Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:33:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Overwegen voortaan NS-geel?  (gelezen 10055 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2018, 16:47:18 »
Sommige overwegen heb gewoon een ouderwets wit kruis waar je dus niet op mag gaan staan, zie je ook onder slagbomen voor bruggen of als je voor een stoplicht staat en een uitrit moet vrij blijven zetten ze zo'n rechthoek met kruis ook op het wegdek. Nou leer je met je rijles zowel in de praktijk en op je theorie examen dat je daar niet op mag stilstaan. Echter zie ik vaak zat dat mensen gewoon dood leuk daarop gaan stilstaan. Leuk als het een brandweer of ambulance uitrit betreft... Maar goed officieel hoor je een zebrapad of fietsoversteek ook vrij te houden als je in de file staat, maar ook dat doet niemand. Dus ja...

Groeten Edwin.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2018, 16:51:57 »
Dat gedachteloos aanschuiven maak ik ook zat mee.

Ik werk op een straatveegmachine en daarvoor passeer ik regelmatig een overweg tijdens het vegen.

Dat gaat met zo'n 5km/u. En dan zijn er dus van die idioten die doodleuk achter de machine aan de overweg oprijden en daar dus stil komen te staan.

En door een grote middenberm er dus ook niet langs kunnen.

Genoeg dom volk op de weg.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

ReneN

  • Gast
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2018, 16:52:26 »
Ach die gele vlakken... op kruisingen zie je ze idd ook wel eens en na een paar keer er overheen te hebben gereden let je er niet meer op. Misschien kan ProRail een loeiende sirene of ouderwets kanon dat wordt afgevuurd bij elke overweg opstellen.  ;D Eerst hebben we de overal-hekken-neerzetten-trend gehad, dit is een volgende fase. We leven door allerlei belangenclubjes in een land dat geobsedeerd is door zekerheid en veiligheid. Moet je hier eens gaan kijken:

https://www.youtube.com/watch?v=R7PgBXciQQk&frags=pl%2Cwn

De beste maatregel is nog altijd mobiele telefoons standaard zo instellen dat ze bij een snelheid van meer dan 10 km/u automatisch uitschakelen. Dit is technisch mogelijk vanwege het constante GPS-signaal, dat beweging detecteert. Hiermee beperk je het gebrek aan oplettendheid van de meeste weggebruikers al aanzienlijk. Helaas hebben we krachteloze, futloze, nutteloze EU-politici die zo'n maatregel wel nooit zullen durven te nemen.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2018, 16:54:52 door ReneN »

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2018, 18:32:58 »
Ik vraag me werkelijk af of je dmv regeltjes, procedures en paniekvoetbal het probleem oplost.
Dat probleem zit hem toch echt bij de weggebruiker die niet oplet.
En ja, tuurlijk zijn er uitzonderlijke situaties waar best wel wat te verbeteren valt.
En de schuld geven aan een telefoon is naar mijn idee ook flauwekul. Als je zelf veilig de weg op wil, dan zet
je dat ding uit, of je reageert er niet op. Da's gewoon discipline.
Deelnemen aan het verkeer is nou eenmaal risicovol, behalve je eigen stommiteiten kun je ook ten prooi vallen
aan die domme actie van een ander... 

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2018, 18:44:52 »
Het is juist die discipline die te vaak ver te zoeken is in het verkeer en dat ga je
ook niet met bananengeel oplossen.
Groet, Ronald.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8423
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #20 Gepost op: 01 augustus 2018, 18:52:32 »
Ze kunnen beter van de slogan "Wacht tot ....trein komen"  maken "Je ben een rund als je met een overweg stunt".

Jeroen

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #21 Gepost op: 01 augustus 2018, 18:55:47 »
      Goedenavond allen,

      Aangezien ik dichtbij de bron zit wil ik best wat extra informatie hierover verstrekken.

      Ik ga niet in op bovenstaande individuele opmerkingen, wel wil ik een stuk achtergrond vertellen.

      Tot eind 2009/2010 was ProRail vooral gefocust op de technische werking van een overweg. Simpel gezegd gaan de lampen op tijd branden en de bomen op tijd naar beneden. Tevens was toentertijd de ombouw van het AKI naar Mini-Ahob programma net afgerond. Dit vindt je ook terug in het OvV rapport m.b.t. het ambitie niveau tot 2010.

      In totaliteit heeft dit ervoor gezorgd dat het aantal slachtoffers wat op een overweg om het leven kwam, werd gereduceerd van een 80 a 90 in de jaren 80 tot een 15 a 20 begin jaren 0.

      Echter werd al snel duidelijk dat het "gebruik" van een overweg eveneens een groot deel van de veiligheid uitmaakt.

      Dit heeft geleid tot een andere (aanvullende) inrichting van de collegae die zich bezig houden met de veiligheid op en rond overwegen.

      In het verleden werd de problematiek van een overweg door de wegbeheerders (Provincie, gemeente en waterschappen) gezien als een ProRail probleem. Echter de overweg maakt deel uit van de weg inrichting waar ProRail tot voor kort nauwelijks invloed op had. Dit vindt je terug in het OvV rapport onder de noemer verantwoordelijkheden en het beleggen daarvan. Het voorstel hoe dit op te lossen staat ook in het OvV rapport.

      Nu specifiek over het van kleur voorzien van de overweg bevloering.

      Uiteraard hebben we gekeken wat er in de aanbieding was en absoluut geen rekening gehouden met de gebruikers. Geel was wel aardig en je gooit het gewoon op de bevloering......(sarcasme modus uit)

      Nu serieus, een kleine 2 jaar geleden hebben we met TNO, gedragswetenschappers, het SWOV (met betrekking tot de kleur en de wijze van inrichting), collegae, enz. een sessie gehad om de problematiek op en rond een overweg te behandelen. Daarvoor was er op tijdelijke basis bij station Bilthoven bij de verplaatste langzaamverkeer overweg een proef gedaan met een gele markering en zwarte belijning. Dit kon op korte termijn vanwege de tijdelijkheid van de situatie. Uiteindelijk zijn hier ideeën uit voortgekomen die,besproken zijn met de bovenstaande deelnemers en zijn uitgewerkt voor een virtuele omgeving. Een bekend ingenieursbureau had de opdracht gekregen een virtuele omgeving te maken waarin als voetganger of automobilist kon worden rond gelopen/gereden en diverse overwegen types waren aangebracht. Uiteraard was daar ook een "gele" overweg variant aanwezig. Dit is getest met een 50 man/vrouw van verschillende leeftijden.

      De overweg bij de Luitenant-Generaal Van Heutszlaan te Baarn is gekozen vanwege de lange oversteekbaarheid voor voetgangers, 3 sporen,  met in het midden een "veilige" opstelplek. Als je kijkt naar de foto's op Google Maps zal je zien dat er op het midden van de overweg schrikhekken staan, waar je als voetganger/fietser "veilig" kan wachten. Het woord "veilig" heb ik bewust zo geschreven aangezien het anders wordt ervaren.

      Het doel van de test was tweeledig:
      Markeer de overweg op een dusdanige manier dat er voor de langzamere verkeersdeelnemer een veilige opstelplaats zichtbaar is.
      Kijk of het mogelijk is om de lijn/richting van de weg op de overweg te verduidelijken.

      De proef heeft vanaf begin november 2017 tot begin december 2017 plaats gevonden. In totaal 7 weken. TNO heeft een 0 meting en een 1 meting uitgevoerd (voor aanbrengen markering en er na).
      Aangezien het een tijdelijke proef was is er wegenverf gebruikt wat er ook weer makkelijk af moest kunnen. Ingestrooid met Swarovsky kristal om de gladheid te voorkomen. Het betrof dus geen duurproef! Tevens zijn er platte reflectoren op zonne-energie geplaatst.

      Zoals je op diverse foto's in de artikelen kan zien, zie je dat het gele gedeelte voor het gemotoriseerd verkeer doorloopt en voor het langzaam verkeer "grijs", zijnde de bestaande klinkers is met veilige opstelplek.

      Het totaal behoort tot het programma LVO zijnde Landelijk Verbeterprogramma Overwegen van het Min. van I&W en ProRail. Zoals vandaag dus naar buiten kwam wordt er een vervolg aangegeven om de markering van overwegen ruimer toe te passen.

      Tot zover, hopelijk schijnt mijn verhaal een ander licht op de "bitterheid" van sommige bovenstaande reacties. 

      Uiteraard wil ik best vragen beantwoorden, voor zover ik daartoe in staat ben en mijn komende vakantie geen roet in het eten gooit.

      Prettige avond allen.
       (y)
       

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #22 Gepost op: 01 augustus 2018, 19:23:07 »
Van begin november tot begin december en daarin 7 weken proppen ?
Dat zijn er 4 en een beetje max. Er zal dus nog wel meer met cijfertjes
geknoeid zijn mag je dan verwachten. Daarbij acht ik de periode te kort
om echt onderzoek te doen. Je kan er pas echt iets over zeggen als die
(lelijke , maar da's persoonlijk) gele kleur lang genoeg zit zodat men er
100% aan gewend is. Die 4 weken acht ik daarvoor veel te kort dus is
er niks zinnigs over het resultaat te zeggen.

Wat ik er echt ongezouten van vind houd ik maar voor me omdat het dan
echt ongezellig wordt ......
Groet, Ronald.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #23 Gepost op: 01 augustus 2018, 19:29:11 »
Er zal dus nog wel meer met cijfertjes geknoeid zijn mag je dan verwachten.

Wat een rare conclusie. Waarschijnlijk gewoon een typefoutje gemaakt, maar meteen suggereren dat de rest dan ook niet klopt...
Reinier

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8056
  • Spoor N
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #24 Gepost op: 01 augustus 2018, 19:34:30 »
Op Nu.nl duurde de proef welgeteld twee weken.  :P

Als het ook maar één dode scheelt op een overweg dan lijkt het me het waard.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #25 Gepost op: 01 augustus 2018, 19:51:51 »
Uit hetzelfde stukje:

Citaat
Het aantal incidenten, vooral het aantal bijna-aanrijdingen, is daar afgenomen.

Vind ik ook knap in die tijd.

Conclusie van dit onderzoek: De opticien van Baarn is niet de beste.  ;D

René.
René

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #26 Gepost op: 01 augustus 2018, 19:57:49 »
Al dit soort maatregelen, bedoeld om de verkeersdeelnemer te verrassen: "wat is dit nou toch in godsnaam weer?" hebben maar een tijdelijke werking. Na verloop van tijd weet men het wel.
En dat geel werkt alleen goed overdag, zeker als er 's-nachts gele natriumlampen branden.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #27 Gepost op: 01 augustus 2018, 20:04:42 »
Volgens nos.nl werd er na 6 weken aan de weggebruikers om een mening gevraagd. Die twee weken van nu.nl zullen dus wel 2 maanden moeten zijn, dan klopt alles beter met elkaar.

En verder zijn er best veel mensen hier die snel bij ProRail of bij TNO moeten solliciteren, want zoveel deskundigheid is altijd welkom...
Reinier

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #28 Gepost op: 01 augustus 2018, 20:59:30 »
Ach die gele vlakken... op kruisingen zie je ze idd ook wel eens en na een paar keer er overheen te hebben gereden let je er niet meer op. [...]We leven door allerlei belangenclubjes in een land dat geobsedeerd is door zekerheid en veiligheid. Moet je hier eens gaan kijken:
Ik denk inderdaad ook dat het effect maar tijdelijk is. De 0,1 procent van de weggebruikers die te dom is om te wachten is het probleem en die gele verf zal niet ineens in het gelid springen en diegene tegenhouden.

De 'bomen-5-graden-uit-het-lood' maatregel vond ik ook al zo'n compleet onzinnig idee. Als je een Nederlandse overweg met bomen over het hoofd ziet, ben je echt met iets anders bezig dan het verkeer.
De beste maatregel is nog altijd mobiele telefoons standaard zo instellen dat ze bij een snelheid van meer dan 10 km/u automatisch uitschakelen. Dit is technisch mogelijk vanwege het constante GPS-signaal, dat beweging detecteert.
Dan weet je meer van die technische mogelijkheden dan ik en ik heb toevallig recent cursus gehad in landmeetkunde met behulp van peperdure GPS-apparatuur.
Punt 1 is dat die ontvangst nogal een 'dingetje' is: die is er echt niet altijd. Hoewel de gemiddelde telefoon waarschijnlijk niet zo kritisch is als het landmeet-apparaat waar ik mee gewerkt heb (dat apparaat accepteert alleen zichtverbindingen) was het zelfs met dat apparaat soms nog knap moeilijk voldoende sattelieten te 'zien' en dan kon dat apparaat ook nog met GPS en Glonass-sattelieten overweg (Glonass: Russisch GPS-satteliet netwerk).

Punt 2: De nauwkeurig met alleen GPS-ontvangst is ruk. 20 meter afwijking is heel normaal. Het is ook daarom dat je in dashcambeelden vaak zo'n enorme vertraging ziet van de snelheid die in beeld staat, omdat die aan de hand van GPS-informatie bepaald wordt. Omdat die bepaald niet nauwkeurig is én de camera waarschijnlijk niet constant nieuwe info verwerkt, duurt het nogal eens voordat de werkelijke snelheid in beeld staat.
Zo ook met telefoons. Rij ook nog eens onder bomen en weg is je GPS-ontvangst.

Punt 3: bij mij staat GPS standaard uit. Wat doe je dan?
Hiermee beperk je het gebrek aan oplettendheid van de meeste weggebruikers al aanzienlijk.
[/quote]
Mijn ervaring bij overwegen is dat het niet zozeer gebrek aan oplettendheid is alswel 'ik haal het nog wel'. Die mensen zie ik namelijk vaak wel duidelijk naar links en rechts kijken, maar een trein met 140 zie je dan natuurlijk als het al te laat is.
[...]
Tevens zijn er platte reflectoren op zonne-energie geplaatst.
Het spijt me zeer, maar waar komt dat toch vandaan tegenwoordig, die technische 'onkunde'?
Waarom worden dat niet gewoon elektrische kattenogen of kattenogen op zonne-energie genoemd. Reflectoren die zelf licht geven ken ik namelijk niet en de betreffende zin schept bij mij alleen maar verwarring.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Overwegen voortaan NS-geel?
« Reactie #29 Gepost op: 01 augustus 2018, 21:25:58 »
Gewoon van de kleppen in Rusland stijl plaatsen, is een van de meest effectieve methodes