Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:40:30
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: SpagettiSporen in N  (gelezen 4964 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
SpagettiSporen in N
« Gepost op: 13 september 2018, 13:58:47 »
Ik ben recent verhuisd en mijn modelbaan is verhuisd van een hoekje op zolder naar een flinke ruimte in een eigen kamer. Tijd dus om te kijken wat er van mijn wensen lijst gerealiseerd kan worden. Wat betreft de baanvorm ga ik voor de hondebot met aan een enkelsporige aftakking een emplacement. De aftakking komt op twee Beneluxspoor modules en zal geheel volgens hun normen gebouwd worden. Het geheel wordt dus digitaal en thuis met iTrain aangestuurd, maar dat zal nog wel een paar jaar duren.
Voorlopig heb ik dit als uitgangspunt:

Ik krijg aan de linkerkant het groene en het bruine wissel niet verbonden. Het eronder getekende spoor zou de verbinding kunnen maken, maar deze gaat dwars door alle sporen heen. Wat vast ligt is dat alle sporen op 0 liggen en alleen het blauwe spoor op 55mm. Dit geeft in het getekende baanplan overal ruimte om met een trein rond te kunnen rijden.

Heeft er iemand suggesties om de twee wissels te verbinden?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2018, 14:50:56 »
Hallo Gerard,
Als ik het dus goed begrijp, wil je een dubbelsporig ovaal als basis. Daar worden dan aan de linkerkant 2 lussen  toegevoegd, zodat je de baan ook als hondebot kunt berijden (dus van loop-to-loop). Klopt dat?
En het rode schaduwstation is alleen beschikbaar voor het binnenste ovaal?
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 13 september 2018, 14:53:10 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2018, 14:54:53 »
Geen vaste railstukken gebruiken maar gewoon lekker op Peco overgaan met flexrails, dan heb je ook geen vaste symmetrie meer waar je aan moet voldoen, is je 'verbindings' probleem opgelost. Denk je wel aan keerlussen en stijgingspercentages? :)

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2018, 15:05:24 »
hoi gerard
groene spoor vlak voor afbuigend wissel het rode spoor laten kruizen en in een kronkel naar beneden laten gaan
aansluiten op bruine spoor.
Ziet er niet verkeerd uit en genoeg mogelijkheden
met vriendelijke groet
kees

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2018, 15:29:53 »
@Wim:
Zo zou je het ook kunnen zeggen. En inderdaad er ligt nu meer een dubbele ovaal met tussen rood en blauw een verbinding.
@Jowi:
Ik had het er niet bijgezet, maar het is peco code 55. Dus ook dat kan problemen geven.
@Kees (nkob)
Helaas dat gaat niet. Het buitenste rode spoor loopt omhoog om op het blauwe wissel aan te sluiten en het groene spoor loopt ook omhoog om op het blauwe spoor aan te sluiten (ander spoor van het wissel).
zie:


Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2018, 15:39:01 »
@Jowi,
Denk je wel aan keerlussen en stijgingspercentages? :)
Alle stijgingspercentages zitten op dit moment tussen de 2,5% en 2,9% dus dat zit volgens SCARM wel goed.
Keerlussen is al jaren geen probleem meer. Het enige is ruimte (rijlengte) en dat is in dit geval een helling.
Rood - Blauw: Lengte volgens SCARM 2312,18 mm
Groen - Bruin: ??? (Ondergetekende spoor 3253,56 mm volgens SCARM)

Maar toch bedankt voor het meedenken en de waarschuwing.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2018, 15:44:18 »
@Wim,
En het rode schaduwstation is alleen beschikbaar voor het binnenste ovaal?
Als je het ziet als een dubbele ovaal dan heb je gelijk, ik zie het graag als een hondebot, en dan zit het schaduw station aan een zijde van de bot.
Het is inderdaad een wat vreemde conctructie, maar ide blauwe baan ligt in een helling en is dus ongeschikt als schaduwstation.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2018, 16:40:32 »
@Jowi,Alle stijgingspercentages zitten op dit moment tussen de 2,5% en 2,9% dus dat zit volgens SCARM wel goed.
Zelf zou ik niet hoger dan 1.8% gaan, zeker als je met wat langere treinen wilt rijden in N, ook zijn niet alle loks even sterk. Zelfs 1.8 was op mijn baan soms al lastig, en dan reed ik met 2x 2200 in traktie, met 24 ertswagons, een trein van ca. 1.5m, dat is best een flinke zware jongen, maar toch, 2 "moderne" Piko 2200's trekken dat nog maar net een helling van 1.8% op... nu zat er wel een bocht in die helling, dat scheelt ook natuurlijk. Hoe dan ook, ik zou elke cm gebruiken die je kunt vinden om de hellingen minder stijl te maken.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2018, 17:47:08 »
hoi gerard
inderdaad niet gemakkelijk om die 2 wissels te verbinden .
jouw idee ws de enige oplossing
en dan een burcht met bijbehorend dorpje
groet kees

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2018, 08:55:38 »
Hallo Gerard, ik heb net nog even op papier zitten schetsen. Ik denk dat het wel lukt, mits je 1 lus omhoog laat lopen en de andere naar beneden. Als ik zal later vandaag nog tijd kan vinden zal ik een schetsje plaatsen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2018, 11:18:58 »
Hallo Gerard,
Bij deze een schetsje. Ik heb de hoogte in cm naast de verschillende sporen gezet.




Het plan is grotendeels gelijk aan wat je zelf al had. Alleen heb ik 1 keerlus boven het ovaal gebracht en de andere er onder.
Om te voorkomen dat de hellingen te steil worden heb ik het schaduwstation iets hoger gelegd. In plaats van hoogte nul (gelijk aan de modules aan de voorzijde) ligt het nu op +3 cm.
Het blauwe spoor aan de achterzijde ligt nu dus ook volledig op hoogte +3. Je kunt het schaduwstation nu dus verdelen tussen rood en blauw (mocht je dat willen).

Rechts stijgt het dubbele spoor van 0 naar +3.
Links dalen het rode en blauwe spoor weer van +3 naar 0. Dit is het gewone ovaal.

Dan de keerlussen. Eerst de blauw-oranje lus. Die takt linksboven af van het blauwe spoor (op hoogte +3) en stijgt dan in een lange lus naar +6. Hij kan dan aan de voorzijde van de baan over het dubbele spoor heen. Vervolgens zakt het (oranje) spoor weer naar +3 en voegt samen met het rode spoor. Gezamenlijk gaan ze het schaduwstation in.

De andere lus (groen) daalt juist. Direct na het zichtbare paradebaanvak takt het groene spoor af en daalt van 0 naar -3. Vervolgens gaat hij onder het dubbele spoor van het ovaal door dat hier op hoogte +3 ligt (ingang schaduwstation). Daarna slingert het groene spoor via een lus naar links en klimt weer naar hoogte 0. Tenslotte sluit hij op het blauwe spoor aan.

Je moet waarschijnlijk nog even schuiven met de locatie van de sporen om de hellingen niet te steil te maken en de bogen niet te scherp. Maar ik denk dat het zou passen. Uiteraard niet met hele lange treinen, daarvoor zijn de hellingen te steil.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2018, 13:17:15 »
Wim,

Gisterenavond dezelfde brainwave gekregen naar aanleiding van je opmerking. Alles omgezet in SCARM en dan komen deze getallen eruit:

Hellingspercentage is 2,9% max. De lengte van de keerlussen is 2 meter. Het spoor daalt 15 mm en stijgt op enige plaats tot 65 mm. De doorgang is met 43 mm wel wat krap maar daar moet maar wat op verzonnen worden.

Het totaal komt er ook iets anders uit te zien, doordat de helling aan de andere kant ook voldoende lengte moet hebben:

Het schaduwstation ligt op 50 mm. De lengte van de sporen in het schaduwstation is 1,1 meter en dus fors korter als de keerlus.

Resultaat is twee keerlussen a 6,00 euro per stuk. (het prijsverschil tussen de GSX7080 en de GSX7082).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22435
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2018, 13:24:02 »
Hoi Gerard,

Gefeliciteerd met je nieuwe en grote treinenkamer  (y)
Zo te zien kun je nu heerlijk uit de voeten. Blijf je volgen want ik ben erg benieuwd wat je allemaal gaat bouwen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2018, 13:50:23 »
Hallo Gerard,
Grappig dat we allebei op nagenoeg hetzelfde uitkomen. De hellingen zijn op het randje, maar meer ruimte is er denk ik niet. Wat zijn de afmetingen van de linkermodule trouwens (die met de keerlussen)?

Nog een andere vraag: waarom wil je perse ook een ovaal? Als je die eis weg laat, heb je een gewoon hondebot. Bovenin een schaduwstation. Onderin een keerlus. In die onderste lus past dan nog wel een inhaalspoortje.

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: SpagettiSporen in N
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2018, 14:19:41 »
Wim (Hesselink),

De maten van de linker tafel met de lussen is 75 x 75. De twee modules zijn 120 x 55. De tafels erachter zijn 20 x 120 en de rechter tafel is 30 x 75. Alle maten in cm.
Waarom ik zowel de hondebot als de dubbelle lus wil? Simpel afwisseling in treinverkeer. Als je een hondebot hebt, dan weet je dat een trein die rechts vertrokken is ook rechts weer terug komt. Nu kan met een wissel beslist worden of ik rechts vertrekkend rechts of links weer terug kom.
Dit zelfde geldt voor links.

Wim (Vink),

Haak maar af, bouwen moet in een andere groep. Voorlopig nog even nadenken over het emplacement op de modules. Daar moet nog een aantal wensen/eisen geïmplementeerd worden. Kasteel (ja Kees het duikt hier op) en een enkelsporig kopstation met draaischijf en Bw.
Voorlopig nog even op de oude plaats (Holzburg) verder bouwen, want ik wil daar nog een aantal dingen met scenery uitproberen. In tegenstelling tot jou heb ik geen ervaring met het scenery bouwen, maar heb me in het verleden uitsluitend op de elektronica geconcentreerd.

Dus voorlopig nadenken over een emplacement en foutzoeken in draaischijfsoftware.

Grpet.

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.