Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club  (gelezen 13270 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2018, 13:37:10 »
Dus toen konden we verder met cylinders en de drijfstang.
HIer speelt het al genoemde klassieke probleem van de bewegingsvrijheid van het loopdraaistel binnen de leibanen. Uitvoering precies op schaal leidt tot een model dat alleen doorbogen kan die niet veel krapper zijn dan schaalbreedte, en dus niet op een gewone modelbaan met veel krappere bogen kan rijden. Zelf ben ik al blij dat ik op mijn baan niets krapper dan Roco R3 heb liggen (straal van 42 cm).
De meest gebruikte oplossing voor stoomlocs met dit probleem is het naar buiten plaatsen van de cylinders, zodat ook de ruimte tussen de leibanen wijder wordt en het draaistel z'n bewegingsruimte krijgt. Optisch heeft dit het nadeel dat het aanzicht van model verstoord kan worden -- met als berucht 'hoogtepunt'  de oude NS 3900 van DJH waar de cylinders als een soort volle boodschappentassen ver opzij van de loc hangen. 
In het echt, en volgens de tekenigen, steken de cylinders bij de 3700, 6100, 3900 en 6300 niet buiten de breedte van de voetplaat uit. Bij modernere modellen van bv. de 3700 is de 'uitsteek´  tot aanvaardbare proporties teruggebracht. Ik heb zelf een 3700 van Modelloco die er op het oog prima uitziet; bij nameten blijkt het toch nog om dik 2 mm buiten de voetplaat te gaan.  Gelukkig is het dan wel weer zo dat op foto's van deze loctypes in het echt, die meestal niet recht van voren zijn genomen, niet goed te zien is dat de cylinders niet buiten de voetplaat uitsteken; op foto's die schuin van voren zijn genomen lijkt het vaak alsof ze dat wel doen. Voor de modelbouw komt dat dus goed uit. Dus daarmee kunnen we aan de slag; zoek de kleinst mogelijke uitsteek die door R3 bogen kan.

Cylinder compleet, als meegeleverd:


Als ik deze cylinders monteer zoals (kennelijk) bedoeld in het ontwerp van de bouwset zitten ze perfect in schaalpositie. Dat gaat dus helaas niet. Ik heb er eerst eens een met een opvulstukje van 0,5 mm tussen frameplaat en cylinder vastgezet, een kruiskop op de leibanen gezet en eens op een R3 rail geprobeerd. Dat is te krap, maar het zal wel al in de buurt. Losgemaakt en een tweede 0,5 mm toegevoegd, zodat het totaal ruim 1 mm wordt (messing + soldeer), en de kruiskop aan de binnenzijde iets smaller gevijld ( de meegeleverde exemplaren waren dik genoeg om dit aan te kunnen). En zowaar, in combinatie met de draaipuntverlegging van de voorbogie is dit al genoeg om door R3 te kunnen.


Cylinders gemonteerd, opvulstukje is links te zien.


Kruiskop, als geleverd


De uiteindelijke uitsteek

Volgende stap: monteren van de cylinderdeksels. Dit zijn in deze kit losse delen van gedraaid aluminium (zie foto hierboven), erg fraai dus (want geen geschilderd nep-metaal straks). Helaas liep nu wel de flens van het voorste wiel net tegen het voordeksel aan, met kortsluiting als gevolg. Aangezien het een kwestie van tiende mm's was, het deksel in de boorkolom met een vijl iets afgedraaid  (diameter en dikte) en nu lopen de wielen vrij.

Intussen ook wat details toegevoegd, de schermpjes boven de ramen achter, en de luchtpomp:





aanzichten van het geheel zover:







Proefrit:
https://youtu.be/gLuFfMYMHnY
« Laatst bewerkt op: 15 november 2018, 00:26:11 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #16 Gepost op: 03 december 2018, 00:39:53 »
Het volgende stapje was het boren van een kleine 40 gaatjes voor handgrepen, seinijzers etc. Deze zijn niet voorgeëtst in de kit, dus dat wordt boren in de al grotendeels gebouwde kap.

Uit twee stukken MDF uit de rommelbak heb ik een soort standaard gemaakt waarmee ik de kap onder de boorkolom kan zetten.





De gegoten handgreephouders van Philotrain vind ik te groot, dus ik buig oogjes uit 0,3 mm messing draad, die na het solderen nog wat bijgevijld worden. De gaatjes boor ik dus met 0,4 mm, dan kan een vertind 0,3 draadje er netjes doorheen. Op de te boren plekken heb ik kleine vierkantjes van afplaktape geplakt, zodat de boor niet wegloopt.



Voor de gaatjes in de bufferbalken kan zelfs het hele onderstel op deze manier worden opgesteld:



En het resultaat. Blijkt ook weer het nut van foto's maken want dat de houder aan het eind van de handrail aan de kolenbak nog wat kleiner kan, zag ik pas op de foto.





Op de achterwand van de waterbak (het brede stuk) zitten sluitseinhouders die in het echt erg onopvallend zijn. Ik heb ze hier geimiteerd met 0,5 mm messing draad, na montage platgevijld. Niet functioneel dus.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 00:44:20 door janw »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #17 Gepost op: 03 december 2018, 10:44:34 »
Prachtig!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #18 Gepost op: 03 december 2018, 21:16:15 »
Fraai Jan, ben benieuw naar t rijdende eindproduct.

Gr Rik

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #19 Gepost op: 03 december 2018, 23:06:32 »
Ha Rik,

Filmpje gezien? (einde vorige post)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #20 Gepost op: 05 december 2018, 18:01:50 »
Ook ik ben overtuigd , Ik ga die aanpassingen ook allemaal toepassen . (y)

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #21 Gepost op: 05 december 2018, 19:56:10 »
Hoi jan, zeker fraai werk hoor zeker met die haakse hoeken bij de HMC.

Gr rik

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #22 Gepost op: 05 december 2018, 20:39:56 »
@Rik --nou mijn baan thuis bevat anders ook wel een enkel horrorpunt (noodgedwongen), maar daar komt-ie nu dus ook  doorheen. Ik moet eerlijk zeggen dat het me dik meevalt dat dat is gelukt met deze toch best beperkte te-breed-zetting van de cylinders.
Dat is overigens mede mogelijk door die 'truc' met de afgevijlde moerkop in de bevestiging van de achterbogie. Omdat het hele locframe één geheel is hangen de beperkingen aan de voor- en achterkant direct samen; doordat de achterkant nu ver kan uitslaan in bogen heeft de voorbogie genoeg aan de beperkte ruimte die hij overheeft.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2018, 00:29:35 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2019, 23:47:37 »
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om de loopeigenschappen verder te verbeteren. Op bovenstaand filmpje ziet 't er al best aardig uit.
Echter, bij lage snelheden en kruipen stond de loc nog vaak stil. Dus eerst dat maar eens bestuderen. Kortsluiting? Was de stroomafname toch minder gelukt?
pro memorie, 't zag er zo uit (foto van vorige pagina); en daarnaast ook stroomafname op de achterbogie. Alles van stripjes fosforbrons



Eerst de kortsluittest. Ik heb een ledje + weerstand parallel aan de voeding naar de rails gezet. Dat brandt dus als er geen kortsluiting is (immers gelijk aan een ledje voor verlichting in de loc, maar onafhankelijk van diens stroomafname), en gaat uit als er kortsluiting is. Resultaat: kortsluiting komt maar zelden voor. Meestal brandt de led terwijl de loc stilstaat. Kennelijk is de stroomafname toch slecht. Hoe kan dat beter?
Mijn door MK's studio deels gemonteerde 2900 heeft stroomafnemers van messing draad, die in een zig-zag gelegd zijn om meer lengte (en dus meer verend vermogen) te krijgen. Dus dat ook maar eens geprobeerd, uit 0.3 mm stijf messing (uit de knutselmaterialenwinkel voor het onderwijs). Dan wordt het zo:





En ja, meteen veel beter. De loc kon toen wel kruipen. Kennelijk was de fosforbrons toch te stijf om permanent contact te maken. Het is wel een eindeloos en precies gepruts om de stroomafnemertjes correct gebogen te krijgen; en kortsluiting blijft boven de markt hangen. Het frame maakt contact met de wielen aan een zijde (links), rechts moet geisoleerd zijn. Uiteindelijk is dus ook weer isolatie op sommige draadjes aangebracht (gemaakt van isolatie van gewoon modeltreinsoer). Verder is het heel voorzichtig aan doen met de draadjes, ze zijn zo verbogen. Maar het resultaat is voorlopig dat de loc netjes kruipt, mits de rails netjes liggen. Ondanks de compensatie blijft de loc, althans qua stroomafname, erg gevoelig voor slecht gelegde rails. Ontsporen van de drijfwielen komt gelukkig zelden voor, dus in dat opzicht werkt de compensatie wel goed.





Volgende stap; een koppeling zodat er ook wat getrokken kan worden. Moet die aan het frame of aan een draaistel aangrijpen?
Ik heb ooit een onafgebouwde Modelloco 6000 overgenomen, daar zitten een NEM-schachten in de bogies. Dus dat hier ook maar eens proberen.
Koperen lip gemaakt uit een rest van een etsfret, met een gaatje waar een (aangepaste) Liliput-NEMschacht die ik nog had liggen in kan.





volgens dit idee dus



Maar die vorm voldeed niet. Beetje styreen ertussen om te voorkomen dat de koppeling teveel omlaag gaat hangen:



En dan proefrijden maar. Nog geen succes, koppeling zit veel te laag. Gelukkig heeft Roco in hoogte verstelbare koppelhouders, waarvan toevallig een defecte in mijn onderdelenbak lag, die nog wel te gebruiken was om een aangepaste koppeling te maken.



Van het eindresultaat heb ik geen foto, maar tussen de twee 'hoorntjes' is een standaardkoppelingskop gelijmd met tweecomponentenlijm ,en het verbindende deel is met snijden en vijlen (trial and error)  zo klein mogelijk gemaakt om de beweging van de bogie zo weinig mogelijk te beperken. De koppeling hangt nu op de juiste hoogte en de loc kanin theorie  wagens trekken.
Echter, door de krachten op de achterbogie gaat deze nu makkelijker ontsporen. Om dat tegen te gaan zijn plaatjes daklood aan de bogie toegevoegd zodat deze zwaarder en beter op de rail ligt. Ook is de schroefdraad van de bout die bogie met frame verbindt waar mogelijk vlak gevijld om zeker te weten dat de verticale beweging van de bogie soepel kan verlopen. Na een paar uurtjes proberen en aanpassen kwam ook dit goed.

Vervolgens is de adhesie van de loc verbeterd door drie laagjes daklood in elke waterbak te lijmen (weer met tweecomponentenlijm).





Mijn baan heeft een 3% helling die ook deels in een boog ligt. Helaas, maar in de gegeven ruimte onvermijdelijk. De loc trekt hier nu een trein van 5 vierassers netjes doorheen, en dit is voorlopig genoeg.
Bij testrijden op de HMC clubbaan bleken er helaas toch weer dingen fout te gaan met de achterbogie (met een last van 5 Roco plan D's als proeftrein). Dus, een verdere modicatie is het aanbrengen van een veertje aan het frame dat op de bogie drukt, om hem nog steviger op de rail te drukken. Het blijft een probleem dat de bogie de neiging heeft om door de naar achteren gerichte trekkracht om de bevestigingsbout te gaan kantelen, waardoor de ene of de andere as uit het spoor getild kunnen worden. Helaas is er te weinig ruimte over tussen bogie en frame om daar een gewoon rond veertje tussen te zetten. Het zal nog wel even verder puzzelen zijn voor de achterbogie echt betrouwbaar loopt, maar tot nu toe ben ik er steeds uit gekomen dus dat zal nu ook wel lukken.

Dus nog maar even een plaatje om de inspiratie voor het eindresultaat vast te houden:







« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 23:58:03 door janw »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #24 Gepost op: 03 februari 2019, 18:17:00 »
Hoi Jan,

Als je huidige oplossing voor de koppeling niet werkt heb ik misschien een alternatief voor je. Ben je bekend met de koppelboom van de Artitec 6300? Hier heb ik de oplossing voor mijn Philotrain NS 6000 op gebaseerd.


Deze koppelboom komt boven het frame van de bogie. De schroef die de bogie op zijn plek houdt gaat door het schroefgat heen. Aan de achterzijde steekt een stukje draad uit die ik door een oogje aan het frame steek. Hierdoor staat de koppelboom altijd netjes recht. Het plaatje messing is zo slank mogelijk gehouden en aan het uiteinde is een nemschacht gelijmd. Ook deze is zo klein mogelijk gehouden.


De bogie iets aangepast zodat de koppeling vrij kan hangen.


Ik heb de mazzel dat, zodra de koppelboom op de bogie ligt, de koppeling op de juiste hoogte hangt. In een ander geval kan de hoogte met een aantal ringetjes aangepast worden. De veer die de bogie naar beneden drukt, drukt de koppelboom tegen het frame van de bogie aan. Alles blijft zo keurig op zijn plek.

Het grote voordeel hiervan is dat er geen trekkracht op de bogie komt die ertoe kan leiden dat ze ontspoort.

Misschien heb je er nog iets aan.  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #25 Gepost op: 13 mei 2019, 21:14:28 »
Voortgang en tegenslag met de 6100.
Nadat ik de stroomafname als hierboven verbeterd had, en de loc netjes rondreed, was de volgende stap: een koppeling.
Poging 1: koppeling aan de achterbogie vastmaken. Met wat kunst- en vliegwerk en best veel tijd kwam dit voor elkaar, maar uiteindelijk reed de loc op mijn baan thuis rondjes met 5 vierassers erachter. Testritten de HMC clubbaan wilden echter niet lukken, de achterbogie bleef  op voorspelbare en niet voorspelbare punten ontsporen. Niet goed genoeg dus.
Poging 2; met een koppelboom die aan het frame aangrijpt, volgens het principe dat Mathyn hierboven laat zien. Draaistelkoppeling weer uitgebouwd en daar begon het ge&#@#; achterbogie ontspoorde nu ook op m'n eigen baan. Oorzaak niet duidelijk, ondanks vele uurtjes zoeken en prutsen. Zodra je ergens een aanpassing doet, komen er allerlei andere, al eerder 'opgeloste' problemen elders weer terug: kortsluitingen, ontsporen van de drijfwielen, onvoldoende stroomafname. Ben de hele constructie weer doorgeweest. Zo gaat het dus helaas ongeveer bij elke testrit na een volgend bouwstapje. Wel weer soort van opgelost uiteindelijk, dwz probleem was na tig kleine aanpassingen weg, zonder dat echt duidelijk was hoe het nou kwam.

Hoe dan ook, koppelboom gemaakt en gemonteerd.
Het principe is hier te zien: een strip messing met een haak en een 'stootrand' aan de ene kant, en een draaipunt aan de andere kant. De strip loopt recht van de moer een eindje door, om afhangen van de koppeling te voorkomen. Zodanig buigen dat hij de achterbogie niet hindert. Niet te zien op deze foto, maar aan de onderkant is er een stukje messing haaks op gezet als 'meenemer' die tussen de zijplaten van de achterbogie valt en zorgt dat de koppelboom meebeweegt met de achterbogie.



Dan weer testrijden en weer die reeks oude en nieuwe probleempjes. Weer uitvoerig zoeken en troubleshooten, weer in orde gekregen. Zucht.  Zowel thuis als op de HMC baan rijdt de loc tenslotte rond. Maar ik baal er wel van dat het resultaat zo instabiel is, je weet nooit zeker of je je resultaat van vandaag morgen ook nog hebt.

Volgende stap: remwerk aan de bogies. Op de BNLS-dag in Nieuw-Vennep bood Gerard van de Seinarm zijn geetste 3900/6100/6300-draaistellen aan, en later zag ik dat Piet Peetoom, die beneden stond met z'n winkel, de gegoten remcylinders had liggen. Die dus ook maar meegenomen. Uiteindelijk besloten om die laatste te gebruiken, en Gerards bogies te bewaren voor toekomstige projecten (3900 en 6300). De 6100 bogies kunnen wel wat extra gewicht gebruiken, heb ik al gemerkt, de gegoten delen komen dus goed van pas. Achterdraaistel gedaan, alle wielen lopen goed vrij; maar bij terugplaatsen in de loc en testrijden weer allerlei gedoe met kortsluiting, slechte stroomafname etc. Het blijft de teneur van dit project; één stap vooruit, dan dus ook twee achteruit en weer de hele bekende reeks probleempjes door zonder dat ze ooit lijken te kunnen worden opgelost. Maar uiteindelijk ook nu weer in orde gekregen. Testrit op de HMC baan, afgelopen dinsdag, met wagens aan de koppeling:

https://www.youtube.com/watch?v=kiX7YgMB-ps

De loc heeft bijna drie kwartier zonder moeilijkheden gereden. Had aan eind daarvan wel vuile wielen, maar verder geen klachten. Eind goed al goed?

Dan het remwerk op de bogie voor, dat moet simpeler zijn wat die is niet stroomvoerend.


De remblokken zijn afkomstig van Roco GTM's (zonder K dus) die ik ooit had verwijderd en bewaard. Gaatje 0,8mm erin en dan passen ze op de horizontale stangen voor en achter. Vastgezet met secondelijm.







Remwerk aldus geplaatst, goed gechecked op vrijlopen van de wielen en mogelijke kortsluitingen. Maar (natuurlijk) na terugplaatsing moet ik toch weer hetzelde proces door: kortsluitingen, slechte stroomafname. Nu ook ontsporen van de 1e drijfas. Om gek van te worden. Waar komt het nou steeds vandaan? En waarom bereik ik nooit een stabiel resultaat?
Verder onderzoek. Opnieuw drijf- en koppelstangen en stroomafname helemaal gedemonteerd, om de lagers nog maar weer een keer te onderzoeken. Het drijfwiel rechts voor zat duidelijk niet haaks op de as; misschien een losse willband? As verwijderd, voorzichtig wielband aan alle kanten aandrukken en toen krak:



Het oude plastic is natuurlijk bros, maar dit wiel moet al beschadigd zijn geweest want ik drukte niet hard.
Maar goed; heeft iemand soms een ongebruikt Gibson-wiel als dit liggen; diameter 21,9 mm, en niet nodig? 18 spaken, afstand hart kruk tot hart vd as ca. 3,8 mm (op t het oog gemeten).
 
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 22:29:10 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2019, 15:20:20 »
Ik heb een nieuw wielstel bij Piet Peetoom besteld, nu hopen dat-ie inderdaad gelijk is aan de andere...

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #27 Gepost op: 18 mei 2019, 22:55:30 »
Hay Janw , je draaistellen worden mooi , zoals de gehele loc je maakt er echt goed werk van.
Mijn 6100 zal even aan de kant blijven liggen, want ik ben net terug van een operati en zal nog moeten bjkomen.


Groet Ko

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #28 Gepost op: 09 juni 2019, 10:12:08 »
Goh, wat wordt die mooi, alleen al al die plaatjes kijken voor details kost veel tijd (y) laat staan het bouwen.

Gr Joke

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club
« Reactie #29 Gepost op: 01 september 2019, 23:10:20 »
Dank Ko en Joke voor de complimentjes, ondanks de tegenslag. Die is inmiddels weer overwonnen, en ik ben alweer een heel eind verder. Maar nu eindelijk weer eens posten in plaats van alleen maar bouwen (kent u dat dilemma?)

Piet van GM&S kon gelukkig zonder problemen een identieke nieuwe as met wielen leveren. Alleen de kleur van de kunststof spaken is ietsje anders maar dat is niet erg. Het voordeel van de nieuwe was is dat het plastic nog gewoon wat kan hebben, dus bij deze is kan ik wel met de kwartering fiebelen tot hij goed is.
Onvermijdelijk trad er bij het her-assembleren met de nieuwe as wat gedoe met de lagers op, maar niets waar we inmiddels niet meer uitkomen.
Toen waren we dus weer waar we in mei waren gebleven, maar met toch ook een beetje winst in zoverre dat de loc toch wat rustiger rijdt nu --waarschijnlijk zat er dan toch een kleine afwijking in de kwartering op de voorste drijfas. Na nog zowat proefritten waren dan eindelijk de kortsluitingen uit de bogies (let op die remmechanieken) en konden we verder.

