Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
Vandaag om 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
Vandaag om 23:10:28
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:01:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:00:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
  

Auteur Topic: Roco kortkoppeling  (gelezen 6257 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26402
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Roco kortkoppeling
« Gepost op: 14 January 2008, 11:35:25 »
Hoi trein freaks :-)

Ik heb wat Roco kortkoppelingen gekocht.
Wat me opvalt is dat als ik deze koppelingen op Roco wagons monteer dat er een behoorlijk kortere ruimte ontstaat tussen de "bumpers/stootdoppen" in vergelijk met de standaard Roco koppelingen.
Wat vreemd vind ik het dat het verschil VEEL minder is (hooguit 1 mm) is bij Trix wagons.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoor graag van jullie.

mvg
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2008, 11:40:17 »
Het doel van kortkoppelingen is om wagons kort te koppelen daarom zitten ze zo dicht op elkaar. Dat van die trix wagons is waarschijnlijk omdat die hun nemschacht (waar je de koppeling in doet) verder naar achteren hebben geplaatst.
Voor grootspoorfoto's zie site

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2008, 11:44:44 »
Ik weet niet hoe oud je Trix wagens zijn, maar sinds Trix onderdeel is van het Märklinconcern krijgen de wagens de tegenwoordige standaard Märklin koppelingen. Dat zijn koppelingen die al behoorlijk kort koppelen. Een echte Roco kortkoppeling (dus niet de universal) voegt daar nog maar een beetje aan toe.
Roco zelf levert zijn wagens met de aloude standaard beugelkoppeling. Dat is in het geheel geen kortkoppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26402
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2008, 11:55:45 »
Het betreft hier Trix wagons van ca. 1-2 jaar oud.

mvg
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26402
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2008, 11:59:09 »
Nog even een kleine aanvulling.

In de Roco catalogus staat een foto van de kortkoppeling. Hier zie je dat de "bumpers/stootdoppen" TEGEN ELKAAR KOMEN. Volgens mij is dit niet goed. je moet  altijd wat ruimte overhouden. Toch ?

mvg
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22638
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2008, 12:02:53 »
Nee, bij een perfect functionerend kortkoppelmechaniek onder de wagen kunnen de buffers op het rechte stuk echt tegen elkaar aan staan.

Voor een perfect functionerend mechaniek is wel onder andere een volledig starre verbinding tussen de wagens nodig. De koppelingen op de Trix zijn niet volledig star en dus laat Trix nog wat ruimte tussen de buffers. Voor de Roco Universal geldt hetzelfde. Maar met de echte Roco kortkoppeling of de Fleischmann profi krijg je wel een goede starre verbinding die in beginsel buffer aan buffer rijden mogelijk maakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2008, 13:02:02 »
Vaak zit er op het kortkoppelmechaniek ook wel wat speling, waardoor de bufferafstand tussen een getrokken trein en een stilstaande trein iets kan verschillen. Een trein die bij stilstand strak buffer-aan-buffer staat, heeft bij het rijden dus toch enige ruimte tussen de buffers (en de balgen, wat ik persoonlijk storender vind).
Reinier

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2008, 01:34:14 »
Volgens mij is dat haast niet te voorkomen met de standaard mechanismen. De veertjes die daar in zitten worden door het gewicht van de trein iets uitelkaar getrokken. Zwaardere veertjes zetten is ook niet altijd een optie ivm de vaak te scherpe modelbogen.

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2008, 09:07:52 »
De rek en strek oefeningen van de ROCO kk's vielen mij ook op, dus heb ik stammen samengsteld en deze gekoppeld met imitatiekoppelingen, die ik op de laatste Houten beurs heb gekocht. Verder bevallen de ROCO kk's mij prima en ben blij dat ze weer in productie zijn.
Op deze wijze heb ik een wat ouder Trix wagon ook in een stam  opgenomen, maar wel aan een ROCO-bak. Over NEM gesproken  ;)

Gr

Dirk
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2008, 13:21:22 »
Dirk, volgens mij bedoel jij de Roco universeelkoppeling (die is uit produktie geweest), de kortkoppeling is steeds in produktie geweest.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2008, 13:29:25 »
Even een plaatje geschoten, praat wat makkelijker misschien



Van links naar rechts :

Ribu starre koppeling - Brawa starre koppeling - Roco kortkoppeling - Roco universeel - Marklin/Trix kortkoppeling - Fleiscmann Profi.

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2008, 14:09:58 »
Dirk, volgens mij bedoel jij de Roco universeelkoppeling (die is uit produktie geweest), de kortkoppeling is steeds in produktie geweest.

Groet Gerrit

Je hebt gelijk Gerrit, in mijn optiek koppelt die ook (prettig) kort. ::)

Gr, Dirk
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2008, 16:25:24 »
Doet ie ook, maar geeft nog wat speling en koppelt niet geheel star, dit laatste is nodig om een goede werking van het kortkoppelmechanisme te verkrijgen. Ze koppelen ook bijzonder soepel.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26402
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #13 Gepost op: 29 January 2008, 10:13:56 »
Hallo daar ben ik weer :-)
Heb dit weekend wat Fleischmann Profi kortkoppelingen gekocht.
Ze koppelen korter dan de Roco kortkoppelingen. Het scheelt bijna 2 mm !!
Alleen komen de buffers nog steeds niet tegen elkaar. De afstand is nog ca. 2 mm. Niet veel maar toch.
En bij Trix wagons (nieuwe modellen) is nog steeds te veel, ca. 5-6 mm.

mvg
Wim
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: Roco kortkoppeling
« Reactie #14 Gepost op: 29 January 2008, 11:24:31 »
Hallo
Kun je met kortkoppelingen een zesasser loc laten rijden op een boog van
72cm dus rails nr 1 van piko.Volgens mijn leverancier wel maar ik wou toch
ook uw bevindingen hieromtrent.Ik heb toch sterke twijfels.Het zou volgens
hem wel gaan met sommige roco locs.
Dito
« Laatst bewerkt op: 29 January 2008, 11:26:43 door dito »