Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 11:27:46
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door rhberk
Vandaag om 10:56:10
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Sven
Vandaag om 10:55:20
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:45:32
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:36:18
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door Sven
Vandaag om 09:03:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Arjan6511
Vandaag om 08:38:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Pauldg
Vandaag om 07:30:11
13 december modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:11:02
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door henk
Vandaag om 06:22:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
  

Auteur Topic: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan  (gelezen 5613 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6642
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #15 Gepost op: 11 August 2018, 11:31:15 »
@Klaas,

Wat ik me dan wel afvraag is, of het verschil in maatvoering cq. het ontbreken van een adequate tussenmaat leidt tot ontsporingen. En zo ja, of het verschil maakt of je op K-rails of bijv. Peco met puntcontact-strips?

Gr, Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #16 Gepost op: 11 August 2018, 12:00:22 »
Ik heb een tijdje getest met k-rail en geconcludeerd dat pakweg 90 procent van mijn tweerailmodellen probleemloos de ‘slanke’ k-rail wissels passeerden. De toleranties zijn kennelijk erg groot. Problemen ontstonden vooral bij modellen met wat lagere flenzen, maar genoeg tweerailsystemen waar dat ook niet altijd goed gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27030
    • Pagina van klaas
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #17 Gepost op: 11 August 2018, 12:06:21 »
….geconcludeerd dat pakweg 90 procent van mijn tweerailmodellen probleemloos de ‘slanke’ k-rail wissels passeerden.
En die andere 10 procent?  ;)
Het is een beetje een stokpaardje van mij, maar ik vind dat de beide systemen onverenigbaar zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #18 Gepost op: 11 August 2018, 12:29:57 »
Dat was zonder enige aanpassing aan het materieel Klaas.
En ik gun iedereen zijn stokpaardjes, maar zeggen dat iets onverenigbaar is, terwijl het in de praktijk gewoon gebeurt, gaat toch wat ver.

De huidige normen zijn onverenigbaar, maar veel rails en materieel kent toleranties die gecombineerd rijden toch mogelijk maken. Dat staat jou niet aan, maar praktisch is het dus niet onverenigbaar.  :)

Overigens gaan k-rail wissels en Profi koppelingen niet samen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27030
    • Pagina van klaas
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #19 Gepost op: 11 August 2018, 12:43:41 »
Henk, je hebt mijn vraag nog niet beantwoord. Wat gebeurde er met die andere 10 procent?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6328
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #20 Gepost op: 11 August 2018, 12:47:39 »
Wil je niet weten Klaas...
Niet goed voor je nachtrust Klaas  :D

Gelukkig heb ik alleen 2rail.
Zijn de vervangende assen voor Märklin wagons wel op de juiste maat voor 2rail?
« Laatst bewerkt op: 11 August 2018, 12:52:10 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #21 Gepost op: 11 August 2018, 13:37:07 »
Ja hoor.

Henk, je hebt mijn vraag nog niet beantwoord. Wat gebeurde er met die andere 10 procent?

Nou, die liepen op het wissel uit de rails.
Weet niet meer precies waarom. Ik meen dat vooral twee-assers met een grote radstand een risico vormden. En alles met rp25 of anderzins lage flenzen, maar daar hebben meer oudere railsystemen last van.

Ik wilde een ovaal in mijn Rocoline opstelstation waarop ik oude modellen (Trix Hondekop en zo) zo nu en dan kon uitlaten. K-rail leek me het meest universeel, maar de problemen met de Profikoppelingen hebben me doen besluiten er maar een rondje Roco 2,5 mm van te maken. Ik heb toch geen drierailmodellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1498
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #22 Gepost op: 11 August 2018, 15:17:56 »
Ik zou eens graag een filmpje zien waar die combinaties in dubbeltractie of in multipletractie rijden, hang er voor min part een wagon tussen, maar met z'n allen samen gezellig in hetzelfde blok en dan blokoverschrijdend door de wisselstraat toeren.

En als je daar dan toch bent, doe dan ook het geheim uit de doeken en geef aan hoe je de schakeling maakt. Dat is de waarde en sterkte van een forum.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1822
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #23 Gepost op: 11 August 2018, 15:40:03 »
De wielafstand is geen zelfstandig gegeven. Die hangt af van de positie van de strijkregels en die is bij Märklin en bij 2-rail verschillend. Zo verschillend dat er geen overlap is tussen beide tolerantiegebieden en dus bestaat er ook geen ideale tussenmaat.

Hallo

Je kunt nog heel wat foetelen aan het wiel zelf.
Varierend van flensdikte tot en met de hoek die de flens maakt t.o.v het loopvlak.

Lagere flenzen zijn trouwens beter geschikt om op meerdere railsystemen te rijden.
Denk er maar eens over na.  ;D

Bart

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #24 Gepost op: 11 August 2018, 16:00:32 »
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele. Maar mijn vraag is is het mogelijk om via i-train de treinen van beide soorten een station binnen te laten komen, stel je hebt een 4 sporig station en de trein komt rechts aanrijden kan deze dan zo via een wissel oversteken naar bv de eerste spoor ipv de 2-rail en 3 rail gescheiden op het station binnen te laten komen, dit is iets wat heel mooi zou als dit ooit zo kan.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6642
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #25 Gepost op: 11 August 2018, 16:19:24 »
... maar met z'n allen samen gezellig in hetzelfde blok en dan blokoverschrijdend door de wisselstraat toeren.

@Frans,

Dat is natuurlijk vragen naar de bekende weg. Zoiets zal hoogstwaarschijnlijk niet kunnen. Het “gezellig sámen” zit er mi meer in dat 2-railers en 3-railers samen wat kunnen doen. En dubbel tractie rijden is ook op een 2-rail baan niet altijd een succes.

Waar ik het wel met je eens ben, is willen weten hoe men het heeft gedaan. En om alle misverstanden te voorkomen, ik heb als OO rijder geen enkel belang. Hoewel men in Zuid Engeland wel prototypisch een 3-rail systeem kent. 😜



Gr, Hans

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #26 Gepost op: 11 August 2018, 16:35:39 »
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele.

Euh, nou, nee. Anders zou er echt wel een fabrikant op ingesprongen zijn...
Meer een lapmiddel om 3-railers en 2-railers toch op één baan te laten rijden

Gr, Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27030
    • Pagina van klaas
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #27 Gepost op: 11 August 2018, 17:19:48 »
2-rail en 3 rail op een spoor, dat is toch de wens van iedereen, tenminste van vele.
Nou, van mij ook niet. ik ben geen voorstander van het mixen van systemen. Je krijgt zowel mechanisch als elektrisch problemen die met grote moeite zijn op te lossen.
Ik kan me voorstellen dat je zoiets in clubverband wil, maar dan zou ik eerder kiezen voor een quasi dubbelsporig systeem waarbij het ene spoor 2-rail is en het andere 3-rail. Maar dan zonder dat ze mechanisch of elektrisch met elkaar zijn verbonden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6642
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #28 Gepost op: 11 August 2018, 17:22:00 »
@Bert,

Waarom noem je dit een lapmiddel? Voor verenigingsbanen is dit immers wel degelijk een nuttige oplossing.

Jan Hendriks liet weten dat via iTrain de rechter railstaaf per sectie wordt aangeschakeld als een 3-rail loc de sectie inrijdt en afgeschakeld als deze een sectie verlaat.

Gr, Hans

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22751
Re: DCC: 2-rail én 3-rail op één baan
« Reactie #29 Gepost op: 11 August 2018, 18:13:48 »
Ik neem aan andersom. Bij tweerail heb je beide railstaven nodig.
Het meest logisch lijkt me als de rechter railstaaf omschakelt van de ene naar de andere pool. Bij tweerail gelijk aan de middengeleider, bij drierail gelijk aan de linker railstaaf.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2018, 19:51:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.