Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: 25 jaar later, een nieuwe start.  (gelezen 2260 keer)

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
25 jaar later, een nieuwe start.
« Gepost op: 23 september 2018, 21:38:01 »
Hoi allemaal,

Zoals de titel al zegt, ben ik na vijfentwintig jaar weer begonnen met deze hobby. Jaren geleden heb ik een leuk, simpel modelspoor baantje gehad waar ik als jong kereltje (4-12 jaar) leuk van genoten heb. Helaas is de boel daarna in vergetelheid geraakt doordat andere interesses op mijn pad kwamen. Voornamelijk een passie van tabletop hobby gaming (Warhammer 40K, om specifiek te zijn) en moest de tafel van de modelspoor baan gebruikt worden als speeltafel daarvoor.

Nu ik, 25 jaar later) eindelijk een huis waar ik enigzins de ruimte heb voor een modelspoor baan, begon het langzaam toch weer te kriebelen. Eerst eens gewoon uit nostalgie wat plaatjes en filmpjes bekeken en later stiekem toch eens gaan rondneuzen wat er inmiddels te koop is en wat een en ander zou kosten…

Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en een leuk digitaal NS startsetje van Piko aangeschaft. Met wat extra spoor pakketten omdat enkel een ovaaltje rijden toch snel z'n flair gaat verliezen. :) En nu dus de plannen om dit begin langzaam, beetje bij beetje, uit te breiden naar iets mooiers. Voorlopig blijf ik nog even simpel met een losse baan op een oude keukentafel doorgaan, maar ik heb wel de ambitie om iets permanenters te maken. Voor nu wil ik gewoon graag even lekker kunnen spelen met verschillende baan ontwerpen en gewoon met wat treintjes te kunnen rijden.

Uitgangs punten voor mij zijn:
- Simpelweg lol hebben met een paar treinen die rond rijden.
- Niet te veel aandacht voor wat realistisch/accuraat is.
- Thema van NS/nederland, en dan voornamelijk station(s) en lange, platte (het is toch NL... :) stukken.

En daarmee kan ik gelijk overgaan naar een paar puntjes waar ik toch wat inbreng van buiten af zou willen. Ik vind het leuk om zelf dingen uit te zoeken, maar ik merk dat ik toch wel een beetje vast loop op een paar puntjes.

- NS InterCity wagons. Het start setjes dat ik heb bevat een NS TRAXX lok en twee NS IC wagons. Nu zou ik dit graag uitbreiden, maar dat blijkt nogal tegen te vallen aangezien deze niet breed beschikbaar zijn. Piko verkoopt de IC wagons helaas niet los… Ik heb enkele opties hiervoor, maar ik twijfel nog een beetje wat de beste aanpak is, dus wat meningen zijn meer dan welkom.
1. Artitec/LS models. Dit vind ik een nogal dure optie (als ze al te vinden zijn). Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van Piko erg prettig, het hoeft niet te duur te zijn voor mij. Deze optie schiet gelijk in de top-of-line, wat wellicht ook vreemd afsteekt bij wat ik nu heb.
2. Marklin InterCity. Ook nog wat aan de dure kant, plus dan zal ik ook nog eens de assen/draaistellen (dolly's ???) moeten vervangen aangezien ik tweespoor heb.
3. Marktplaats/Catawiki afstruinen. Moet je een beetje geluk mee hebben. En ook hier weer de vraag of het detail/afwerkings verschil opvallend gaat zijn.
4. Piko DB wagons "leasen". Bij tekort aan materiaal dan maar lenen bij de buren. :) Goedkope oplossing die er niet zo heel vreemd uit zal zien. En voor de toekomst is het mogelijk om te proberen deze zelf veranderen naar NS kleuren/bedrukking. Een leuke uitdaging, maar ik vraag me af of ik daarmee niet gelijk te hoog grijp…

- Station layout. Ik heb al wat zitten spelen in SCARM en ik loop toch een beetje tegen wat ruimte beperkingen aan. Aangezien ik het beeld van een station met meerdere sporen (4/5 ofzo, en idealiter een optie voor een A/B spoor met inhaal wissels halverwege) erg mooi vind, ben ik die aan het uitproberen. Maar dan kom ik vaak al uit op tafels van bijna 4 meter lang, wat toch echt buiten mijn ruimte budget is. Dus ik vroeg me af of anderen wat leuke ideeën hebben om zoiets te modeleren? Of moet ik gewoon accepteren dat wat ik wil niet echt kan in de ruimte die ik heb?

Ben benieuwd naar de eventuele inzichten de meer ervaren hobbyisten. Alvast dank daarvoor! :)

Oh, en als het beter is deze vragen los te stellen op andere subfora, laat het even weten...
Groeten, Wouter.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: 25 jaar later, een nieuwe start.
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2018, 21:57:26 »
Welkom op het forum en welkom terug in de wondere wereld der modeltreinen.
Wat je hebt gekocht zijn die Traxx en twee, ik denk Duitse rijtuigen die Piko voor de gelegenheid geel met blauw heeft gekleurd. Traxx klopt wel, hoewel alleen op de HSL te vinden. De rijtuigen zijn eerder fantasie. Geen punt, als je daar niet wakker van ligt.

NS heeft wel Duitse rijtuigen in geel met blauw gehad onder de naam ICK en ICL maar net weer anders dan deze. Veel fabrikanten namen de gelegenheid te baat om gemakkelijk Nederlandse rijtuigen te kunnen fabriceren en die vind je tweedehands vaak voor zeer redelijke prijzen. De uitvoeringen lopen nogal uiteen van eenvoudig en vaak wat ingekort tot zeer gedetailleerd en perfect op schaal vergelijkbaar met LSmodels. Roco heeft kans gezien meerdere kwaltieiten uit te brengen. In ieder geval, als je zoekt naar “ick h0” dan krijg je een optocht aan modellen te zien die volgens mij heel aardig bij dit beginnetje passen. Als je ze eerst wil bekijken, kan je eens een beurs bezoeken.

Je loopt alleen het risico dat je over een jaar teveel weet en opeens alles op schaal en hypercorrect wilt hebben. Dat zie je dan wel weer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 25 jaar later, een nieuwe start.
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2018, 23:22:34 »
Hoi en welkom :)

Even een tip voor IC rijtuigen: heb je al eens naar Lima gekeken? Deze heeft ook ICR rijtuigen gemaakt, weliswaar met een iets versimpelde detaillering maar tweedehands best een prijstechnisch aardig alternatief. Het enige nadeel vind ik dat ze niet echt kortkoppelen, ze hebben nog een ouderwetse beugelkoppeling op een vaste houder.

Mocht je overigens iets zoeken voor je Piko Traxx dan kun je ook naar de Marklin Fyra set kijken (art.nr. 42648). Dat zijn zes rijtuigen in die zuurstok rood/roze/witte uitvoering voor rond de € 250,- en als je ze in de winkel koopt dan wisselt de winkelier gratis de wielen voor 2-rail exemplaren :) Het voordeel is dat ze dan ook niet opvallen tussen bijvoorbeeld andere tweedehands geel/blauwe ICR's van Marklin.

Met vr. groet, Martijn.

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 25 jaar later, een nieuwe start.
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2018, 11:15:41 »
Hoi,

Bedankt voor de tips! Lima heb ik inderdaad ook naar gekeken. Inderdaad goed spul voor een redelijke prijs. Enkel lijkt het erop dat kortkoppelingen dan niet mogelijk zijn. Daar ben ik nu nog niet mee bezig, maar wil ik in de toekomst misschien wel gaan doen. Maar tot die tijd is dat een leuke optie. Ik zie dat er wel het een en ander van Lima op Marktplaats staat, zal daar eens iets dieper in duiken.

Ik heb inmiddels op Catawiki ook veel interessante zaken langs zien komen. Op het moment een aantal Piko NS IC rijtuigen. Precies wat ik zoek! Daar ga ik me eens in vastbijten. :)

En na veel vijven en zessen heb ik eindelijk een baan ontwerp in elkaar weten te draaien waarmee ik precies kan doen wat ik graag wil en dat past binnen de ruimte die ik heb. :) Zoals altijd weer blijkt, de aanhouder wint! :D

Ook de beurzen ga ik eens afstruinen. Vanmiddag even naar een kleine in Tilburg (lekker in de buurt). Ik ben ook van plan om over een tijdje naar Houten en/of Eurospoor te gaan. Al was het alleen maar om nog wat meer inspiratie op te doen.

Nogmaals bedankt voor de tips en hulp!
Groeten, Wouter.

wke

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 25 jaar later, een nieuwe start.
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2022, 21:26:02 »
Zombie topic!  :o

Anyway, na ruim 4 jaar, leek Halloween me wel een toepasselijk moment om eens als een zombie uit het graf te kruipen. Helaas bleek het dat mijn herstart in de modeltrein hobby een valse start was. In de thuis situatie rennen er inmiddels 2 kleine jongetjes door het huis (4 jaar en 2,5 jaar oud nu) en het blijkt dat het me toch wat lastig viel om met die twee kleine kereltjes erbij de tijd (en vooral de energie...) te vinden om me met volle overgave in de hobby te storten. Ik heb in de tussentijd zowel voor als na corona-tijd wat beurzen bezocht (ook samen met het hele gezinnetje) en mijn verzameling treinen flink uitgebreid. Maar helaas heb ik dus geen baan om ze op te laten rijden. We zijn ook van plan om met het gezin naar Model Spoor Zuid te gaan, de interesse is niet minder geworden in die tijd.

Inmiddels hebben we een relatief rustig gezinsleven in huis en begint het wel steeds meer te wringen dat ik niet met m'n treinen kan rijden. Dus daar ga ik eindelijk eens iets aan veranderen. Ik heb wel al het hout werk voor de H0 baan klaar, het is enkel een kwestie van het baanplan definitief maken en beginnen met rails leggen en een trein te laten rijden. Voor wie geïnteresseerd is, zal ik ook een bouw topic daarvan starten. Helaas zullen de voortgangs rapportages slechts met lange tussenpozen gemaakt worden... Andere hobbies (cover-bandje, fantasy boeken, gamen en ook eens wat sporten tussendoor) willen ook weer aandacht dus het time-management tussen als die dingen is de uitdaging du jour. :)

Daarnaast heb ik inmiddels ook het plan gemaakt voor een veel kleiner N baantje, dat ik hopelijk wat vlotter kan afronden en waarmee ik dus sneller op een leuke manier een handvol treintjes kan laten rijden. Ik heb geen ambitie om een hele vloot aan N modellen op te bouwen. Maar zo heb ik wel sneller wat leuks om ook aan de jongens te laten zien (ze snappen al bijna dat ze met sommige dingen heel voorzichtig moeten omgaan...  ;)) Dat wordt een prettig gestoord en eigenwijs baantje waarvoor ik zeker een bouw topic ga maken, aangezien ik wat andere meningen daarover wel interessant vind. Ik kan al niet bevolen dat ik alle tips daadwerkelijk ter harte ga nemen (zoals ik al zei: eigenwijs  :P).

Hoe dan ook, ik heb enorm zin om aan de slag te gaan en heb al legio andere ideeën om ooit (of misschien nooit) uit te proberen. Wordt vervolgd!
Groeten, Wouter.