Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: Het perfecte model  (gelezen 7347 keer)

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Het perfecte model
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2008, 12:14:44 »
velen kunnen of willen zich dat permitteren, en dat wordt een stuk makkelijker als men zich weet te beperken, en niet alles hoeft te hebben. Met zo'n "norm" kan Wim Mesü wel inpakken met zijn 600/2000 en kan Friskorn de tent wel sluiten.

Wim,

Ik zet niet voor niets boven mijn verhaal "ik beperk met tot wat ik van de grote fabrikanten verwacht". Natuurlijk is er een markt voor duurdere modellen. Nl. zo'n 100 stuks per type. Dat is nl. tegenwoordig de oplage van een Philotrain model. Maar als er alleen modellen in de prijsklasse van Philotrain of PB op de markt zouden zijn dan zou niemand (in iedere geval geen jongere) meer in deze hobby in kunnen stappen.

Hans

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Het perfecte model
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2008, 12:20:07 »
Spoor N related:

Ik vind tegenwoordig dat een goed model pas een goed model is als er een NEM-stekker inzit. Fleischmann (deze naam moet ik noemen om het voorbeeld te onderstrepen) heeft zo'n stekker maar dan moet de decoder weer op een andere plek in je N-loc, dus veel kabels overal langs.
Trix bijvoorbeeld heeft een goede steekverbinding. Ik merk toch dat ik daar tegenwoordig op let: hoe makkelijk is een decoder in te bouwen?

Dit verhaal zal waarschijnlijk het meest voor spoor N gelden.....
« Laatst bewerkt op: 14 January 2008, 21:17:18 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd »

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Het perfecte model
« Reactie #17 Gepost op: 14 January 2008, 12:22:57 »
ik ben super blij met mijn 2400 kwas prijs kwaliteits verhouden tjha ....
daar kun lang over blijven praten, tis maar net hoe hoog jij de lat legt.
ik ben zelf een roco freak,

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Het perfecte model
« Reactie #18 Gepost op: 14 January 2008, 12:54:31 »
Het perfecte model is dat zelfgebouwde/gewijzigde model waar je zelf tevreden over bent...

W. Denie

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Het perfecte model
« Reactie #19 Gepost op: 14 January 2008, 13:16:32 »
zolang de ene het perfecte model ziet als een blauwe tank, want dat past zo mooi in de rij wagens, en de andere een model afwijst omdat de revisiedata niet op zijn baan passen, heeft dit soort discussies geen zin.Punt
Jeder muss nach seiner Facon selig werden. Wim Denie
« Laatst bewerkt op: 14 January 2008, 14:21:12 door W. Denie »

HenkB

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Het perfecte model
« Reactie #20 Gepost op: 14 January 2008, 14:02:13 »
Hallo allemaal,

Je kunt in ieder geval er naar streven om een bijna perfect model op de markt te brengen. Wat ik dan graag zou zien, is dat de verlichting van een loc volmaakt te regelen is. Dus frontverlichting (L-sein), sluitverlichting, zwaailichten, cabineverlichting, enz. en dat je dit alles zelfstandig (dus onafhankelijk van elkaar) met een decoder kunt regelen. Voor de fabrikanten is dit een klein kunstje en ik denk ook weinig kostenverhogend (10 tot 20 euro).

Groeten,
Henk

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re: Het perfecte model
« Reactie #21 Gepost op: 14 January 2008, 15:21:30 »
Het perfecte model ...

... is een exacte verkleining van de werkelijkheid ;)

Anoniem

  • Gast
Re: Het perfecte model
« Reactie #22 Gepost op: 14 January 2008, 15:33:06 »
Nee, want dan wil-ie niet door de bogen en wisselstraten, zijn de wielflenzen eng smal, kun je er niets aan vastkoppelen, breken de stroomafnemers bij het minste of geringste af, wordt het bijvullen van diesel en/of het scheppen van kolen een lastige zaak, enzovoort enzovoort  ;D.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Het perfecte model
« Reactie #23 Gepost op: 14 January 2008, 15:52:41 »
Daar is toch al een TV-programma over...
Holland's next top-model   :P
No dress rehearsel, this is our life.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Het perfecte model
« Reactie #24 Gepost op: 14 January 2008, 17:09:59 »
Over de prijs van het ideale model

