Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC  (gelezen 3613 keer)

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Gepost op: 20 juni 2018, 14:55:20 »
geachte spoor liefhebbers,

Ik ben beginnend spoorder en
dit plannetje bevat baanplan Ardennen 1990-1995.
Het moet begin de mei vakantie geweest zijn toen we de Ardennen op zijn mooist en robuust aantroffen.
oude vervallen schuurtjes, huizen in puin.

Dit is anno 2018 bijna helemaal weg, maar ik ben het niet vergeten.
Het was een onuitwisbare ervaring, met het rouwe van de omgeving en de natuur in bloei.
het idee is, dit op mijn baan te laten herleven.

ik rijd tijdperk !V-V!.
met drie Loks.
naast bloeiende scenery wil ik een industrie imperium gaan bouwen.

Zou u ook naar de baan opzet willen kijken?
Ik heb daar weinig ervaring mee.

Graag hoor ik uw opbouwende kritieken van rondom

Met hartelijke spoorders groet,
Corné





« Laatst bewerkt op: 20 juni 2018, 16:49:18 door C_cornelis_S »

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2018, 17:36:11 »
Leuk, een 'kleine' baan met veel rijplezier.

Eerst maar even melden dat ik ook niet heel veel ervaring heb. Mijn baan in h0 heeft wel bijna dezelfde afmetingen en ik zie een paar instinkers waar ik ook inlopen ben.

1). Op je ontwerp zie ik een brug, je wil dus denk ik een centimeter of 7 omhoog. Met de ruimte die u er voor gepland heeft gaat dat niet echt lukken. Je wissels naar het chemiecomplex liggen nogal in de weg. Als je dat complex hoger aanlegt kom je weer met het schaduwstation/opstelterreintje in de knoei, dat wordt dan onbereikbaar in geval van ontsporing of onderhoud. Dit verdiend wat aandacht.

2) De rechterbovenhoek. Eh, Ardennen, ik denk dus aan een steile rotswand met bos.

3) Nu ik erover nadenken Ardennen roept bij mij, behalve kanovaren, kolenmijnen en oude.staalfabrieken op en een Spa (rechterbovenhoek)

4)hm, word de baan trouwens van alle kanten te benaderen? In dat geval gaat mijn fantasie nu aan de haal. Zeker in N heb je dan aardig de ruimte. Hou in de gaten om dit 'Ardennen op zijn mooist en robuust aantroffen.
oude vervallen schuurtjes, huizen in puin' te bereiken heb je wel ruimte nodig en moet je niet alles vol met rails leggen. Voor mijn gevoel ligt er nu aardig wat.

Punt 2,3 en 4 zijn natuurlijk totaal subjectief.

Succes met verder ontwerpen.
met vriendelijke groet,

Martijn

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2018, 19:12:54 »
Meneer Vanderhoek,

Ik heet trouwens Verhoek maar dat terzijde.

Hartelijk bedankt voor uw waardevolle tips, met name over hoogte.

Ik heb deel één optelspoor verwijderd waardoor er weer meer ruimte overblijft voor materieel bij de yard bovenaan.
Die zonder uw opinie geen functie had.

Zo heb ik meer ruimte om te bouwen en sla ik twee vliegen in een klap

Corné

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2018, 13:14:47 »
Ik heb mijn plannetje iets gewijzigd.

Met hoger dan zes centimeter komt het spoor in de knel van de hoogste brug.
kan ik stromend water maken in de rechter bovenhoek naar het midden?
er licht een laag van zes centimeter tempex, maar dat lijkt me niet een al te beste oplossing

Zijn er meer obstakels voor de bouw of in het algemeen?

alvast bedankt voor jullie opbouwende kritiek.  ;D

« Laatst bewerkt op: 21 juni 2018, 15:20:29 door C_cornelis_S »

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2018, 13:39:15 »


Ik zit met de volgende dingen:
1) Komt u nog bij de met blauw omcirkelde sporen als daar iets vervelends is gebeurd? Ik merk aan mijn baan dat het middengedeelte erg lastig te bereiken is, zelfs bij het spoor naar mijn eindstationnetje moet ik goed opletten of ik geen bomen sloop.
2)De bergjes links en rechts, Is er dan wel ruimte voor bebouwing of een waterval? Zeker het pand linksboven komt dan erg massief over.
3)Het dal met meertje. Zou ik zo niet doen, op mijn baan bijna hetzelfde gedaan en van het dalletje zie ik bijna niets.
4)Ik zie best veel huisjes en zelfs een dorp op een heuveltje, niet bang dat het er naast de industrie dan erg vol uitgaat zien? Alhoewel een industriebaan zeker ook heel mooi gebouwd kan worden.
5)Echt water op een baan, ja het kan. Weet u zeker dat u het wel waterdicht krijgt. de hele tijd bijvullen is ook niet alles. En er was ook nog iets met water en elektra.  ;D

Ik zou nog wat langer stoeien met verschillende plannen.

Is de baan trouwens rondom bereikbaar? Zo ja, kan er dan geen baan tegen de muren gebouwd worden? Een U of een L vorm, eventueel met spiraal om naar boven en beneden te gaan rijden.

Komen er nog meer treinen/locomotieven? Rijdt u elektrisch of diesel? Is enkelspoor ook een optie?

Heeft u voor uzelf nog foto's van de omgeving waarvan u ideeën naar de baan kan overzetten?
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 18:13:25 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2018, 15:17:27 »
Dag Martijn,

Zeg maar gewoon Corné of jij. Praat wel zo eenvoudig  ;D
Of wilde u zeggen dat 32 lentes grenzen aan de ouderdom? :P

Ik zit met de volgende dingen:
1) Komt u nog bij de met blauw omcirkelde sporen als daar iets vervelends is gebeurd? Ik merk aan mijn baan dat het middengedeelte erg lastig te bereiken is, zelfs bij het spoor naar mijn eindstationnetje moet ik goed opletten of ik geen bomen sloop.
Goed punt! Ik heb het verlegd naar een enkele helling met twee sporen, zoals u kunt zien op de tweede foto hieronder.

2)De bergjes links en rechts, Is er dan wel ruimte voor bebouwing of een waterval? Zeker het pand linksboven komt dan erg massief over.
Ook met deze afmetingen? heb er een polygoon naast gelegd voor de juiste maten.

3)Het dal met meertje. Zou ik zo niet doen, op mijn baan bijna hetzelfde gedaan en van het dalletje zie ik bijna niets.
Ik heb zes centimeter dik foam. Zou het een idee zijn wat omlaag te gaan voor het contrast?

4)Ik zie best veel huisjes en zelfs een dorp op een heuveltje, niet bang dat het er naast de industrie dan erg vol uitgaat zien? Alhoewel een industriebaan zeker ook heel mooi gebouwd kan worden.
Wederom een goed punt. De rails moeten nog worden besteld. als het zover is heb ik daar een completer beeld bij.

5)Echt water op een baan, ja het kan. Weet u zeker dat u het wel waterdicht krijgt. de hele tijd bijvullen is ook niet alles. En er was ook nog iets met water en elektra.  ;D
hahaha ik bel de loodgieter vast! :D nee hoor geen echt water op de vloer ehh baan ;)

6)Ik zou nog wat langer stoeien met verschillende plannen.
Eerlijk gezegd heb ik al een lange tijd gestoeid met plannen. Graag zou ik liever vandaag dan morgen starten.

7)Is de baan trouwens rondom bereikbaar? Zo ja, kan er dan geen baan tegen de muren gebouwd worden? Een U of een L vorm, eventueel met spiraal om naar boven en beneden te gaan rijden.
Hij is volledig mobiel en ik kan overal bij komen. Hij staat tegen de muur. Zou een spiraal een idee zijn om de achterkant (de muur) te verhogen? De brug rechts is 6 cm hoog. De linkerkant zou mogelijk voor een spiraal kunnen dienen, mocht ik daar ruimte voor hebben.
de achterzijde is dan meteen 6cm of hoger.


8)Komen er nog meer treinen/locomotieven? Rijdt u elektrisch of diesel? Is enkelspoor ook een optie?
Er komen meer wagons bij voor lange treinen. misschien dat ik overweeg uit te zoeken of ik de baan ga digitaliseren. In dat kader komen er misschien twee a drie loco 's bij. Diesel en elektrisch door elkaar.

9) Heeft u voor uzelf nog foto's van de omgeving waarvan u ideeën naar de baan kan overzetten?
Wat mij aanspreekt en aansprak, is de bloeiende, ongerepte natuur. (toen) Voor foto's googel ik en heb tevens een repertoire aan foto's van dit voorjaar.
Heb verder de massa aangepast. Minder huisjes en Dergelijke. Wat zou u in de lege ruimtes plaatsen?

Beste mede spoorders
de bovenste foto hieronder is de oude situatie. Met daaronder de huidige

Met hartelijke groet,
Cornelis





« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 16:58:32 door C_cornelis_S »

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #6 Gepost op: 02 juli 2018, 11:11:01 »
Hebben andere spoorders ook nog puntjes?
Brand los.

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2018, 11:38:30 »
Ga je rechts of links rijden? Als je zoals in Luxemburg/Belgie links rijdt dan kan je niet eenvoudig op de chemische fabriek sporen komen zonder je lok op  de hoofdsporen achteruit te laten rijden...

Gr hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #8 Gepost op: 03 juli 2018, 10:32:43 »
Goed als N rijder.
Als ik je hellingen inschat zijn deze veel te kort. 3% (het maximum) is 3 centimeter stijgen, bij een meter rijden. Voor N is dit het absolute minimum. Voor 5 cm stijging kom je op 166 cm als kortste helling. Jij hebt het over 7 cm, dan wordt je helling dus meer dan 2 meter lang. Bij chemi spoor een overloop maken, zodat en trein terug kan rijden.
Verder zou ik de opstelsporen in het midden weglaten. Ze zijn naar mijn mening ook verkeerd opgezet, daar je van de buitenbaan niet bij de opstelsporen kunt komen.
Je waterloop. Het stroompje eindigt nu in een meertje. Is de verdamping voldoende om te voorkomen dat het meertje overloopt? Wat ik bedoel te schrijven is dat je het meertje wel vult uit het stroompje, maar waar gaat het dan heen?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #9 Gepost op: 03 juli 2018, 21:08:23 »
Ga je rechts of links rijden? Als je zoals in Luxemburg/Belgie links rijdt dan kan je niet eenvoudig op de chemische fabriek sporen komen zonder je lok op  de hoofdsporen achteruit te laten rijden...

Gr hans

Dag Hans,
Dank voor uw reactie.
De bedoeling is dat de buitenste baan en station is voor passagiers vervoer en die rijd rechts.
Het leek mij handig om de industrie links te laten rijden, de andere kant op


C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #10 Gepost op: 03 juli 2018, 21:14:38 »
Goed als N rijder.
Als ik je hellingen inschat zijn deze veel te kort. 3% (het maximum) is 3 centimeter stijgen, bij een meter rijden. Voor N is dit het absolute minimum. Voor 5 cm stijging kom je op 166 cm als kortste helling. Jij hebt het over 7 cm, dan wordt je helling dus meer dan 2 meter lang. Bij chemi spoor een overloop maken, zodat en trein terug kan rijden.
Verder zou ik de opstelsporen in het midden weglaten. Ze zijn naar mijn mening ook verkeerd opgezet, daar je van de buitenbaan niet bij de opstelsporen kunt komen.
Je waterloop. Het stroompje eindigt nu in een meertje. Is de verdamping voldoende om te voorkomen dat het meertje overloopt? Wat ik bedoel te schrijven is dat je het meertje wel vult uit het stroompje, maar waar gaat het dan heen?

Groet,

Gerard van der Sel.

Gerard,
bedankt voor uw reactie.
misschien heb ik het niet duidelijk genoeg verwoord, maar de onderste van de laatste foto is de huidige situatie.
Ik heb mijn helling bovendien op zes hoog gesteld en op die foto al aangepast.
Derhalve zal ik uw kritiek opnemen in het beloop.
Graag hoor ik ook uw kritiek over de laatste foto.

Hartelijke spoorders groet,
Cornelis
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2018, 21:26:22 door C_cornelis_S »

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #11 Gepost op: 08 juli 2018, 12:32:03 »
Beste medespoorders,

Ik heb jullie kritieken ter harte genomen en mijn plannetjes wat aangepast.
Bij de stad hoort nog een klein stationnetje die ik nog ga uitzoeken.

Graag hoor ik jullie opinie.

Hartelijke groet,
Corné



gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2018, 09:40:36 »
Cornelis,

Hellingen zien er beter uit. Ik denk dat dit wel realiseerbaar is. Kleine kantekening.
Het verbindingsspoor met je opstel terrein bij de brug laten intakken. Rangeren in een tunnel?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2018, 23:04:41 »
Hallo Cornelis,

In het station missen aan de rechterzijde nog overloopwissels. Stel je rijdt van links het station binnen en stopt op het bovenste perronspoor (3e spoor van onderen gezien). As je dan weer vertrekt en verder naar rechts rijdt, dan voegt dit spoor in op het rechterspoor. Omdat er in Belgie links wordt gereden, zul je nog een wisselverbinding tussen de sporen moeten aanleggen.

Verder valt het me op dat je veel over landschap schrijft ("bloeiende, ongerepte natuur" ), maar ik zie erg veel spoor liggen. Er is nauwelijks ruimte voor landschap. Her en der past er wel een boompje, maar een bos bv niet. Misschien iets minder spoor, zodat er meer ruimte voor landschap overblijft?

Tenslotte oogt het allemaal vrij star. Probeer het eens minder parallel aan de zijkant van de tafel te leggen, en gebruik flexrail om lange vloeiende bogen te maken. Nu is het een stuk recht dan een vrij scherpe boog, dan weer recht.

Succes!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256