Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Schwarzwald - (Baanplan H0)  (gelezen 7869 keer)

JP007

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Gepost op: 13 januari 2008, 18:28:38 »
Hallo iedereen!


Zoals de titel al verraadde, ben ik bezig met het ontwerpen van een baanplan. Ik ben nog maar 15, maar ik ben al enkele jaren gebeten door modelbouw. Ik heb de microbe overgekregen van mijn pa die ook 'met de treintjes speelt'. Ik ben nog eerder onervaren in de wereld van modelbouw, zeker op vlak van elekronica. Ik heb voordien al een baan gehad, maar deze heb ik terug afgebroken omdat hij eigelijk op niet veel leek. Maar nu wil ik graag een echte baan bouwen met het thema 'Schwarzwald'.

Enkele feiten, wensen:
-Fleischmann modellgleis
-Spoor HO
-Analoog
-Tijdperk II of III
-Heuvels karakter (Schwarzwald) -> diverse hoogteverschillen
-Beschikbare ruimte: L-vorm met een buitenrand van 3m op 2m
-Dubbelsporige hoofdlijn die door het landschap rijdt.
-Eventueel een zijlijn? (spoorlijn naar toeristische plaats)
-Klein station met typisch karakter Schwarzwald (tips voor plan?)
-...

Hoe hoog zou de baan moeten komen? (maw: hoogte tafel) Als ik met spoor HO werk, hoe hoog moeten de heuvels ongeveer worden?

Is het mogelijk om onder de tafel kasten in te werken? Ik zou anders kasten bouwen in hout voor al mijn materiaal en dan erboven de baan zetten.

Ik ben redelijk creatief, maar zoek nog naar inspiratie voor verdere uitwerking van dit project. Is dit project mogelijk? Kent er iemand een gerelateerde baan met deze stijl? (Schwarzwald) Ik zoek ook nog een naam voor de baan/project. Iemand ideeën?

Graag tips, hints en hulp gevraagd...

Groeten,
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2008, 09:30:20 door Hans van de Burgt »
Schwarzwald! HO Baan in aanbouw

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2008, 18:34:06 »
Kasten bouwen onder je baan kan je doen, als je er maar voor zorgt dat je nog bij je electronica onder de baan kan. En eventueel in een tunnel voor als er ooit is wat ontspoort.  Ik ben ook bezig met iets zwartswouderigs te bouwen. Zie het draadje ''nieuwe start'' in ''wat zijn we aan het bouwen''.  Je weet in ieder geval al wat je wilt. Succes met alles alvast!

WillemNS

  • Gast
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2008, 18:36:32 »
Hallo .....?

Leuk thema. Je zou eens kunnen kijken naar de baan van Jeroni (Boppard) is wel spoor N maar is ook een dubbelsporige hoofdlijn door de bergen.
Als je bergen echt in schaal namaakt in h0, dan zijn ze ongeveer nog 100 meter hoog. Je moet gewoon een beetje een redelijke hoogte nemen die mooi oogt.
Ikzelf heb ook kasten onder de tafel staan, werkt erg makkelijk vind ik, je kunt je materieel zo pakken en wegzetten.
Ik heb aangehouden (volgens mij zijn het ook de Nem-normen) de hoogte van je elleboog als hoogte van de tafel.
Je zou ook aan iets van ongeveer een meter kunnen denken.
Over je baanplan: Je moet zelf iets bedenken, dan kunnen wij er iets mee (verbeteren en tips geven eventueel)

Willem

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2008, 18:49:03 »
Citaat
Als je bergen echt in schaal namaakt in h0, dan zijn ze ongeveer nog 100 meter hoog

Dan kom ik op 8700 meter, zo hoog is het Zwarte Woud niet  ;)
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

WillemNS

  • Gast
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2008, 18:56:28 »
Howhow, foutje van mijn kant, ik bedoel 10 meter :P

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2008, 20:09:35 »
Willem, hij heeft het over heuvels, niet over bergen. Ook in Baden-Württemberg leggen ze het spoor door de dalen, niet over een berghelling. Wat de baan van Jeroni betreft, die gaat nota bene langs de Rijn, dus dat is ook niet echt een berglandschap.

Aan de voorlopig naamloze (hint!) vragensteller: je zou eens kunnen kijken naar de producten van de firma Faller, die komen namelijk uit het Scharzwald en zullen vast wel enkele gebouwen uit hun eigen omgeving hebben.

Heel stereotiep is een gebouw waarvan de begane grond wit gepleisterd is en de eerste verdieping met hout bekleed, met zo'n overstekend dak en bloembakken aan de balkons. Of er daadwerkelijk stations zijn die er zo uitzien weet ik echter niet, omdat Google verrassend zinvolle weinig resultaten laat zien wanneer je op 'schwarzwald' en 'bahnhof' zoekt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2008, 20:38:06 »


Misschien zoek je zoiets 007?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2008, 20:59:53 »
Hi Jean Paul/Jan Peter/Jeroen Pieter, kortom: JP007!

Kijk hier eens naar. Exact jouw thema zou ik zo denken. Laat je niet meteen ontmoedigen, want dit zijn professionele jongens en meisjes (a la RailZ Miniworld) en hebben iets meer ruimte enzo.

Maar het is een goede bron van informatie dacht ik zo. Verder staat op www.bahntv-online.de ergens een reportage van een klein uurtje over deze baan! Allemaal in het Duits, maar plaatjes en TV kijken is sowieso niet moeilijk!

Groeten,

J

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
    • RhB-Modelbaan
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2008, 21:07:35 »
Als je bergen echt in schaal namaakt in h0, dan zijn ze ongeveer nog 100 meter hoog. Je moet gewoon een beetje een redelijke hoogte nemen die mooi oogt.

Als je alleen een helling nabouwt, vanaf de voet oplopend naar de achterzijde van de tafel, heb je gelijk een mooie achtergrond voor foto's, ruimte (onder de helling) voor "wegzetsporen" en de berg loopt (achter de kamermuur) in je fantasie door naar die 10 m. Kan heel mooi lijken.

Ik zou gaan voor een station in de bocht over de volle lengte van de tafels en hoogtens nog een spoortje ergens halverwege de helling. Niet meer dan dat. Misschien geeft mijn baan wat inspiratie, maar het is geen Zwarte Woud...

Met groet, Jan
Vanaf 2015 bouwend aan een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2008, 23:13:00 »
I love Kyllburg  ;): klik klik klik

Hoogte baan: Hangt er denk ik mede vanaf wat jezelf lekker vindt werken maar een niveau vanaf 90- 100cm afhankelijk van je lengte. H0... elke cm is in werkelijkheid 87 cm wat betekent dat als je met de genoemde afmetingen werkt (Beschikbare ruimte: L-vorm met een buitenrand van 3m op 2m) de mogelijkheden beperkt zijn.
Elke 30 cm hoogteverschil is in werkelijkheid 26.1m...=.>niet echt een berg...maar er zijn heel veel mogelijkheden afhankelijk van je eigen idee en mogelijkheden.

gr. Paul

« Laatst bewerkt op: 14 januari 2008, 00:06:04 door Peter Korsten. Reden: Link ingekort. »

JP007

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2008, 19:44:53 »
Bedankt allemaal voor de antwoorden! Ik denk dat ik hiermee al een stuk verder kom. Ik heb ondertussen niet bij de pakken blijven zitten. Ik heb deze week al enkele ontwerpen gemaakt van stukken landschap, hoe ik ze eruit wil laten zien. Ik zal ze binnenkort eens plaatsen zodat jullie al een beeld krijgen hoe ik het eruit wil laten zien.

Ik had al het idee om de fallerhuisjes die in de catalogus staan bij de rubriek schwarzwald aan te kopen. Zelf vind ik ze prachtig. Ik heb het dan over de boerderijtjes (die met wit onderaan en vakwerk met bloembakken), de watermolen, de koekoeksklok, enz... Deze zou ik in het landschap laten inwerken.

Omdat ik me meer fixeer op landschap en thema zal er ook meer plaats worden gemaakt hiervoor. Ik had in gedachten om enkel de dubbelsporige lijn door het landschap te laten rijden zonder veel extra's. (deze komt in twee niveaus op de baan) Een heel klein haltepunt zal er misschien komen, maar dan meer als goederenstop omdat dit haltepunt bij een klein dorpje komt te staan met een typische houtzagerij. Het dorpje leeft van de houtindustrie. Er komen enkele kleine huisjes te staan rond de zagerij die mbv treintransport de goederen transporteerd. Dit komt wat hoger in het landschap te staan. Het landschap glooit dan verder naar beneden. Op de helling vinden we de typische boerderijen waar ik het al eerder over had. Er komen bossen en weides die elkaar afwisselen en waar er enkele dieren rondlopen. Ook een klein kapelletje komt midden in het landschap te staan. Meer naar beneden komt er een beek - rivier waar de watermolen zijn plaats zal vinden tussen de donkere wouden. (hexenlochmühle) Bij deze toeristische trekpleister komt een parkingetje en een klein café waar de toeristen iets kunnen drinken. (een klein gehucht eigenlijk)

Het landschap start rechts in de l-vorm op een hoogte waar we het dorp vinden en gaat dan naar links door bossen, velden,... Het treintraject komt een tweetal bruggen tegen omdat er een dal is. (met beneden rivier en autoweg) Het traject verdwijnt even in de berg voor een opstakel en komt dan weer lager in het landschap te voorschijn. Het tweede deel van de l-vorm wordt dan benut om het glooiend landschap weer te geven met de boerderijtjes.

Het is nu nog moeilijk om het allemaal voor je ogen te zien, maar ik zal binnenkort de eerste schetsen hier op het web zetten zodat jullie ze kunnen bekijken en becommentariëren.

Ik zal de baan op een 80 - 90 cm hoogte zetten. (tafelhoogte) Onder de tafel komen dan zelfgemaakte kasten. (iemand een tip welk hout ik kan gebruiken voor de kasten, baan, bergen...? Het komt wel allemaal in mijn kamer, dus het moet wel proper zijn en een beetje mooi ogen...) Ik zal binnenkort achter hout gaan om de tafel en kasten bouwen. (vorm veranderd niet meer) Meer hierover hoor je later.

Oja, Mijn naam is gewoon Matthias. JP007 gebruik ik gewoon vaak als gebruikersnaam op sites.

Groetjes,

Matthias

Schwarzwald! HO Baan in aanbouw

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2008, 19:57:06 »
In schaal N is er een station die heet Swarzach. Dat ziet er zwarte wouderig uit (gebruik ik zelf ook) Ik weet alleen niet of die ook in H0 is?

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2008, 20:17:55 »
Dag Matthias,

Je kan je baanontwerp heel mooi onder woorden brengen. Wanneer ik het lees zie ik het landschap a.h.w. voor me. Succes met de bouw en we zien t.z.t. wel foto's verschijnen. Leuk project!!

Grtn: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
Re: Baanplan HO Schwarzwald
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2008, 20:25:17 »
Dan kom ik op 8700 meter,

Dat is meer de Mount Everest al is die nog 140 meter hoger  8)
Alleen weinig treinen daar in het Himalayagebergte.

mvg,

Matthijs

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2008, 21:58:05 »

Zoals Steen al opmerkte, weet je het beeldend onder woorden te brengen. :D De diesel en kolendampen kun je er al bij ruiken ;D
Maar waarom geen enkelsporige "neben" bahn gezien de ruimte die je hebt en de nadruk die je wil gaan leggen op je scenery? gr. Paul