Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 09:21:24
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bask185
Vandaag om 09:13:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Tams  (gelezen 4748 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tams
« Reactie #15 Gepost op: 06 januari 2008, 12:38:30 »
Een vraag is nooit dom, een antwoord kan dat wel zijn, maar ik doe mijn best.
Bij de gelijkstroom analoge systemen zet je b.v. 7 volt op de rails, de trein heeft dan een bepaalde snelheid maar zal als er meer weerstand komt b.v. een helling resulteren in een lagere snelheid. Kan zelfs tot stilstand doorgaan.
Bij een digitale lastregeling streeft de regelaar naar een bepaalde "snelheid", als nu de weerstand toeneemt door een berg of door een langere trein dan zal de motor harder aangestuurd worden.
Het mooie bij een 21 regelaar is dat je alle 3 de parameters van de lastregeling kunt verstellen, maar je moet dan wel weten wat je doet, je komt dan op echt meet en regeltechnisch terrein. Maar in of uitschakelen kan geen kwaad, je ontregeld dan niets.
groet, Albert.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tams
« Reactie #16 Gepost op: 06 januari 2008, 12:39:40 »
Ja de 21 is beter.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tams
« Reactie #17 Gepost op: 06 januari 2008, 12:43:13 »
Hee Wesley,
Het is niet het wegstuiven wat de lastregeling doet, dat doet de CV3 de optrek constante.
De lastregeling zit onder CV49.
Gr, Albert.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Tams
« Reactie #18 Gepost op: 06 januari 2008, 12:51:53 »
Ok nou dan ga ik voor de 21 die is nog goedkoper ook.
Voor grootspoorfoto's zie site

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tams
« Reactie #19 Gepost op: 06 januari 2008, 12:56:42 »
Goede keus naar mijn idee, Conrad moet zijn oude voorraad maar dumpen. De nieuwere kunnen goedkoper maar kunnen ook meer.
LET OP. wel even een aardkabeltje aan je 15 watt soldeerboutje anders heb je kans dat ie gelijk overleden is.
Succes, Albert.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Tams
« Reactie #20 Gepost op: 06 januari 2008, 14:10:31 »
Dat uitschakelen is niet zo gek natuurlijk, een plan V in mijn geval een gele is een vrij oud model met een wat classieke motor en een plan v hoeft natuurlijk niet te werken dus is lastregeling wat overbodig. ....

"een last regeling werkt perfect als er een last is,   is die last er niet dan heb je er alleen maar last van".
.....
Albert.

Volgens mij begrijp je er nog niet veel van.

Koos Jabaaij.

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Tams
« Reactie #21 Gepost op: 06 januari 2008, 17:12:36 »
Beste Koos, :o

Met dat soort opmerkingen als "volgens mij begrijp je er nog niet veel van" schiet het forum niet echt iets mee op.
Leg jij dan maar eens begrijpelijk voor een leek de lastregeling uit.
Dus een echte PID zoals in de Tams 21 met apart instelbaar P (proportioneel), I (integrerend, en D (differentierend).
Dan kun alleen maar concluderen dat een lastregeling ook wel nadelig kan zijn.
Graag opbouwende kritiek en vooral duidelijk te begrijpen voor iedereen.
Ik ben benieuwd, groet, Albert.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re: Tams
« Reactie #22 Gepost op: 06 januari 2008, 20:32:48 »
Het advies van een minder goede decoder aan iemand die net begint is een slecht advies en dan zeker het advies om de cruise control maar uit te zetten als de lok niet goed rijdend is te krijgen is een fout advies.
Gebruik een goede decoder zoals Zimo, Kuehn, CTelektronik dan is alles prima in te stellen zonder dat de cruise control uitgeschakeld wordt. Zie ook het antwoord van Wim Ros.

Koos Jabaaij.

WillemNS

  • Gast
Re: Tams
« Reactie #23 Gepost op: 06 januari 2008, 20:37:46 »
Uhmm... Ik wil niet veel zeggen hoor, maar volgens mij is Marcel geen beginner meer...

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Tams
« Reactie #24 Gepost op: 06 januari 2008, 20:42:27 »
Nou ja ik heb nu al 5 jaar een modelbaan ofzo dus al best lang. Maar pas 1 dag een digitale baan :P dus in zeker opzicht ben ik nog beginner. Ik heb ook al aardig wat matrieel enz maar voor dat moet je maar in mijn draadje bij wat zijn we aan het bouwen kijken. Maar aangezien ik goedkoop aan deze decoders kan komen denk ik er toch 1 of 2 koop en dan zelf is zien of het bevalt. WAnt ik moet er dan al snel 20 kopen en dan scheelt het nogal in prijs.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Tams
« Reactie #25 Gepost op: 06 januari 2008, 21:04:41 »
Met een Zimo heb ik tot nu toe alles goed aan het rijden gekregen. Dat kan ik helaas van Kühn, Uhlenbrock, ESU Lokpilot niet zeggen.
Maar om nu voor elke loc zo'n dure decoder te kopen, gaat me te ver. Voor een oude Roco 1100 en een Hamo 1100 ga ik binnenkort eens de TAMS G-21 proberen.

De kunst is om de juiste combinatie van motor en decoder te vinden.
Als scholier (zoals Marcel) is dan een avondje uitproberen met een of meerdere goedkope decoders een stuk aantrekkelijker en leerzamer, dan je geld steken in dure decoders.

Jan


rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Tams
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2008, 21:05:52 »
Ik heb nog een vraagje want ik had dus van die dure uhlenbrock decoders in de startset zitten en die heb ik in mijn 1708 en class 66 gedaan alleen die rijden nu echt met een vreemd geluid. Hoe kan dat.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Tams
« Reactie #27 Gepost op: 06 januari 2008, 21:07:21 »
Het eerste wat je kan doen is de aanstuurfrequentie verhopen in CV9.

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: Tams
« Reactie #28 Gepost op: 06 januari 2008, 21:33:08 »
@Marcel,

Koop vooral wat je zelf goeddunkt en experimenteer. Maar bedenk ook dat alle waar naar zijn geld is. En dat een goedkope, slechte, decoder je ook een verkeerde indruk kan geven van digitaal rijden.

Decoders zonder lastregeling zoals de LD-G5 en G6 zijn niet meer van deze tijd.  Met zo'n decoder zal een lok nauwelijks kunnen kruipen. De maximum snelheid is niet betrouwbaar in te stellen etc. Mocht je ooit computergestuurd gaan rijden dan kun je in een stopsectie een lok niet natuurgetrouw laten afremmen enz.

Van decoders met een slechte of slecht instelbare lastregeling krijg je ook alleen maar buikpijn. (Dat Albert met een G21 de lastregeling in zijn plan V uitzet is voor mij veelzeggen). Er zijn decoders die het uit de doos goed doen met veel verschillende motoren. En er zijn fabrikanten die in de handleiding ook aangeven hoe de PID motorregeling moet worden ingesteld voor b.v. een Fleischmann rondmotor of een Roco motor. Daarmee helpen ze juist beginnende digitalisten op weg.

In de handleidingen van TAMS ontbreken zulke zaken. Daarnaast hebben (ook de nieuwere) decoders geen kortsluit- en overbelastingsbeveiliging. Een klein foutje (wat juist bij een beginner nogal eens voor wil komen) levert dan mogelijk meteen een rokende decoder op. Het helpt daarbij ook niet dat je zelf draden aan de decoder moet solderen.....

Koos Jabaaij en Wim Ros zijn beide al zo ongeveer een eeuwigheid bezig met modeltreinen en electronica. Ik zou hun advies ter harte nemen.....

Groet,

Hans
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2008, 22:03:12 door Hans Keulen »

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Tams
« Reactie #29 Gepost op: 06 januari 2008, 21:41:52 »
nouja LD-G-5 niet meer van deze tijd, het ligt er een beetje aan waar je hem in frot, in mijn 1602 met een sleep wagens erachter is het ding niet vooruit te branden en optrekken in een scherpe bocht... vergeet het maar. Voor een kort treinstel zoals Plan V, Sprinter, mat'54 issie heel goed geschikt hoor.

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.