Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door MartinRT
Vandaag om 17:28:24
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan  (gelezen 4875 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:31:15 »
@Klaas,

Wat ik me dan wel afvraag is, of het verschil in maatvoering cq. het ontbreken van een adequate tussenmaat leidt tot ontsporingen. En zo ja, of het verschil maakt of je op K-rails of bijv. Peco met puntcontact-strips?

Gr, Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:00:22 »
Ik heb een tijdje getest met k-rail en geconcludeerd dat pakweg 90 procent van mijn tweerailmodellen probleemloos de ‘slanke’ k-rail wissels passeerden. De toleranties zijn kennelijk erg groot. Problemen ontstonden vooral bij modellen met wat lagere flenzen, maar genoeg tweerailsystemen waar dat ook niet altijd goed gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:06:21 »
….geconcludeerd dat pakweg 90 procent van mijn tweerailmodellen probleemloos de ‘slanke’ k-rail wissels passeerden.
En die andere 10 procent?  ;)
Het is een beetje een stokpaardje van mij, maar ik vind dat de beide systemen onverenigbaar zijn.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:29:57 »
Dat was zonder enige aanpassing aan het materieel Klaas.
En ik gun iedereen zijn stokpaardjes, maar zeggen dat iets onverenigbaar is, terwijl het in de praktijk gewoon gebeurt, gaat toch wat ver.

De huidige normen zijn onverenigbaar, maar veel rails en materieel kent toleranties die gecombineerd rijden toch mogelijk maken. Dat staat jou niet aan, maar praktisch is het dus niet onverenigbaar.  :)

Overigens gaan k-rail wissels en Profi koppelingen niet samen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:43:41 »
Henk, je hebt mijn vraag nog niet beantwoord. Wat gebeurde er met die andere 10 procent?

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5676
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #20 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:47:39 »
Wil je niet weten Klaas...
Niet goed voor je nachtrust Klaas  :D

Gelukkig heb ik alleen 2rail.
Zijn de vervangende assen voor Märklin wagons wel op de juiste maat voor 2rail?
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2018, 12:52:10 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #21 Gepost op: 11 augustus 2018, 13:37:07 »
Ja hoor.

Henk, je hebt mijn vraag nog niet beantwoord. Wat gebeurde er met die andere 10 procent?

Nou, die liepen op het wissel uit de rails.
Weet niet meer precies waarom. Ik meen dat vooral twee-assers met een grote radstand een risico vormden. En alles met rp25 of anderzins lage flenzen, maar daar hebben meer oudere railsystemen last van.

Ik wilde een ovaal in mijn Rocoline opstelstation waarop ik oude modellen (Trix Hondekop en zo) zo nu en dan kon uitlaten. K-rail leek me het meest universeel, maar de problemen met de Profikoppelingen hebben me doen besluiten er maar een rondje Roco 2,5 mm van te maken. Ik heb toch geen drierailmodellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #22 Gepost op: 11 augustus 2018, 15:17:56 »
Ik zou eens graag een filmpje zien waar die combinaties in dubbeltractie of in multipletractie rijden, hang er voor min part een wagon tussen, maar met z'n allen samen gezellig in hetzelfde blok en dan blokoverschrijdend door de wisselstraat toeren.

En als je daar dan toch bent, doe dan ook het geheim uit de doeken en geef aan hoe je de schakeling maakt. Dat is de waarde en sterkte van een forum.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #23 Gepost op: 11 augustus 2018, 15:40:03 »
De wielafstand is geen zelfstandig gegeven. Die hangt af van de positie van de strijkregels en die is bij Märklin en bij 2-rail verschillend. Zo verschillend dat er geen overlap is tussen beide tolerantiegebieden en dus bestaat er ook geen ideale tussenmaat.

Hallo

Je kunt nog heel wat foetelen aan het wiel zelf.
Varierend van flensdikte tot en met de hoek die de flens maakt t.o.v het loopvlak.

Lagere flenzen zijn trouwens beter geschikt om op meerdere railsystemen te rijden.
Denk er maar eens over na.  ;D

Bart

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #24 Gepost op: 11 augustus 2018, 16:00:32 »
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele. Maar mijn vraag is is het mogelijk om via i-train de treinen van beide soorten een station binnen te laten komen, stel je hebt een 4 sporig station en de trein komt rechts aanrijden kan deze dan zo via een wissel oversteken naar bv de eerste spoor ipv de 2-rail en 3 rail gescheiden op het station binnen te laten komen, dit is iets wat heel mooi zou als dit ooit zo kan.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #25 Gepost op: 11 augustus 2018, 16:19:24 »
... maar met z'n allen samen gezellig in hetzelfde blok en dan blokoverschrijdend door de wisselstraat toeren.

@Frans,

Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg. Zoiets zal hoogstwaarschijnlijk niet kunnen. Het “gezellig sámen” zit er mi meer in dat 2-railers en 3-railers samen wat kunnen doen. En dubbel tractie rijden is ook op een 2-rail baan niet altijd een succes.

Waar ik het wel met je eens ben, is willen weten hoe men het heeft gedaan. En om alle misverstanden te voorkomen, ik heb als OO rijder geen enkel belang. Hoewel men in Zuid Engeland wel prototypisch een 3-rail systeem kent. 😜



Gr, Hans

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #26 Gepost op: 11 augustus 2018, 16:35:39 »
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele.

Euh, nou, nee. Anders zou er echt wel een fabrikant op ingesprongen zijn...
Meer een lapmiddel om 3-railers en 2-railers toch op één baan te laten rijden

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #27 Gepost op: 11 augustus 2018, 17:19:48 »
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele.
Nou, van mij ook niet. ik ben geen voorstander van het mixen van systemen. Je krijgt zowel mechanisch als elektrisch problemen die met grote moeite zijn op te lossen.
Ik kan me voorstellen dat je zoiets in clubverband wil, maar dan zou ik eerder kiezen voor een quasi dubbelsporig systeem waarbij het ene spoor 2-rail is en het andere 3-rail. Maar dan zonder dat ze mechanisch of elektrisch met elkaar zijn verbonden.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6099
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2018, 17:22:00 »
@Bert,

Waarom noem je dit een lapmiddel? Voor verenigingsbanen is dit immers wel degelijk een nuttige oplossing.

Jan Hendriks liet weten dat via iTrain de rechter railstaaf per sectie wordt aangeschakeld als een 3-rail loc de sectie inrijdt en afgeschakeld als deze een sectie verlaat.

Gr, Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2018, 18:13:48 »
Ik neem aan andersom. Bij tweerail heb je beide railstaven nodig.
Het meest logisch lijkt me als de rechter railstaaf omschakelt van de ene naar de andere pool. Bij tweerail gelijk aan de middengeleider, bij drierail gelijk aan de linker railstaaf.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2018, 19:51:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.