Ik vindt dat een ideaal model NIET percé perfect op schaal moet zijn, maar vooral een goede prijs/kwaliteit verhouding moet hebben. Het zijn dan wel geen zeer perfect omgezette modellen, maar dit vind ik bijna perfecte modellen van vorig jaar (bestonden al langer)

- Roco 290
  deze was/is in vele verschillende vormen verkrijgbaar en de prijs van
  onder 50 Euro is prachtig. De nadelen zijn makkelijk te verhelpen met wat
  onderdeeltjes
- Roco 218 TEE
  prachtig model, goedkoop (had hem voor 40 euro). Dat hij een verkeerde 
  brandstoftank heeft, daar val ik niet over.
- Piko 218
  een prachtige stunt. Sinds de introductie in 2001 zijn er al vele varianten
  voor 55 euro een model wat prima rijdt (jammer van de sluitseinen)

Vul het lijstje aan.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

RichardK

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Het perfecte model
« Reactie #25 Gepost op: 14 January 2008, 18:56:08 »
Het perfecte model...




Is bij voorbaat niet Nederlands.

Anoniem

  • Gast
Re: Het perfecte model
« Reactie #26 Gepost op: 14 January 2008, 20:40:33 »
Voor mij is de prijs an sich volslagen irrelevant voor een model. Wat wél van doorslaggevend belang is, is mijn inschatting van de waarde van het model. Die bestaat grotendeels uit de verhouding prijs / kwaliteit, maar ook andere factoren kunnen meespelen, waarbij ik met name denk aan de schaarste van het product (voor een collector's item ben ik bereid meer te betalen dan voor een model waarvan er dertien in een dozijn gaan). Nu weegt iedereen wel op die manier een keuze af, maar ikzelf voer dat nogal ver door. Dat betekent dat ik best eens een model tegen kan komen voor € 700 of 1000 en dat ik nog bereid ben dat ervoor neer te tellen ook. Natuurlijk héb ik dat geld op dat moment niet, maar dat is een ander verhaal ;D. Van belang is dat mijn waarde-inschatting, taxatie zo je wilt, ongeveer overeenkomt met de vraagprijs van het ding. Ik trek dan ook geen maximumgrenzen als 'meer dan € 200 geef ik niet uit'.
Hoe komt die waardering dan tot stand? Dat is een optelsom van vrijwel alle zaken die al beschreven staan. Detaillering, rij-eigenschappen, uitvoering (front- en sluitseinen en dergelijke), productiejaar, plastic vs. messing, uniciteit, maatvoering, prijzen van "vergelijkbare" modellen et cetera. Dat weeg ik af tot mijn persoonlijke prijskaartje en dan ga ik eens kijken wat ze voor het ding vragen :).

En natuurlijk is het perfecte model niet Nederlands ;D ;D.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Het perfecte model
« Reactie #27 Gepost op: 14 January 2008, 21:13:04 »
Citaat
en dan ga ik eens kijken wat ze voor het ding vragen.

En dat doe je dan natuurlijk: "Swiftly and with style"!



Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Het perfecte model
« Reactie #28 Gepost op: 14 January 2008, 21:16:27 »
Marcel,

Ik ben het met je eens over de Trix 1200 voor > 300 eu.
Wat ik probeerde met mijn vorige draadje was de fabrikanten motiveren om toch metalen modellen te blijven maken omdat ik er erg van houd maar het pakte wat anders uit.
Mijn excuses aan de Roco freaks die zich aangevallen voelden. Roco heeft prachtige modellen maar jullie kennen ook allen hun gebreken en missers die er geweest zijn.

Groet, Albert.

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Het perfecte model
« Reactie #29 Gepost op: 14 January 2008, 21:39:32 »
laten we nou beter vertellen wat we in een goed model willen anders word het weer oorlog denk ik.  :-X
wat ik trouwens net zat te bedenken, dat locs de sluitseinen dmv een functie toets bedienbaar moeten krijgen bij digitaal gebruik, het is nl heel erg storend om rode lichten in een trein te hebben. :)

Wesley
« Laatst bewerkt op: 14 January 2008, 21:47:43 door Wesley »
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.