Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: NS omBC290x van MK modelbouwstudios  (gelezen 38817 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Gepost op: 22 augustus 2018, 22:30:00 »
Afgelopen weken ben ik met vakantie geweest en dat is altijd goed voor een nieuw project. In het voorjaar heb ik bij Maykel een kit van de omBC290x gekocht en dat leek mij een mooi vakantieproject. Niet te ingewikkeld om in elkaar te zetten.

Karst heeft hetzelfde model gebouwd, maar dan van een messing etsplaat/set van Frie. Zijn verslag kun je hier lezen: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47894.msg770166#msg770166

Ik ben niet zo'n beste koperslager en om koppen van messing toe te passen gaat mij (nog) te ver. Maykel levert koppen in resin gietwerk met geëtste nieuwzilveren raamkozijnen. Die zien er prima uit en zijn vast een begin voor het uitbrengen van mat '40 treinstellen of ook de Diesel 5.
Alle ramen in de bak zijn voorzien van nieuwzilveren geëtste kozijnen en die passen exact en zien er super uit.

Zijn gebouwde omBC ziet er als volgt uit:



De bouw is niet echt moeilijk, maar je moet zoals altijd wel nauwkeurig werken. Het model komt met een volledig interieur (op de bagageruimte, het toilet en de instrumenten in de koppen na) in een mixed media model. Dus messing, nieuwzilver en resin. Helaas heb ik een paar fouten gevonden, die misschien alweer hersteld zijn in de nieuwste uitvoeringen van de kit, maar in mijn model nog niet. De meest bijzondere vond ik dat het ene draaistel (het motordraaistel) wielen heeft met een diameter van 10mm en het loopdraaistel wielen met een diameter van 9mm. Die laatste ga ik vervangen. Vervolgens is er iets mis met de kleine ramen in de bagageruimte. Het toiletraam lijkt te breed en het nieuwzilveren kozijn mist een dwarsspijl en is te smal, terwijl het raam aan de andere kant van de bak te smal is en juist wel een spijl heeft. De oplossing is niet eenvoudig. Een precies passende raamuitsnijding in de geëtste wand vijlen/zagen is vrijwel niet te doen en de te brede krijg je nooit mooi smal. Ik ga er wel iets op verzinnen.

Paar stappen in de bouw:

Begonnen wordt met het goed inpassen van de tussenwanden in de bak:



Hier zie je de 5 tussenwanden erin gesoldeerd. Deze zaten toch nog niet goed. De bak is voorgebogen, maar het dak volgt niet volledig het profiel van de bovenkant van de wanden. En die bovenkanten zijn wel precies pas op de resiin koppen bleek mij later. Ik heb alle wanden aan de zijkanten weer losgesoldeerd en met voldoende warmte de bak verder doorgeduwd om de bovenkant van de wanden en toen pastte het uitstekend. Overigens levert Maykel parkers mee om de wanden op het chassis te schroeven, maar dat vind ik iets te grofstoffelijk. Daarom heb ik messing M2 moertjes waar mogelijk in de wanden gesoldeerd en kun je het geheel met 8 boutjes vastzetten. Dat kun je hier zien:



Vervolgens moet de dakopbouw worden gemaakt. Dat is misschien wel het moeilijkste aan de kit om dat goed te krijgen. Het bestaat uit een aantal etsdelen:



Dus bovenkant welke nog rond moet worden gebogen, twee zijkanten, een voor- en een achterkant en een paar deksels. Hier komen later ook de resin schoorstenen en een torpedoventilator nog op. De bouwbeschrijving geeft aan dat de luiken moeten worden gelijmd, maar daarvoor heb ik een andere oplossing gekozen. Het is even een puzzeltje voordat het allemaal netjes past en de voor en achterkant passen gewoon niet, maar moeten met geduld pas worden gemaakt en uiteindelijk met soldeer goed gezet.

