Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
verst107
Vandaag
om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:05:14
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:05:11
C12c rijtuig
door
roco
Vandaag
om 19:02:17
Layne, Somewhere South.
door
Noordernet
Vandaag
om 18:40:14
Show je werkplek
door
Sven
Vandaag
om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
prutser
Vandaag
om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen
door
barry1972
Vandaag
om 17:27:36
Modelbaan Beltheim.
door
Paul1969
Vandaag
om 17:01:07
Raadplaatje
door
BrightonBelle
Vandaag
om 16:53:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
Vandaag
om 16:32:55
NS-1000 in spoor-1
door
Edwin2121992
Vandaag
om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:47:37
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:38:59
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
sncf231e
Vandaag
om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
klusser
Vandaag
om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:39:38
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Dennis.
Vandaag
om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 11:34:27
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 09:57:16
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 06:56:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Boogstralen en schaduwstations op een helling
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Boogstralen en schaduwstations op een helling (gelezen 1923 keer)
treintjesgek
Offline
Berichten: 45
Boogstralen en schaduwstations op een helling
«
Gepost op:
07 January 2008, 07:05:33 »
Goedemorgen,
Ik ben begonnen met de planning van een (in mijn ogen) zeer ambitieus project. Het gaat om een HO baan in een ruimte van 3x2 meter die de mogelijkheid moet hebben lange treinen te 'showen'. Lang betekent personentreinen bestaande uit een lok en 8 D-trein rijtuigen (300 mm, zo'n 2,6 meter totaal) en langere gemengde goerentreinen (ruim 3m lang, gemengd korte en lange wagons). Tot nu toe ziet het er in theorie veelbelovend uit, maar de praktijk kan anders uitwijzen.
De baan is een ovaal met een ondergronds schaduwstation (met een minimale boogradius van 50 cm). Aan de ene kant wordt dit schaduwstation bereikt via een spiraal met een radius van 56 cm (twee windingen, hoogte ongeveer 20 cm, helling <3%), aan de andere kant via een 'lange' helling.
Aangezien ik geen praktische ervaring heb met lange treinen, zijn er twee vraagjes:
Ik heb wel eens gelezen (op dit forum?) dat er een kans bestaat dat treinen uit de bocht worden getrokken. Is dat bij deze boogstralen en de gegeven samenstellingen / lengtes nog een risico?
Het schaduwstation heeft twee-richting verkeer; ik wil het echter graag op een helling leggen (ongeveer 1% tot 1.5%) zodat de eerder genoemde 'lange' helling iets hoger kan eindigen. Zijn er problemen te verwachten ten aanzien van doorslippen van de loks bij vertrek tegen de helling op?
Indien relevant, tijdens de bouw zal de baan analoog aangestuurd worden, voor later is een ombouw naar digitaal voorzien.
Jullie praktische ervaring wordt op prijs gesteld,
WimS
PS de locs voor deze lange treinen zijn V200s en V160s (roco en fleischmann)
Gelogd
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re: Boogstralen en schaduwstations op een helling
«
Reactie #1 Gepost op:
10 January 2008, 17:32:34 »
Wims,
In mij schaduwstation liggen bogen met een minimale straal van circa 360mm de hellingen bedragen max. 3%. Hierop rijd ik met treinen met 5 passagiersrijtuigen of circa 10 containerwagens. Bij mij is nog nooit een trein uit de boog getrokken.
Aangezien jouw minimale boogstraal en toegepaste helling veel gunstiger is, mag dat volgens mij geen problemen geven.
De manier van leggen is heel belangrijk. Zorg dat alles vloeiend verloopt en geen rare knikken, zowel in horizontale als verticale zin. Dit vegroot de kans op ontsporingen.
Overigens rijd ik wel digitaal en zijn mijn locs allemaal uitgerust met cruise control voor het helling rijden.
Marc
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Boogstralen en schaduwstations op een helling