Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3d printen van ns daglichtseinen door BartvD
Vandaag om 10:30:45
29 november verkoop MSV door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:03
Nahmertaler Kleinbahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:21:30
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 10:06:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 09:52:24
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 09:41:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:40:21
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 09:39:02
Zelfgemaakt BiDiB modules door Albert de Heer
Vandaag om 09:19:09
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:56:44
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 08:19:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:19:21
Geïsoleerd motorschild. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:53:00
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:48:48
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:39:11
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:35:36
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:11
Show je realistische treinsamenstelling door laurent
09 November 2025, 23:59:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 November 2025, 23:43:10
Killswitch door Menno
09 November 2025, 23:42:02
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rob Ellerman
09 November 2025, 23:01:51
Roco 2025 door Dennis1984
09 November 2025, 22:31:50
Aachenau West door wob
09 November 2025, 22:19:59
Palisade Canyon door RobVille
09 November 2025, 22:12:26
Station Roodeschool door Torikoos
09 November 2025, 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
09 November 2025, 20:55:45
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
09 November 2025, 19:51:16
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
09 November 2025, 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
09 November 2025, 19:23:22
  

Auteur Topic: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210  (gelezen 4172 keer)

Davy

  • Gast
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
« Gepost op: 07 August 2006, 16:12:16 »
Diesel loc V140 Marklin Ho 37210

Ik heb deze loc gekocht in Rijswijk. In feite was het een experimentloc die in 1935 na een bouwtijd van 8 maanden in dienst werd gesteld. De loc heeft na de oorlog bij de DB nog tot 1953 rondgereden. Het is feite een diesel met een drijfstang op drie assen en een blinde as.

De loc is heeft een metalen kap en frame en is goed gedetailleerd. Zo ontbreekt de inrichting van de machinistencabines niet. Al ontbreekt wel een machinist. Ook binnen de kap zit nog een berg metaal waardoor de 16,6 cm grote loc behoorlijk zwaar is (plusminus 450 gram). De aandrijving is op alle drie de assen. Aan de onderkant zijn geen tandwielen zichtbaar. De motor en decoder is gewoon de hoogvermogen decoder (6090), maar dan niet de fx variant (60901). De loc heeft dus geen rangeergang en analoog branden de leds dus niet. Ook kan ik digitaal de sluitverlichting niet aan of uit zetten.

De rijeigenschappen zijn echter zeer goed. Bij het digitaal rijden heb ik bij het kruipen over mijn twee engelse wissels geen haperingen gezien. Wel is de maximale snelheid in feite veel te hoog maar het potmetertje voor de snelheid doet hierbij weer wonderen.

Want wel opviel is de enorme trekkracht die deze loc heeft. Vijftien 4 assige hoge kolenwagens zondere enige hapering mijn helling van 5 procent optrekken is geen enkel probleem. Een trein van 100 assen op het vlakke trekken was ook geen probleem. Een trein van 174 assen trekken een sleep van meer dan 8 meter ging ook. Maar of dit gezond is voor de loc is wat anders. In elk geval vertoonde de loc geen bijzondere bijgeluiden of sporen van doorslippen. De loc heeft twee antislip banden. Kortom een type loc die gemakkelijk een sleep van 100 assen kan trekken.

Conclusie
Een prachtmodel met tot nu toe niet echt tekortkomingen. Al wordt het motorblok na een tijdje wel lauwwarm. Waarschijnlijk was het gewoon een vitrineloc waar niet of nauwelijks mee was gereden. De loc wordt momenteel niet meer gemaakt maar kom je hem tegen op de beurs dan ik kan hem iedereen aanbevelen.

Voor een plaatje zie ook onderstaande link.
http://www.marklin-users.net/applications/reviews/showreview.asp?ID=325


arjen

  • Gast
Re: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2006, 20:29:24 »
Ik mis nog iets... Ik heb ooit de Trix-gelijkstroomversie zien demonstreren en wat me toen vooral opviel was de uitloop. Zelden een vliegwiel gezien dat zo overtuigend werkte. Loopt de jouwe ook zo goed of valt dat in digitaalbedrijf niet meer op?

Arjen.

Davy

  • Gast
Re: Diesel loc V140 Marklin Ho 37210
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2006, 01:53:12 »
De Marklin variant heeft een vijfpolige motor, die ingebouwd is in een stuk metaal. Waardoor de loc veel zwaarder is geworden.

De Trix variant heeft een motor met een groot vliegwiel.

De Marklin variant loopt in elk geval digitaal en analoog goed.