Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden  (gelezen 39489 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2018, 17:54:06 »
Ik zie daar (weer!) een kastenlocomotiefje rijden?... Mooi, mooi, mooi. Heb nog wat meer over deze baan opgezocht (hier), ziet er ook weer schattig uit. Ook eentje waar ik naar uit ga kijken. Staat die ook naast me, Peter?  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2018, 19:14:06 »
Het wordt druk in de loods, Peter. Krijg je alles er in? Ik hebben R veel zin in, ga ook aftellen.

Groeten,
Gerard


Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2018, 21:50:41 »
@ Gerard: We hebben inderdaad een record aantal deelnemers. Daarom zijn de voorbereidingen voor dit evenement al in volle gang. Het draaiboek is verstuurd aan alle medewerkers, zodat we in dit weekend veel extra vrijwilligers kunnen inzetten. De museumploeg treft de komende weken voorbereidingen om het museum, de bioscoopruimte en de hal maximaal leeg te maken. Over de lege sporen komen dan zware platen te liggen en over precies twee weken gaan we met duct tape en een rolmaat de plaatsing van de verschillende banen vast markeren. Dit jaar wordt ook de rijtuigloods weer gebruikt als tentoonstellingsruimte. Hoewel we de laatste edities van de smalspoormodelbouwdagen altijd mooi weer hebben gehad, heeft de penningmeester akkoord gegeven om voor de zekerheid toch een kachel te huren zodat ook daar een aangename temperatuur voor de deelnemers en bezoekers gegarandeerd kan worden. Met een record aantal deelnemers hopen we op heel veel bezoekers. Dus lezers van dit forum: zegt het voort!

@ Sven: We willen zoveel mogelijk de modelbanen per thema groeperen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #33 Gepost op: 31 augustus 2018, 10:05:43 »
@ Sven: We willen zoveel mogelijk de modelbanen per thema groeperen.

Tof, alsof je dat voor mij doet!  ;) ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #34 Gepost op: 31 augustus 2018, 18:08:52 »
Jaco Vroom komt naar de Smalspoormodelbouwdagen met een primeur. Hij brengt een modelbaan mee met als thema "De Elzas" uit de jaren 60. Het gebied van de heerlijke wijnen en de romantische wijnstadjes waar de jarenlange grensgeschillen hebben gezorgd voor Duitse romantiek in een gemoedelijk Frans sfeertje. Het beste uit twee werelden. Een gebied waar de geraniums zomers uitbundig bloeien. Hij heeft een foto gestuurd om vast een tipje van de sluier op te lichten. In het laatste weekend van september kun je deze modelbaan en 32 andere komen bewonderen.


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #35 Gepost op: 01 september 2018, 00:53:54 »
Wat heb je een boel primeurs, Peter. Je zou bijna zeggen dat het de moeite is om naar de smalspoormodelbouwdagen te gaan. Ik kan er nog een primeur aan toevoegen: ik kom ook met Silvolde voor het eerst met geluid (en licht) geïnstalleerd op het diorama van Jos Geurts en mij, 'Picknick in Gelderland'. Een open model van 20x37mm, maar je ziet het er niet in zitten als je er in kijkt. Tovenarij? In ieder geval een wondertje om te zien en horen.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #36 Gepost op: 01 september 2018, 21:48:18 »
Technische tovenarij met licht en geluid in die kleine, maar begerenswaardige Silvolde in 1:87. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Het geluid van de bel is toch van de originele bel van de Silvolde in het museum?  Na sluitingstijd van de vorige editie van de smalspoormodelbouwdagen hebben we de koperen bel laten klingelen om er een geluidsbestandje van te maken.

Maar wat een details en sfeer in het mini-diorama "Picknick in Gelderland". De mooiste plaats om al die moois te bekijken is toch in het museum van Stoomtrein Katwijk Leiden in het laatste weekend van september. Daar staat de stand van de Tramfabriek opgesteld voor de originele Silvolde die in 1956 buiten gebruik is gesteld. Deze Silvolde is eerst jarenlang ondergebracht in het Spoorwegmuseum, verhuisd naar het Openluchtmuseum en nu al meer dan een decennium lang te zien bij Stoomtrein Katwijk Leiden tezamen met "de Vrijland". De plaatsing van het GTW materieel tegen de muur van het museum is niet echt ideaal. Er worden momenteel plannen uitgewerkt voor herinrichting van het museum in samenwerking met het architectenbureau dat ook ons buitenmuseum heeft ontworpen. In deze plannen krijgt het GTW materieel een prominente plaats.



Picknick in Gelderland uit de tijd van "Toen was geluk nog heel gewoon".

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #37 Gepost op: 02 september 2018, 00:04:58 »
Ik was al enthousiast maar nu weet ik het zeker ik kom kijken!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #38 Gepost op: 02 september 2018, 12:03:36 »
Daar staat de stand van de Tramfabriek opgesteld voor de originele Silvolde die in 1956 buiten gebruik is gesteld.

Picknick in Gelderland uit de tijd van "Toen was geluk nog heel gewoon".

Peter, een kleine correctie. Na het succes in 1956 reed het tramstel ook in 1957 nog museumritten.

Silvolde

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #39 Gepost op: 02 september 2018, 14:12:08 »
Ik zie dat Jaco Vroom komt met een baan met als thema de Elzas. Ik ken Jaco niet maar de foto doet me sterk denken aan de werken van Patrice Hamm. Google maar even. Dat moet ik zien. Onder andere want ik wil de rest ook zien natuurlijk en hier en daar eens kennis maken... ;)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #40 Gepost op: 02 september 2018, 21:28:23 »
@ Silvolde: je hebt gelijk. In het personenrijtuig van de GTW stam draait een leuk zwart-wit filmpje waarin beelden worden getoond van de laatste ritten van de GTW. Heel aandoenlijk allemaal.
@ Albert. Ik heb ook foto's gezien van het werk van Patrice Hamm. Len de Vries van Railmagazine heeft  ooit foto's van zijn werk gepubliceerd. Ik heb alleen nog telefonisch contact gehad met Jaco en ben dus ook erg nieuwsgiering naar zijn baan. Ik zal vragen of hij het tipje van de sluier nog wat verder wil oplichten door nog een foto te sturen. Leuk dat je komt.
@Almar. Ook van harte welkom bij de smalspoormodelbouwdagen.

Gerard van Santen, bekend bij dit forum onder de initialen GD, is ook weer van de partij bij ons en ditmaal een primeur in 009 in een Engels thema. Bij voorgaande edities heeft Gerard in het museum gestaan met Amerikaans smalspoor in 0n30. Leuk dat je deze keer met 009 komt. De Dutch 009 society, met Ted Polet als aanjager, heeft aan de wieg gestaan van dit evenement bij Stoomtrein Katwijk Leiden. Hij heeft ervoor gezorgd dat veel Engelse modelbouwers naar Nederland gekomen zijn. Van de Dutch 009 society zijn Ted zelf, Lucien Eijdems, Hugo Baart, Gerbrand Haans, Jan van Mourik, Marco Balk en Henk Wust dit jaar aanwezig.




"Combe Halt" is een kleine halte aan een Britse museumlijn. De inspiratie voor Combe Halt komt vooral van de Lynton and Barnstaple Raiway in Devon. Zonder echter een exacte kopie te zijn. Op dit forum is de bouw van deze modelbaan door Gerard beschreven.


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #41 Gepost op: 02 september 2018, 22:27:58 »
Beauty! Ik neem nog een Engelse bezoeker mee, zodat die door zijn aanstekelijke enthousiasme (is nogal actief op Engels smalspoorforum) volgend jaar een hele bus Engelsen naar Valkenburg meeneemt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #42 Gepost op: 03 september 2018, 15:24:37 »
Naast veel primeurs van Nederlandse modelbouwers komen er dit jaar ook deelnemers uit Duitsland. Door de komst van het internet wisselen modelbouwers uit de gehele wereld foto's, informatie en vragen uit. Door deze contacten "kennen" we steeds meer modelbouwers. Onze Duitse vrienden verheugen zich erop hun modellen en modelbanen aan het Nederlandse publiek te laten zien. En waar ze vooral naar uitkijken is om elkaar de hand te kunnen schudden om de modellen en modelbanen in het echt te kunnen aanschouwen. En waar kan dat beter dan bij een gezellig evenement als de smalspoormodelbouwdagen. Onder het genot van een kopje koffie en/of thee of een blikje frisdrank met een kleine versnapering zal er dan gemakkelijk over de hobby gesproken kunnen worden. Stoomtrein Katwijk Leiden heeft geen horecavergunning. Je zult dus zelf je lunch moeten meenemen. Het voordeel is dat je dan geld uitspaart om aan de hobby te kunnen besteden. Wij je toch even lunchen?  Dat kan bij onze buren van brasserie het Buitenhuis. Als je je toegangskaartje even laat zien bij de kassa kun je daarna gewoon weer naar binnen.



En daar is de Silvolde weer. Ditmaal in 1:43. Jürgen Heinritz (D) brengt zijn kleine 0e baantje "Es fährt ein Zug nach Nirgendwo" mee.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #43 Gepost op: 03 september 2018, 18:17:05 »
Dat ziet eruit als een Tramfabriek locomotief.  ;) Van die baan heb ik ook nog een mooie.  ;D

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #44 Gepost op: 04 september 2018, 00:55:04 »
Hallo Peter,
Wat heb je een geweldig aantal topbanen kunnen regelen.
Mijn complimenten.
Wij komen zelf met "Veldhoven 1935" wel is waar een oudje maar zeer beperkt ingezet op tentoonstellingen.
Wij zien er echt naar uit en hebben er zin in.



Hugo
« Laatst bewerkt op: 05 september 2018, 21:16:23 door Reinout van Rees. Reden: url tag gefixt »