Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 08:30:16
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Herstart en inspiratieloos  (gelezen 10940 keer)

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #30 Gepost op: 28 augustus 2018, 21:54:00 »
1 = 210
2 = 100
3 = 100
4 = 96
5 = 80
6 = 145
7 = 135

Sorry voor de verwarring

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2018, 22:02:53 »
Hallo Jan,

Ik mis eigenlijk een logisch concept van je baan. Dit is wat Klaas Zondervan eerder al opmerkte: wat wil je uitbeelden? Maw: hoe wil jij je treinen zien?
Ik zie nu een dubbelsporige baan met twee doorgangsstations. Maar daarna wordt het onduidelijk. Er zijn wat enkelsporige verbindingen die lukraak op de baan uit lijken te komen. Oa via het smalle verbindingsdeel dat je alleen tijdens rijsessies moet aankoppelen. Door al deze verbindingen lijkt het rommelig.
Probeer het eens systematisch op te zetten. Maak de treinenloop "lineair". Daarmee bedoel ik dat het "logischer" wordt: een trein rijdt van A via B en C naar D. Daarna van D via C en B naar A terug. Dat brengt structuur in het geheel, waardoor het er natuurlijker uit ziet.

Als je nu rechts een (klein) schaduwstation station met een keerlus maakt, kan dat "A" vormen.
Vandaar kom je in je zichtbare station uit: "B". Dat is het bruine station in je laatste plan.
Vervolgens dubbelsporig naar de linkerkant van je modelbaan waar je nu een groen station hebt ("C").
Tenslotte naar  een andere overdekte keerlus (eventueel met inhaalspoor). Dat is dan station D.

Dit geheel vormt dan eigenlijk een soort opgevouwen hondebot waarop meerdere treinen kunnen rijden. Als je het plan van dit hoofdconcept hebt ontworpen, kun je verder gaan met details, dus ontwerp van je stations, rangeerspoortjes en eventueel lok depot.

Je schreef ook enkele keren over een fiddleyard, maar die zie ik niet in je baanplan. Wil je die ergens op een zijspoor aansluiten? Je zou hem ook deel van het hoofdconcept kunnen maken door 1 van de keerlussen te vervangen door de fiddleyard. Dan rijdt je trein van fiddleyard via zichtbare stations B en C naar een schaduwstationnetje D (en weer terug).
Als je wilt, kan ik wel een schetsje maken om het te verduidelijken.

Dan nog iets over flexrail. Dit geeft doorgaans een veel natuurlijker verloop van trajecten. Nu is het het een stukje recht, dan een scherpe boog, weer een stukje recht, weer een scherpe boog, enz. Niet erg natuurlijk dus.
Je gaf aan C rail te gebruiken en geen budget te hebben voor alles nieuw te kopen. Maar dat is ook niet nodig. Het ene sluit het andere niet uit: Je zou ook een paar delen van het dubbelsporige baanvlak tussen de stations met flexrail (K rail) kunnen maken. En voor de rest gewoon C rail gebruiken.
Een alternatief is de grootste boogstraal gebruiken die er in C rail is: 111 cm (nr 24912). Het hoeft niet perse flex te zijn om ruime bogen aan te leggen.

Succes met denken en plannen!
Groet, Wim

PS Het oorspronkelijk plan (van je eerste bericht) is niet meer zichtbaar. Is dat verwijderd van de server? Zo ja, dan is dat jammer, omdat het commentaar van anderen nu minder goed te begrijpen is.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2018, 23:03:04 »
Blijkbaar is mijn eerste ontwerp verdwenen, hierbij zet ik het even terug, zodat de verschillen zichtbaar zijn.


Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2018, 23:19:20 »
@Wim, klopt, het hondenbot is inderdaad een basisidee waar ik mee start. Het idee erachter is een Beiers vlak vallei deel. Of de brede Moezelvallei, zonder de hoge toppen. Het rechtergedeelte is optisch bedoeld als kopstation, waar de treinen toch kunnen verdwijnen (deze ligt eigenlijk verborgen achter de schouw, dus ook de terugkeer is quasi onzichtbaar. Dit wordt eigenlijk bedoeld als scenery stuk. Bovendien hoop ik op termijn daar te kunnen uitbreiden met een volwaardig opstel- en rangeerstation (de komende jaren niet mogelijk) en een kleine spiraal om onder de baan uit te komen en zo een terugkeer naar de andere kant te voorzien.
De korte stopsporen, zijn voorzien voor 1) autoverlading 2) Brouwerij/houtzagerij en een oude mijngang en links een kleine loskade voor de haven.
De onlogische verbinding van links naar rechts is nu getekend als 1 baan, maar wordt mijn opstelsporen in afsluitbare boxen. Wegens mobiliteitsproblemen kan ik niet onder mijn baan door, en moet het dus wel verplaatsbaar zijn.
De slanke wissels en flexsporen, zeker, gezien dit een meerjarenplan is, zal dit plan me wat rijplezier geven, en gaandeweg vervangen worden en de huidige C rails verhuizen dan naar de opstelsporen. Misschien wat dubbel werk, maar na al die jaren wil ik nu toch eens kunnen rijden, ipv steeds uitstellen. Liever rijden & bouwen en dan aanpassen dan na 20 jaar nog steeds alles in dozen te zien steken. Misschien een verkeerd idee, maar ja, we blijven niet eeuwig leven hé

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2018, 23:21:09 »
Qua oppervlakte verdeling vindt ik je eerste idee toch beter: die verbinding gaat op den duur storen, bovendien moet dat allemaal wel heel mooi passend gemaakt zijn, want anders is het al gauw een plaats voor storingen.

Wat ik niet goed begrijp, zowel in je eerste als in je nieuwste ontwerp: je kan niet "rondrijden": je kan niet terug. Als je het groene spoor volgt, gaat dat linksonder over in het bruine spoor, maar je komt niet meer terug in het station rechts.
Is dat de bedoeling? Verder mis ook ik het thema een beetje. Ik kan me voorstellen dat je voor jezelf het idee hebt om lekker te gaan rijden met een (hand)regelaar, maar het moet uiteindelijk toch een beetje "zin" hebben, anders is op den duur de lol er gauw af.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2018, 23:25:12 »
Aah, inmiddels heb ik je reactie gemist: kopstationidee, maar dan moet je ook geen verbinding meer maken met rechts: dat is dan veel logischer.
Maak er dan links ook een zuiver kopstation van. Dan zou ik ipv.de keerlus rechtsonder, daar liever de fiddleyard aansluiten: dan keren de treinen ook niet.

Groet, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Trein-H0

  • Gast
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #36 Gepost op: 29 augustus 2018, 07:59:21 »
Ik begrijp even een paar dingen niet:
- Je hebt het over het groene spoor bovenin. In mijn tekening met een paarse balk. Dit moet een uitneembaar stuk worden?
- Je wil een helix met schaduwstation op termijn onder het rechtse deel (rode balk)? Wat ga je dan doen met het uitneembare deel?

@ mwdb: Jij bedoeld dan een heen en weer baantje? Dan moet je wel om kunnen lopen. Wat de brug betreft, moet ik je gelijk geven. Dat is lastig om goed storingsvrij te krijgen.

Een ander probleem in beide plannen is het kruisen van de sporen dmv. een brug. Je krijgt een veel te steile helling, namelijk 4%.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 21:48:21 door Trein-H0. Reden: Afbeelding verwijderd »