Maar eerst de zijkanten:



Die worden met de vouwnaad aan de buitenkant meer dan haaks omgezet en voorzichtig pas gemaakt met het een beetje bol gemaakte dak. Dan rest niks anders dan de naden van de buitenkant helemaal vol te solderen:



Dit geheel mag je dan gaan vijlen en schuren en uiteindelijk bewerken met een glasvezelpotlood en dan komt het allemaal goed  ;)  Hier en daar heb ik dit meerdere keren uitgevoerd om alle spleten afdoende dicht te krijgen:



Hier zie je ook de oplossing van mij om de luiken toch te solderen. De 2 kleine gaatjes zitten in het etsdeel. Eén is er voor de torpedo en de andere is mij een raadsel. De 3 grotere heb ik zelf geboord en vervolgens ook door het onderliggende dak heen. De gaten in het dak maak je dan met een grote boor fors groter en dan kun je daardoor heen van binnenuit de luiken vastsolderen.

De gaten:



En de luiken:



Morgen verder met de details van de bak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2018, 00:27:18 »
Hallo Ivo,

lekker bezig zie ik  ;). Ik begin ook al zin te krijgen met de regen in het verschiet. Heb je Maikel Kastelijn al gecontacteerd over de fouten/ onvolkomenheden in jouw kit?

Groeten,
Rob

Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2018, 07:16:41 »
Ik heb ook zo’n ding en heken t probleem met de raamkozijnen. Ik heb het brede en met spijl raamkozijn toen losgesneden en los in de andere wand geplaatst, waar ze bij mij wel paste.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2018, 12:04:30 »
Dat ga ik ook doen, maar volgens mij klopt het dan niet. Het toiletraam moet smal zijn met een middenspijl en de andere kant breed zonder middenspijl. Nu krijg je een breed toiletraam met spijl en een smal zonder.

Ik moet Maykel nog bellen over de wielen, maar aan de ramen is niets te doen, behalve met een nieuwe bak en nieuwe nieuwzilveren ramen.

Verder is het interieur qua kleur nog een behoorlijke puzzel. Ik hou me vast aan een paar boeken. Het lijkt erop dat zowel de 2e als de 3e klas een stoffen bekleding hadden in grijs of groen met een zwarte verticale onregelmatige streep erin. Die bekleding zat ook op de wanden vanaf de bankhoogte naar beneden. Ik baseer me op de foto's in de boeken Dieseltreinen in Nederland, Het omc boek dat ook Maykel aanraadt en het boek over de mat'36 en mat'40 treinstellen van Harry Peters. In de laatste staan een paar kleurenfoto's.
Ik zie ook dat de binnenverlichting uit gloeilampen bestond dus met een gelige gloed en geen TL.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2018, 13:33:01 »
In de 2e klas waren de banken en stoelen bekleed met stof.
In de 3e klas waren de banken bekleed met kunstleer.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2018, 19:56:13 »
Dat zie ik inderdaad ook in het omBC boek. Maar door de foto's in het boek van Harrie Peters ben ik aan het twijfelen geslagen. Daarnaast is het een hele toer om in model de juiste kleur te vinden, die het effect geeft van de gemeleerde bekleding. Ik zie nu die in grijs en in het groen. Beide kleuren zijn op zich heel licht, maar het geheel oogt donker door de zwarte verticale strepen. Ik neig naar groene stof voor de 2e klas en bruin leer voor de 3e.

Zover ben ik nog niet, hoewel de kap al in de grondverf staat (meerdere keren opnieuw plamuren en schuren) en de binnenkant al interieur grijs is. Dat grijs moet denk ik voor de vooroorlogse stellen meer beige van tint zijn. Daarna maak ik de deuren in een donkere houtkleur en zal ik de onderkant van de wanden in de bekleding kleur gaan zetten.

De bouw van de bak gaat door met de messing details:



Hier zie je de 3 belangrijkste: de klasseborden waren geëmailleerde borden dus die zijn nagemaakt met een messing bord dat je van de achterkant vast kunt zetten in de bak. Er zit al een klein gaatje geëtst dat je iets groter moet maken. Dan de handgrepen bij de deuren. De schuifdeuren hebben bijzonder gevormde handgrepen. In de handleiding staat dat je die onder een hoek van 45 graden in de bak moet steken voor een goede imitatie. Veel turen naar foto's gaf bij mij de conclusie dat het middelste deel van de handgreep met de bocht 90 graden ten opzichte van de  bak moet staan. Dat kun je voorzichtig nabuigen met een X-acto mesje tussen bak en handgreep. Dat heb ik hier nog niet gedaan, maar is uiteindelijk goed gelukt. Verder moeten de deurklinken erin worden gezet en die horen naar boven te staan. Pas als de koppen erop zijn gelijmd en de naad goed geplamuurd en geschuurd kunnen ook de torpedo's erin worden gesoldeerd. Het is slim om nu de binnenkant van de bak zo glad mogelijk te vijlen zodat alle soldeerresten aan de binnenkant tegen de wanden van de bak zijn verdwenen. Dan passen de ramen straks veel beter en strak in de bak.



Deze messing etsdelen worden in de bodemplaat gesoldeerd als opstapjes onder de schuifdeuren:



Dan is er nog de optie goten boven de deuren aan te brengen. In het etsdeel van de bak zijn er al imitatiegoten meegeëtst, maar in echt liggen die goten er natuurlijk op. Maykel merkt terecht op dat later bij het spuiten deze goten lastige onderdelen zullen zijn.

Jullie raden het al: bij mij zitten de goten er nu gewoon op.

Het gaat om deze dingen:



Dit is de bak zonder goten, maar met imitatie etsing van de goten in de bak:



Nu blijk ik geen goede foto te hebben mét goten, maar hier zitten ze er op:




Tot zover,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2018, 21:19:57 »
Prachtig stukje werk weer Ivo! (y)

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:18:06 »

Hallo,

Ja, dat ziet er inderdaad al heel mooi uit !   (y) Ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes verder.

Groet,

Sven

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2018, 22:56:00 »
Er wordt een boel gesoldeerd, deze maand. Goed bezig, ik blijf het volgen.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2018, 10:43:17 door Sven. Reden: Boek = boel »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2018, 08:36:31 »
Erg fraai! Heb je eventueel nog een detailfoto van de busbanken voordat ze geschilderd zijn?
Groeten,
Richard

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2018, 10:37:34 »
Dat zie ik inderdaad ook in het omBC boek. Maar door de foto's in het boek van Harrie Peters ben ik aan het twijfelen geslagen.
In het (overigens zeer fraaie!) boek van Harrie Peters staan zover ik weet geen foto's van omBC's. Die waren toen allang verdwenen.
Je moet niet het interieur van de omBC's verwarren met het interieur van de Mat'40 tweetjes. Die was heel anders. De Mat'40 waren duidelijk bedoeld als versterkingsstellen en hadden in de oude tweede (na 1956 eerste) klasse vier zitplaatsen op een rij i.p.v. drie bij het overige materieel.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2018, 22:18:48 »
Erg fraai! Heb je eventueel nog een detailfoto van de busbanken voordat ze geschilderd zijn?
Welke bedoel je? En ik ben bang dat ze al in de primer staan.

@dh3201
Nee, ik verwar het niet, maar ik gebruik het wel als referentie. In de boeken vind ik dat het interieur gelijk is ingericht als de e-treinstellen mat'36. En de interieurfoto's in het boek van Harrie Peters zijn van mat'40 op de pagina's 55 en 56. Toch is de gelijkenis aanwezig vwb de blauwgrijze stof en de vorm van de banken en de manier van wandbekleding. Verschil is wel dat de wanden hiet zijn afgezet met een houten lat, terwijl dat in de omBC een metalen strip is.

De bouwbeschrijving van Maykel geeft aan dat de banken in de 2e klas licht blauwgrijs en de banken in de 3e klas grijs. Met inderdaad in beide klassen dezelfde bekleding op de wanden. De vloer is vervolgens roodbruin linoleum. De bovenzijde van de wanden zou lichtgeel zijn en dat komt wel overeen met de foto's in het Peters boek en mijn eigen herinnering aan het interieur van mat '46. Tot ongeveer 1980 heb ik daar nog wel eens in gezeten (bijv. Zwolle - Deventer, maar ook eerder Zeist - Utrecht)

Het Utrechts archief heeft de volgende foto's van de omBC 3e klas:










En deze foto van de 2e klas:





De stof in de 2e klas zal inderdaad de blauwgrijze stof zijn, maar of het leer van de 3e klas bruin is of grijs is niet meer te zien. De vloer lijkt ook lichter dan roodbruin linoleum, maar daar is ook niet veel van te zeggen. Ik ga het maar eens proberen te imiteren.

In mijn kale model ziet het interieur er ongeveer zo uit:



De losse stoelen in rijrichting in messing en de banken in resin. Dit staat allemaal op een verhoogde vloer waar het motordraaistel onder komt.

Dan de 3e klas:



Hier weer stoelen in de rijrichting en de banken in resin met geëtst messing leuningen en een messing frame van de banken. Dit soort details vraagt om een nette afwerking van het model.

Totale bakoverzicht zonder de koppen er aan:



En het geheel past op elkaar:



En met de koppen die er exact inpassen als je tenminste de bak strak om de tussenwanden hebt gesoldeerd:








mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2018, 11:33:35 »
Met busbanken bedoel ik de eerste rijen met stoelen achter de cabinewand, maar je hebt ze hierboven al op de foto gezet. Ik was benieuwd hoe deze waren uitgevoerd door MK, erg mooi dus met leuningen en armleggers en die gebogen handgreep boven de rugleuning.
Groeten,
Richard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2018, 23:00:32 »
Ze zien er inderdaad best fraai uit.

Inmiddels heb ik de bak voorzien van de voorste torpedo's. Overigens heb ik die van Philotrain gebruikt en niet degene die Maykel heeft meegeleverd. Maykel heeft ook de voet/bevestiging meegegoten en die vind ik te dik. Dan maar zonder voet.

Het plamuren en schuren van de naad tussen de bak en de koppen is nooit mijn favoriete werkje geweest. Ondanks alle moeite (één kop tot 4 keer opnieuw) blijf ik niet echt tevreden over het resultaat. Ik maak altijd gebruik van een schuurprofiel zoals ik dat ooit van Karst heb geleerd bij de bouw van de plan U in geplot styreen. Op die manier werd het niet glad genoeg en de kop bleek vlakken te krijgen ipv zuiver rond te gaan. Met nabewerking met een los schuurpapiertje gewoon met de vinger in draaiende bewegingen over de hele kop werden wel alle vlakken verwijderd en is het dak van de kop weer mooi rond geworden.

Eerst in de aanbevolen Alabastine spuitplamuur:



Zoals in de handleiding aangekondigd openbaren zich dan plotseling kleine gaatjes in de koppen:





De tweede foto laat bovendien mijn geworstel met deze naad zien. Eerst weer de gaatjes en de naad opnieuw plamuren en schuren en dan opnieuw in de grondlak.

Na nog een aantal bewerkingen heb ik het dak en de schorten gespoten met Alclad aluminium:







Ik twijfel altijd aan de juiste kleur voor aluminium. Tenslotte was het bij de NS niet van aluminium, maar was het dak en de schorten geschilderd in een aluminium/grijze verf. Ik was bang dat de Alclad te fel zou worden, maar dit valt me reuze mee. Vraagteken is meer de andere kop:



Hier zie je bij bepaalde belichting toch nog steeds een naad.

Dezelfde kop met verschillende belichting:





Ik heb besloten het voor dit moment maar even zo te laten en te kijken hoe het geheel eruit ziet als het helemaal op kleur gespoten is.

Vanavond heb ik besteed aan afplakken van de binnendeuren die nu bruin gaan worden en het afplakken van het aluminium dak en schorten op de bakken. Nu gaat de rest rood gespoten worden voor de biezen en als dat lukt hoop ik morgen nog het groen te kunnen doen. Ik ben voorzichtig, want het rood gaat nu over de Alclad lak wat een acryllak is en ik gebruik Phildie rood dat een nitrocellulose lak is. De nitrocellulose zou wel eens een mooie craquele kunnen worden en in dat geval gaat de hele bak weer in de thinner.  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2018, 23:08:38 »
Ik heb t idee dat je het je veel te moeilijk maakt ivo, die aluverf is niet zo netjes en glad maar was in t echt al vrij dof en kwatterig, das tenminste altijd mijn indruk. Ze mochten bij de NS willen dat t echte stel half zo strak was als jouw model.  ;D