Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
  

Auteur Topic: rails om hoog  (gelezen 2718 keer)

lars

  • Gast
rails om hoog
« Gepost op: 03 January 2008, 19:44:17 »
hallo iedereen. ik ben mijn baan aan het opzetten en nu heb ik een vraag. hij is vast wel eens eerder gevraagd maar toch. is er ook een manier om de rails omhoog te laten gaan zo ja hoe moet dat zijn e speciale stukken voor ? alvast bedankt

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: rails om hoog
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2008, 19:48:46 »
zoek eens op klimspiraal of spiraal op dit forum.

Genoeg info over te vinden.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

lars

  • Gast
Re: rails om hoog
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2008, 19:52:11 »
kun je zon spiral zelf maken of moet je het kopen?

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: rails om hoog
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2008, 20:02:38 »
als je de draadjes gevonden hebt met de zoekfunctie kun je zien hoe de klimspira(a)l(en) gemaakt zijn. Die van Kees-jan onder andere is heel mooi geworden. nou vooruit om je de tijd te besparen met zoeken hier een linkje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4487.270

Wesley
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 20:14:21 door Wesley »
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: rails om hoog
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2008, 20:05:09 »
een spiraal kan je ook kant en klaar kopen maar zijn erg duur.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

bieken

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: rails om hoog
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2008, 22:10:29 »
ik heb bij mijn treinbaan hetvolgende gebruikt op rechte stukken spoor stijgingspercentage van 3 cm per meter en in de bochten en sipralen 2 cm per meter spoor en al mijn loks klimmen zonder problemen

jecepede

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: rails om hoog
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2008, 22:10:16 »
Ola !

Wat is eigenlijk een reel maximum om te omhoog/omlag te gaan ?

Ik bedoel :
Als je nu een helling hebt van bv 5%
Dan betekend dit dat na 100 meter rijden, je 5 meter hoger zit...

Ik heb n-spoor dus ongeveer schaal 1op160 ;
-> dan kan ik dus na 62 cm 3,125 centimeter hoger zitten.

Als ik echter die te koop zijnde bruggen ed zie, die zijn veel hoger dan drie cm ?
Gaat het er uiteindelijk niet te nep uit zien, ik bedoel, veel te stijl,
of een veel te lange aanloop (1,24m voor 6 cm hoog en daarna nog eens 1,24m naar beneden ???

Het antwoord daarop zal wel zijn, en ik gok : Het is maar wat je zelf mooi vind...

Wat zijn eigenlijk de hellingspercentages bij de echte spoorwegen ?



Groetjessssss



Jessy

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: rails om hoog
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2008, 22:13:23 »
bij de echte spoorwegen is het 3% dacht ik?? maar in tunnels worden er wel eens uitzonderingen gemaakt, ik geloof dat er bij rotterdam(weet niet welke tunnel) de hondekoppen niet mochten stoppen in de tunnel omdat ze dan niet meer op konden trekken dus het mag bij grootbedrijf echt niet te stijl zijn.

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

John18

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: rails om hoog
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2008, 22:31:39 »
Hallo Lars

In HO is het stijgingspercentage 5CM over 1 Meter.

Groet

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: rails om hoog
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2008, 22:50:50 »
Het advies is om niet steiler te gaan dan 3%.
Dit is ongeacht de schaal 3cm steigen(of dalen) per meter (of 30cm per 10m etc.)
In een boog liever 2,5%.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Anoniem

  • Gast
Re: rails om hoog
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2008, 23:02:42 »
bij de echte spoorwegen is het 3% dacht ik??

Mwah, in de grote boze wereld (;D) kom je soms bizarre stijgingen tegen (veel spoorlijnen - ook belangrijke hoofdlijnen - in de bergen zitten op 33 of 35‰, hogesnelheidslijnen waar alleen TGV's / ICE's / Eurostars Italia rijden worden veelal ook met max. 35‰ gebouwd, en dan kun je nog exoten vinden van 45 tot 60‰ en nog steiler). In model is 3% wel zo'n beetje de grens om de levensduur van je materieel niet al te drastisch te verkorten. In het algemeen: hoe vlakker hoe beter.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: rails om hoog
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2008, 23:10:06 »
Ik weet niet of woodland scenics ze nog heeft, maar die had of heeft opritten van piepschuim in verschillende stappen.

Zelf heb ik er enkele jaren geleden twee van gekocht, deze waren uit te breiden in stappen.
Hoe dit met die stappen precies zit zal je even moeten opzoeken.

Prijzen weet ik hiervan ook niet meer. Volgens mij liggen ze in de winkel waar ik kom nog steeds in de rekken.

Dion
groetjes Dion

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: rails om hoog
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2008, 23:17:46 »
Er zijn ook van kibri opritten met steen portalen. Maar die kan je ook bergachtig maken?