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #37 Gepost op: 29 augustus 2018, 19:42:08 »
Hoi Gerrit, ik heb je plannetje even aangepast aan de maten. Op mijn pic waren deze inderdaad niet deftig zichtbaar. Voor de helling bovenaan, moet ik mijn plan nog aanpassen, want start eigenlijk veel vroeger en heb dan een lengte van 265cm voor een hoogte van 10cm. (2.5%) dat zou moeten haalbaar zijn.
Het plan waarop je het groene spoor met paars omcirkelt, dat is al verlaten.
Het schaduwstation komt niet onder de rode balk, maar wel in het verlengde als je aan de onderkant van de foto neemt, daar waar het kopstation ondergronds gaat en een keerlus maakt. Daar kan ik over de ventilatiebuizen een uitbreiding voorzien op termijn. Daar kan ik in de meest ideale omstandigheden nog met 5m uitbreiden (al vrees ik dat dat utopie zal zijn)
De bedoeling van het uitneembare deel, op het plan staat daar slechts 1 spoor, dat zal echter het doorloopspoor zijn, maar daarnaast worden 2 verplaatsbare cassettes met stroomloze sporen (oude lima, fleischmann, Jouef) geplaatst waarin ik ganse wagoncombinaties kan in opstellen die 'opgepikt kunnen worden door locs die op de aansluiting op stroomvoorziene sporen staan. Deze afsluitbare cassettes komen op een heftafel met wielen, die bij niet gebruik onder de baan kunnen bewaard worden.
De kleine helix is voor 1 omloopspoor helemaal terug te brengen, zonder op de opstelsporen te komen. Dit staat los van de andere plannen.

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 19:45:35 door Jan Onderstoom »

Trein-H0

  • Gast
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #38 Gepost op: 29 augustus 2018, 21:46:48 »
Hallo Jan,

- 2,65 m naar 10 cm is een hellingspercentage van (265/10)*100% = 3,8 %. Geen 2,5 %.
- De paarse balk vergeet ik.
- Het verhaal van de verwarmingsbuizen is mij niet helder. Zou je in mijn aangepast kaartje hieronder kunnen aangeven, wat de beschikbare ruimte onder je tafel is?
- Het verhaal van de 'brug' is mij duidelijk. Zal wel een klusje worden om dat goed te krijgen, zeker met verschillende spoorsoorten.
- Bedoel je met de kleine helix het omkeerspoor linksonder?

Aangepaste maten:

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #39 Gepost op: 29 augustus 2018, 21:59:54 »
..... Misschien wat dubbel werk, maar na al die jaren wil ik nu toch eens kunnen rijden, ipv steeds uitstellen. Liever rijden & bouwen en dan aanpassen dan na 20 jaar nog steeds alles in dozen te zien steken. Misschien een verkeerd idee, maar ja, we blijven niet eeuwig leven hé
Hallo Jan,
Ik denk niet dat het een verkeerd idee is. Sterker nog, ik kan dat alleen aanmoedigen!  (y) Een megaproject waarin je jaar-in jaar-uit alleen maar een bouwplaats ziet, kan juist het plezier in de hobby verknallen. Zeker als je niet kunt rijden.
Dan kun je beter met iets beginnen dat nog niet optimaal is, en het over enkele jaren aanpassen.

Maar daarop doorgaand; heb je wel eens aan modules of segmenten gedacht? Je begint klein: twee keerlussen met een doorgangsstation. Dat is relatief snel te bouwen en dan kun je al snel rijden en ook uitleven in landschapsbouw. Na een tijd (bv enkele jaren) bouw je dan aanvullende segmenten. Dat kan bv een stuk vrije baan zijn, daarna een 2e station, een segment met industrie om op te rangeren. Die plaats je tussen de bestaande segmenten waardoor je je baan dus stap voor stap vergroot.

Iets soortgelijks doe ik nu ook. Momenteel bouw ik aan een simpel baantje. Een ovaal met aan de achterzijde een schaduwstation en aan de voorzijde een enkelsporig baanvak met een halte. Bij de halte bevindt zich een aftakking. Daar kan ik later (als de huidige baan min of meer klaar is) gaan uitbreiden met een zijlijn naar een stationnetje. En die kan later weer worden uitgebreid met een extra stuk paradespoor naar weer een ander station. Het gaat nog jaren duren voordat dat allemaal klaar is, maar in de tussentijd kan ik al wel rijden en genieten van treinen die door een landschap rijden.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #40 Gepost op: 30 augustus 2018, 16:12:21 »
Inderdaad, sorry, mijn helling inderdaad verkeerd geteld. Moet dringend terug mijn Pythagoras doen! Is precies te lang geleden.
1 = kleine helix om te verbinden onder de bestaande baan door naar 3
2 is aansluiting naar een zichtbaar schaduwstation.




Waar 2 aansluit liggen 3 ventilatiebuizen over de grond (donker grijs), deze zijn reeds afgekast, maar beperken natuurlijjk wel de hoogte. Vrije hoogte tussen de onderkant tafel en de buizen is zo'n 30cm.
Heel snel even een voorbeeldje gemaakt, zeker niet wat het moet worden, maar om snel iets te schetsen.


Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #41 Gepost op: 30 augustus 2018, 16:19:09 »
@Wim, modules, ja, ooit aan gedacht. Maar gezien de plaats en de reeds aanwezige materialen kon ik al snel een redelijke baan opzetten en rijden. Na heel wat jaren wachten mogen de locs eindelijk eens hun wielen laten rollen. Doelstelling is om de rechtertafel in ruwbouw klaar te maken tegen 1/01/2019. Op de linkertafel die voorlopig in aparte modules gemonteerd is, is nog niet definitief van vorm en kan voorlopig dienen als werktafel en een keerlusje voor tafel rechts. Zo kan ik rijden en ondertussen verder werken aan de scenery; daar zal genoeg tijd in kruipen en dan pas links verder werken.
Ik ga al gauw eens naar jouw baantje kijken.

Trein-H0

  • Gast
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #42 Gepost op: 30 augustus 2018, 16:26:59 »
Hallo Jan,

Was wat aan het klungelen gegaan met je baan rechts en flex-rail. Je hebt zo een kopstation, wat je tegen een verhoging kunt plaatsen. Twee (rode) sporen gaan verder onder de verhoging en tot achter de draaischijf. In het verborgen spoor een aftakking naar een schaduwstation. Bij de draaischijf wat ruimte voor askuilen, waterinname, enz. Bovenin een wisselstraat, die de functie heeft van keerlus. Langs de rand van de tafel je autohellingbaan. Boven de verborgen sporen, zou je dan iets van verstedelijking kunnen aanbrengen. Het kopstation heb ik recht uitgevoerd, maar zou ook nog gebogen kunnen worden.


Jan Onderstoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #43 Gepost op: 05 september 2018, 09:40:29 »
Na heel wat feedback proberen te herwerken, met grote dank aan Gerrit die een heel mooi startontwerp gaf (helaas kreeg ik dit niet op de wereld met de C rails wegens andere wisselgeometrie), ben ik terug aan de slag gegaan en heb een nieuw concept uitgedacht. Het is een hoofdlijn en 1 klein regionaal baantje erbij. Het plan is voorlopig voorzien om in 2 grote fases te bouwen: Eerste fase waarbij het treinverkeer gewoon rond kan rijden (waarvoor ik al  de sporen reeds heb liggen), en een latere fase waarbij de zichtbare schaduwstations kunnen bijgeplaatst worden, maar waarvoor nog een aantal aankopen dienen te gebeuren. Ditmaal heb ik toch met meer hoogteverschillen gewerkt.
Eerste fase:

perfect met
Tweede fase:

Zoals jullie zien is bij de uitbreiding de linkerpoot een meter naar binnen gekomen, dit is mogelijk omdat ik met aparte modules als ondertafel heb gewerkt.
« Laatst bewerkt op: 05 september 2018, 09:45:00 door Jan Onderstoom »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
Re: Herstart en inspiratieloos
« Reactie #44 Gepost op: 05 september 2018, 12:49:34 »
Mag ik even off-topic? Ik zie op de twee foto's een mechanische ventilatie zitten. Volgens mij gaat dat ding zo nooit werken want ik mis een dakdoorvoer. En de unit verstoppen onder je baan ga je spijt van krijgen.

Groet, de ventilatie monteur.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran