Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden  (gelezen 39474 keer)

Benjamin92

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #15 Gepost op: 08 augustus 2018, 12:47:17 »
Doen! Is een vreselijk leuk evenement ook als smalspoor niet direct je "core-business" is  ;)
Ik heb nog geen Core Business haha. Heb verschillende interesses in (model)treinen en smalspoor altijd al interesse in gehad, heb ook verschillende boeken ervan. Maar wil het graag eens in het echt zien. En op deze deelnemerslijst zie ik genoeg bekende namen van foto's en die wil ik nu wel eens in het echt zien.

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk

Met vriendelijke groeten, Benjamin

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2018, 14:52:15 »
Vervoer vanuit Engeland is geregeld. Ik ben er ook weer bij!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2018, 11:18:00 »
De lijst met deelnemers aan de smalspoormodelbouwdagen wordt almaar langer. We zullen veel rollend materieel uit het museum moeten wegrijden om plaats te maken voor alle inzendingen. Over de sporen worden platen gelegd. Op deze manier kunnen we veel banen, diorama's en demonstratietafels kwijt. Voor Smalspoor Nederland wordt weer een speciale stand ingericht. Overigens blijft er altijd een deel van de collectie binnen, zodat de bijzondere entourage van modeltreinen tussen het "grote" voorbeeld gehandhaafd blijft. Ook in de rijtuigenloods zullen banen worden tentoongesteld. De 19e editie van de Smalspoormodelbouwdagen is een event om naar uit te kijken. Ik hoop deze keer dan ook veel forumleden te mogen verwelkomen. Stoomtrein Katwijk Leiden hoopt op grote bezoekersaantallen. Wij investeren de laatste jaren veel tijd en moeite om dit evenement tot een hit te maken. Dus tot zaterdag 29 of zondag 30 september a.s. bij Stoomtrein Katwijk Leiden Jan Pellenbargweg 1 in Valkenburg (ZH) en zeg het voort.


Ik ben zeer vereerd dat Sven van der Hart van de Tramfabriek dit jaar ook weer van de partij is. Hij krijgt natuurlijk een prominente plek voor de Silvolde in schaal 1:1. Vermeldenswaardig is dat er nu drie deelnemers zijn met de Silvolde in miniatuur  (1 x 1:87 en 2x 1:43).


Er zijn nog drie nieuwe aanmeldingen van de modelbouwgroep rond Alkmaar:


Theo Schrijver met een module South Creek Warf in H0n3. Hij verzorgt in dit weekend ook demo's kitbashing in H0

Gosse v.d. Velden geeft een demo in het bouwen van bruggen en gebouwen in 0n30

Fons van Doorn brengt een hele kleine module mee in schaal Z. Met een vergrootglas zijn de details te bewonderen. Hij heeft het historische station van het dorp Castricum nagebouwd met een T Fordje in die schaal. Heel bijzonder.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2018, 13:55:52 »
Het aanbod van (nieuwe) banen en diorama's op de Smalspoormodelbouwdagen neemt bijna dagelijks toe. Blader eens terug in dit draadje of kijk op de website van Stoomtrein Katwijk Leiden. Bij de nieuwsberichten plaatsen we wekelijks een nieuwe update.

Van een klein evenement groeien we naar een nationaal modelspoorevenement om niet te missen voor liefhebbers van modelspoor in Nederland en daar buiten. Daar zijn wij best trots op. Stoomtrein Katwijk Leiden bestaat alleen uit vrijwilligers en onze budgetten zijn klein. Daarom maken we nu ook dankbaar gebruik van dit forum.

Als smalspoormuseum richten wij ons op (model)smalspoor. Neem dat niet te letterlijk. Ook als je je met normaalspoor bezighoudt, valt er veel te zien en te leren. Dus kom allemaal in het laatste weekend van september naar Katwijk. Op zaterdag 29 en zondag 30 september a.s. staan de deuren van 10.30 - 17.00 uur wagenwijd voor jullie open.


En weer een primeur!

Vincent de Bode (NL) komt met De Graafstroom in fine scale. Ik denk dat de meeste van jullie zijn meesterwerk "Flintfield" al kennen. Het idee voor deze baan is al in 1995 ontstaan. Tegenslag, andere hobby's en andere prioriteiten liggen hieraan ten grondslag. Maar nu is zijn fictieve smalspoorlijn langs de rivier "De Alblas" klaar. Het afgebeelde jaar is 1947. Het Kaapspoor is in fine scale exact 12,26 mm. De flenzen van de wielen zijn erg klein. De locomotieven hebben compensatie, de rijtuigen zijn geveerd en voorzien van Altered Alex Jacksons gemaakt van 0,2 staaldraad i.p.v. 0,3. Alle gebouwen op deze baan maken deel uit van de familiegeschiedenis van familie de Bode in de Alblasserwaard. Op de Alblas vaart een tjalk.


Niet te missen dus. Binnenkort komen de foto's.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2018, 14:34:47 »
Primeur: De Graafstroom van Vincent de Bode bij de Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden laatate weekend van september:


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #20 Gepost op: 28 augustus 2018, 14:46:38 »
Jemig, Peter, wat mooi! Ik sta vooraan!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #21 Gepost op: 28 augustus 2018, 15:31:00 »
Sterker nog Sven. Je staat naast Vincent in de eregalerij van stoomtrambouwers. Ik gisterenavond Vincent en hij sprak weer zijn bewondering uit voor jouw werk!!

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #22 Gepost op: 28 augustus 2018, 16:14:58 »
 :-* Bloos! Ik ben vereerd. Heb net meer foto's gezien van De Graafstroom en dit is echt een waanzinnig mooi project!! Ongelooflijk sfeervol. Ik denk dat ik meer daar sta dan bij mijn eigen stand...

Het wordt stil op straat in Nederland op 29 en 30 september, iedereen zit in Valkenburg (ZH).  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2018, 17:21:52 »
Aaarggg,

Het is bij mijn werk om de hoek, maar toch zal ik helaas niet kunnen komen door andere verplichtingen dat weekend.

Succes aan de organisatie en deelnemers!

Groeyen,
Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2018, 19:29:35 »
Mooi, mooi, mooi,...... :)

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2018, 12:04:11 »



Over precies een maand te bewonderen tijdens de Smalspoormodebouwdagen bij Stoomtrein Katwijk Leiden. Fine scale in optima forma qua sfeer en modelbouw. De tjalk "vaart" over het water van de Alblas.

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2018, 12:09:16 door Bert van Gelder »

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:55:53 »
Van Sven, die even enthousiast over de komst van De Graafstroom is, kreeg ik nog een paar bewerkte foto's. Het wordt nu echt aftellen naar de Smalspoormodelbouwdagen.





Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2018, 20:58:51 »
 (y) Da's een van mijn favoriete plaatjes. Die tram die zo in de verte aan komt stomen in de rust van het landschap. Zo prachtig. Vincent heeft de sfeer zo goed getroffen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2018, 09:13:26 »
Een bezoek aan de Smalspoormodelbouwdagen is vanwege de kwantiteit en de kwaliteit van het aantal deelnemers altijd inspirerend. Maar Stoomtrein Katwijk Leiden biedt ook inspiratie in het buitenmuseum. Eigenlijk wordt daar gewerkt aan een grote modelbaan in schaal 1:1. Er valt altijd wel wat te detailleren en anders begin je toch gewoon "even" een nieuw project(je). Herkenbaar toch?

Het schitterende station van Stoomtrein Katwijk Leiden waar je je toegangskaartje koopt, heeft deelnemers van voorgaande edities van de smalspoormodelbouwdagen al geïnspireerd om het in model na te bouwen. Hugo Baart heeft "ons" station al opgenomen in De Niggende Saligheyd. Daar heeft het de naam "Irsel" gekregen. Deze baan heeft al op de Smalspoormodelbouwdagen gestaan. Hugo Baart komt met leden van ModelSpoorGroep Valkenswaard dit jaar wel terug met de klassieker "Veldhoven 1935". Een schouwspel met een ongeëvenaard perspectief. Ook Paul Dirkzwager is met het station van Valkenburg ZH aan de gang gegaan. Hij heeft het station in schaal 1:43 in plasticplaat nagebouwd.







Peter Soonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden
« Reactie #29 Gepost op: 30 augustus 2018, 14:08:17 »
André Jonkers heeft ‘Eindpunt’ gebouwd in 0e en brengt zijn modelbaan mee naar de Smalspoormodelbouwdagen.

Deze modelspoorbaan stelt een Nederlands stadje voor, gelegen aan een rivier. De brug is verouderd en zwak, zodat de tramtreinen niet meer over de brug mogen. Er is een ter plaatse een provisorisch eindpunt ingericht. Eigenlijk rijdt de trein alleen nog hier vanwege de brandstoffenhandel bij het eindpunt. Deze wordt nog regelmatig per spoor bevoorraad. Pure nostalgie en perfect passend in het thema van ons museum.