Wat dan nog rest is echt detaillering. Aan de ketel zitten links en rechts twee stoomaansluitingen. Deze heb ik gemaakt van handrailhouders en een 'pipe union' uit het assortiment van Brassmasters (http://www.brassmasters.co.uk/gwr_etched_components.htm, no. E21).  Ik vind die handrailhouders meestal veel te grof voor waar ze voor bedoeld zijn, maar zo'n messing afsluiter heeft dezelfde vorm en is wel een stuk forser.







Als ik het goed heb, is dit de stoomaansluiting van de blazer (de leiding naar voren gaat de rookkast in), en voedt het exemplaar rechts op de ketel de luchtpomp. De rechte stang de andere kant op gaat naar de bedieningshandel in het machinistenhuis.


Dan aandacht voor de onderdelen onder de voet plaat achter en in samenhang daarmee de exhaust-injecteur pijp tussen rookkast en waterbak. De kit levert een deel ervan, het pijpwerk is zelf gemaakt:




De pijp van de exhaustinjecteur bestaat simpelweg uit 2 mm buis, gebogen en gevijld aan de uiteinden, met stukjes 3mm buis eromheen. Alles vastgesoldeerd:









Dan de exhaustpijp voor; deze zat niet in de kit, dus zelf iets gemaakt met een kraal als oliescheider. De bevestiging aan de rookkast was al eerder voorbereid door daar een pinnetje te maken van een stukje draad, waar de pijp opgeschoven wordt.



Lampen voor en opstaptreden voor. Lampen van MK; treden zaten bij de kit. De treden hebben een potentieel conflict met de uitslag van de voorbogie. Eerste poging is om nog iets van de onderste trede te redden, maar dit bleek niet haalbaar. Inmiddels is de onderste trede helemaal verdwenen.
noot bij de lampen: op foto's uit de jaren '50 (van de versie die ik bouw) zijn de blokken onder de frontlampen verdwenen.






verder; lampen achter, dragers enzo





Aanzicht



Daarmee is het solderwerk wel af en kunnen we verder met de gelijmde toevoegingen:



Dom en schoorsteen komen uit een DJH 6000 kit, waar de dom is vervangen door een van messing en de schoorsteen sowieso over was (want kroonloos). Op dit na-oorlogse exemplaar wordt de dom geverfd, dus is witmetaal prima. De dom en schoorsteen die bij deze kit werden geleverd zijn beide te hoog.

Zandbakken uit styreen (onder het machinistenhuis):





de exhaustinjecteur zelf (zie 6100 boek, p. 104)



Smeernippels bij de rookkast; deze zijn gemaakt van 3 stukjes dun 2-aderig snoer, onder gestript boven niet, en naast elkaar gesoldeerd met een 0,3 mm draadje,



... en dan ingekort tot dit:



Laatste leidingen langs de ketel toegevoegd. Overzicht:




En dan spuiten. Eerst een lag etch-primer (geen foto's van). Dan de eerste kleurronde (uiteraard in delen, onderstel en kap los van elkaar in verschillende kleuren gespoten, voor het eerst met het double action-spuitpistool:







Standgroen dus, het wordt de 1608 in jaren '50 verschijning.

Wat dat betreft, de na-oorlogse kenmerken die ik heb gevonden zijn:
- geen blokken onder de frontlampen
- de leiding die linkerzijde de rookkast in gaat (blazer?) mist de afsluitkraan daar ter plekke en gaat direct de rookkast in
- 6102 en 6108 nieuwe cylinders zonder 'wangen'
- kleine raampjes voor, boven vuurkist dichtgemaakt (1937)
-  geen schoorsteenkroon
- standgroen ipv olijfgroen, dom ook groen
- aandrijving snelheidsmeter (linkerzijde onder voorzijde machinistenhuis) zie ik niet meer.

Weet iemand nog meer?

Dus nu nog maar een kort lijstje. Wat moet er nu nog gebeuren?

-beschildering afmaken (zwarte delen, biezen, sommige delen weer kaal)
- decals van locnummers op bufferbalk en tenderbak
- zijdematte aflak
-ramen-inzet machinistenhuis
-ketelfront met regulateur enz.
- 2x krik maken of vinden
-buffers completeren, remslangen en koppelingen aanbrengen
- laddertjes achter
- zuigerstangbeschermhulzen, voor zover mogelijk
-nummerplaten
-assembleren


« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 01:34:04 door janw »