerste instantie ook Union Station, maar verkaste na enige jaren naar Michigan.
Het is eind jaren veertig, als een voorbijganger op Harrison Street Bridge blijft staan om de Broadway Limited te zien binnenrollen, getrokken door een van de voormalige vlaggenschepen van de PRR, een T1. Deze locomotieven, gebouwd tussen 1945 en 1946 waren een geduchte concurrent voor de oprukkende dieseltractie, maar feitelijk kwamen ze te laat om nog een verschil te kunnen maken. Ontworpen om passagierstreinen te rijden met 100 mijl per uur, bereikten behendige machinisten snelheden van 140 mijl per uur (225 km/u) om vertragingen in te rijden.
Hun hoogtijdagen waren rond 1950 voorbij. De voetganger die de trein ziet binnenrollen, ziet dan ook een verwaarloosde loc voor de trein. In schril contrast met de goed onderhouden rijtuigen die er achter hangen.
Het duurt even voor de hele trein gepasseerd is en de man maakt zich op om verder te lopen, als hij plotseling iemand de trap naar het seinhuis ziet oprennen. Zijn aankomst zorgt voor een grote drukte bij de bemanning van het seinhuis en nieuwsgierig blijft hij even staan kijken. Wie weet komt er zo iets bijzonders voorbijgereden…
“Callahan, er komt een bijzonder transport naar Union! Moet binnengenomen worden op het goederenperron hier onder. Hoogste prioriteit! Afkomstig uit Nederland. Een soort bedankje voor de Marshallhulp….” Seinhuiswachter Callahan kijkt verstoord op van zijn koffie. “Er gebeuren hier de laatste tijd opvallend veel rare dingen. Eerst duikt er een Russisch slaaprijtuig op, daarna komt er een hele sleep Nederlandse stoomlocomotieven op weg naar een sloper en nu dit weer! Ik durf te wedden dat dat geval niet eens een fatsoenlijke koppeling heeft, maar van dat onzinnige Europese stoot- en trekwerk…”
Na nog wat gefoeter en gemompel drukt Callahan op een paar knoppen, geklik is hoorbaar in de ruimte onder hem en op het grote bord voor hem beginnen een paar lampjes te knipperen. “Kom maar door met dat ding….”
Niet veel later duikt inderdaad een merkwaardige goederenwagen op, geduwd door een rangeerloc van de CB&Q. Rustig brommend komt het ongebruikelijke transport onder het seinhuis door en houdt stil langs het goederenperron waar een groep arbeiders klaar staat de wagen te ontvangen. Opzichter Shortcourt neemt de beladingspapieren snel door om te zien waar hij mee van doen heeft.
De wagon blijkt gevuld met dozen. Tientallen, honderden kartonnen dozen. De man kan zijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en opent een van de dozen. Een glimmend, nieuw boek straalt hem tegemoet. “De laatste stoomlocomotief”. Door Eelco Storm. Verbijsterd bladert hij door het boek en spreekt zijn collega’s aan. “Jongens, hebben jullie dit gezien? Wat een waardeloos boek! De afdrukkwaliteit van de foto’s is belabberd, het stikt van de spelfouten en er staat zelfs tekst over foto’s afgedrukt! Geen wonder dat ze dat hierheen sturen als ‘bedankje’… Dat boek is onverkoopbaar! Dit moeten duizenden exemplaren van dat boek zijn….”
Hoofdschuddend verlaat Shortcourt de wagen. “Zet dit geval maar even weg bij het perron van de CB&Q, dan ga ik even rustig denken wat we hier mee moeten….” Het boek dat hij in zijn hand hield, verdwijnt met een plof in een vuilcontainer op het perron en Shortcourt gaat op weg naar het personeelsverblijf om een bak koffie te halen.
Een korte rangeersessie later, mogelijk gemaakt door callahan in de seintoren, staat de Nederlandse goederenwagen beschut onder dak. De rangeerder maakt van de pauze gebruik om een sigaretje op te steken en op zijn gemak door het boek heen te bladeren. Hij is buitengewoon geïnteresseerd in het Nederlandse spoor en begrijpt niet zo goed waarom Shortcourt zo liep te schuimbekken. “Dit is een fraai boek, niet perfect, maar er staan een hoop onbekende opnames in. En een paar mooie kleurenopnames ook nog, dat zie je niet vaak…” Terwijl rangeerder Strongwind het boek dichtslaat en zijn peuk uitdrukt, gaat de telefoon. Het is opzichter Shortcourt.
“Weet je wat, we schuiven die wagen door naar Maxwell Street. Daar staat ‘ie niemand in de weg. En die buurt kan wel een vrolijk kleurtje gebruiken. Het is daar zo donker…. Kunnen zij meteen plaatjes kijken en zijn wij van die lading boeken af….” Grijnzend steekt de rangeerder zijn hand op en langzaam rolt het kleine, smetteloze Nederlandse wagentje over het emplacement van Union Station. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voor Chicago zijn kenmerkende grauwe waas over dit wagonnetje laat neerdalen.
Eelco
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5858
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714)
«
Reactie #1 Gepost op:
25 October 2018, 12:49:53 »
Smeuïg leuk verhaaltje Eelco.
Ik vroeg mij al af wat ze met dat boeken overschot zouden doen....
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12556
Re: De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714)
«
Reactie #2 Gepost op:
25 October 2018, 13:16:37 »
From Union Station to Union Station
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714)
«
Reactie #3 Gepost op:
25 October 2018, 18:37:04 »
Mooie Amerikaanse stoomloc Eelco!
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7180
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714)
«
Reactie #4 Gepost op:
25 October 2018, 22:16:21 »
Ik weet het niet, maaarrreh...
Als dat ding ter hoogte van Maxwell Street moet overnachten, is de kans op vandalisme levensgroot.
Ruige buurt daar.
Wellicht beter om hem bewaakt te stallen.
Anders zit ie straks van top tot teen onder de graffiti.
Dat kan nooit de bedoeling zijn.
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12556
Re: De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714)
«
Reactie #5 Gepost op:
25 October 2018, 22:18:46 »
zo iets?
«
Laatst bewerkt op: 25 October 2018, 23:11:15 door Bob R.. Reden: Link herstelt
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
BeneluxSpoor-activiteiten
|
De rondreizende goederenwagen
(Moderator:
Bob R.
) |
De rondreizende goederenwagen in Chicago, door Eelco (NS8714)