Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door Ronald69
Vandaag om 01:30:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 00:57:37
Superen Röwa BR 215 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:29:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
22 januari 2019, 23:50:33
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door becasse
22 januari 2019, 23:11:23
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Frans Peeters
22 januari 2019, 23:04:54
Brawa Br 643.2 talent euregiobahn 0720 door Quinzeedied
22 januari 2019, 23:04:34
Ombouwen van een Loc (Merk Roco) door spock
22 januari 2019, 22:58:59
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
22 januari 2019, 22:45:49
welke decoder voor oude BRAWA ? door rudolf
22 januari 2019, 22:38:36
Artitec 2019 raad-draadje door NS8714
22 januari 2019, 22:31:22
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
22 januari 2019, 22:28:38
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
22 januari 2019, 22:25:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 januari 2019, 22:20:33
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Noordernet
22 januari 2019, 22:19:45
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door mDDM
22 januari 2019, 22:10:40
Marklin K83 > Esu Ecos2 door PkAlfisti
22 januari 2019, 22:08:08
Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop door 72sonett
22 januari 2019, 21:58:12
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door EgbertB
22 januari 2019, 21:54:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
22 januari 2019, 21:52:21
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Wim1969
22 januari 2019, 21:28:17
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Chris80
22 januari 2019, 21:26:52
2 verschillende voltages op 1 rail door Timo
22 januari 2019, 21:13:33
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door Dave.......
22 januari 2019, 20:54:06
Minimaal Digitaal maar met sound door rudolf
22 januari 2019, 20:37:45
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
22 januari 2019, 20:33:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
22 januari 2019, 20:31:55
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
22 januari 2019, 20:21:12
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
22 januari 2019, 20:03:34
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
22 januari 2019, 18:59:28
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 1985 keer)

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Gepost op: 12 juni 2018, 09:59:57 »
Hallo,

Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? Is dit omdat trekkend de berg op niet goed is voor de loc of is dit in het echt ook?
Deutsche Bundesbahn III-IV (V100, V200, BR64, BR23 (nog analoog) en O&K mv9)
Edelweiss Lokalbahn E69 en Carl tandradbaan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3646
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2018, 10:01:35 »
Veiligheid. Vooral als alleen de loc een tandrad heeft en de wagens niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2018, 10:16:54 »
Maar is dit ook in het echt? Want seinen lijken mij dan moeilijk te zien voor de machinist als er wagons voor de loc zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Deutsche Bundesbahn III-IV (V100, V200, BR64, BR23 (nog analoog) en O&K mv9)
Edelweiss Lokalbahn E69 en Carl tandradbaan

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 375
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2018, 10:22:21 »
Het heeft echt te maken met veiligheid. Bij een tandrad baan staat de lok altijd aan de dal zijde, zodat als er iets losbreekt dat niet op hol kan slaan.

Spoorfan

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2018, 10:26:32 »
Als de wagons bij een trekkende loc zouden loskomen houdt geen rem ze tegen  :o
De frictieweerstand wielen op rails is immers onvoldoende.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal of 1:32 doen.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2018, 10:34:22 »
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?
Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2018, 10:53:09 »
Ze hebben allemaal een stuurstand rijtuig voorop.
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 8983
    • aersch der visch.
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:26 »
komt allemaal niet zo nauw, al zie je een sein een meter vantevoren, als je stapvoets tegen een helling van 12% op ploetert ist niet of je een kilometer remweg hebt zegmaar...

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2018, 10:54:47 »
Citaat
Die tandradtreinen zullen bergop toch wel een stuurstand hebben?

Bij moderner materieel wel, maar de 'klassieke' bergtrein is meestal niet veel meer dan een (stoom)locomotief die 1-2 wagens de berg op duwt. Dit gaat  in een zeer bescheiden tempo (denk aan 10-12km/h, zoiets), dus tijd genoeg voor het waarnemen van seinen andere objecten, ook langs/door de vooroplopende rijtuigen. Sterker nog: diverse van dit soort berglijntjes kennen niet of nauwelijks seinen, maar rijden op tokens of zelfs op zicht.

Roald

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17859
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2018, 10:55:29 »
Precies, loopt allemaal wel los.



Foto van elders op het forum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2018, 11:06:26 »
@ Spoorfan: Ik wil geen spelbreker zijn hoor, maar bijv. de Brünigbahn hier trekt met tandradloks de wagens de berg op. De wagens zijn ook voorzien van tandradremmen, dus mocht er wat gebeuren, staat de wagen gewoon stil.

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 11:09:04 door Lokführer Bas »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
    • foto's op Imgur
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2018, 11:47:26 »
Bij de MGB (Matterhorn Gotthart Bahn) rijdt ook vaak de loc aan de "bovenkant".
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2018, 12:46:40 »
Alleen is het FO MGB enzo alle rijtuigen voorzien van een tandrad voor de beremming.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Joost O

  • Online Online
  • Berichten: 280
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2018, 13:36:13 »
Hallo Mechiel:

Het waren wel geen tandradbanen, maar vroeger op bergroutes in Colombia reed de lok altijd aan de dalkant. Een veiligheids maatregel voor eventuele ontkoppelingen.

Op één punt was de helling te steil om een S-bocht aan te leggen, en was er een zigzag (Z-vorm) gebouwd. De trein moest dus op dit traject twee keer van rijrichting veranderen. Elke keer werd de lokomotief dan naar het andere eind van de trein gerangeerd. Niet snel, wel leuk om mee te maken. Zoiets zou een mooi onderwerp voor een modelbaan kunnen zijn.

Groeten uit Colombia,

Joost


One of the great tragedies of life is the murder of a beautiful theory by a gang of brutal facts.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2018, 13:44:49 »
Ah,
Joost beschrijft hier iets wat ze in het duits een 'spitzkehre' noemen.

Ja dat zijn leuke thema's al zeg ik het zelf...  ;D


En inderdaad, mijn gedachte is dat als het (getrokken/geduwd) materieel zelf geen tandrad (rem) heeft, de lok altijd aan de dalzijde is vanwege de veiligheid.
Dit gebeurde ook wel bij sommige steilere adhesie banen zoals het traject bij Boppard omhoog naar Emmelshausen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn