Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Fleischmann DB BR050, vraag over drijfwerk  (gelezen 6872 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1890
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc. (Fleischmann)
« Reactie #15 Gepost op: 17 July 2018, 15:51:05 »
Zijn er hier geen Fleischmann-rijders die iets kunnen zeggen over hun stoomlocs? Ik vraag me af of deze fout alleen maar voorkomt bij dit exemplaar of dat het algemeen is bij Fleischmann.
Ik heb even een paar Fleischmann locs laten rijden an allemaal hebben een mooi bewegende schaar (vast in de middenstand natuurlijk) aan beide zijden. Dus geen algemeen Fleischmann probleem.
Groet
Fred
NB: Ik ken/heb geen H0 modellen met bewegende schaarstang, ook niet bij messing-modellen (maar dat zegt niet dat ze er niet zijn). En bij live steam locomotieven in spoor 1 is i.h.a. de werking conform realiteit met vanuit het machinisten huis om te zetten schaarbeweging.
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #16 Gepost op: 17 July 2018, 15:54:59 »
Ik had een keer een H0 Liliput BR 18.4/5/6 (weet niet meer welke) in mijn handen gehad waarbij je de ganghendel kon verzetten en de schaar volgens mij in een andere stand kwam. Vond het wel een geinig detail en met een servo en decoder volgens mij wel 'werkend' te maken. Het was alleen niet de uitvoering van de BR 18 die ik wilde dus hij is weer terug gegaan.

Ik hoop dat het je lukt om het fliepje een stukje te draaien zodat de stang meebeweegt. Het is to vreemd dat dit zo niet werkt. Fleischmann is dacht ik nou juist bekend om de fijne stoomlocs (hoewel ik uiteindelijk de Roco BR 18.4 de mooiste vond :P )

Mvg,

Robert

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #17 Gepost op: 17 July 2018, 15:58:14 »
Wat ik me afvraag, kan de schaar eigenlijk wel bewegen? Als dat niet zo is dan verklaart dat waarom ze het zo gemaakt hebben.
De schaar kan bewegen, hij is erg losjes zelfs.
Hij zit ook niet knel onder de zwarte ketelbehuizing, wat ik eerst dacht, maar zover loopt hij niet door omhoog.
In mijn opinie zou hij gewoon moeten kunnen bewegen daaronder.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #18 Gepost op: 17 July 2018, 16:04:11 »
Veel Fleischmann stoomlocs hebben die fout, Klaas. Bij sommige van m'n retro stomers beweegt de schaarstang amper bij het rijden, bij sommige wat meer maar dan naar mijn idee niet met de uitslag die het zou moeten hebben. Dit is een typisch Fleischmann probleem.
Groeten,
Richard

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2018, 16:15:18 »
Een berichtje van mij gevonden met wat opvolgende berichten over de verstelbare gangdinges bij de Liliput: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75050.msg3221771798#msg3221771798

Er staat ook een filmpje bij. Maar daar zie je alleen de loc rijden, de ganghendel wordt niet bewogen.

Als die draaikruk een vierkante bevestiging heeft dan zit er vast ook enige speling in, vandaar dat de andere kant wel iets beweegt. Die kruk demonteren en met gepast geweld meer speling creëren (vijlen, snijden, knagen)  is een prutswerkje denk ik maar niet geheel onmogelijk. Of je dit wilt bij deze mooie loc is natuurlijk een ander verhaal.

Mvg,

Robert

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #20 Gepost op: 17 July 2018, 16:42:58 »
Bij mijn Fleischmann 51... serie is enige beweging zichtbaar (minimaal), of dat komt door de ruime speling of door het draaien van de wielen is nauwelijks te zien. Ik heb ook een Hamo 44... serie daar lijkt meer beweging mogelijk (heb ik echter niet kunnen testen omdat de motor in tegenstelling tot Fleischmann in de lok aangebracht is en ik op dit moment de lok niet kan laten lopen.
Wim

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1890
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #21 Gepost op: 17 July 2018, 16:52:51 »
Maar daar zie je alleen de loc rijden, de ganghendel wordt niet bewogen.


Mvg,

Robert
Hier de twee standen van de gang-hendel van de Liliput 18:


Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #22 Gepost op: 17 July 2018, 16:59:00 »
Gaaf detail  (y)
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #23 Gepost op: 17 July 2018, 17:25:14 »
Ter info: bij de BR 44 (2e serie) van KM1 (spoor 1) wordt (ook nog met bijbehorend geluid) via een servoaandrijving de schaar automatisch in de vooruit- of achteruitstand gezet wanneer de loc wordt omgeschakeld van vooruit naar achteruit of andersom.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #24 Gepost op: 17 July 2018, 18:41:04 »
In spoor 1 lijken de mogelijkheden eindeloos!
https://www.youtube.com/watch?v=hV0zZu3PQUA
( 6:34  ;D )
Nu nog echt water uit de waterkolom.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1890
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2018, 19:33:02 »

Nu nog echt water uit de waterkolom.
Dat leverde Märklin ook (catalogus nummer 5620). Maar het water straaltje was een beetje zuinig voor mijn live steam locs dus ik heb het niet veel gebruikt.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #26 Gepost op: 04 May 2021, 17:58:21 »
Grappig, door een compleet ongerelateerde zoekopdracht kwam ik weer in mijn eigen draadje terecht.

De Fleischmann is niet naar werkelijkheid uitgevoerd wat de stand van de contrakruk betreft, daar zijn we al over uit.

Maar nu er toch...

... live steam locs ...

...ter sprake komen, die heb ik inmiddels ook.  Twee Spoor1 exemplaren.

En die hebben echt werkende schaarblokken en ganghandels.
Maar beide locs verschillen.
Dit is de nieuwste, een Aster B1 loc, bouwjaar 2021.
Deze werkt zoals je ziet zoals een echte loc ook werkt. Draaiwiel in het machinistenhuis, en functionerend mechaniek.
<a href="https://www.youtube.com/v/8-4Ndiz9h9c" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8-4Ndiz9h9c</a>

De ander is een Aster uit 1975.
Die heeft een ander systeem.
De contrakruk is inderdaad niet verstelbaar, die zit gewoon vast.
In het echt wel, maar niet bij deze loc  ;)
Door de contrakruk te verstellen selecteer je volle gang vooruit/achteruit.
<a href="https://www.youtube.com/v/zMxAeXa01Cc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zMxAeXa01Cc</a>

Ik vond dat leuk om nog even te delen. In 3 jaar tijd heb ik heel wat geleerd over stoomlocs ;D


mvg,
Martijn.




NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1890
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #27 Gepost op: 04 May 2021, 19:07:04 »
Hallo Martijn,
Je hebt toch ook een Duitse loc? Ik zag dat je bijbehorende rijtuigen hier op het forum een paar dagen geleden voorstelde als nieuwe aanwinst.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 867
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #28 Gepost op: 04 May 2021, 19:14:22 »
Hoi Fred,

Ik heb 3 duitse spoor1 rijtuigen nu.


Maar geen echte duitse loc.
Ik heb een LNER B1, en ik had een Class V 'Schools...maar die heb ik verduitst. ;D

Voor en na. (decals zijn onderweg)



Dit zijn mijn beide spoor-1 Live Steam loc's.


mvg,
Martijn.

« Laatst bewerkt op: 04 May 2021, 19:18:28 door Martijn1974 »
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #29 Gepost op: 04 May 2021, 20:21:23 »
Eigenlijk is al vastgesteld dat het, euh zo hoort op de Fleischmann, niet?

Maar nog wat filmpjes gevonden van zo'n loc 1:1 en in model

1:1: Bahnzeit 63 Die Baureihe 50 - YouTube

model: BR 50 DB (Fleischmann) - YouTube hier zie je duidelijk dat die stang ook, euh, vast zit. 
Jeroen