Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Relais aanpassen door Timo
Vandaag om 10:57:44
Falcons Baan-Zonder-Naam door Jeronimos
Vandaag om 10:52:09
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Rockerbox2
Vandaag om 10:45:10
Oude schilden roesten niet.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:43:59
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 10:38:39
Neutraal Moresnet in H0 door Jeronimos
Vandaag om 10:34:15
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door MacArthur
Vandaag om 10:28:35
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Timo
Vandaag om 10:24:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AK952
Vandaag om 10:22:12
De Hondsrugbaan, H0 door grove den
Vandaag om 10:20:35
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door JohnT
Vandaag om 10:11:19
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 10:07:30
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door NL-modelspoor
Vandaag om 10:02:57
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door gvandersel
Vandaag om 09:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 09:55:10
MB-module: "Slopershamer" door spoorzeven
Vandaag om 09:49:42
Baanbouw Bosje77 door Patrick1975
Vandaag om 09:25:03
MB-module: “Roubaix” door Chris80
Vandaag om 09:08:20
MB-module: Stukje Frankrijk door Tjalling
Vandaag om 09:06:42
Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries door Pauldg
Vandaag om 08:43:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:37:58
Diorama V80 voor Billy kast door tothebeach
Vandaag om 07:31:52
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Rick
Vandaag om 07:10:31
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 07:09:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 07:03:28
Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 00:09:09
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:39:30
Aanmelden itrain forum door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:37:52
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
23 februari 2020, 23:27:33
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
23 februari 2020, 22:08:57
  

Auteur Topic: Verkehrsmuseum Wien  (gelezen 3972 keer)

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Verkehrsmuseum Wien
« Gepost op: 09 september 2018, 00:59:11 »
Hallo tramvrienden,
In de vakantie deze zomer kwam ik in Wenen terecht. Na enkele lange culturele dagen trok een niet te verklaren drang mij tenslotte als vanzelf naar het Verkehrsmuseum. Dit is gevestigd in een voormalige remise van de Wiener Linien.

Ach wat vond ik dat mooi. Ik ben nou eenmaal niet zo van de wereld. Alle doorstane narigheid kon ik hier weer vergeten. Hier en daar heb ik een fotootje gemaakt en die wilde ik u zo graag laten zien. Mag dat? (Na overleg met het BNLS-bestuur mocht het)

Doe als ik, kijk rond en geniet. Hier komen ze:



Dit is de ingang (terugkijkend)






 

 

 

 











 



 





































Dit was deel 1
Binnenkort volgen er meer.

Groeten Henk



Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2836
  • Westlandbaan
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #1 Gepost op: 09 september 2018, 06:59:07 »
Henk bedankt (y) daar zitten een paar zeer inspireerende plaatjes bij, een open wagen met een zitje bv. Zat daar werkelijk iemend ??? tijdens de rit.
Ik kijk al uit naar deel twee, hopelijk hier in dit draadtje. De notificatie staat al aan.
Gr. Joke

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
  • Dieselpower rules!
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #2 Gepost op: 09 september 2018, 07:24:36 »

Hear hear!

Mooie foto's inderdaad. Herken wel een paar types die ook bij de EMA in Amsterdam in de collectie zitten.
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
    • Zwetdorf in model
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #3 Gepost op: 09 september 2018, 10:28:32 »
Leuk, die vakantie herinneringen van jou. Ik denk dat ik er zelf ook eens heen moet gaan.
Kan je vertellen of dit museum 7 dagen in de week open is?

Groeten,

Christoph

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #4 Gepost op: 09 september 2018, 10:33:55 »
De remise is geopend op:
Woensdag van 9:00 tot 18:00 uur;
Zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00 uur.

gr. Twinkie

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6709
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2018, 10:44:54 »
Ik krijg ineens zin in een Kerstmarkt na het zien van deze foto's...  ??? ;D

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #6 Gepost op: 09 september 2018, 15:05:33 »
Hallo tramvrienden,
Dank voor de leuke reacties en de aanvullingen. Zal ik gauw de rest ook plaatsen.
Kerstmarkt? Waar komt dat nu weer vandaan

Hierbij deel 2:


Die gele borden stonden danig in de weg. Ik wilde ze eerst wegzetten, maar bedacht me dat dat misschien niet op prijs zou worden gesteld. Bovendien bleken ze afschuwelijk zwaar.



















Ook een paar plaatjes van het terrein gemaakt. De rails ligt zo mooi in de bestrating, het lijkt wel een museum. Oh ja dat was ook zo. De bovenleiding is wat chaotisch. Als er maar een draad hangt en het werkt dan moet het maar goed zijn lijkt me. Geeft ook wat vrijheid bij de modelbouw.



Doorkijkje







Sorry even afgedwaald











De seinen versprongen in allerlei standen. De seinbeelden zijn een studie apart denk ik.





Hier het interieur van het metrostel dat op de vorige foto rechts te zien is.




Ook de vuilnisbakken op de plaat.




Het lukte me niet om het interieur van de tramwagens netjes op de foto te krijgen. De ramen en de verlichting spiegelden te veel. Toch wel belangrijk voor de serieuze modelbouwer. Ik heb mij maar getroost met een plaatje van deze opengewerkte modelwagen.



