Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:00:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
Vandaag om 22:42:53
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
  

Auteur Topic: Piko Vectron, schijnwerpers en rangeerlicht toevoegen  (gelezen 1433 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Piko Vectron, schijnwerpers en rangeerlicht toevoegen
« Gepost op: 15 september 2018, 20:52:11 »
Onlangs heb ik een Piko Vectron van European Locomotive Leasing aangeschaft.



Ik wilde graag een Vectron die in Nederland rijdt maar die is er nog niet zodat ik het plan heb opgevat om deze Piko aan te passen. De locomotief is af fabriek voorzien van twee pantografen. Omdat de locomotief ooit op mijn Nederlandse baan moet gaan rijden heb ik er 4 Sommerfeldt pantografen opgezet.



De locomotief is standaard voorzien van schakelbare front en sluitverlichting aan beide zijden als er een PluX22 decoder in de goed verzorgde basisprint gestoken wordt. Een blik op de basisprint leert dat Piko een aantal features heeft voorbereid maar niet uitgevoerd. (Op bovenstaande foto zijn alle veranderingen reeds uitgevoerd.)

Kleine tegenslag had ik in het begin. Zodra ik met de locomotief wilde rijden stopte de decoder ermee door kortsluiting. Omdat ik de locomotief wilde gaan verbouwen wilde ik hem niet via mijn leverancier naar Scaletrading (Piko importeur) sturen en weken kwijt zijn. Op advies van de winkel een mailtje naar Scaletrading gestuurd. Gelijk antwoord dat als ik de defecte motor op zou opstruren ik per omgaande een nieuwe motor zou krijgen. Weekje later per post een nieuwe motor ontvangen. Mijn complimenten voor deze goede service. Mag ook weleens gezegd worden.  (y)



Op de lichtprintjes is ruimte voor nog twee LED's. Eén voor de schijnwerpers en één voor de bestemmingsaanduiding.



Voor goederentreinen wordt de bestemmingsaanduiding niet gebruikt maar in Duitsland wordt de Vectron ook voor passagiersvervoer ingezet.



Ik heb de voorgenomen veranderingen t.a.v. de verlichting even in een tabelletje gezet. Standaard heeft de locomotief schakelbare front- en sluitverlichting. Heel makkelijk kunnen er schijnwerpers worden toegevoegd. Kwestie van twee ledjes toevoegen en twee weerstanden. Een stapje verder is het toevoegen van de rangeerverlichting. Doordat Piko één led per zijde gebruikt voor de beide frontlichten kan alleen het topsein als rangeerverlichting worden gebruikt.


SCHIJNWERPERS

Allereerst voeg ik de schijnwerpers toe.



Op de lokatie aangeduid met LED4 soldeer ik een warm witte led (SMD 0603)



Om het solderen te vergemakkelijken gebruik ik een soldeerhulpje.



Aan de achterzijde van het lichtprintje komt op de plek van R4 een SMD 0603 weerstand van 3k. De groene en paarse draad komen eveneens aan de achterzijde  op het soldeereilandje KW2.



Op de basisprint komt de andere zijde van de paarse en groene draad eveneens op het soldeereilandje KW2. KW2 is reeds met de Aux3 en Aux4 uitgang van de decoder verbonden. Het realiseren van de schijnwerpers is hier in principe klaar. Nog even de decoder functiemappen en rijden maar.


RANGEERVERLICHTING

De volgende stap is het toevoegen van de rangeerverlichting. Ook dit is een fluitje van een cent omdat de Piko basisprint reeds (met een trucje) in alle mogelijkheden voorziet. Het topsein bevindt zich boven op de basisprint en deze is rechtstreeks met F0f en F0r van de decoder verbonden. Om deze schakelbaar te maken dienen we de print te beschadigen en dat doen we dus niet.
Om de beide frontlichten apart van het topsein te kunnen aansturen maak ik gebruik van de ongebruikte uitgang voor de bestemmingsaanduiding (KX)



eenvoudig de witte draad verplaatsen van F0f naar KX. Deze uitgang KX is via weerstand RX2 (en RX3, aan de andere zijde) verbonden met decoderuitgang Aux5 en Aux6. De eigenlijke weerstanden voor de frontverlichting zitten al op de verlichtingsprinten dus in plaats van de weerstanden RX2 en RX3 te plaatsen volstaat het om daar een doorverbinding te solderen.



Frontverlichting, schakelbaar aan beide zijden.



Sluitverlichting, schakelbaar aan beide zijden.



Schijnwerpers met topsein (afhankelijk van de functiemapping).



Frontverlichting én schijnwerpers.



Topsein als rangeerverlichting aan beide zijden.

Hiermee werkt alle verlichting zoals gewenst. Echter er zit nog een leuke toegift op de print.


BUFFERCONDENSATOR



Piko heeft op de basispriint ruimte gereserveerd voor een bufferelco. Het is echter niet voldoende om alleen deze bufferelco te monteren er moet ook een diode, weerstand en doorverbindingsbrug worden aangebracht.



R3 moet worden toegevoegd om de laadstroom te beperken. Ik heb hier een weerstand van 47 Ohm gebruikt. Om bij het ontladen de volledige spanning te kunnen gebruiken wordt er een diode (D1) antiparallel geschakeld over de weerstand.
Dan moet er nog een doorverbinding op S9 of S10 worden gemaakt. Doorverbinding S9 is voor de 5V logische spanning van de processor op de decoder. S10 is voor de positieve spanning (blauwe decoder draad) voor de LED's. Hiermee wordt knipperen van de LED's bij slecht contact met de rails voorkomen. Ik heb voor S9 gekozen.

Hopelijk hebben andere modelspoorders iets aan deze informatie en dit ombouwverslag.

Groet, Frits





Groet Frits

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Piko Vectron, schijnwerpers en rangeerlicht toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2018, 15:50:20 »
Zelf geen Piko Vectron, maar dit is een staaltje van vakmanschap, en mooi van Piko dat ze eigenlijk de voorziening al gedaan hebben.

Bravo Frits !

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Piko Vectron, schijnwerpers en rangeerlicht toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2018, 15:59:28 »
en mooi van Piko dat ze eigenlijk de voorziening al gedaan hebben.

Bravo Frits !


En ook dat mag wel eens van gezegd worden. Mooi van Piko.. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".