Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:53:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door n-driver
Vandaag om 11:47:22
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:14:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
  

Auteur Topic: NMBS huurt 40 e-locs  (gelezen 2950 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: NMBS huurt 40 e-locs
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2008, 19:50:37 »
Of ze alle voor B-Cargo zijn is me niet bekend. En of B-Cargo al los is van de rest van de NMBS, ik vraag het me af. Zo te zien in de dagelijkse praktijk is er nog geen vaste verdeling van locomotieven (zoals in Nederland, waar b.v. een deel van de 1600 serie naar NSR is gegaan als 1800 en de rest NS-Cargo/Railion is).

De 60 stuks die gekocht worden bij Siemens zouden 4MW vermogen krijgen, niet het maximale van 6,4MW. Dit omdat het extra vermogen niet voor zware treinen nodig zou zijn, maar alleen om hoge snelheden te kunnen halen. Schijnt nogal veel in prijs te schelen, met name in de koperprijs voor de trafo. En het zijn ook geen 4 spanningslocs, maar slechts 2 of 3 spanningslocs.

Die 40 huur/lease TRAXX locs, is er al iets bekend over de kleurstelling. Gezien de prijs, ruim 4 miljoen per loc (als vergelijk, in 1997 kosten de Taurussen voor de Oostenrijkse spoorwegen € 2,63 miljoen per stuk), lijkt dit voor een behoorlijke periode te zijn, en inclusief onderhoud enz. Dus lijkt me een NMBS(/B-Cargo?) kleurstelling zeker een mogelijkheid.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: NMBS huurt 40 e-locs
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2008, 23:15:32 »
Weet ik niet zeker of deze voor B_Cargo zijn, maar de kans is natuurlijk heel groot, vooral omdat de haven van Antwerpen een groot deel van zijn goederen (Containers etc.) via het spoor verstuurt naar Nederland (Betuweroute, IJzeren Lijn), Duitsland

Maar op de IJzeren Rijn zullen ze niet gaan rijden, aangezien er tussen Mol en Weert geen bovenleiding hangt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: NMBS huurt 40 e-locs
« Reactie #17 Gepost op: 11 February 2008, 23:29:00 »
er zijn twee series besteld, Reeks 1800, gebouwd door Siemens, gebaseerd op het nieuwste platform, geleverd vanaf 2009, welke eigendom worden van de NMBS en ALLEEN voor personendiensten ingezet worden. De Reeks 13 zal er bijvoorbeeld door verdrongen worden naar de goederendienst. Over een vermogensvermindering is mij niets bekend, Siemens meldt tot nu toe alleen 4600 en 6400 kW varianten in zijn PowerPointjes... Wel is het zo dat onder 3kV het vermogen zowieso lager zal zijn

de tweede serie, Reeks 2800, zullen Traxx F140MS loks zijn, ook bekend als E186, welke van Angel Trains gehuurd zullen wordne voor 10 jaar. Het is aannemelijk dat de machines een Belgisch jasje krijgen. Deze loks zijn besteld om B Cargo van de ondergang te redden en mee te kunnen laten doen in het inetrnationale goederenvervoer.

Citaat
Die 40 huur/lease TRAXX locs, is er al iets bekend over de kleurstelling. Gezien de prijs, ruim 4 miljoen per loc (als vergelijk, in 1997 kosten de Taurussen voor de Oostenrijkse spoorwegen € 2,63 miljoen per stuk), lijkt dit voor een behoorlijke periode te zijn, en inclusief onderhoud enz. Dus lijkt me een NMBS(/B-Cargo?) kleurstelling zeker een mogelijkheid.

nee nog niks over de kleurtstelling bekend tot op heden. De prijs van deze loks is absoluut onvergelijkbaar met de OBB 1x16. Deze zijn gekocht na een extreem harde competitie waarbij men heel ver heeft moeten zakken met de prijs om de order binnen te kunnen halen. Extreem goede deal per lok gezien, maar het gaat dan uiteindelijk wel weer om een order van 400 stuks. De 1x16 is dan wel weer een stuk luxer met zijn sjieke draaistellen, daar tegenover staat dat de 186 een Multi-Sytem machine is, dus ook voor gelijkspanning, wat al snel 20% duurder is dan een pure wisselspanningsmachine.