In serie met elke magneetspoel staat een electrolytische condensator (elco). In rust is de elco leeg. Als het contact wordt gemaakt wordt de elco opgeladen via de magneetspoel. Dit geeft een stroomstoot die genoeg moet zijn om de aandrijving om te zetten. Als de elco vol is stopt de stroom en de spoel kan niet verbranden. Als het contact opent zorgt de weerstand er voor dat de elco wordt ontladen zodat hij klaar staat voor de volgende keer. (...) Deze schakeling moet wel met gelijkspanning gevoed worden.
De lamp wordt niet apart gevoed, zit gewoon tussen + en massa en brandt dus altijd, is alleen op een andere plaats getekend. Je hoeft niets aan de wissel te veranderen.
Maar alleen zolang alles op hetzelfde gelijkstroomcircuit zit, dus als de massa-aansluitig van de baan op de min aangesloten zit. Zodra ik de baan voor de rijstroom aansluit op wisselspanning, krijg ik tussen de min en de massa van de baan een spanningsverschil van 8,5V.
Maar hoe werkt die schakelrail, sluit die steeds als er een as/wiel overheen rijdt? Dan zal het relais wel gaan klapperen als er een hele trein overheen rijdt. Of zit er één apart contactje aan de loc of een wagon die de schakelrail bedient?