Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 14:15:41
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 14:15:31
Raadplaatje door BlackElkX
Vandaag om 13:43:54
Ik ben aan het opruimen. door Hans Reints
Vandaag om 13:43:04
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50

Auteur Topic: rail keuze  (gelezen 2292 keer)

Joble

• Offline Offline
rail keuze
« Gepost op: 08 January 2008, 22:04:50 »

Op dit forum is heel wat te lezen over keuze tussen de verschillende rails en railsystemen.

Aan de hand hiervan ben ik tot volgende keuze gekomen:

* Peco Streamline voor de zichtbare delen
* C-rail voor de onzichtbare delen

De streamline heeft erg realisitisch verloop (veel verschillende types slanke wissels, flexrail, ...) en doordat de middengeleiders tussen de bielzen in de ballast zitten, vallen ze minder op.

De C-rail heb ik gekozen omdat deze gemakkelijk te leggen is en ... omdat ik die al heb.  ;)

Er zijn echter nog een paar vraagjes...

* Is streamline code 75 ook bruikbaar met de middengeleider-strips (SL-17, SL-18)?

* Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de wissels van het peco systeem?

* Is er op internet meer gedetailleerde info over Peco-rails te vinden? De websites (.de en .uk) van peco hebben redelijk weinig info te bieden.

* En... is deze combinatie een verstandige keuze?

Groeten,
Johan

Bert Roefs

• Offline Offline
Re: rail keuze
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2008, 22:25:51 »
Heeft Peco Streamline een middengeleider dan?

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2008, 22:42:27 »
Nee Bert. Die kun je er los bijkopen. Kun je met Peco ook 3-rail rijden.

Als je erg masochistisch bent krijg je die strip zelfs aan een Peco wissel gefrot. Maar dat is mij nooit goed gelukt.
Dat is gelijk ook het grootste probleem van die strip. Bij Märklin gaan de Puko's bij een wissel omhoog (om sluiting van de sleper met de rail te voorkomen). Bij die strip moet je dat zelf voor elkaar zien te krijgen.

[EDIT] Oeps, nog even op Johan reageren. Peco wil nog graag aan het drukwerk verdienen, dus het slimst is om even een catalogus te bestellen. ik heb er hier wel een, maar om te scannen is dat teveel werk. Gelet op mijn reactie op Bert adviseer ik je ernstig om één (kruis)wissel te kopen en een paar rails benevens wat SL17 en SL18 en een proef te doen. Lukt het je om dat zonder bovenmatig vloeken aan het werk te krijgen dan is het voor jou een alternatief.
Verder zijn de wisselmotoren van Peco berucht, maar daar zijn zat alternatieven voor, van de goedkope van Conrad tot de mooie van Tortoise. Of de combinatie C-rail en Peco een gelukkige keuze is hangt er vooral van af of Peco voor jou een gelukkige keuze blijkt te zijn [/EDIT]

Hans
« Laatst bewerkt op: 08 January 2008, 22:53:20 door Hans Keulen »

Joble

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2008, 17:27:34 »
De peco-cataloog zal ik zeker bestellen. Hierin hoop ik meer info te vinden over de montage van de puco’s

Omdat Peco veel mooiere en veel meer verschillende wissels heeft dan marklin, lijkt peco me toch een betere optie.

Zoals je zegt is het zeker verstandig eerst met een klein ovaal met 1 of 2 wissels te experimenteren met de pucostrips van Peco. Hopelijk met goed resultaat. Peco verkoopt het, dus zou het toch moeten werken.

Groeten,
Johan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2008, 01:04:56 »
Gelet op mijn reactie op Bert adviseer ik je ernstig om één (kruis)wissel te kopen en een paar rails benevens wat SL17 en SL18 en een proef te doen.

Met 'kruiswissel' bedoel je waarschijnlijk een Engels wissel. Een kruiswissel is namelijk iets heel anders:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiswissel

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Joble

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 January 2008, 08:28:07 »
Hey,

Ik heb gisteren eens een marklin C wissel bekeken.

De truuk is, volgens mij, ervoor te zorgen dat de sleper scheef komt te staan, zodat hij ong. 0,5mm boven de rail komt, en dan te zorgen dat de sleper scheef blijft totdat hij de eerste puco na de rail gepasseerd is. Questie van de goede hellingsgraad in de puco's te hebben.

In theorie klinkt dit allemaal wel goed, maar gewoonlijk zijn dat soort dingen in de praktijk dan ingewikkelder dan ze lijken. Zoals blijkt uit de reactie van Hans.

