Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet  (gelezen 1181 keer)

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Hallo allemaal,

Saechsische Waggonfabrik Stollberg bracht een aantal jaren geleden de Voith Maxima uit in H0. Mijn inziens een prachtig lelijk model, dus die moest ik hebben. Sinds een tijd probeer ik een baan te bouwen en te digitaliseren. Dit lukt aardig met wat speurwerk in forum, navraag bij dealer en gezond verstand. Bijna alle locs lopen in nagenoeg fabrieks-stand over de baan zonder in het oog te springen met gekke bewegingen o.i.d. Stelt dus enigszins gerust. De meeste locs zijn met ESU uitgerust. Fijne decoders en met een locprogrammer gemakkelijk te programmeren.

Maar nu. Ik haalde de Voith uit de doos na een tijd opslag. Tijd om wat werkzaamheden te gaan verrichten in het keurslijf van Windigipet. Maar hij lijkt zijn eigen wil te hebben.
Het opstelspoor waar de loc binnen komt, ongeacht waar op de baan, is verdeeld in 2 stukken. De open baan heeft nu nog een snelheidslimiet van 110km/h, het eerste stuk van het opstelspoor 80 km/h en het 2de deel is bedoelt om te stoppen. Alle locs voldoen aan deze gestelde voorwaarden. Remmen af in deel 1 en stoppen in deel 2. Echter de Voith remt geheel niet in deel 1 en begint met stoppen halverwege deel 2. Halverwege omdat ik dit zo heb ingesteld. Dat is te laat want dan schiet de loc het "stoppen" contact voorbij en bezet een ander spoor of knalt alsnog in een vertrekkende trein.

Nu ben ik eerst wat aan het vogelen geweest met optrekken en afremmen. Heb iets gespeeld met de maximum en gemiddelde snelheid. Max snelheid snap ik denk ik. Gemiddelde snelheid, ik heb er een idee van maar weet niet of ik het goed interpreteer. Hier zit volgens mij het probleem ook niet maar weet het niet zeker.

Na wat cv's gewijzigd te hebben en vooral naar beneden te hebben bijgesteld werd de loc rustiger maar loopt nog steeds te ver door. Nu kwam ik erachter dat de loc bij halve snelheid op de regelaar van Windigipet al de maximale snelheid bereikt. Dit verklaart ook waarom de loc niet afremt in het 80km/h deel. Door deze vaststelling dacht ik, waar of niet, alle decoders en regelaars staan ingesteld op 128 rijstappen behalve de voith. In windigipet heb ik de stand van de decoder gewijzigd ik 14 rijstappen. De wijziging heeft geen effect gehad op het rijden. Omdat ik geen idee heb van cv's in een uhlenbrock decoder weet ik dus niet hoe de cv,s voor rijstappen in de decoder staan. Ook weet ik niet of dit wel het daadwerkelijke probleem is.

Graag jullie reactie. Mocht ik niet voldoende info hebben verstrekt over de decoder dan komt dat omdat ik niet kan herleiden welk type decoder in de loc aanwezig is.
De fabrikant geeft enkel:
• Uitgerust met deze interfaces:
– PluX-22 voor digitale decoder
– SUSI voor sound
– LISSY voor treinbeïnvloeding
• Digitale uitvoering inclusief Uhlenbrock-decoder
met acht functies

Alle cv's die ik tot nu toe gewijzigd heb is met behulp van cv's die ik op internet kon vinden. Wellicht niet op toepassing van de decoder in de loc maar ik moet toch iets proberen.
Loc heeft een geluidsdecoder.
Graag een oplossing en als iemand de juiste cv's kent van deze loc? Graag, ik houd me aanbevolen.

Groet Pallie
DB periode V-VI

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2018, 12:50:06 »
Hallo ??

Na wat cv's gewijzigd te hebben en vooral naar beneden te hebben bijgesteld werd de loc rustiger maar loopt nog steeds te ver door. Nu kwam ik erachter dat de loc bij halve snelheid op de regelaar van Windigipet al de maximale snelheid bereikt. Dit verklaart ook waarom de loc niet afremt in het 80km/h deel. Door deze vaststelling dacht ik, waar of niet, alle decoders en regelaars staan ingesteld op 128 rijstappen behalve de voith. In windigipet heb ik de stand van de decoder gewijzigd ik 14 rijstappen. De wijziging heeft geen effect gehad op het rijden. Omdat ik geen idee heb van cv's in een uhlenbrock decoder weet ik dus niet hoe de cv,s voor rijstappen in de decoder staan. Ook weet ik niet of dit wel het daadwerkelijke probleem is.
Ik heb geen idee hoe windigipet werkt maar moet je niet met een geijkte loc werken om een mooi rijgedrag te krijgen voor netjes remmen/stoppen?
Programma's zoals Koploper namelijk wel.
Dus eerst de maximum snelheid instellen, en dan de loc ijken. Dan benut je het volledige regelbereik van de decoder. Dit zie jij dus terug in je onjuiste maximum snelheid.

Als je geen idee hebt van de juiste CV's is het nooit een handig idee om maar lukraak iets te gaan wijzigen.
Er zijn een aantal CV's die gestandaardiseerd zijn maar het merendeel is door de fabrikant naar eigen inzicht te gebruiken.
Wat bij het ene merk werkt kan daardoor bij een ander merk een heel andere functie hebben en de boel in het honderd gooien.

Graag jullie reactie. Mocht ik niet voldoende info hebben verstrekt over de decoder dan komt dat omdat ik niet kan herleiden welk type decoder in de loc aanwezig is.
Zit er geen handleiding bij de loc?
Anders even CV7 en 8 uitlezen om daarmee te achterhalen welke decoder het precies is.

Alle cv's die ik tot nu toe gewijzigd heb is met behulp van cv's die ik op internet kon vinden. Wellicht niet op toepassing van de decoder in de loc maar ik moet toch iets proberen.
Loc heeft een geluidsdecoder.
Graag een oplossing en als iemand de juiste cv's kent van deze loc? Graag, ik houd me aanbevolen.
Wat ik al schreef zomaar CV's gaan wijzigen is nooit een goed idee als je de functie niet weet.

Ik ken de loc verder niet en weet ook niet welke specifieke decoder erin zit. Misschien even verder googelen.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2018, 13:29:10 »
Nu ben ik eerst wat aan het vogelen geweest met optrekken en afremmen. Heb iets gespeeld met de maximum en gemiddelde snelheid. Max snelheid snap ik denk ik. Gemiddelde snelheid, ik heb er een idee van maar weet niet of ik het goed interpreteer. Hier zit volgens mij het probleem ook niet maar weet het niet zeker.

Na wat cv's gewijzigd te hebben en vooral naar beneden te hebben bijgesteld werd de loc rustiger maar loopt nog steeds te ver door. Nu kwam ik erachter dat de loc bij halve snelheid op de regelaar van Windigipet al de maximale snelheid bereikt. Dit verklaart ook waarom de loc niet afremt in het 80km/h deel. Door deze vaststelling dacht ik, waar of niet, alle decoders en regelaars staan ingesteld op 128 rijstappen behalve de voith. In windigipet heb ik de stand van de decoder gewijzigd ik 14 rijstappen. De wijziging heeft geen effect gehad op het rijden. Omdat ik geen idee heb van cv's in een uhlenbrock decoder weet ik dus niet hoe de cv,s voor rijstappen in de decoder staan. Ook weet ik niet of dit wel het daadwerkelijke probleem is.

Wat bedoel je met 'gemiddelde snelheid'? Het aanpassen van cv6?
In ieder geval, als je cv5 (maximum snelheid) instelt, dan om te beginnen ook cv6 aanpassen op ongeveer 40 procent van cv5.

Rijstappen stel je in met cv29 en dat is op alle decoders hetzelfde, want één van de weinige gestandaardiseerde cv's.

Verder denk ik dat je een heel eind komt met de gebruiksaanwijzing van een vrij recente Uhlenbrock locdecoder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:20:39 »
Bedankt voor jullie antwoord. Even zo gezegd: ik ben er nog niet achter welke decoder er in zit. Staat ook niet op de site van de fabrikant. Het enige wat ze vermelden is dat het een uhlenbrock is.
@ Henk, het is idd een recente decoder. Maar wel de eerste van de uitgegeven Maxima,s. Dat is al wel even geleden. Ik heb idd geprobeerd om met recente CV,s te werken. Dat reageerd goed.

@ remunje???
Misschien wat op het verkeerde been gezet. Lukraak CV,s  wijzigen is het niet. Maar proberen moet kunnen. Naar mijn weten kun je elke decoder in fabrieksstand terug zetten. Volgens mij is daarbij het gevaar geweken.

Ik zit nog steeds met het idee in mijn achterhoofd dat wanneer de rijregelaar half staat de loc al volgas rijdt. Daar heb ik nog geen verklaring voor. Ik zal met de dr5000 van digikeijs eens proberen of het probleem daar het zelfde is.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:49:54 »
Hoi,

Met CV4 kun de afremvertraging instellen.
Je zou deze kunnen verlagen.

Een tip over CV4: Zet deze niet op nul, sommige decoders vinden dat niet leuk.

mvg spock


pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:04:05 »
Hallo Allemaal,

Ik heb even geprobeerd met de DR5000. Hier doet zich het zelfde probleem voor. De loc rijdt op rijstap ca 50/55 al volgas. Kan dit te maken hebben met spanning per rijstap?

@ Spock, ga ik even proberen.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Voith Maxima met Uhlenbrock decoder rijdt te lang door in windigipet
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2018, 11:12:32 »
Maar wat gebeurt er nu als je cv5 verlaagt?
En verlaag je dan gelijk ook cv6?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.