Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
Vandaag om 01:04:34
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:46:59
Roco GeoLine bevalt niet. Alternatieven aanbevolen? door Te 2/2
Vandaag om 00:29:36
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door FritsT
Vandaag om 00:23:41
Baan in Los Angeles door AndrevdG
16 augustus 2018, 23:53:03
Treinen in de Rotterdamse haven door Rondje_HO
16 augustus 2018, 23:33:19
Modelspoorbeurs 25 augustus 2018 in Houten. De voor- en nabeschouwing door Rondje_HO
16 augustus 2018, 23:30:18
Den Bosch Onder Stoom 2018 - edit: 29 September 2018 - door Rondje_HO
16 augustus 2018, 23:29:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
16 augustus 2018, 23:08:40
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door jerrytrein
16 augustus 2018, 23:06:02
Handgrepen naar dak Roco NS 1212 veel speling door Chris
16 augustus 2018, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
16 augustus 2018, 22:53:10
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Noordernet
16 augustus 2018, 22:44:45
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
16 augustus 2018, 22:38:16
Tramstraat in Waterland in H0m door Hugo Baart
16 augustus 2018, 22:29:33
Heen, En en Weer: de tram. door Hugo Baart
16 augustus 2018, 22:17:02
Budget Trains Roosendaal stopt. door MarcNL
16 augustus 2018, 22:16:55
Mini spoorbaan Wael en Bosch door Forever Rocofan
16 augustus 2018, 22:06:59
Station Rekerdam door Joran
16 augustus 2018, 21:34:53
Raadplaatje door Karben
16 augustus 2018, 21:07:06
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Bouwer
16 augustus 2018, 21:06:09
Railtalk Magazine August issue143 & issue143Xtra (Free monthly magazines) door Erik Mijd
16 augustus 2018, 20:41:32
Identiteit autotransporter(?) gezocht door martijnhaman
16 augustus 2018, 20:36:19
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Falcon10
16 augustus 2018, 20:34:20
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 1875 keer)

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Gepost op: 12 juni 2018, 09:59:57 »
Hallo,

Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?
Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.

Spoorfan

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen  :o
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
    • aersch der visch.
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?

Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat  in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.

Roald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17375
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.



Foto van elders op het forum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
    • foto's op Imgur
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3937
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

fc_del_nordeste

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:

Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.

Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.

Groeten uit Colombia,

Joost


Ik heb maar een klein denkraam.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.

Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...  ;D


En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn