Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Verkehrsmuseum Wien  (gelezen 5783 keer)

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Verkehrsmuseum Wien
« Gepost op: 09 september 2018, 00:59:11 »
Hallo tramvrienden,
In de vakantie deze zomer kwam ik in Wenen terecht. Na enkele lange culturele dagen trok een niet te verklaren drang mij tenslotte als vanzelf naar het Verkehrsmuseum. Dit is gevestigd in een voormalige remise van de Wiener Linien.

Ach wat vond ik dat mooi. Ik ben nou eenmaal niet zo van de wereld. Alle doorstane narigheid kon ik hier weer vergeten. Hier en daar heb ik een fotootje gemaakt en die wilde ik u zo graag laten zien. Mag dat? (Na overleg met het BNLS-bestuur mocht het)

Doe als ik, kijk rond en geniet. Hier komen ze:



Dit is de ingang (terugkijkend)






 

 

 

 











 



 





































Dit was deel 1
Binnenkort volgen er meer.

Groeten Henk



Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2018, 06:59:07 »
Henk bedankt (y) daar zitten een paar zeer inspireerende plaatjes bij, een open wagen met een zitje bv. Zat daar werkelijk iemend ??? tijdens de rit.
Ik kijk al uit naar deel twee, hopelijk hier in dit draadtje. De notificatie staat al aan.
Gr. Joke

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2018, 07:24:36 »

Hear hear!

Mooie foto's inderdaad. Herken wel een paar types die ook bij de EMA in Amsterdam in de collectie zitten.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2018, 10:28:32 »
Leuk, die vakantie herinneringen van jou. Ik denk dat ik er zelf ook eens heen moet gaan.
Kan je vertellen of dit museum 7 dagen in de week open is?

Groeten,

Christoph

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2018, 10:33:55 »
De remise is geopend op:
Woensdag van 9:00 tot 18:00 uur;
Zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00 uur.

gr. Twinkie

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2018, 10:44:54 »
Ik krijg ineens zin in een Kerstmarkt na het zien van deze foto's...  ??? ;D

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2018, 15:05:33 »
Hallo tramvrienden,
Dank voor de leuke reacties en de aanvullingen. Zal ik gauw de rest ook plaatsen.
Kerstmarkt? Waar komt dat nu weer vandaan

Hierbij deel 2:


Die gele borden stonden danig in de weg. Ik wilde ze eerst wegzetten, maar bedacht me dat dat misschien niet op prijs zou worden gesteld. Bovendien bleken ze afschuwelijk zwaar.



















Ook een paar plaatjes van het terrein gemaakt. De rails ligt zo mooi in de bestrating, het lijkt wel een museum. Oh ja dat was ook zo. De bovenleiding is wat chaotisch. Als er maar een draad hangt en het werkt dan moet het maar goed zijn lijkt me. Geeft ook wat vrijheid bij de modelbouw.



Doorkijkje







Sorry even afgedwaald











De seinen versprongen in allerlei standen. De seinbeelden zijn een studie apart denk ik.





Hier het interieur van het metrostel dat op de vorige foto rechts te zien is.




Ook de vuilnisbakken op de plaat.




Het lukte me niet om het interieur van de tramwagens netjes op de foto te krijgen. De ramen en de verlichting spiegelden te veel. Toch wel belangrijk voor de serieuze modelbouwer. Ik heb mij maar getroost met een plaatje van deze opengewerkte modelwagen.



En hier nog een ander modelletje.



De museumwinkel. Als kind (en ook ouder) compleet gefascineerd geweest door Legotreinen. En ik kan het nog steeds niet weerstaan. Daarom excuus voor deze laatste 2 foto’s.
In de winkel natuurlijk ook nog andere dingen.




Dat was het. Dank voor het kijken.
Heeft er nog iemand plaatjes van Crich?
Lijkt me ook erg leuk.

Groeten Henk



Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2018, 16:12:51 »
eh zijn dat werkende egotreinen, anders een zeer stolze preis...

 (y)Verder bedankt voor deze tweede serie foto's, nu begrijp ik waarom er zo veel Weense Trams in mini te krijgen zijn (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2018, 17:18:54 »
nu begrijp ik waarom er zo veel Weense Trams in mini te krijgen zijn
Halling komt uit Wenen. Voor het geval je het nog niet wist.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2018, 17:50:07 »
Leuke foto reportage van een mooi trammuseum.

Ze staan er mooi bij.

Halling heeft ook in opdracht van de Wienerlinien een hoop verschillende modellen als simpel souvenir model gemaakt.

En die lego is erg duur.
Is dan wel echte lego.

Maar door een klein bedrijfje zijn die sets zelf samen gesteld.

Meer verzamelaars spul dan iets wat je voor je kinderen koopt
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2018, 21:01:11 »
Halling komt uit Wenen. Voor het geval je het nog niet wist.
Nee dat wist ik niet.
Wat een machtige voorraad inspiratie heb je dan.
Heeft Halling ook de E serie 4900 gemaakt?
Eindelijk iets moois voor Utrecht.

Ja de Lego is wel duur.
Het is de truuk om eerst naar de foto's te kijken...
Vervolgens naar je eigen berg Lego (als die er is natuurlijk, bij mij wel)
En dan gaat het echte feest beginnen > uren en uren bouwplezier.

Het resultaat is altijd fantastisch
Al lijkt het niet altijd (meestal niet) op wat je eerst voor ogen had.

Nooit echt volwassen geworden.

Groeten Henk

rckoenes

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2018, 14:07:19 »
Volgens hun site wel, maar niet officieel uitgegeven door Lego.

Op de site van maker staan nog veel meer modellen:

http://derklassiker.at/?page_id=2
« Laatst bewerkt op: 10 september 2018, 14:10:33 door rckoenes »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2018, 14:23:27 »
Leuke reportage van mooi museum.
Citaat
De bovenleiding is wat chaotisch. Als er maar een draad hangt

Wat is er mis mee?
Ik denk dat elk bedrijf haar eigen ophangsijsteem had.

Ronald
Groet,
      Ronald

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2018, 19:14:40 »
Ja, het hangt wel erg vol spankabels en rijdraden, op het eerste gezicht. Maar als je het verloop van de rijdraden volgt, valt het op dat er verhoudingsgewijs weinig masten op het terrein staan, terwijl de rijdraden toch om de paar meter een andere kant op moeten. Die richtingsveranderingen worden bewerkstelligd door allerlei spandraden die slim zijn opgehangen:

Aan het uiteinde splitst een spandraad zich bijvoorbeeld in tweeën (Y) en worden de twee uiteinden vastgemaakt aan twee palen die er al staan om andere spandraden te dragen. Niet aan een eigen mast, dus twee palen in plaats van drie, maar wel meer kabels in de lucht.

Verder wordt er, zo te zien, royaal gebruik gemaakt van kruisende rijdraden (X), waar we op Nederlandse tramemplacementen vaak toenaderende draden zien ( ><). Ook dat geeft een ander beeld.

Prachtige foto's trouwens, dankjewel. Ik ben er ook geweest, het is een gigantisch museum met een kolossale collectie. Je kunt van die Oostenrijkers zeggen wat je wilt (pas op, ik ben er voor 25% ook een) maar zo'n trammuseum hebben ze prima voor elkaar.

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2018, 12:28:40 »
Citaat
Prachtige foto's trouwens, dankjewel. Ik ben er ook geweest, het is een gigantisch museum met een kolossale collectie. Je kunt van die Oostenrijkers zeggen wat je wilt (pas op, ik ben er voor 25% ook een) maar zo'n trammuseum hebben ze prima voor elkaar.

De collectie van dat museum is groot genoeg om een middelgrote stad van een eigen, zei het tamelijk klassiek, trambedrijf te voorzien  ;)
Ik vond het destijds ook erg imposant.

De gebouwen worden ook wel 'ns voor andere doeleinden gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=Yc5OyXmHD0w
Geluid uit en alleen naar de trammetjes kijken hè  :angel:

(Die clip is opgenomen vlak nadat ik er zelf geweest was. Erg verbazend om het zo terug te zien!)

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .