Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Verlichting inbouwen in Hondekop  (gelezen 5197 keer)

Laurens

• Offline Offline
Verlichting inbouwen in Hondekop
« Gepost op: 10 January 2008, 21:42:31 »
Aangezien ik op dit moment i.v.m. groot onderhoud de Hondekop uit elkaar heb (vervangen antislipbanden en decoder) ben ik op het idee gekomen om de Piko Hondekop van interieurverlichting te voorzien. De eerste stap die ik genomen heb is om de bestaande Ühlenbrock decoder te vervangen door een ESU LokPilot 3.0 multiprotocoldecoder.

Ondanks dat ik de laatste tijd vaker bezig ben geweest met electronica beschouw ik me nog steeds niet als een expert op dit gebied. Het lijkt mij dat het aansluiten van de verlichting in het aangedreven stel makkelijk te realiseren is door de massa van de led strook (digirails) aan te sluiten op de huls voor de blauwe draad op de contra stekker. De aansluiting van de verlichting gaat dan op de huls voor de groene draad.

Bij het motorloze stel zit ik echter met een probleem. Ik kan namelijk wel de massa aansluiten op de blauwe draad  die op de verbindingsstekker zit gesoldeerd, ik zie alleen nergens ruimte voor de stroom afname voor een eventuele functiedecoder. Gelet op het stel en de onderdelenlijst die er bijzit kan ik wel onderdeel 57520-29 (voorste draaistel wagen A) bestellen en daar de stroomafname afhalen en deze op het achterste draaistel van B zetten. Dan moet ik daarna de assen op dat onderstel vervangen door geïsoleerde assen (57520-32). Kortom, voor een beetje licht moeten er wel een aantal zaken omgebouwd worden.

Nu heeft de 3.0 nog een violetkleurige functie draad die ik kan gebruiken. Ik heb me echter al suf gezocht naar evt. ruimte op de verbindingsstekker waar ik deze op kan aansluiten zodat alles op 1 decoder zit aangesloten.

Kortom, ik heb twee hoofdvragen:
  • kan het aangedreven stel voorzien worden van interieurverlichting zoals beschreven?
  • hoe kan ik het beste interieurverlichting inbouwen in het motorloze stel?

Heeft iemand hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 10 January 2008, 21:48:44 door Laurens Kikstra »

Wesley

• Offline Offline
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Verlichting inbouwen in Hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2008, 21:46:19 »
ik heb het zo gedaan:
  • gaatjes boren in het plaatje van de bakken(allebei) boven het interieur.
  • in mijn geval, witte smd leds erin, de plus kant van de led aansluiten op een draad, die naar de pin op de printplaat zit van de blauwe draad, de min kant naar de pin met groene draad.
  • dan moet je de groene draad ook door de koppeling verbinden, er zijn nog 2 pinnen vrij, en hetzelfde aansluiten in die bak

mm, volgens mij heb ik het een beetje rommelig beschreven. Extra stroom afname is niet nodig, of een functie decoder

succes, Wesley
« Laatst bewerkt op: 10 January 2008, 21:48:58 door Wesley »
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Tijdperk III

• Offline Offline
  • DE "2405"
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2008, 21:49:36 »
Ik heb in mijn Piko Hondekop ook binnenverlichting gezet.
Deze is van digirails en ik heb de verlichtingsprint in de blauwe draad gezet.
Zowel in de motorwagen als de bijwagen.
Ik heb er een Lenz Digital Plus decoder inzitten (rij wel analoog)
Heb geen problemen met verlichting en het alles werkt perfect.

Er moet alleen wel wat materiaal uit de hondekop verwijderd worden.
Zoals de brede groene plastic trips die over de stoelen en banken heen loopt.
Anders komt de verlichting in het zicht te hangen.
(heb de ledstrips aan het dak bevestigt met dubbelzijdig tape.

Ik heb zelf 2 digirails printer er in verwerkt.
In de motorwagen een halve (zonder het stukje van c.a. 3cm)
In de bijwagen een volledige ledstrip.

Het gebruiken van de massadraad heeft als voordeel dat de verlichting altijd brand ongeacht rijrichting.

Succes er mee, en ik hoop dat er nog digitaalrijders zijn die hun ervaringen ook kunnen delen.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #3 Gepost op: 10 January 2008, 21:59:23 »
Wesley, volgens mij heb ik hetzelfde als jij gedaan. ;D ;D
Ik heb stroken pertinax met daarop de leds en weerstanden (beide SMD)
ingebouwd in de boverplaat, die boven het interieur hangt.
Dan vervolgens via de vrije plaatsen de verlichting naar de eerste bak doorgekoppeld. Tevens heb ik stroomafname in de tweede bak gemaakt en meegekoppeld. Ik kan de verlichting welliswaar niet uitdoen, maar heb de stroom afname significant verbeterd, van tweewiel naar vierwiel per spoor.
Gezien ik ook nog analoog rijdt is dit voor mij het beste gelukt, en mijn verlichting mag altijd aan, geen probleem.

en

Ik hoop toch duidelijk, ahoewel ook rommelig beschreven... :-[

btw ik heb wat slechte ervaring met de kleefkracht door de jaren heen van dubbelzijdig tape. Hopenlijk is dat tegenwoordig beter. 8)

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2008, 22:01:57 »
heb jij nou ook een extra draad door de koppeling gemaakt, bij mij is dat een beetje een irritant punt, die draad schiet steeds los, ligt dat aan mij soldeer kunsten of is dat ook een lastig plekje?

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2008, 22:02:09 »
volgens mij heb ik het een beetje rommelig beschreven.

Duidelijk genoeg voor mij :D

Ik begrijp uit je verhaal dat er dus wel pinnen vrij zijn op de verbindingsstekker. Aangezien de blauwe draad al massa is voor de front- en sluitseinen zou het beste dus zijn om de massa van de ledjes op die blauwe draad aan te sluiten (twee maal blauw geeft m.i. alleen maar verwarring). De groene draad zou dan via één van de vrije pinnen kunnen gaan en vanaf de stekker bovenlangs over de groene strip van de A bak naar de contra stekker gaan.

Deze is van digirails en ik heb de verlichtingsprint in de blauwe draad gezet.

Bedoel je dat je de massa op de blauwe draad hebt aangesloten? Zo ja, dan had ik dat al "goed" :P. Waar heb jij dan de functie draad gelaten voor de verlichting? Ook via een vrije pin?

Ik begrijp wat je bedoelt met het interieur. Zelf zit ik er aan te denken om een uitsparing te maken in de groene strip die even breed is als de verlichting zelf, of om de strip voor driekwart te "slopen" en alleen te laten zitten daar waar de bedrading er op zit. Dan moet ik wel de bedrading vanaf de neus gezien naar links schuiven (bij bak A). Naar rechts is onmogelijk omdat daar een schroef zit voor de kap. Hetzelfde zou dan mogelijk moeten zijn voor bak B. Het helemaal verwijderen van de groene strip lijkt me niet mogelijk omdat ik dan weer problemen krijg met de bedrading die over de strip loopt. Straks heb ik wel verlichting maar zitten mijn preisertjes tussen een oerwoud van draden in.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2008, 22:05:23 door Laurens Kikstra »

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2008, 22:02:53 »
de blauwe draad die er al zat heb ik ook gebruikt, alleen de groene is extra door de koppeling

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2008, 22:06:16 »
Wesley, ik ben bang dat het de soldeerkunsten zijn, ik heb er geen last van.  :-X
Ik moet erbij fluisteren dat ik al 30 jaar soldeer, en van mijn vak van origine electronicus ben ;D ;D.
Even een waarschuwing : de blauwe draad zou geen massa maar plus moeten zijn, digitaal heeft een positieve massa, in tegenstelling tot de electronica waar je een negatieve massa verwacht.  :-|
Greetz, Hans

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2008, 22:11:23 »
Citaat
Wesley, ik ben bang dat het de soldeerkunsten zijn
hmm, was ik al bang voor, misschien ligt het ook aan het draad wat ik gebruik. Het is iets dikker dan decoder draad, maar uit haast heb ik dees gebrui, eigen stomme schuld, naja ff nieuw draadje erin zetten en misschien dat ie dan beter blijft zitten. Een kleiner soldeerboutje(kleiner puntje) helpt misschien ook wel.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2008, 22:13:56 »
Ik moet sowieso die verbindingsstekker eens goed onder de loep nemen. In eerste instantie dacht ik dat er bovenop een plaats vrij was maar dit bleek de blauwe draad te zijn. Het was ook al na middernacht toen ik de asb verwijderd had en het stel eens goed in ogenschouw nam. Met mijn nieuwe 18W Antex soldeerbout moet dit kleine grut in ieder geval geen probleem zijn.

Nu het stel uit elkaar ligt (antislipbandjes vervangen had m.i. makkelijker moeten zijn voor de HK) heb ik toch de tijd voor dit project.  Ik ben trouwens helemaal vergeten te vragen wat de juiste verlichting is. Warmwitte "TL" verlichting?

Wat betreft de groene strip ben ik er nog niet helemaal uit. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar het plaatsen van de verlichting op de strip. Ik verplaats dan de bedrading naar de linkerkant voor de A bak en de rechterkant voor de B bak (vanwege die schroef). Als ik zo de foto's van Hans zie kan ik dan ook gaten maken in de strip daar waar de ledjes van de digirails "strook" zitten. Op de één of andere manier lijkt me dat die strip er voor een reden zit (bedrading) maar ook voor de stevigheid alom.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2008, 22:15:34 door Laurens Kikstra »

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2008, 22:46:58 »
@Laurens: Mag ik vragen aan jou hoe jij de antislip bandjes vervangen hebt? Ik krijg dat niet voorelkaar ...
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2008, 22:49:00 »
ik zou gewoon hardwitte leds gebruiken, ik vind dat het mooist in een trien en de hondekoppen hadden toch ook TL buizen.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 January 2008, 23:08:46 »
Warmwit = TL
Wit = blauwig wit

Dus warmwitte leds gebruiken. ;) De therm hardwitte leds ken ik niet.

Wesley

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 January 2008, 23:10:18 »
nou goed, hardwit kwam het eerst in mij op :P , maar ik bedoelde dus die een beetje blauwig wit zijn, ik vind dat meer op TL buis lijken dan warmwit eigelijk.

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 January 2008, 23:20:34 »
@Laurens: Mag ik vragen aan jou hoe jij de antislip bandjes vervangen hebt? Ik krijg dat niet voorelkaar ...

Effe snel off-topic dan

Kap eraf, lichtsetje uit neus verwijderen (glijd er zo uit - terugzetten is leuker :D). Dan vervolgens alle schroeven losdraaien die het groene interieur bevestigen aan de onderkant. Dan aan de voorkant omhoog tillen. Je ziet dan dat het draaistel vastgehouden wordt door een kapje (soortgelijk als bij TEE wormwiel vervangen). Met een kleine schroevedraaier aan beide kanten het kapje aan de onderkant wat omhoog wrikken (pas natuurlijk wel op!). Je zult dan vervolgens zo het draaistel eruit kunnen halen. Vergeet de aandrijfas niet, tenzij die vanzelf al uit de motor is gegaan. Dan ligt het draaistel er zo onderuit en moet je deze omdraaien. Je ziet dan dat het gedeelte met de tandwielen vastzit aan het plastic deel waar ook de assen in vallen. Dit met een schroevedraaier loswrikken (wederom oppassen!). Dan de as er uit en de nieuw antislipbandjes er om zetten.

Koop wel de juiste asb's van Piko. Ik heb maanden geleden van de "plaatselijke" M* asb's gekocht die volgens hem wel pasten. Lukt ook wel, alleen zijn die van M* smaller dan die van Piko met als gevolg dat ze na een stukje rijden naar buiten draaien. Ik heb dus al die tijd niet gereden.

Voor de onderdelenlijst; zie http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=ersatzteil_neu&grand_id=3&parent_id=15&id=57520

Het betreft     Haftreifen 10 x 6,4 mm (10 Stück) 56026. Heb ze vanmiddag bij MTE besteld