Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 13:57:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Sven
Vandaag om 13:48:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
  

Auteur Topic: Schaduwstation - (Baanplan N)  (gelezen 3003 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Schaduwstation - (Baanplan N)
« Gepost op: 01 January 2008, 12:10:05 »
Op mijn N-spoor baan (Peco code 55) komt een grote spiraal met daarin een aftakking naar een schaduwstation. Ik heb besloten deze aftakking "verplicht" te maken, dat wil zeggen dat de cirkel onderbroken wordt en er 4 sporen (2 van beide zijden) naar het schaduwstation gaan. Deze 4 komen onmiddellijk samen in een eenvoudige splitsing (zie ook onderstaande tekening).
De reden hiervoor is vrij eenvoudig, voor de wissels gebruik ik Tortoise motoren en die passen natuurlijk niet in de spiraal zelf. Met bovenstaande oplossing heb ik alleen maar Tortoises buiten de spiraal en dat gaat prima :)

De opzet is als volgt:

De sporen 1 en 2 zijn voor binnenkomende getrokken treinen. Die gaan vervolgens achteruit door de rode keerlus om weer netjes met lok vooraan op 1 van de sporen 6, 7 of 8 uit te komen.
De sporen 3, 4 en 5 zijn voor treinstellen of getrokken treinen met stuurstand die dus direct weer kunnen vertrekken.

Schiet u maar! :D
« Laatst bewerkt op: 01 January 2008, 20:23:04 door Hans van de Burgt »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2008, 14:21:26 »
Dag Peter,

hoe ga je de kruising van de hoofdsporen met de rode keerlus oplossen?
Het ziet er niet naar uit dat je genoeg ruimte hebt om ongelijkvloers te kruisen.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2008, 14:39:01 »
Ongelijkvloers ;)
De tekening is schematisch, in werkelijkheid heb ik in totaal bijna 4 meter beschikbaar voor het hele stuk :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2008, 23:01:08 »
Peter,

Smaken verschillen uiteraard.
Maar zou je je niet gaan storen aan treinen die met de achterkant het station verlaten of binnen rijden?
Is het dan niet een beter idee om zo veel mogelijk treinen van een stuurstand voorzien of treinstellen in te zetten?
Of,.. en dat is misschien wel moeilijker maar wel zo leuk voor het speel plezier... zorgen dat je wat diesels hebt en wat logische ontkoppelplaatsen, en dan zoals men dat in princiepe ook in het echt doet te werk gaan...
Dus trein met loc naar voor naar binnen rijden ontkoppelen en tegen de achterkant een andere loc drukken.. dan met de loc aan de juiste kant weer vertrekken of de hele sleep naar een opstelspoor slepen?

Nogmaals het is smaak, maar ik denk persoonlijk... liever iets meer moeite voor wat ontkoppel iedeeen en omloop mogelijkheden dan nogal onrealistisch achteruit met de loc op de kont en zonder stuurstand het station in en uit rijden.

Verder veel lof voor je baanplan! (wat is je langste aantal rijtuigen dat je kwijt kan? 9 met loc?)

m.v.g.

Mark

 
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 02 January 2008, 23:17:07 »
Het is toch een schaduwstation, of lees ik dat nou verkeerd?

Dan maakt het toch niet uit Mark, dat je met de wagons achteruit steekt? Mits je dit kunt automatiseren natuurlijk.....ik vind het wel een interessant ontwerp!


Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2008, 23:22:10 »
Het gaat inderdaad om een schaduwstation. Alles wordt geautomatiseerd met Koploper, de treinen zullen uiteraard op minimale snelheid door de keerlus rijden.

Zoals gezegd heb ik voor het hele schaduwstation inclusief wisselstraat ongeveer 4 meter. Reken voor de wisselstraat anderhalve meter, dan hou ik dus max 2,5 meter over. Ik vermoed dat ze tussen de 1,5 en 2 meter lang zullen worden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2008, 12:22:42 »
Sorry het woordje schaduw is me ontgaan  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2008, 14:02:25 »
Geeft niet Mark.
Maar wat vind je dan van dit plan als schaduwstation? ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2008, 14:17:29 »
Je hebt vast al goed nagedacht over hoe je overal goed bij kan strakjes.  ;)
Want een trein met de loc achterop heeft een wat hogere kans op ontsporen. (Dus de engelse wissel bij spoor 1 en 2 lijkt me echt een hele belangrijke om vlot bij te kunnen  ;))

Verder heb je de sporen van en naar de hoofdbaan van 4 naar 2 sporen gebracht op een gegeven moment om dan de spiraal in te kunnen. Dan is dat + je spiraal meteen wel het drukke punt die later voor stagnatie gaat zorgen. (Voorbeeld ik kom van spoor 7 en wil naar boven via dat meest rechterspoor in de onderkant van je tekening. (Wel gelet op de pijltjes  ;)) Dan hou ik eerst de keerlus op, en dan zit ik lekker een tijdje in de klimspiraal en vervolgens kruis ik die andere baan waardoor verkeer naar beneden even stil staat.)

Een goed scherpe afstelling van de baanvakken zodat treinen niet te lang op elkaar hoeven te wachten is dus wel van belang. En de stagnatie die de spiraal dan nog met zich mee brengt geeft denk ik bij jou niet echt veel problemen omdat de bovenbaan ook niet zo belachelijk veel treinen tegelijk laat rijden, wel?

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je spiraal bepaald hoeveel treinen er over de hoofdbanen rijden, en het daardoor misschien wat aan de rustige kant gaat worden in "Petersburg"  ;)  ;D

En verder lijkt het me wel een goed plan.  :)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 14:33:51 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2008, 16:54:44 »
Wat betreft de Engelse wissels heb je gelijk, misschien is het wel verstandiger om die helemaal weg te laten (lees: vervangen door 2 gewone wissels). Voor de beschikbare ruimte hoef ik het niet te doen...

Wat betreft de stagnatie: die zal niet zo snel op gaan treden, er komen namelijk geen blokken in de keerlussen op 2 na en dat is voor de splitsing. Als die binnen zijn dan duurt het nog minimaal 3 minuten voor de volgende trein verschijnt. Lijkt me voldoende om nog een "actie-keerlus" uit te voeren en wat spul uit te laten rijden de spiraal in ;)

Even voor de duidelijkheid:

De groene stippellijn is hoe normaal de spiraal zou lopen. Die onderbreek ik dus en laat beide zijden richting het schaduwstation lopen. Dus of de trein nou van boven of van beneden komt, hij móet het schaduwstation in.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2008, 17:24:15 »
Voor de beschikbare ruimte hoef ik het niet te doen...

Heb je niet genoeg ruimte om die keerlus ter rechterzijde neer te plempen i.p.v. links? Zoals Mark al aangeeft, een duwtracé is riskant, dus het verdient aanbeveling dat te vermijden. Ben je ook gelijk van die Engelsmannen af ;D.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2008, 17:54:21 »
Niet eens zo'n slecht idee. Een snelle schets:


Het idee is om toch nog enkele wissels te besparen door treinstellen en trek-duw-treinen apart te behandelen. Die komen binnen op sporen 6 en 7. Sporen 1 t/m 5 zijn dan gereserveerd voor getrokken treinen (en eventueel treinstellen).
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2008, 20:03:50 »
Zoiets lijkt me bedrijfstechnisch veiliger inderdaad ;). Bovendien ben je flexibeler in je verhouding treinstellen / getrokken treinen (je kunt nu 4 getrokken treinen kwijt - als je één spoor vrijhoudt - tegen 2 in de eerste situatie). Overigens is het hebben van kopspoortjes met name voor trekduwtreinen een pre, die komen dan tenminste 'andersom' terug ;D. Dus die mogelijkheid zou ik er ook zeker in houden.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 20:05:35 door Wesley »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2008, 21:19:12 »
Ja, ik voel inderdaad ook meer voor deze optie. Vooral omdat de constructie met de keerlus onderdoor lastig is en dan moeten ze er ook nog eens achteruit doorheen ;)
De exacte verhouding tussen "treinstel-sporen" en de rest moet ik nog even bekijken, maar dat is vrij eenvoudig aan te passen zolang ik nog niet aan het bouwen ben ;)
Thanks voor met meedenken!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek