Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:24:34
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 21:23:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 21:12:19
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:44:57
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Tams  (gelezen 4746 keer)

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Tams
« Reactie #30 Gepost op: 06 januari 2008, 21:49:50 »
Hee Wim,

Dat uitschakelen is niet zo gek natuurlijk, een plan V in mijn geval een gele is een vrij oud model met een wat classieke motor en een plan v hoeft natuurlijk niet te werken dus is lastregeling wat overbodig.

Albert, met alle respect, dit is klinkklare onzin en wordt eigenlijk door jou zelf ook al tegengesproken in een andere posting (waar je het hebt over helling op rijden). Die motor moet wel degelijk werken, net zoals iedere motor van een lok of treinstel die op de baan staat. Dat de belasting van een treinstel wellicht over een minder groot bereik zal fluctueren dan een lok die de ene keer als losse lok rijdt en de andere keer met een sleep wagens of rijtuigen is helder. Maar daar heb je nu juist lastregeling voor in een decoder. En als die PID regeling daarop niet goed is af te regelen dan deugt die regeling niet. punt.


LET OP. wel even een aardkabeltje aan je 15 watt soldeerboutje anders heb je kans dat ie gelijk overleden is.
Succes, Albert.

Deze hoort ook in de categorie fabeltjes. Je zoldeert als het goed is alleen aan de soldeerpads. De daarmee verbonden componten staan in verbinding met railspanning, motor etc en krijgen DUS een betrekkelijk hoge spanning met behoorlijke stoorpieken voor hun kiezen. Lokdecoders zijn geen ESD gevoelige computercomponenten. Als dat voor TAMS decoders wel zou gelden was het een goede reden om ze niet te kopen. Maar een snelle blik op het schema van de G21 leert dat dat wel meevalt.

Hans

« Laatst bewerkt op: 06 januari 2008, 22:02:18 door Hans Keulen »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Tams
« Reactie #31 Gepost op: 06 januari 2008, 21:56:15 »
Albert,

Met alle respect, maar je hebt ergens het geluid van een klok gehoord, maar je weet nog niet hoe dat geluid tot stand komt. M.a.w. je verkondigd een heleboel onzin.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Tams
« Reactie #32 Gepost op: 06 januari 2008, 22:00:50 »
nouja LD-G-5 niet meer van deze tijd, het ligt er een beetje aan waar je hem in frot, in mijn 1602 met een sleep wagens erachter is het ding niet vooruit te branden en optrekken in een scherpe bocht... vergeet het maar. Voor een kort treinstel zoals Plan V, Sprinter, mat'54 issie heel goed geschikt hoor.

Wesley
Wesley,

Lokdecoders zonder lastregeling zijn niet meer van deze tijd, daar blijf ik bij. De G5 is daarbij ook nog eens een LF decoder. Ook al niet meer van deze tijd.

Vroeger, toen het prijsverschil veel groter was (€ 75,- voor een geregelde, € 50,- voor een ongeregelde decoder) en de 1e generatie lastregeling nog veel slechter, was dat misschien een afweging. Nu koop je een top lastgeregelde decoder als de Kühn T125 voor € 25,- (met draadjes er aan en kortsluitbeveiliging  ;)).

Ik kan er daarom met mijn bolle kop niet bij dat mensen die wel meer dan € 150,- uitgeven voor een lok of een treinstel niet een paar Euro meer over hebben voor een decoder waar dat ding dan ook nog goed mee rijdt.....

Hans

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Tams
« Reactie #33 Gepost op: 06 januari 2008, 22:03:32 »
Die tams 21 decoder heeft bij de versie die ik koop gewoon een stekker trouwens. Ik ga dat er niet zelf aan solderen. Maar die is dus wel redelijk want die lastregeling kan daar gewoon aanblijven toch?
Voor grootspoorfoto's zie site

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tams
« Reactie #34 Gepost op: 06 januari 2008, 22:03:50 »
Hallo allen, ::)

Ik wil toch nog even reageren op het stukje van Hans.
Ik zit nog niet lang op dit forum maar ik ben 53 en ik modelbouw al vanaf mijn 21e, heb schepen gebouwd van tekening, radiografisch en wel.  Met treinen ben ik c.a. 15 jaar actief alleen sinds kort digitaal. Maar als meet en regel je dagelijkse bezigheid is heeft dat voordelen bij digitale treintjes.
In mijn dagelijkse bezigheid houd ik me bezig met procesautomatisering op een kolencentrale.
Ik heb inmiddels c.a. 15 verschillende treinen gedigitaliseerd van plan V tot de Roco Sik, die rijd momenteel kruipend ongestoord zijn rondjes met een stel Railpro grintstorters en dus met een Tams 21.
Ik probeer niet te vertellen dat de Tams 21 de beste is, er zullen ongetwijfeld veel betere decoders zijn die ik nog niet geprobeerd heb.
Wat ik wel propageer is mijn positieve ervaringen bij veel diverse loks.
Het heeft geen zin om te gaan wedijveren wat de beste decoder is, maar je ervaring is interessant voor anderen. Mijn ervaring met de Tams 21 is positief en dat voor 15 euro.
Dat sommige decoders duurder zijn zegt niets, de ouder Tams zijn ook duurder maar niet beter. Een fabrikant zal zijn prijs laten zakken als hij ziet dat anderen goedkoper zijn en hijzelf niets meer verkoopt. Hij zal de prijs niet verlagen op een moment dat hij nog prima verkoopt.
De digitale techniek is nog steeds in ontwikkeling en dat geldt ook voor de prijs, kijk maar eens naar computers en DVD recorders en noem maar op.
Dus er is steeds meer ontwikkeling in goedkope decoders, zij gebruiken trouwens allemaal standaard componenten die ze zelf niet maken.
Groet, Albert


Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Tams
« Reactie #35 Gepost op: 06 januari 2008, 22:04:42 »
Ik ben  maar matig enthousiast over de Tams locdecoders. Via Conrad 3 stuks LD-G-21 aangeschaft, een ervan is al overleden, de tweede kan alleen in een bepaalde rijrichting op het spoor (als ik de loc omdraai schiet hij met een bloedgang weg, met andere woorden, is al half dood) en de derde rijdt nog wel steeds tot nu toe. veel betere ervaring met Zimo MX64 en Kuhn T145.
Daarentegen, de Easy Control van Tams werkt voortreffelijk.

Mijn les is, investeer minstens 20 Euro in een locdecoder en je hebt er op termijn toch meer plezier aan. Goedkoop is op termijn duurkoop in mijn situatie!

Gerard

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Tams
« Reactie #36 Gepost op: 06 januari 2008, 22:12:26 »
Ik heb bij modeltreinexpress is zitten kijken bij Kühn en volgens gerard is de t 145 goed, nou staat er t 145 en t 145-p kan iemand mij vertellen wat het verschil is, zit er bij de 1 wel een stekker aan ofzo?

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Tams
« Reactie #37 Gepost op: 06 januari 2008, 22:14:38 »
De T145 is met draadjes, de T145-P met een achtpolige stekker NEM652.

Gerard

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Tams
« Reactie #38 Gepost op: 06 januari 2008, 22:16:44 »
nou die lijkt me wel het proberen waard  :D
is kijken of mijn 1602 daarmee wel vooruit te branden is ::)

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Tams
« Reactie #39 Gepost op: 06 januari 2008, 22:20:45 »
Wesley, als de lok analoog nu al niet goed loopt, zal het na het inbouwen van een decoder niet beter op worden. De lok moet analoog in top conditie zijn, anders is elke ombouw naar digitaal een fiasco.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Tams
« Reactie #40 Gepost op: 06 januari 2008, 23:03:30 »
nou de loc is analoog perfect maar met decoder is het net een bejaard vrouwtje :-|

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Tams
« Reactie #41 Gepost op: 07 januari 2008, 12:57:52 »
Wesley,

In een 1600 kun je ook een T125 stoppen (gelijk aan de T145 maar dan met twee functie uitgangen). Is goedkoper

Hans

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Tams
« Reactie #42 Gepost op: 07 januari 2008, 13:00:47 »
ja klopt....2euro ;D maarja ik denk dat ik ze zowies o allebei wil proberen, ik heb nog zat spul zonder decoder staan. :(

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Tams
« Reactie #43 Gepost op: 07 januari 2008, 13:33:10 »
Hallo allen, ::)

Ik wil toch nog even reageren op het stukje van Hans.


Albert,

Volgens mij schelen we niet zoveel in leeftijd  :)  Niemand hier zegt dat jij een slechte modelbouwer bent. En dat zouden we ook niet willen zeggen. Maar mensen als Wim Ros en Koos Jabaaij zijn al heel lang bezig met treinelektronica en treinbesturing en hebben beslist ervaring met zo'n beetje alle digitale systemen en merken. In mindere mate geldt dat ook voor ondergetekende, maar ook ik ben al bijna 10 jaar met digitale systemen bezig en heb al vele honderden loks omgebouwd, voor mezelf en voor anderen.  Wij praten dus ook uit praktijkervaring.  Daarnaast zit er ook nog wel enige elektrotechnische scholing achter (en ook nog wat ICT).

Uiteraard zit er nog ontwikkeling in de digitale systemen en is duurder niet altijd beter. Maar een van die ontwikkelingen is b.v. dat op iedere decoder een microcontroller zit (b.v. een PIC16F684 in de G21) en dat de kwaliteit van de decoder voor een groot deel bepaalt wordt door de kwaliteit van de SOFTWARE in die microcontrolle. Bij sommige merken kun je (zoals Zimo) kun je zelfs die software nog updaten ook al zit de decoder al in een lok. Die software bepaalt b.v. het hele regelgedrag van de decoder !  Net zoals je op een computer met Wordperfect of Word als tekstverwerker kunt werken. Dezelfde hardware maar toch heel andere functionaliteit !

Groet,

Hans




Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tams
« Reactie #44 Gepost op: 07 januari 2008, 14:46:37 »
Hans, Wim en Koos,

 ;DIk twijfel geen moment aan jullie kennis en ervaring,  maar als jullie niet elke vraag zelf willen moeten beantwoorden zal je anderen ook wat ruimte moeten gunnen.

 >:(Ik vertel trouwens alleen mijn eigen ervaringen met een bepaald type decoder en heb verder niets negatiefs over andere merken geschreven.

En het uitschakelen van de lastregeling is ook omkeerbaar dus proberen maar.
  :-*Mijn Plan V snort als een naaimachientje zonder lastregeling of wat soms cruisecontrole wordt genoemd.

8)Bovendien vind ik solderen met een geaarde soldeerbout geen overbodige luxe, Tams schrijft zelfs voor om goed te ontladen alvorens te gaan solderen.

mvrgr, Albert.