Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200  (gelezen 4939 keer)

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Gepost op: 06 January 2008, 17:18:03 »
Heren,


Ik ben na een lange tijd van inactiveit,diverse inkrimpingen en re-organisaties de lat weer een beetje aan het oppakken en verder met een oud project van me, het omspuiten van een roco 2305 tot een strukton 302328, de kappen en het frame had ik reeds een jaar geleden al in de primer gezet dus ben ik de afgelopen 2 weken de boel eens in de gele verf gaan zetten. Dat ging allemaal goed, behalve de cabine, dus die besloot ik in de remvloeistof te dompelen en het zaakje overnieuw te spuiten, maar toen de cabine uit de vloeistof kwam zat er een raar wit laagje op, ik kan het er wel afkrabben met me nagel, maar dit is niet dè ideale manier voor alle kiertjes en hoekjes bijvoorbeeld. Schuren heeft weinig zin heb ik al ondervonden.

Herkent iemand dit probleem, en hoe kan ik dit het beste te lijf gaan?
Onderstaand wat plaatjes om mijn verhaal kracht bij te zetten;







« Laatst bewerkt op: 06 January 2008, 17:20:05 door Arjan »

bernardrood

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2008, 17:59:22 »
Ik zou geen remvloeistof gebruiken, ik gebruik oven reiniger gewoon een plastic zak model er in en volspuiten met ovenreiniger
een paar uur laten liggen en afspoelen

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2008, 18:17:32 »
Het is mij met alcohol gelukt. 96%. Even in laten liggen en met een tandenborstel te lijf gaan.

« Laatst bewerkt op: 06 January 2008, 18:19:08 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2008, 18:24:08 »
Als ik het zo zie betekent dit einde oefening voor de cabinekap Arjan! Ik heb exact hetzelfde ervaren met een Marklin ketelwagen. Na de kunstof ketel een paar minuutjes ondergedompeld te hebben in remvloeistof, begon de boel op te lossen. Ook de ketel gladschuren en wat je al zegt met de nagels schoonmaken werkte niet. Alle details gaan op die manier verloren, zo ook bij de kap. Ik zou in jou geval op zoek gaan naar een nieuwe cabinekap.
Remvloeistof is té hardnekkig voor sommige kunstoffen.

Tip:
Voor de volgende keer ovenreiniger gebruiken of Stig zijn methode, met alcohol!
We're all riders on this train.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2008, 18:48:21 »
Arjan, ik ken het probleem.

Door met een oude tandenborstel en wat warmwater met een scheut afwasmiddel de kap te boenen, komt het helemaal okay!

Succes
Ries

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2008, 20:43:17 »
Heren,

Dank voor jullie reacties, ik ben reeds aan de slag gegaan met warm water en afwasmiddel, het is voor mijn gevoel wel minder geworden, maar ik ben maar gestopt toen ik er van overtuigd was dat dat borstelen geen zin meer had. Jammer jammer jammer natuurlijk.

Toen het nog gewoon een geelgrijze loc was heb ik de huif en de cabine ook in de remvloeistof laten weken, en dat ging prima, super. Toen gebruikte ik echter verse vloeistof, nu gebruikte ik vloeistof die ik al eerder voor dezelfde cabine had gebruikt, zou dat samenhangen wellicht?

Als ik nu ga schuren dan wrijf ik alle details weg, dat begrijp ik ja,  maar weet iemand precies wat het nou is, op die kap? Zou ik het nog met een ander goedje te lijf kunnen gaan?

En anders.. tja dan wordt het een nieuwe cabine scoren, opzich ook niet zo'n ramp, fouten zijn er tenslotte om van te leren! ;)

Heren bedankt tot nu toe!

Arjan


Erik Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2008, 20:50:44 »
Arjan

Dan zou ik als ik jou was een kap aanschaffen van kleinspoor, dan heb je gelijk de moderne versie van de  2200 structon loks.

Gr Erik

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2008, 21:18:49 »
Liever niet, mijn pijlen zijn gericht op de 302328, in de oude livrei ;)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2008, 22:00:56 »
Arjan,

Ik heb enige ervaring met remvloeistof en modeltreinen (en niet alleen maar goede).
Het kan zijn dat het witte laagje een restant van de primer is, dat wel door de remvloeistof is aangetast maar niet verwijderd. Je zou kunnen proberen om het weg te poetsen met alcohol, al kost dat de nodige moeite. Een andere optie is de truc met de ovenreiniger: inspuiten, in een plastic zak, een paar dagen laten zitten en daarna grondig schrobben met een oude tandenborstel.

Ton

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2008, 23:30:21 »
Wat je ziet is geen primer maar de aantasting van het kunststof. Op de foto is te zien dat de kunststof bij sommige details is gaan insmelten. Kortom de remvloeistof heeft het goedje week gemaakt. Na uitharding of droging is de kans aanwezig dat de kap kan gaan inscheuren. Dit heb ik helaas ondervonden bij de Marklin ketelwagen. Waarschijnlijk zijn de machinistenhuizen van de Roco 2200'n van een ander soort (zachter) kunststof vervaardigt.

Citaat
Liever niet, mijn pijlen zijn gericht op de 302328, in de oude livrei  ;)

Of anders die voor de metamorfose  :P

http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Ns2328.jpg

Jeroen
We're all riders on this train.

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2008, 21:54:12 »
Jeroen, Ton;

Wederom bedankt, Jeroen nog eens extra voor die fraaie potentieverhogende  illustratie ;D Erg fraai!

Afijn, zonder gekheid, ik ga zsm. weer aan de slag met de cabine, en kijk of ik er nog het beste van kan maken, wellicht met alcohol of andere goedjes. En anders gaat gewoon de primer er weer overheen, ik heb de cabine nog eens bekeken en sinds mijn poetsactie van gisteravond  in warm water vind ik de kiertjes rondom de diverse naden toch weer wat aangenamer. In zeker opzicht blijft het jammer, want de huif is erg strak, maar een nieuwe cabine opspeuren kan altijd nog.

We kijken wel wat er van komt, en anders heb ik altijd nog wel een graffiti transfer liggen, positief blijven kijken, heb ik al doende geleerd! :)

Groeten, Arjan


Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2008, 12:55:28 »
Hey Arjan,

Ik heb in m'n rommeldoos gekeken, en ik heb helaas geen goede cabine zonder derde frontsein.
Dat zal dus bestellen worden, vrees ik.
Zelf heb ik goede ervaringen met het verwijderen van verf met Lidl vaatwastabletten; bakje met kap en tablet, warm water erbij (niet te heet, anders vervormd het kunststof) en een nachtje (of twee) laten inwerken. Nog niet alles eraf; gewoon herhalen.
Vergeet niet wat aanpassingen te doen aan de Roco kap. Zo dienen de dakluiken op de cabine doorgetrokken te zijn (plaatje styreen in het midden lijmen) en die twee rare ronde bultjes op het dak van de huif (vlak achter het grote rooster vooraan) dienen te verdwijnen.
Grtz!
Tedo

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2008, 19:21:05 »
Hallo Arjan,

Remvloeistof werkt prima op metalen modellen ::).
Maar gebruik het nooit voor kunststof modellen, in kunststof (thermoplast) zitten weekmakers, die zijn in jouw geval aangetast.
Waarom niet gewoon over de oude lak spuiten ? Pas trouwens ook goed op met spuitlak, die kan soms ook je kunststof aantasten.

Succes met je project, kijk eens op beurzen rond of marktplaats, een 1e uitgave van de 2200 met de citroengele cabine is nog wel voor een paar grijpstuivers te koop, doe je het project gewoon even opnieuw en heb je gelijk een pluklok.
Succes, Albert. 8)



Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #13 Gepost op: 02 February 2008, 20:12:35 »

Waarom niet gewoon over de oude lak spuiten ? Pas trouwens ook goed op met spuitlak, die kan soms ook je kunststof aantasten.


Er zijn twee heel goede redenen om niet over de oude lak heen te spuiten:
1. Het kan moeilijk zijn om de nieuwe kleur te laten dekken over de oude kleur
2. Met iedere verflaag extra lopen de details meer dicht.

Hans

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Remvloeistof problematiek met spuiten strukton 2200
« Reactie #14 Gepost op: 02 February 2008, 20:43:53 »
Remvloeistof werkt prima op metalen modellen ::).
Maar gebruik het nooit voor kunststof modellen, in kunststof (thermoplast) zitten weekmakers, die zijn in jouw geval aangetast.
Mijn sprinter heeft zijn bad in de remolie overleefd, zo zie je maar weer het verschil in materiaal

Emiel