Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ASB wielen vervangen voor gewone wielen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:40:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 00:16:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:06:29
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 00:04:15
Nieuws over oud spul in Colombia door fc_del_nordeste
14 december 2018, 23:27:24
Opvangen ontsporing in klimspiraal door zuyderduyn
14 december 2018, 23:17:21
E10 Lok geen rode sluitlichten? door VictorPM
14 december 2018, 23:15:03
Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw door Jan-Peter
14 december 2018, 22:42:10
Hekwerk Roco 2200 door PlanE
14 december 2018, 22:41:36
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
14 december 2018, 22:36:30
Elco aansluiten op lok door Dave.......
14 december 2018, 22:33:54
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Rondje_HO
14 december 2018, 22:31:20
Projekt 083-338 door 44
14 december 2018, 22:21:01
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door eichddraig
14 december 2018, 22:15:00
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door Rondje_HO
14 december 2018, 22:13:41
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
14 december 2018, 22:06:08
Heen, En en Weer door DE-II
14 december 2018, 22:06:02
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door kawaaad
14 december 2018, 22:05:03
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door NS264
14 december 2018, 21:52:03
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Ivo tB
14 december 2018, 21:49:12
Pronsfeld door rotaspeed
14 december 2018, 21:23:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door meino
14 december 2018, 21:21:59
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
14 december 2018, 21:10:36
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door AnneR
14 december 2018, 21:09:52
Kato N met LokPilot micro door trabiarie
14 december 2018, 20:19:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris2412
14 december 2018, 19:56:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door St00mboy
14 december 2018, 19:30:11
Eifelgeschiedenis door Hlv53
14 december 2018, 18:17:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Rondje_HO
14 december 2018, 17:31:31
SSN naar Maastricht morgen 15-12 door Rondje_HO
14 december 2018, 17:27:36
  

Auteur Topic: Van vergane glorie naar glorius  (gelezen 561 keer)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Van vergane glorie naar glorius
« Gepost op: 07 september 2018, 19:20:33 »
dit keer niet alleen een aankondiging van een evenement maar ook een uitgebreid verhaal over een van de Brexbachtalbahn-stations

Een reclameposter uit het jaar 2012, aangeplakt aan het station van Ransbach-Baumbach, onderdeel van de Brexbachtalbahn geeft aan: "GOUDEN HERFST OP DE BREXBACHTALBAHN". Maar van een gouden tijd is dit gebouw momenteel nog ver verwijderd. Aan de buitenkant geeft het pand een ietwat treurige aanblik; de ramen en deuren zijn met staalplaten afgesloten en het terrein rond het gebouw is door vandalisme getekend.

Echter, aan de binnenzijde verbergt het een ware schat waarvan er in Duitsland geen tweede bestaat: een historische, mechanische en volledig functionerende "Hebelbank". ( het op afstand, via staaldraden bedienen van wissels, seinen en overwegen) Behalve dat het gebouw nog zijn originele bouwstijl van 1894 bezit, bevinden zich binnen een hal, een wachtruimte/restaurant met Westerwälder vloer- en wandtegels, s' lands enige houten vitrine en idem kiosk, beide met gebogen glas en een origineel loket. Dit alles met handgesneden teksten versierd. Verder nog een ruimte voor goederenverwerking en kantoor alsmede 2 woningen. Samen met perrons, laad- en losweg en emplacement is dit een voorbeeld van een klein stedelijk station als tijdsdocument van een vroegere levensstijl met zijn kleinschalige economie.

Dit mooie oude station, midden in het centrum gelegen is voor ons reactiveringsproject van grote betekenis. Het is een gebouw dat in deze vorm en omgeving in het Westerwald uniek is. Hier is de mogelijkheid voor een klein spoorwegmuseum, een modelbaan naar het grote voorbeeld, een restaurant, rondleidingen door het seinhuis met hebelbank en het kan dienen als entree tot de binnenstad van Ransbach-Baumbach.
Op het emplacement is voldoende ruimte voor het opstellen van materiaal en voor treinenshows.

In combinatie met ons plan tot reactivering van de Brexbachtalbahn op de lijn Siershahn-Engers kan dit gebouw een grote rol spelen in de toeristische toekomst en beleving van het Westerwald. We willen dan ook graag samen met de stad dit station goed benutten. Het is de wens van onze vereniging dat dit station onder Monumentenzorg gesteld gaat worden. Ook omdat ons werk aan de spoorlijn valt onder de noemer: "Industrieel Erfgoed".
Des te meer attracties met historische waarde er langs een museumspoorlijn bewaard blijven, des te interessanter wordt het voor onze gasten deze te bezoeken.

Zaterdag 6- en zondag 7 oktober 2018 organiseert onze vereniging tijdens de jaarlijkse "Topfermarkt" *  in het centrum van Ransbach-Baumbach een PopUp-café in het station met een keramiektentoonstelling van unieke kristalglazuren van Serian Kallweit. Ook het historische seinhuis met hebelbank zal dan te bezichtigen zijn. Verder is voor alle informatie rondom ons project het Nederlandse Brexbachtalbahn-Promotieteam aanwezig. Zij brengen o.a. de primeur van wandtegels met het logo van de Brex. Keuze uit 4 modellen. We nodigen alle leden en belangstellenden van de Brex uit deze gelegenheid te benutten om dit monumentale gebouw van binnen te kunnen bezichtigen. Openingstijden zijn gelijk aan de Töpfermarkt.

Adres: Station Ransbach-Baumbach, Bahnhofstrasse, Plz. 56235 Duitsland
* Töpfermarkt = Pottenbakkers/keramiekmarkt. Zaterdag 10-18 uur. Zondag 11-18 uur met winkels geopend 13-18 uur en Oldtimershow 11-16 uur.

Van Harte Welkom,
BREXBACHTALBAHN-PROMOTIETEAM






« Laatst bewerkt op: 07 september 2018, 19:47:43 door Reinout van Rees »