Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 22:54:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
  

Auteur Topic: China en Hongkong met hogesnelheidslijn aan elkaar verbonden  (gelezen 765 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
China en Hongkong met hogesnelheidslijn aan elkaar verbonden
« Gepost op: 23 September 2018, 15:45:04 »
In Hongkong is een hogesnelheidstrein in gebruik genomen die China en de regio aan elkaar verbindt. Met de Express Rail Link kunnen passagiers binnen 40 minuten tussen de zuidelijke Chinese stad Guangzhou en Hongkong reizen. Het zou ongeveer negen uur duren om van Hongkong naar Peking te komen met de nieuwe trein.

De komst van de spoorlijn, die omgerekend ruim 9 miljard euro heeft gekost, ligt gevoelig. Critici vinden dat China een inbreuk pleegt op de vrijheid en het rechtssysteem in Hongkong, doordat in de trein en op stations Chinese wetten gelden. Zij vinden dat de trein symbool staat voor de greep die China probeert te krijgen op Hongkong en zien de lijn daarom als een Trojaans paard dat wordt binnengehaald.

Hongkong was lang een Britse kolonie en werd in 1997 teruggegeven aan China. Daarbij is afgesproken dat Hongkong grotendeels autonoom zou zijn en dat de meeste Chinese wetten niet per definitie ook gelden voor Hongkong.

Toerisme

Volgens China is er met de spoorlijn geen sprake van een inbreuk op de autonomie en het rechtssysteem van Hongkong. Voorstanders wijzen erop dat de lijn goed is voor het toerisme, omdat Hongkong nu directe toegang krijgt tot het ruim 25.000 kilometer lange spoornetwerk van China. Ook denken ze dat immigratie beter kan worden gestroomlijnd met de Chinese wetten die op de lijn gelden.

Ook de autoriteiten in Hongkong benadrukken vooral de economische voordelen van de hogesnelheidslijn.

Bron: Www.nos.nl