Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS ICNG (1:220) door Debvd
Vandaag om 00:51:36
Roco NS 1100, 63655, hoe moet je decoder plaatsen? door Carel Ruysink
Vandaag om 00:42:20
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door Lucien
Vandaag om 00:23:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:16:36
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
Vandaag om 00:09:01
Noch 2021 door barry1972
23 januari 2021, 23:52:20
Auhagen 2021 door ex-DR V100
23 januari 2021, 23:46:21
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door barry1972
23 januari 2021, 23:40:59
Kato EF510 H0 digitaliseren door erikkral
23 januari 2021, 23:19:53
Advies voor een nieuwe baan door Hennik
23 januari 2021, 23:16:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
23 januari 2021, 23:04:46
Wensenlijst modelspoorhuizen, schaal N door MOVisser
23 januari 2021, 22:14:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 januari 2021, 22:10:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 januari 2021, 21:45:34
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Mitchell
23 januari 2021, 21:36:51
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
23 januari 2021, 21:35:29
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door 1200blauw
23 januari 2021, 21:35:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
23 januari 2021, 21:19:16
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Daan!
23 januari 2021, 20:50:22
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door 72sonett
23 januari 2021, 20:33:26
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
23 januari 2021, 20:20:42
NPE Modellbau 2021 door Falcon10
23 januari 2021, 20:16:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
23 januari 2021, 20:09:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
23 januari 2021, 20:05:27
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
23 januari 2021, 20:01:35
IR lichtsluis van Modelbouwled, handleiding gevraagd. door VvKan
23 januari 2021, 19:59:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
23 januari 2021, 19:53:22
Falkenheim door Wim Vink
23 januari 2021, 19:52:49
Puls-breedte-sturing, schadelijk voor motor of decoder? door spock
23 januari 2021, 19:21:26
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
23 januari 2021, 19:10:19
  

Auteur Topic: Sehr-am-Üzant II  (gelezen 19722 keer)

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Sehr-am-Üzant II
« Gepost op: 27 augustus 2018, 11:53:30 »
Hallo allen,

Wat is het met mij en Duitse diorama's? Geen idee

Ik heb altijd al gehouden van natuur-en bosrijke baantjes met veel reliëf, ik geloof niet dat ik de enige op dit forum ben die de charme van een berglandschap inziet. Niettemin is mijn grote droom altijd geweest om een Ardeens geïnspireerde baan te maken, vooral de romantische dorpjes in de Condroz met hun natuurstenen huizen hebben me altijd aangesproken. Niettemin hebben mijn reizen door Duitsland me ook een liefde voor de typische vakwerkhuisjes-en dorpjes opgebracht. Het is denk ik over het algemeen de combinatie en harmonie van rustieke architectuur met de omringende natuur die me zo doet houden van dergelijke regio's.

Omdat ik als jeugdige student de tijd noch de plaats heb voor een mooie grote baan heb ik me altijd moeten beperken tot diorama's. In 2012 begon ik aan 'Bundesbach', een diorama van slechts 40 bij 70cm, dat ik in feite vrij impulsief en zonder veel planning of ervaring ben beginnen bouwen (dat was niet het beste idee want er waren wel wat problemen mee). Aanvankelijk had dit ook een Ardeens baantje moeten zijn, maar ik had op dat ogenblik (ik was natuurlijk nog maar 14) geen enkel idee hoe aan de typisch natuurstenen huisjes te komen. Daarom ben ik begonnen met de bouw van vakwerkhuisjes uit papier, waarmee ik het Kibri-stationnetje omringde.





Bundesbach was mijn eerste echte kennismaking met de bouw van een diorama of een baantje en ik heb er veel van geleerd. Er waren wel wat problemen natuurlijk, de verwering en detaillering waren niet optimaal, en vooral het sporenplan was, daar het zonder veel planning tot stand was gekomen, niet handig en bovendien zorgde de 2dehandssporen voor problemen.

Na Bundesbach heb ik veel ideeën gehad voor andere projecten, zonder dat hier veel van in huis kwam. School en andere hobby's, maar vooral plaatsgebrek in ons kleine Brusselse appartement maakten dat ik me minder met modelbouw in de Praktijk bezig hield. Uiteindelijk maakte ik enkele jaren geleden plots een plan voor Sehr-am-üzant, een klein diorama met een stationnetje en een dorpje. Verder dan de bouw van het stationnetje is het echter niet gekomen...



Een bevriende modelbouwer wilde het graag hebben en bood er een mooie prijs voor, waardoor ook dit project niet werd voortgezet.

Intussen ben ik begonnen aan een ander, stedelijk diorama met een Belle-époque stationsgebouw, waar ik gestaag aan voortbouw. Het idee voor een romantisch Duits diorama was plots ver weg, tot ik me onlangs een nieuw treintje aanschafte... Hoewel ik doorgaans bijna uitsluitend Belgisch materieel aanschaf kon ik de kleine T3 van Fleischmann die ik voor 79 euro vond op het internet niet laten liggen. Al van toen ik het kleine locje in handen had zag ik het door een romantisch, reliëfrijk landschap tuffen en de idee voor een Duits baantje was weer geboren.

De bedoeling is om Sehr-am-üzant nieuw leven in te blazen. Hoewel Duits geïnspireerd zal het vooral een fantasierijk en eigenzinnig landschap worden met een originele en harmonieuze compositie van huizen. Om het Ardeense toch niet helemaal te laten gaan wil ik veel gebruik maken van natuursteenpatronen en moeten de gebouwen een versmelting zijn van vakwerk en natuursteen. Ik wil ook proberen om het landschap echt een hoofdrol te geven, en meer te laten zijn dan gewoon wat huisjes en boompjes die ik willekeurig ergens neerzet. De bedoeling is ook om het sporenplan een origineel verloop te geven, meer dan gewoon een doorgangsstation. Voorlopig is dit het sporenplan, maar mezelf kennende zal ik er nog wel één en ander aan wijzigen.



Het stelt een station voor op de afsplitsing van een zijlijntje. Het station heeft drie sporen en één kopspoortje voor goederen met een kleine goederenloods. Onorthodox als ik ben ga ik beginnen met de bouw van het stationsgebouw en vandaar uit het plan verder perfectioneren. Ik zal iedereen op de hoogte houden.

Groet, Alan
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2018, 11:57:30 door Pnarfk »
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2018, 13:40:55 »
Ik heb me net ingeschreven als belangstellend volger! Briljante naam voor je baantje, succes met de realisatie van je plannen.

Groet, Gert-Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6202
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2018, 13:44:01 »
Ach ja, de pittoreske zijlijn vanuit Kleinburg im Preisergau!

U begrijpt: nog een volger.

Tschüß
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2018, 14:48:01 »
En we zijn vertrokken. Het stationsgebouw wordt zoals hierboven aangekondigd een mengeling van natuursteen en vakwerk. Voor de natuursteen dacht ik te werken met pluimkarton, maar ik had nog platen met natuursteenpatroon liggen en heb dat dus maar gebruikt. Als basis gebruikte ik karton van 2mm dik, een materiaal dat ik graag gebruik voor te bouwen



De eerste gevel...





Begin van de trap. Dit is een beetje een experiment om het trede per trede te doen, maar het resultaat valt goed mee.



Intussen is de tweede gevel ook af. De afwerking doe ik met dun papier. De ramen krijgen omlijstingen en ik heb ook hoekstenen toegevoegd.
Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1988
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2018, 16:47:56 »
Tja, weer een volger dus...  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:19:52 »
En nog ene  ;)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2018, 18:59:27 »
En nog een.. (y)
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2018, 19:43:52 »
Het natuurstenen onderstuk is klaar. Het contrast tussen de hoekstenen en de rest bevalt me wel, dus misschien ga ik hier na het schilderen een gelijkaardige schakering behouden... We zien wel.

Bij wijze van test heb ik er een vlug geknutseld vakwerkgeveltje op geplaatst. Maar dit patroon bevalt me niet en de ramen zijn te groot. Ik ga het vakwerkgedeelte dus anders aanpakken, maar ook dat is voor later.

Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 11344
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2018, 19:48:25 »
Ja dit is echt bouwen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:55:53 »
Toch besloten om het grondstuk vandaag nog in de primer te spuiten. Het mooie contrast is weg, maar het geeft nu wel een lekker massieve indruk.

Nu het volgende: hoe ga ik dit realistisch schilderen? Ik heb her en der al wel wat gezocht, maar vind niet echt hoe ik dit een optimale en realistische natuursteenkleur kan geven... of ik heb honderd verschillende verfjes nodig.  Iemand tips voor een efficiënte mannier om dit te schilderen  ??? Ik wil vooral een warme natuursteenkleur bekomen.

Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2018, 22:22:33 »
Allereerst, goed bezig (y) (y)

Heel licht drybrushen zou gowd kunnen werken ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
Ligne de Haute Loire anno 1968
Hopen lol

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2018, 23:01:53 »
Ik ben benieuwd. Ik vond hem voor de primer al mooi :angel:
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

hannes62

  • N-Spoor, Era III / IV, DR5000, DR4018, DR4088CS, ITrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Bouwt Hochenstadt
    • Modelspoorbaan Hochenstadt
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2018, 05:43:52 »
Dit gaat mooi worden, nog een volger dus  (y)
Spoorse groeten,

Hans

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4952
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2018, 09:09:03 »
rood geel en bruin naast elkaar en slecht mengen
brede kwast ,en dan dry brushen

Pnarfk

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Sehr-am-Üzant II
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2018, 16:39:22 »
Zo, het schilderwerk is gedaan... Ik vind het resultaat best goed voor een eerste keer. Als de verf droog is ga ik nog wat extra accenten toevoegen en de raampjes maken en dan kan ik aan het vakwerk beginnen.

Groet, Alan

zelfbouwer in hart en nieren