En hier nog een ander modelletje.



De museumwinkel. Als kind (en ook ouder) compleet gefascineerd geweest door Legotreinen. En ik kan het nog steeds niet weerstaan. Daarom excuus voor deze laatste 2 foto’s.
In de winkel natuurlijk ook nog andere dingen.




Dat was het. Dank voor het kijken.
Heeft er nog iemand plaatjes van Crich?
Lijkt me ook erg leuk.

Groeten Henk



Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2836
  • Westlandbaan
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #7 Gepost op: 09 september 2018, 16:12:51 »
eh zijn dat werkende egotreinen, anders een zeer stolze preis...

 (y)Verder bedankt voor deze tweede serie foto's, nu begrijp ik waarom er zo veel Weense Trams in mini te krijgen zijn (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6260
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #8 Gepost op: 09 september 2018, 17:18:54 »
nu begrijp ik waarom er zo veel Weense Trams in mini te krijgen zijn
Halling komt uit Wenen. Voor het geval je het nog niet wist.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4211
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #9 Gepost op: 09 september 2018, 17:50:07 »
Leuke foto reportage van een mooi trammuseum.

Ze staan er mooi bij.

Halling heeft ook in opdracht van de Wienerlinien een hoop verschillende modellen als simpel souvenir model gemaakt.

En die lego is erg duur.
Is dan wel echte lego.

Maar door een klein bedrijfje zijn die sets zelf samen gesteld.

Meer verzamelaars spul dan iets wat je voor je kinderen koopt
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #10 Gepost op: 09 september 2018, 21:01:11 »
Halling komt uit Wenen. Voor het geval je het nog niet wist.
Nee dat wist ik niet.
Wat een machtige voorraad inspiratie heb je dan.
Heeft Halling ook de E serie 4900 gemaakt?
Eindelijk iets moois voor Utrecht.

Ja de Lego is wel duur.
Het is de truuk om eerst naar de foto's te kijken...
Vervolgens naar je eigen berg Lego (als die er is natuurlijk, bij mij wel)
En dan gaat het echte feest beginnen > uren en uren bouwplezier.

Het resultaat is altijd fantastisch
Al lijkt het niet altijd (meestal niet) op wat je eerst voor ogen had.

Nooit echt volwassen geworden.

Groeten Henk

rckoenes

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2018, 14:07:19 »
Volgens hun site wel, maar niet officieel uitgegeven door Lego.

Op de site van maker staan nog veel meer modellen:

http://derklassiker.at/?page_id=2
« Laatst bewerkt op: 10 september 2018, 14:10:33 door rckoenes »

Piggelmee

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2018, 14:23:27 »
Leuke reportage van mooi museum.
Citaat
De bovenleiding is wat chaotisch. Als er maar een draad hangt

Wat is er mis mee?
Ik denk dat elk bedrijf haar eigen ophangsijsteem had.

Ronald

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2018, 19:14:40 »
Ja, het hangt wel erg vol spankabels en rijdraden, op het eerste gezicht. Maar als je het verloop van de rijdraden volgt, valt het op dat er verhoudingsgewijs weinig masten op het terrein staan, terwijl de rijdraden toch om de paar meter een andere kant op moeten. Die richtingsveranderingen worden bewerkstelligd door allerlei spandraden die slim zijn opgehangen:

Aan het uiteinde splitst een spandraad zich bijvoorbeeld in tweeën (Y) en worden de twee uiteinden vastgemaakt aan twee palen die er al staan om andere spandraden te dragen. Niet aan een eigen mast, dus twee palen in plaats van drie, maar wel meer kabels in de lucht.

Verder wordt er, zo te zien, royaal gebruik gemaakt van kruisende rijdraden (X), waar we op Nederlandse tramemplacementen vaak toenaderende draden zien ( ><). Ook dat geeft een ander beeld.

Prachtige foto's trouwens, dankjewel. Ik ben er ook geweest, het is een gigantisch museum met een kolossale collectie. Je kunt van die Oostenrijkers zeggen wat je wilt (pas op, ik ben er voor 25% ook een) maar zo'n trammuseum hebben ze prima voor elkaar.
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Verkehrsmuseum Wien
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2018, 12:28:40 »
Citaat
Prachtige foto's trouwens, dankjewel. Ik ben er ook geweest, het is een gigantisch museum met een kolossale collectie. Je kunt van die Oostenrijkers zeggen wat je wilt (pas op, ik ben er voor 25% ook een) maar zo'n trammuseum hebben ze prima voor elkaar.

De collectie van dat museum is groot genoeg om een middelgrote stad van een eigen, zei het tamelijk klassiek, trambedrijf te voorzien  ;)
Ik vond het destijds ook erg imposant.

De gebouwen worden ook wel 'ns voor andere doeleinden gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=Yc5OyXmHD0w
Geluid uit en alleen naar de trammetjes kijken hè  :angel:

(Die clip is opgenomen vlak nadat ik er zelf geweest was. Erg verbazend om het zo terug te zien!)

Roald