Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 17:57:25
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Hans Reints
Vandaag om 17:15:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
  

Auteur Topic: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210  (gelezen 4207 keer)

Davy

  • Gast
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
« Gepost op: 07 August 2006, 16:12:16 »
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210

Ik heb deze loc gekocht in Rijswijk. In feite was het een experimentloc die in 1935 na een bouwtijd van 8 maanden in dienst werd gesteld. De loc heeft na de oorlog bij de DB nog tot 1953 rondgereden. Het is feite een diesel met een drijfstang op drie assen en een blinde as.

De loc is heeft een metalen kap en frame en is goed gedetailleerd. Zo ontbreekt de inrichting van de machinistencabines niet. Al ontbreekt wel een machinist. Ook binnen de kap zit nog een berg metaal waardoor de 16,6 cm grote loc behoorlijk zwaar is (plusminus 450 gram). De aandrijving is op alle drie de assen. Aan de onderkant zijn geen tandwielen zichtbaar. De motor en decoder is gewoon de hoogvermogen decoder (6090), maar dan niet de fx variant (60901). De loc heeft dus geen rangeergang en analoog branden de leds dus niet. Ook kan ik digitaal de sluitverlichting niet aan of uit zetten.

De rijeigenschappen zijn echter zeer goed. Bij het digitaal rijden heb ik bij het kruipen over mijn twee engelse wissels geen haperingen gezien. Wel is de maximale snelheid in feite veel te hoog maar het potmetertje voor de snelheid doet hierbij weer wonderen.

Want wel opviel is de enorme trekkracht die deze loc heeft. Vijftien 4 assige hoge kolenwagens zondere enige hapering mijn helling van 5 procent optrekken is geen enkel probleem. Een trein van 100 assen op het vlakke trekken was ook geen probleem. Een trein van 174 assen trekken een sleep van meer dan 8 meter ging ook. Maar of dit gezond is voor de loc is wat anders. In elk geval vertoonde de loc geen bijzondere bijgeluiden of sporen van doorslippen. De loc heeft twee antislip banden. Kortom een type loc die gemakkelijk een sleep van 100 assen kan trekken.

Conclusie
Een prachtmodel met tot nu toe niet echt tekortkomingen. Al wordt het motorblok na een tijdje wel lauwwarm. Waarschijnlijk was het gewoon een vitrineloc waar niet of nauwelijks mee was gereden. De loc wordt momenteel niet meer gemaakt maar kom je hem tegen op de beurs dan ik kan hem iedereen aanbevelen.

Voor een plaatje zie ook onderstaande link.
http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=325


arjen

  • Gast
Re: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2006, 20:29:24 »
Ik mis nog iets... Ik heb ooit de Trix-gelijkstroomversie zien demonstreren en wat me toen vooral opviel was de uitloop. Zelden een vliegwiel gezien dat zo overtuigend werkte. Loopt de jouwe ook zo goed of valt dat in digitaalbedrijf niet meer op?

Arjen.

Davy

  • Gast
Re: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2006, 01:53:12 »
De Marklin variant heeft een vijfpolige motor, die ingebouwd is in een stuk metaal. Waardoor de loc veel zwaarder is geworden.

De Trix variant heeft een motor met een groot vliegwiel.

De Marklin variant loopt in elk geval digitaal en analoog goed.