Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afstand hart spoor tot hart sein door Guus_1957
Vandaag om 15:08:19
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 15:03:49
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door Vaper76
Vandaag om 15:03:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:51:48
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door RBlok
Vandaag om 14:44:26
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Huib
Vandaag om 14:35:24
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:31:06
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Paulus
Vandaag om 14:15:44
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door Arjan6511
Vandaag om 13:49:23
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:44:00
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Wim Vink
Vandaag om 13:37:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 13:34:34
Fleischmann Piepsnijder door Noordernet
Vandaag om 13:31:26
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door 4020 281-4
Vandaag om 13:24:32
Buitenlust door FritsT
Vandaag om 13:15:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:01:44
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door henk
Vandaag om 12:59:34
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Thom
Vandaag om 12:42:37
Ombouw DB Donnerbüchse Befehlswagen Weinert 9258 door Huib
Vandaag om 12:40:20
Automatische koppeling komt niet ver genoeg omhoog door Wummeke
Vandaag om 12:19:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dartje75
Vandaag om 11:49:34
Frans loodsje et cetera door VFR
Vandaag om 11:18:42
Goederenloods Apeldoorn door Ronald69
Vandaag om 10:54:52
20 toen door Teun
Vandaag om 10:47:35
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door nkob
Vandaag om 10:38:01
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 10:32:36
Laag-Baarlo door Frank 123
Vandaag om 10:28:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:23:42
EifelBurgenBahn door nkob
Vandaag om 10:10:57
  

Auteur Topic: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)  (gelezen 9389 keer)

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10183
    • Mijn fotoarchief
Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Gepost op: 11 augustus 2018, 20:07:40 »
In mijn collectie bevindt zich onderstaande foto:


(Foto C. Gordon-Stuart, collectie Eelco Storm)

De NS 1794 met de Rotterdamse ongevallentrein, te Fijenoord in 1956. De ongevallentrein bestond in die periode uit een houten D en een voormalig postrijtuig. Nu wil het geval dat ik de NS 1794 van Philotrain heb. Met een Fleischmann 5080 die binnenkort mijn kant op komt, ben ik al halverwege de ongevallentrein. Deze omkatten is relatief simpel: roodbruine bak met rode band onderaan de bak. Alleen het vinden van foto's om de exacte opschriften en waar die zaten, is een uitdaging.

Deze foto laat de ongevallentrein in zijn geheel zien:


(Foto M.E. Kirk, collectie Eelco Storm)

Op de zijkant van de bakken stond in elk geval de tekst "ongevallentrein" of iets van die strekking. Zoals gezegd, duidelijke opnames ben ik nog niet tegengekomen op HUA of de site van de NVBS.

Het tweede rijtuig gaat een grotere uitdaging worden. Daar is namelijk geen kant en klaar model voor te gebruiken. Als ik het me goed herinner heeft iemand ooit op BNLS een dergelijk postrijtuig gebouwd, dus dat wordt duiken in meer dan tien jaar forumdraadjes....  ;D

Foto's en andere info zijn van harte welkom  (y)

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2018, 20:34:46 »
Ah, vandaar...

Dat postgeval, enig idee welke dat is?
Wellicht kun je met oude liliputmeuk iets aanvangen.
En ja, daarvan heb ik ook nog wat in huis.
Hoe ik daaraan kom zeg ik niet, slechts een kniesoor die daarop let.

groeten
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1961
  • Bruggen-IG:
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2018, 20:42:04 »
3700 boek, p. 120 onder. Daar kun je in elk geval een deel van de opschriften van de voormalige D zien.

NS 157034 (op zijwand boven, onder het midden van de koepel)


ONGEVALLENWAGEN
depot
ROTTERDAM FO  (of FD?)

(op onderste helft zijwand, onder het nummer en meteen naast het hondehok, en 'depot' in klein kapitaal en gecentreerd tussen de andere twee regels)
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2018, 20:50:42 door janw »

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10183
    • Mijn fotoarchief
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2018, 20:50:19 »
Dat postgeval, enig idee welke dat is?
Wellicht kun je met oude liliputmeuk iets aanvangen.
En ja, daarvan heb ik ook nog wat in huis.
Hoe ik daaraan kom zeg ik niet, slechts een kniesoor die daarop let.

