Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doorbraak in 3D Print technologie door Biesje
Vandaag om 03:15:32
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
Vandaag om 00:04:18
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:04:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
17 augustus 2018, 23:49:13
Herstart en inspiratieloos door Debvd
17 augustus 2018, 23:45:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
17 augustus 2018, 23:42:05
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
17 augustus 2018, 23:26:11
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door mwdb
17 augustus 2018, 23:12:22
Without automatisch door Klaas Zondervan
17 augustus 2018, 22:51:54
19 Toen door Modellbahnwagen
17 augustus 2018, 22:30:15
Rivarossi DB 627 pimpen. door Paralectic
17 augustus 2018, 22:27:52
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door FritsT
17 augustus 2018, 22:15:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
17 augustus 2018, 21:56:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Harryku
17 augustus 2018, 21:54:37
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
17 augustus 2018, 21:41:41
Rails zelf bouwen schaal 1:64, waar onderdelen verkrijgbaar? door Sven
17 augustus 2018, 21:14:30
Baan in Los Angeles door AndrevdG
17 augustus 2018, 21:14:15
Tramstraat in Waterland in H0m door Hugo Baart
17 augustus 2018, 21:07:36
  

Auteur Topic: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig  (gelezen 3677 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #30 Gepost op: 15 juli 2018, 20:16:38 »
Zo, het soldeerwerk is klaar.
Hier een paar foto's van het NCS rijtuig tot zover.




Een leuk detail vind ik de beide trapjes aan elke kopwand.
Zoiets zie je niet bij de rijtuigen van de HSM en de SS.
Bij het plaatsen van de rijtuigbak op het onderstel 'haakte' het en bleef aan een kant steken op twee treeplankhouders, waardoor de kopwand niet mooi aansloot op het onderstel. Maar door de bovenzijde van deze houders iets schuin af te slijpen was dat ook weer verholpen.

De volgende stappen zijn het grondig reinigen van het messing en dan spuiten met primer voor het beter hechten van de verf.
De bodemplaat wordt zwart, de rijtuigbak groen, het dak grijsachtig, de wandjes crêmekleurig en de stoeltjes krijgen een lichtbruine houttint.


Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #31 Gepost op: 15 juli 2018, 23:12:10 »
Mooi hoor Gerard , maar dat wist je al  (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 8003
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #32 Gepost op: 15 juli 2018, 23:36:31 »
Ja, zeker mooi, en ook snel gemaakt.
Mijn complmenten hoor!  (y)

Leen.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2018, 09:50:28 »
Wat blanke lak en dan kan het zo in het juwelenkistje  (y).

Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2018, 11:03:13 »
Wat blanke lak en dan kan het zo in het juwelenkistje.
Carel.

Nou, dat weet ik niet, hoor Carel.
Zelf zie ik nog diverse soldeerfouten.
Maar misschien ben ik te kritisch op eigen werk.



De bak is gespoten en ligt samen met een andere NCS soortgenoot te drogen.

Als de verf droog is, kunnen de stoeltjes geverfd worden met een soort houten teakkleur.
Dan worden alle uitwendige metalen delen (handgrepen, trapjes) zwart geschilderd en de handgrepen voor de reizigers krijgen een messingkleurtje.
De opschriften zijn zogenaamde “waterslide” transfers en zijn dan aan de beurt.
Als eindafwerking wordt het rijtuig nog met een halfmatte vernislaag bespoten.
Tenslotte volgt nog  het monteren van de verende buffers en kortkoppelingen.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #35 Gepost op: 16 juli 2018, 11:24:41 »
Kritisch zijn moet, maar te is te.
Als ik een model af ben kijk ik er in het begin ook altijd met gemengde gevoelens naar maar na een week of twee ben ik er (bijna) altijd heel gelukkig mee en zie vooral naar wat goed is gegaan.

Moet zeggen dat ie in het groen net zo mooi is  (y)  :P

Carel
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #36 Gepost op: 16 juli 2018, 11:40:44 »
Dat groen is van Phildie   (houten rijtuigen nr. 105).
Die verf vind ik heel prettig spuiten en voor modelbouw heeft het een goede kleurstelling.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5384
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #37 Gepost op: 16 juli 2018, 12:17:03 »
Bijzonder strak in de lak  (y).
Overigens spuit ik sinds kort ook de MKmodelbouwstudio verf, vind ik nog lekkerder spuiten dan de al makkelijk te spuiten Phildie verf. De kleur groen is wel meer olijfkleurig en wat lichter maar dat maakt een stam groene houten rijtuigen ook wat afwisselender.

Die NCS 2de klasser is ook leuk  (y).

Ik zit sinds dit draadje weer in de boeken en het valt mij op dat die NCS rijtuigen door de jaren heen aardig verbouwd zijn. Zo zijn de toiletdeuren aan de buitenkant dichtgemaakt, zie ik vaak maar één zo'n stroomkastje bovenin de kopse kant en verdwenen er trappetjes. Ze leken dan weer sprekend op de bekende SS C10c's.

Stephan.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #38 Gepost op: 16 juli 2018, 15:26:01 »
Die NCS 2de klasser is ook leuk  (y).

Stephan.


Scherpe opmerkingsgave, hoor Stephan!  (y)

Tja,  de NCS was een kleine maatschappij met weinig geld, waardoor er heel veel in eigen beheer werd uitgevoerd.
Arbeidsloon was in die periode bijna te verwaarlozen.
Toen ze onder de vleugels van de SS en later de NS kwamen, wilde men geen afwijkende onderdelen op voorraad hebben voor kleine  series, vandaar dat men zo veel mogelijk trachtte te standaardiseren.


Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #39 Gepost op: 16 juli 2018, 15:59:58 »
Goed bezig Gerard. Zie het wel met oliebollenrijden.

Gr Hans

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9963
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #40 Gepost op: 16 juli 2018, 16:32:16 »
Bestaat dat dan nog? ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #41 Gepost op: 16 juli 2018, 16:47:24 »
Tuurlijk, we worden wel ouder maar sommige dingen blijven gewoon net als toen ;D

Gr Hans

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #42 Gepost op: 17 juli 2018, 17:43:54 »
De opschriften zijn “waterslide” transfers en worden aangebracht.
Als eindafwerking wordt het rijtuig nog met een halfmatte vernislaag bespoten.
De bankjes zijn gebogen om een stalen liniaal zodat de breedte aan de bovenkant benut kan worden voor het inschuiven.

De rijtuigbak is helemaal aangekleed met bankjes en al.
Als rijtuignummer is gekozen voor C10c NS 6005.
De bankjes zijn allemaal ingeschoven.


Nu de buffers nog.
De verende buffers van Maykel Kastelijn zijn erg handig.
Indrukken tot de stand waarbij hij maximaal mag uitveren, met een tangetje het aan de binnenzijde uitstekende steeltje onder ongeveer 45 ombuigen en klaar is kees.

De buffer indrukken tot de stand die je wilt hebben.
Steeltje een stuk ombuigen en dat is alles.


Het kan gebeuren dat bij het insolderen van de bufferhulzen zonder dat je het weet soldeertin in het buisje loopt.
Geen probleem, uitboren met een boortje van 0,5 mm en het leed is gepiept.
Ook als de buffersteel niet lekker soepel beweegt, even het boortje erdoor en de buffer beweegt weer zoals het gedacht is.
Ook de kortkoppelingen krijgen een plaatsje, hier zijn de Fleischmann Profi's ingestoken.
Bij de Fleischmann Pruisische draaistellen steken aan de kopse kanten een paar nokken uit.
Die kwamen niet voor bij de Nederlandse uitvoering, die uitstekende nokjes heb ik met een scherp hobbymes eraf gesneden.


Met vier messing schroefjes is de rijtuigbak aan het onderstel bevestigd.

Dan wordt de bovenbak op het onderstel geplaatst. Met vier messing schroefjes M 1.6 wordt hij op zijn plaats gehouden.
Help de bak eventueel als hij achter een treeplankuithouder blijft steken.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #43 Gepost op: 17 juli 2018, 18:46:08 »
Ziet er steeds mooier uit.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: Bouw van een NCS rijtuig C10c jaren dertig
« Reactie #44 Gepost op: 18 juli 2018, 12:30:54 »
Als glas gebruik ik overheadsheets.
Dit is dun en kan gemakkelijk in stroken van ongeveer 14 mm hoogte gesneden worden.
Met Kristal Klear wordt het op zijn plaats gehouden.
Als een druppel Kristal Klear wordt aangedrukt en lelijk gaat uitlopen over de sheet, dan trek ik de hele strook transparante sheet eruit en maak hem schoon met een papiertje met wasbenzine.
Daarna is de overheadstrook weer kristalhelder en kan hij weer op zijn plaats gedrukt worden.


Het voormalige NCS rijtuig C10c met nummer C 6005.
Zelfs de afzonderlijke latjes van de houten banken zijn te zien.


De witte toiletramen hadden alleen bij de NCS de opdruk met W.C. Dit bleef behouden tot ruim halverwege de jaren twintig.
Bij rijtuigrevisies kregen ze vanaf die tijd een standaard wit wc-raam.


Samen met een soortgenoot in het zonnetje gezet.

Ik denk dat het rijtuig nu wel af is.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2018, 18:51:02 door Weerd »
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -