Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:58:21
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 16:51:48
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:48:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
hervé
Vandaag
om 16:28:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 16:00:05
Station Roodeschool
door
defender
Vandaag
om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
Vandaag
om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:18:17
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Modelspoormagazine nummer 66 - januari 2008
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Modelspoormagazine nummer 66 - januari 2008 (gelezen 1566 keer)
Gert1
Gast
Modelspoormagazine nummer 66 - januari 2008
«
Gepost op:
02 January 2008, 22:28:01 »
Op oudjaarsdag wist de flink overbelaste postbode mij toch nog te voorzien van het januari-nummer van Modelspoormagazine.
Nummer 66 vormt het begin van alweer de tiende jaargang. Wat gaat dat snel!
Deze keer uitvoerig aandacht voor de TEE dieselstellen in België. Eigenlijk is het vijftigjarig jubileum nu natuurlijk afgelopen, maar aangezien veel modellen die dit jubileum luister moeten bijzetten nog maar net verschenen zijn of zelfs nog moeten uitkomen, is de aandacht wel terecht. Roco is bijzonder actief op het TEE-gebied.
Natuurlijk een bespreking van de onvermijdelijke DE IV / RAm. Roco was, zoals we weten de eerste met dit model in schaal H0 en het een succesnummer noemen, zou een open deur intrappen zijn.
Minder bekend is het Roco-model van het Franse RGP treinstel. Ook hiervan dus een bespreking. Leuk om te zien hoe Roco er rekening mee heeft gehouden dat je het model wellicht gekoppeld wilt laten rijden. In dat geval kun je namelijk de stuurstand verwijderen en vervangen door een imitatie vouwbalg.
Daarna aandacht voor de veel bekendere VT11. Een model dat Roco in het verleden al eens heeft uitgebracht. Het blijft opvallend dat een half eeuw geleden de heren (en dames!) treinontwerpers er in slaagden om zeer markante vormen op papier te zetten. Ik ben beslist niet vies van moderne ontwerpen (en durf zelfs te beweren dat de Maxima-loc op een bepaalde manier schoonheid uitstraalt, maar dit terzijde!), maar moet toch toegeven dat men vroeger (inderdaad toen 'alles beter was') vorm en functie op een zeer elegante manier wist te verenigen.
Tot zover het TEE-gebeuren. Vervolgens in dit nummer een verslagje van de Rail Expo in Parijs. Maar twee pagina's en dat is jammer, want juist over zo'n beurs waar lang niet zo veel mensen komen als pakweg in Utrecht, Genk, Rijswijk of Mechelen zou ik graag meer willen lezen. Al was het maar om te beslissen of ik niet ook eens naar de lichtstad moet voor iets anders dan kunst, cultuur en gastronomie.
In het zeventiende nummer van Modelspoormagazine stond een artikel over een modelbaan van 'De Baanbrekers'. Inmiddels zijn we zowat vijftig nummers verder en hebben ze bij deze modelspoorclub niet bepaald stil gezeten, getuige de tien pagina's over de modelbaan 'Roycourt'.
Waar wij in Holland al lang Artitec kennen als de producent van vele gebouwen (en schepen) in de vorm van resin-kits, is Belgie nu verblijd met een nieuwe 'artisan', zoals men het daar placht te noemen: 'Kit Nord'. Het eerste model dat besproken wordt is dat van een zogenaamde 'tweewoonst'. Dat blijkt een twee-onder-een-kap(je) arbeiderswoningblok te zijn. De foto van een aantal van die 'tweewoonsten' in een straat doet overigens zeer surrealistisch aan.
Maar daar gaat het hier eigenlijk niet om. Zoals gewoonlijk heeft de redactie de kit zelf ter hand genomen en vertelt ze over haar bouw-ervaringen.
Wat is de overeenkomst tussen Belgische diesellocs en bomen? Wel, hoewel ik best wel een diesel-liefhebber ben, zie ik soms door de bomen het bos niet meer. En als je dan een artikel ziet waarin weer vele varianten van de Reeks 55 gepresenteerd worden, dan bedenk je dat het maar goed is dat de regio Vlaanderen volgens kenners een van de rijkste ter wereld is. Want wie werkelijk van elke variant een model wenst te verzamelen, mag wel een dik belegde boterham bij elkaar verdienen.
Over geld gesproken, daar draait het ook om bij het artikel over schaal Z-modellen op eBay. Een keurig staatje met gangbare prijzen voor diverse modellen completeert het geheel.
Modelspoor Praktijk behandelt deze keer het ontwerpen van een baanplan. Eerlijk gezegd ben ik meteen afgehaakt toen ik de complexe baanplannen zag. Tien jaar geleden nog vond ik het heerlijk om te grasduinen in Amerikaanse modelspoorbladen met daarin megalomane baanplannen die feitelijk alleen gerealiseerd kunnen worden door mensen met teveel tijd of door exposanten zoals Miwula of Railz. De praktijk is voor de gemiddelde modelspoorder anders. Dus hoe goed bedoeld het ook mag zijn, zo'n artikel is aan mij niet besteed.
Voorts een artikel over het door Paul Bellon (PB Messing Modelbouw) ontworpen en op de markt gebrachte vervangings-chassis voor de modellen van de Reeks 60 van Klein Modellbahn. Wat is namelijk het geval? De oorspronkelijke chassis van de modellen van deze fabrikant blijken onderhavig aan een soort materiaalmoeheid.
Het spontaan breken en uiteenvallen (!) van de chassis zijn het gevolg daarvan. Als je geluk hebt blijft het 'slechts' bij het onwrikbaar vast komen zitten van de kap van je model of hier en daar een scheurtje in diezelfde kap...
Ik vraag me werkelijk af hoe het zit met de aansprakelijkheid van Klein Modellbahn!
Enfin, wie het zekere voor het onzekere wil nemen, doet er goed aan bij de aimabele Paul Bellon aan te kloppen. Hoe je vervolgens je model kunt renoveren wordt in het artikel prima uit de doeken gedaan.
De redactie ging niet alleen naar Parijs voor het bezoeken van een expositie, maar ook naar Sedan. Bij die naam denk je vast ook eerder aan auto's dan aan treinen, maar toch wordt in dit stadje kennelijk al langer een modelspoorbeurs georganiseerd. Ook nu weer twee pagina's. En ik kan slechts mijn kritiek herhalen: veel te kort om een goede indruk te krijgen.
Tenslotte in dit goed gevulde nummer een artikel over technieken waarmee je bakstenen muren kunt imiteren, een artikel over een zogenaamde 'Piektrein' en de verkiezing van het model van het jaar 2007.
mvg,
Gert
Gelogd
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: Modelspoormagazine nummer 66 - januari 2008
«
Reactie #1 Gepost op:
07 January 2008, 13:04:16 »
Citaat van: Gert van den Heuvel op 02 January 2008, 22:28:01
Waar wij in
Holland
[...]
Waar?
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Gert1
Gast
Re: Modelspoormagazine nummer 66 - januari 2008
«
Reactie #2 Gepost op:
07 January 2008, 13:40:48 »
Tsja Peter, het is een recensie van een Vlaams blad, dus ik heb het geschreven vanuit Vlaams perspectief. En echt, onze Zuiderburen spreken over 'Holland', zelfs als ze het hebben over Groningen...
Jaren geleden was ik op vakantie in Zuid-Limburg en natuurlijk wilde ik het viaduct bij Moresnet zien. Dus bij het drielandenpunt de grens over gefietst en door het heuvelland verder totdat ik bij het viaduct uitkwam.
Op de terugweg trof ik, of je het als Limburger nu leuk vind of niet, bordjes met daarop 'Holland' aan die me netjes naar de grensovergang (bij Vijlen meen ik me te herinneren) wezen.
mvg,
Gert
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9888
Re: Modelspoormagazine nummer 66 - januari 2008
«
Reactie #3 Gepost op:
07 January 2008, 15:28:40 »
klein modellbahn is best wel redelijk failliet als in niet meer bestaand en zo.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Modelspoormagazine nummer 66 - januari 2008