Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Keerlus en detectie  (gelezen 3365 keer)

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Keerlus en detectie
« Gepost op: 21 juli 2018, 19:46:12 »
In de onvolprezen encyclopie staat een artikel over precies dit thema en plaatst de detectiezones binnen de keerlus. Ook Uhlenbrock (ben niet handig genoeg voor zelfbouw van elektronische componenten) geeft aan dat aan begin en einde keerlus een detectiezone zit waar dan iedere keer een keerlusrelays aangekoppeld wordt.

Nu heb ik momenteel maar 1 relay liggen en vroeg ik me af waarom de detectie niet buiten de keerlus houden en alleen het middenstuk van de rest van de baan isoleren en via het keerlusrelay aansluiten. Aansturing zal koploper zijn.

Dus detectie 1||tussenstuk met keerlus relay|| detectie 2

Groet Jean-Paul
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2018, 19:03:09 »
Ik vind het een vindingrijk idee om detectie buiten de keerlus te laten plaats vinden.
Bij 3-rail is dat een optie, maar bij 2-rail meestal niet; neem het simpele plaatje bij modelspoorwijzer.net:


Dat plaatje geeft aan waar het schip meestal strandt: bij het wissel, en dat volgt min of meer de analoge gedachtegang.

Stel in Koploper is de lengte van die trein bekend, en de afstand van het detectiepunt tot het keerluswisseltje ook. Dan kun je Koploper zo instrueren dat hij het moment berekent dat de gehele trein zich binnen de keerlus bevindt, en op dat moment is jouw idee wel uitvoerbaar.

Maar dan moet je detectie richtinggevoelig werken en moet de keerlus een enkelvoudige lus zijn, oftewel het moet in Koploper zo ingesteld zijn dat de rijrichting bepalend is voor de interpretatie die Koploper eraan geeft. En wil je dezelfde detectie in twee richtingen gebruiken, dan zal dat punt op minimaal de maximale treinlengte van het keerluswisseltje moeten liggen.

Er zijn uiteraard wat vragen bij te stellen, over jouw toepassing van een en ander.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2018, 08:27:52 »
@vleesman Kan je aangeven welk artikel je bedoelt? Er staan namelijk 26 artikelen in de encyclopedie.

@Te 2/2, dat plaatje werkt niet :-\ Je mag niet deep-linken. Linken naar het artikel op ModelspoorWijzer mag wel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2018, 10:38:36 »
@vleesman,

Je kunt met een detektie aan beide uiteinden toe bij 2 rail als je de rijrichting door de keerlus vast maakt. Dan wordt de aansluiting:
baan || detektie1 | middendeel || detektie2 | baan (let op de plaats van de isolatie || = 2 rails, | 1 rail)
Je levert dan 1 rijrichting in.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2018, 12:41:21 »
Dank voor jullie reacties ik bedoelde dit artikelhttps://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlusmodule_met_relais

Ik realiseer me dat ik eea niet goed begrijp en me er nog eens flink in moet verdiepen want waarom lever ik een rijrichting in? Ik kan het middendeel lang genoeg maken om een hele trein in te passen. Ik zal het schema van Gerard eens uitvoeren, in principe is de keerlus voor 1 richting al zou ik handmatig achteruit rijdend wel eens een trein willen omdraaien mogelijk..

Jean-Paul
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2018, 12:58:28 »
Jean-Paul,

Het probleem bij jouw oplossing volg misschien als je de trein nabeeld.
De trein komt aan, rijd detectie 1 in.
Hierdoor wordt de polariteit van de keerlus goed gezet. De trein kan dus je keerlus in rijden.
Nu komt de trein aan het eind van je keerlus, echter om er daar weer uit te rijden moet de keerlus weer omgepoold worden.
Echter, de detectie hiervoor heb je buiten de keerlus. Dus de trein moet de keerlus verlaten voordat de detectie plaats vindt, maar de detectie moet eerst plaatsvinden alvorens de keerlus goed omgepoold kan worden.

Als je in 1 richting wilt rijden kun je dus detectie 2 binnen de keerlus halen. Nu wordt de trein aan het eind van de keerlus gedetecteerd, en dus kan het geheel omgepoold worden, en kan de trein veilig de keerlus verlaten.

Wil je nu echter ook de andere kant oprijden dan zal er bij detectie 2 ook een detectie buiten de keerlus moeten zijn om vanaf die richting de keerlus goed te zetten. En bij detectie 1 ook 1 binnen de keerlus om die voor verlaten weer goed te zetten.


Werk je met een keerlus module die omschakkeld op basis van kortsluitdetectie, dan zijn de detectie punten helemaal niet nodig voor je keerlus functionaliteit. Eventueel heb je die dan wel nodig voor automatisch rijden, en dan kun je ze prima buiten de keerlus houden.

Groet,
Roelco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2018, 14:38:58 »
De keerlus schakeling waar jij naar verwijst in de encyclopedie is een schakeling die door BNLS mensen zelf ontwikkeld is.Hij staat ook bekend als de Funky schakeling (destijd de topic starter). Er zijn drie relais gebruikt door de soort melder. Er zijn inmiddels verbeteringen met maar 1 relais en een ander soort melder. Om deze schakeling te gebruiken, heb je 2 melders nodig voor 1 richting (B en E vervallen) of je gebruikt 4 melders om in twee richtingen te kunnen rijden. Als je erover denkt om af en toe toch achteruit de keerlus uit te rijden, dan kan dat. Als je echter denkt om ook af en toe in de andere richting door de keerlus te gaan, ga dan voor 4 melders. De meerkosten (euro 4,00) wegen mijns inziens niet op tegen het verlies aan flexibiliteit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2018, 14:52:01 »
Waarom lever je een rijrichting in:
Als we naar onderstaande open gevouwen keerlus kijken:

De zwarte rails zitten achter relais en kunnen omgeschakeld worden.
Je trein rijdt van links naar rechts:
Je trein komt aan in sectie A en zal het relais zo polen dat het stuk BCD gelijk gepoold wordt als bij A. De trein rijdt zonder kortsluiting te maken door van A naar B. Bij aankomst in B zal er niets gebeuren, daar het relais al in de goede stand ligt. De trein rijdt verder naar C en komt aan in D.
Hier moet het relais zo gelegd worden dat bij E uit de keerlus gereden kan worden (er wordt omgepoold). De trein rijdt door naar E, waarbij er niets gebeurt, daar het relais al goed ligt.
Je trein rijdt van rechts naar links:
Je trein komt aan in sectie E en zal het relais zo polen dat het stuk BCD gelijk gepoold wordt als bij E. De trein rijdt zonder kortsluiting te maken door van E naar D. Bij aankomst in D zal er niets gebeuren, daar het relais al in de goede stand ligt. De trein rijdt verder naar C en komt aan in B.
Hier moet het relais zo gelegd worden dat bij A uit de keerlus gereden kan worden (er wordt omgepoold). De trein rijdt door naar A, waarbij er niets gebeurt, daar het relais al goed ligt.

Uit bovenstaande verhaal kun je afleiden dat B en E of A en D kunnen vervallen als je in een richting door de keerlus rijdt.
Mocht je een verbeterde en iets goedkopere schakeling willen hebben, laat dat dan hier weten, zal ik het wel voor je tekenen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2018, 10:48:58 »
Heren hartelijk dank voor deze heldere uitleg, met plaatjes erbij! Zoals ik in het begin al aangaf ben geen soldeerheld en bouw dus geen eigen modules (maar dank voor aanbod Gerard een tekening te maken) maar koop ze in de winkel van uhlenbrock (ca 15 euri voor een keerlusrelais). Mijn vraag ging niet zozeer over kostenbesparing maar meer om te begrijpen waarom iets is zoals het is. Ik begrijp dus dat de detectie een rol kan spelen bij het ompolen van de keerlus waar ik er van uitging dat de detectie alleen een functie had bij de treinsturing via koploper bijvoorbeeld. Het relais zou in mijn ogen ompolen zodra kortsluiting wordt gedetecteerd. Zoals in de laatste alinea van Roelco. Als ik van vakantie terug ben zal ik nog eens goed de Uhlenbrock gebruiksaanwijzing bekijken en een proefbaantje maken.

Met vriendelijke groet

Jean-Paul
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2018, 10:54:05 »
Waarom niet gewoon een kant en klare keerlusschakeling kopen?
Ben je overal vanaf en werkt het voor beide richtingen.
Foolproof, zeker voor de niet soldeerhelden  ;D
Gr.
Eric

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2018, 10:30:43 »
Met z'n allen keert dit draadje terug naar de basis:
hoe het kan of niet kan, en wat je daarvoor moet inleveren ...

Maar daarmee gaan we voorbij aan de vraag hoe Koploper hierin een cruciale rol kan spelen.
En met name hoe treinlengte configuratie in die software (en dus inderdaad rijrichting, oftewel de wisselstand bij binnenkomst in de lus) optimaal benut kan worden. Die wisselstand is van belang als je een trein in de lus achteruitrijdend de keerlus wilt laten verlaten.

En het is bij uitstek in Koploper zo handig om 2 treinen achter elkaar in een keerlus te parkeren, waarbij de eerste vooruit rijdend de lus verlaat (via de uitgang), en de tweede van rijrichting keert en dan de lus verlaat via de ingang.

Dus dit draadje is met voorgaande antwoorden nog niet rond.
Misschien is het Koploper forum beter geschikt voor deze invalshoek?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2018, 11:15:18 »
Als je je baan uitsluitend met de computer (lees Koploper) wilt besturen, dan is een keerlus schakeling niet nodig. Een schakeldecoder is voldoende. Deze zal dan het relais moeten aansturen. Deze oplossing betekent echter dat een baan niet meer zonder computer bereden kan worden (althans de keerlus). In Koploper wordt het relais dan aangestuurd met speciale acties.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2018, 12:51:12 »
(en dus inderdaad rijrichting, oftewel de wisselstand bij binnenkomst in de lus) optimaal benut kan worden. Die wisselstand is van belang als je een trein in de lus achteruitrijdend de keerlus wilt laten verlaten.


Het hangt er maar net vanaf waar je de keer"lus" hebt. Een keerlus klinkt wel als een lus, en ergens zal die ook wel zitten, maar het schakelen van een "keerlus" gebeurd regelmatig op punten waar het niet direct de lus is, en er helemaal geen wissel in de buurt zit.
Zelf had ik er meerdere op de baan. Maar beide zaten niet bij een wissel die binnengereden werd, keerlus door, en zelfde wissel weer gebruikt.Verre van dat, hij moest de rest van de baan over alvorens hij weer bij dat wissel kon komen. Duurde dus zeker een 10 minuten.

Een oplossing met koploper werkt ook prima, had ik in mijn tuinbaan. Maar grote nadeel daarvan was dus inderdaad dat je alleen kunt rijden als koploper actief is en de speciale acties kan uitvoeren om de keerlus goed te schakelen.

Roelco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2018, 14:30:56 »
 Echter als er mooiere oplossingen zijn, die zijn aangedragen, hou ik mij aanbevolen. Ik wil wel iets gaan doen met de Arduino. Moet mogelijk zijn!

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Keerlus en detectie
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2018, 15:46:53 »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/