Ik dacht een Fleischmann, maar dat weet ik pas zeker als ik het betreffende topic heb opgegraven....

3700 boek, p. 120 onder. Daar kun je in elk geval een deel van de opschriften van de voormalige D zien.

NS 157034 ((bovenaan de zijwand, onder het midden van de koepel)

ONGEVALLENWAGEN
depot
ROTTERDAM FO
  (of FD?)

(op onderste helft zijwand, onder het nummer en meteen naast het hondehok)

Ja, geweldig! Ik wist dat het ergens te vinden was, ik heb gewoon teveel boeken....  (y)

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6079
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2018, 20:53:00 »
Dat bruin, is dat een standaard NS kleur?
(de luchtkwast ligt hier al te kwispelen...)
En wat voor ral (of revell) nummer zou dat dan wezen?

groeten
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10183
    • Mijn fotoarchief
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2018, 21:05:31 »
Volgens mij standaard NS bruin, met een bufferbalkrode bies onderaan. Zie de ongevallentrein met stalen D:


(foto Martijn Haman)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10183
    • Mijn fotoarchief
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2018, 21:10:03 »
Draadje gevonden, alleen gaat het vermoedelijk om net een andere postbak:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31631.0

Dit draadje gaat over een rijtuig uit de serie P6006-6010 en degene in de ongevallentrein was de P6056. Iemand een idee of die erg van elkaar verschilden?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5896
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2018, 21:29:28 »
Het grootste verschil zal wel het remmershuis zijn.

Ik denk dat de messingkit van het postrijtuig die Gerard hier onlangs liet zien dichterbij komt.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2018, 21:31:12 door prutser »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2018, 21:36:36 »
Niet alleen het remmershuis, maar ook de later toegevoegde deur is een verschil. Die deur is herkenbaar aan de nis in het zijaanzicht. Maar was de P 6056 niet een exemplaar met 6 stel deuren opzij en geen toegevoegde deur?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5896
  • Spaar ze allemaal.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10183
    • Mijn fotoarchief
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2018, 22:06:30 »
Hmm, die postbak gaat dus iets bewerkelijker worden dan ik van uitging. Nouja, eerst die D maar eens in orde maken...  (y)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1096
    • Dwangrail.nl
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2018, 23:27:11 »
Volgens mijn gegevens, is de P 6056 in 1949 omgebouwd tot ongevallenwagen Rtzg met nummer 157033.
Afgevoerd in 1962.
Als ik de foto van het rijtuig zie, kan dit wel kloppen. De staatsspoor postrijtuigen hadden deuren die gelijk lagen met de zijwand, later heeft NS hier een verdiepte enkele deur bijgebouwd. (De HSM postrijtuigen hadden verdiepte deuren).

Volgens mij staat in het boek over Rotterdam ook een foto van de bagagewagen. Het was een foto ten tijde van de watersnoodramp.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5896
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2018, 00:27:53 »
Van die bagage wagen moet je nog wel uitvogelen of het een electrische of gas was in verband met de te plaatsen dakfrutsels en het eventueel verwijderen van de gastank.

Stephan.

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2018, 11:29:59 »
Was het niet zo dat de D's met elektrisch licht ook andere draaistellen (zwanenhals) hadden ?

Vanaf waneer werden dienstwagens eigenlijk bruin geschilderd ?
Kan die ongevallentrein in het begin gewoon grijs zijn geweest ?

Groet
Jeff
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
Re: Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig)
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2018, 11:52:12 »
Werd grijs gebruikt in combinatie met een rode bies onderaan de bak? Op de bovenste foto is de bies duidelijk te herkennen, op die daaronder met de 3700 niet. Wellicht is de laatste foto ouder en is het rijtuig in tussentijd naar bruin met rode bies omgeschilderd.

De ongevallenwagen op die foto (1953) in het 3700 boek heeft volgens mij geen rode bies, trouwens is deze ex-D niet gewoon groen?

Groeten, Richard
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2018, 12:07:54 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard