Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Schwarzwald - (Baanplan H0)  (gelezen 7870 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2008, 22:00:14 »
Matthias, dat klinkt erg veel als Schapbach, een dorpje gelegen aan de Wolf(ach) met inderdaad de houtzagerij, vlak daarnaast de camping Alisehof (erg populair bij Nederlanders, te zien aan de commentaren in hun online-gastenboek en, eh, dat de site in het Duits en het Nederlands is) en verder de Edeka, een Konditorei, twee Gaststätten en een kerkje met die ui-vormige spitsen. Als kind ben ik daar met mijn ouders een aantal keer geweest.

Wat je je af zou kunnen vragen is of je misschien meer speelmogelijkheden op je baan zou willen hebben. Weliswaar is wat je beschrijft erg realistisch (in ieder geval realistischer dan sommige van die achtbanen die op vier, vijf niveaus treinen in en uit tunnels hebben rijden, maar ben je niet bang dat het je op een gegeven moment gaat vervelen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2008, 22:38:08 »
Nee  ;D

Als in: wat hij wil gaan bouwen kan zeker leuk zijn! 'T is maar net wat je belangrijk vind....;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2008, 23:05:23 »
Klopt helemaal, maar er komt een dag, hopelijk tenminste, dat je klaar bent...

Nou ja, daar kun je je over 20 jaar zorgen over gaan maken. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JP007

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2008, 23:08:51 »
Hallo,

Het idee van de 'neben'baan lijkt leuk. Ik zal eens de mogelijkheden morgen overlopen. Ik kan misschien een stuk enkelsporig maken? Ik had al de gedachte van naast een hoofdlijn ook een kleine enkelsporige baan aan te leggen. Deze zou meer het dal doen. (linkerdeel van de l-vorm) Het lijkt misschien leuk om deze langs de beek door het woud te laten gaan. (toon ik jullie nog op tekening. Beneden op de baan in het 'dal' komt de hexenlochmuhle langs een beek. (samen met het gehucht) Ik kan daar misschien een oud vervallen haltepunt plaatsen die volledig verwaarloosd is, en waar enkel nog het café-restaurant draait. (doet nu dienst als toeristencentrum en café van de hexenlochmuhle.) Zou dit een goed idee zijn? De beek stroomt verder het 'woud' in. Het zou misschien mooi zijn om de spoorlijn deze 'waterweg' te laten volgen tot hij ergens in de heuvels verdwijnt???)

Ik zou dus graag de nadruk op het landschap leggen. Het moet voor mij echt lijken, en er moet een soort van 'verhaal' achter steken. Het plaatje moet dus kloppen. Ik zie niet graag op één plaats vier keer dezelfde trein passeren. In werkelijkheid kan dit ook niet. Een vredig landschap met hier en daar de spoorweg die opduikt lijkt mij het mooiste.
Voor mij is het realisme het belangrijkste. Ik hecht er veel belang aan dat het allemaal klopt. Het is mij niet zozeer om de speelmogelijkheden te doen, maar eerder om het landschap, iets om naar te kijken. Ik wil er diverse details in verbergen, waardoor het landschap blijft boeien. Hier en daar in het landschap een detail die er voor zorgt dat er steeds weer een nieuw verhaal opduikt. Hierom is het mij te doen, om uren naar de baan te kunnen turen wanneer hij af is en zo af en toe een trein zien passeren. Lijkt mij zalig! Daarom wil ik zoveel mogelijk thema in mijn baan steken. Het zal dus een relatief eenvoudig treinplan worden.

Bedankt allemaal voor de toffe commentaar! Ik waardeer dit enorm. Ik zal zo vlug mogelijk de eerste schetsen op het web zetten zodat jullie kunnen meekijken en -genieten naar/van mijn ideeën.

Groetjes,

Matthias
Schwarzwald! HO Baan in aanbouw

JP007

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2008, 20:25:09 »
Hallo,

Ik heb vandaag mijn eerste schetsen van gisteren omgezet in een klein plan. Ik heb snel even een website aangemaakt om de schetsen te tonen. Je vind één hoofdplan en dan nog twee kleintjes. Ik kan niet goed websites maken, dus je moet er niet veel van verwachten. Het is tenslotte de schets waarom het gaat, en niet het kader waarin het staat. De twee andere schetsen staan wat meer naar rechts. Je zal met de balk wat de pagina moeten verschuiven om ze te zien. Binnenkort komt er meer op!

Je moet maar eens kijken en zeggen wat je er van vindt. Mensen die dingen willen opmerken mogen het hier altijd posten. Ik kan altijd commentaar gebruiken om zo mijn baan te verbeteren.

http://www.everyoneweb.com/modelbaanschwarzwald/

Groetjes,

Matthias
Schwarzwald! HO Baan in aanbouw

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2008, 20:43:42 »
Matthias,

Je hebt er goed over nagedacht. Mijn complimenten! Heerlijk om je verhaal zo te lezen.... Ik zie een klein kopstation met 2/3 sporen?

Ik ben erg benieuwd naar je definitieve baanplan! Ik denk dat je daar wel wat meer ruimte kwijt bent voor het station dan dat je nu gereserveerd hebt. Maar dat is het voordeel van de pc. Je kunt het veranderen totdat je tevreden bent  8)

Succes en veel plezier!
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2008, 07:13:10 »
Wow, wilde dat ik zo kon tekenen. Het ziet er erg goed uit, maar kan je technisch nog wel wat hoofdbrekens bezorgen.

Wat puntjes waar je misschien aandacht aan moet besteden:
  • Het station aan de linkerkant kan alleen vanaf een (1) van de sporen vanaf het hoofdbaanvak worden bereikt; je zult dus tegen het verkeer in moeten als je het station verlaat. Ik denk dat dit voor de aftakking rechts (in de spiraal) ook geldt maar kan dat niet met zekerheid zeggen. Het station lijkt ook erg klein; ik schat de lengte van de sporen op zo'n 30 cm
  • Je schaduwstation lijkt erg kort; ik zou dit persoonlijk volledig in de bocht leggen, maar dan wordt je linker poot wel wat breder. Of het helemaal verplaatsen zodat het onder de langere poot past maar dat is een grotere aanpassing aan je ontwerp (misschien een extra nivo erbij?.
  • Ik denk dat je op de linker poot wat problemen gaat krijgen met het overwinnen van hoogte verschillen; aftakking van de hoofdlijn, er vervolgens overheen met je station en de hoofdlijn moet nog genoeg stijgen om daar weer overheen te kunnen

Ik zou het eens gaan uitwerken met een CAD programma (winrail, drail, xtrkcad etc) en kijken hoever je komt.

Succes, WimS

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Schwarzwald - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2008, 09:43:11 »
Dat ziet er al veelbelovend uit zeg.
t grootste nadeel wat je gaat ondervinden met een hoekbaan is dat je altijd vanuit hetzelfd standpunt naar je baan kijkt. Dit gaat meestal na 2 , 3 jaar vervelen en dant is doorgaans het moeilijkste punt in de opbouw.
Ook krijg je een probleem in het beeiken van de verste hoek.
Je maximale larlengte om iets goed te kunnen maken of doen is 90 cm. Bij een hoek baan zit je al gauw op 120-140.

Probeer eens een andere vorm in dezelfde ruimte.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!