Ik denk het zo aan te pakken om te testen:

In een houten MDF-plaat wordt een sleuf gefreesd waar de puco's moeten komen. De stukken puco-strips worden hierin gelegd en daar bovenop komt de wissel. Tussen de wissel en de strip zit nog een rubberen strookjes (of een ander samendrukbaar materiaal) dat de puco strip naar beneden drukt. Door het MDF zitten een aantal houtschroeven (met afgezaagde punt vanvoor) om de puco strip in hoogte te verstellen.

Zodra dit werkt zonder problemen, worden de hoogtes en plaatsen van de puco's nauwkeurig opgemeten. Hoe dit gemaakt kan worden in een permanente baan, Euh, dat zijn zorgen voor later…

Groeten,
Johan

Waterman

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 January 2008, 08:35:30 »
Hm, niet dat ik een expert ben, maar is het niet eenvoudiger je rollend materieel om te bouwen en tweerail te gaan rijden?  ???
Plank met treinen - 2-rail - dcc

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2008, 09:12:45 »
Bij erbert hebben ze Puko's ( middengeleider pukkels)in verschillende hoogtes. Kun je een wissel/kruising goed mee ombouwen. Simpeler,goedkoper, mooier is van 3 rail over te gaan naar 2 rail. Als je met code 75 gaat rijden zul je merken dat 3 rail modellen en veel oudere 2 rail over de bielsjes rijden ipv over de rails.
Raadpleeg de NMRA normen maar eens over rail hoogte en breedtes.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Joble

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2008, 12:54:08 »
2-rail lijkt me zelf ook een betere optie, daar hebben jullie gelijk in.

Er zijn 3 dingen die me tegenhouden:
* de ombouw van een lok van 3- naar 2 rail lijkt me niet zo evident. (Alhoewel, het gaat momenteel slechts om 4 loc's)
* 2-rail is, meen ik te begrijpen, meer storingsgevoelig dan 3-rail.
* Ik heb al een hoop C-rail, maar in de onzichtbare delen kan dit ook als 2-rail dienen.

Langs de andere kant:
* De ombouw van de rails is ook erg tijdrovend
* 2 rail oogt veel mooier dan 3-rail.

Misschien zijn de argumenten om toch 2-rail te gebruiken meer doorslaggevend...

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2008, 13:33:05 »
Storingsgevoeligheid ligt vrijwel altijd aan:

Slecht onderhoud rails ( gummetje , schoonmaakwagentje lux o.i.d)
Slecht gelegde rails( remedie goed opletten tijdens de bouw)
Slecht onderhoud loks( remedie regelmatig onderhoud, bijhouden wat je per lok doet)

Ruimte schoonhouden waarin baan is gesitueerd.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Joble

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 January 2008, 20:51:11 »

Toch nog enkele zaken die me doen twijfelen om over te stappen naar 2-rail:

* Hoe moeilijk is het eigenlijk om een 3-rail loc om te bouwen naar 2-rail? Over het omgekeerde (2->3rail) vind ik veel info, maar 3->2rail lijkt me veel minder simpel.

* De C-rail wissels kunnen (denk en hoop ik) redelijk eenvoudig omgebouwd worden door met een slijpschijfje het middelste stuk te isoleren van de rest van de rails. Klopt dit?

Groeten,
Johan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 January 2008, 21:03:35 »
Een loc ombouwen van drierail naar tweerail is geen sinecure. Het kan wel, maar het is niet simpel en je moet sowieso alle assen wisselen. Dat moet ook met je niet-aangedreven materieel, hoewel het daar een stuk gemakkelijker is.

Ik denk je dat waarschijnlijk uiteindelijk voor deze keus komt te staan: of gewoon overal C-rail neerleggen, of je drierail-loks verkopen en dezelfde modellen in een tweerail-uitvoering terugkopen.

Natuurlijk zijn er alternatieven, is niets onmogelijk en zal het zeker niet lukken als je het niet probeert, maar je moet je dan afvragen of het zich de moeite loont. En het is niet zeker dat het goed zal werken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 11 January 2008, 21:58:19 »
Als het nu om 4 los gaat zou ik toch overwegen deze om te bouwen of, als er geen bijzondere emotionele waarde aan die bepaalde loc zit, verkoop.
Je hebt het namelijk ook over realistisch verloop maar wat dacht je van het realistische aanzicht?
Nu kun je de schade nog beperken en het aanbod van 2 rail materieel is veel groter en de prijzen zijn iets vriendelijker.
Het is gewoon iets om eens goed over na te denken. Ik weet waar ik het over heb alleen heb ik de overstap ooit iets later gemaakt. Ik heb er zeker geen spijt van.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl