Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 13:15:12
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: Schaduwstation - (Baanplan N)  (gelezen 2755 keer)

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Schaduwstation - (Baanplan N)
« Gepost op: 01 januari 2008, 12:10:05 »
Op mijn N-spoor baan (Peco code 55) komt een grote spiraal met daarin een aftakking naar een schaduwstation. Ik heb besloten deze aftakking "verplicht" te maken, dat wil zeggen dat de cirkel onderbroken wordt en er 4 sporen (2 van beide zijden) naar het schaduwstation gaan. Deze 4 komen onmiddellijk samen in een eenvoudige splitsing (zie ook onderstaande tekening).
De reden hiervoor is vrij eenvoudig, voor de wissels gebruik ik Tortoise motoren en die passen natuurlijk niet in de spiraal zelf. Met bovenstaande oplossing heb ik alleen maar Tortoises buiten de spiraal en dat gaat prima :)

De opzet is als volgt:

De sporen 1 en 2 zijn voor binnenkomende getrokken treinen. Die gaan vervolgens achteruit door de rode keerlus om weer netjes met lok vooraan op 1 van de sporen 6, 7 of 8 uit te komen.
De sporen 3, 4 en 5 zijn voor treinstellen of getrokken treinen met stuurstand die dus direct weer kunnen vertrekken.

Schiet u maar! :D
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2008, 20:23:04 door Hans van de Burgt »
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Cees Baarda

  • Online Online
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2008, 14:21:26 »
Dag Peter,

hoe ga je de kruising van de hoofdsporen met de rode keerlus oplossen?
Het ziet er niet naar uit dat je genoeg ruimte hebt om ongelijkvloers te kruisen.

m.vr.gr. Cees
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2008, 14:39:01 »
Ongelijkvloers ;)
De tekening is schematisch, in werkelijkheid heb ik in totaal bijna 4 meter beschikbaar voor het hele stuk :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2008, 23:01:08 »
Peter,

Smaken verschillen uiteraard.
Maar zou je je niet gaan storen aan treinen die met de achterkant het station verlaten of binnen rijden?
Is het dan niet een beter idee om zo veel mogelijk treinen van een stuurstand voorzien of treinstellen in te zetten?
Of,.. en dat is misschien wel moeilijker maar wel zo leuk voor het speel plezier... zorgen dat je wat diesels hebt en wat logische ontkoppelplaatsen, en dan zoals men dat in princiepe ook in het echt doet te werk gaan...
Dus trein met loc naar voor naar binnen rijden ontkoppelen en tegen de achterkant een andere loc drukken.. dan met de loc aan de juiste kant weer vertrekken of de hele sleep naar een opstelspoor slepen?

Nogmaals het is smaak, maar ik denk persoonlijk... liever iets meer moeite voor wat ontkoppel iedeeen en omloop mogelijkheden dan nogal onrealistisch achteruit met de loc op de kont en zonder stuurstand het station in en uit rijden.

Verder veel lof voor je baanplan! (wat is je langste aantal rijtuigen dat je kwijt kan? 9 met loc?)

m.v.g.

Mark

 
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2008, 23:17:07 »
Het is toch een schaduwstation, of lees ik dat nou verkeerd?

Dan maakt het toch niet uit Mark, dat je met de wagons achteruit steekt? Mits je dit kunt automatiseren natuurlijk.....ik vind het wel een interessant ontwerp!


Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2008, 23:22:10 »
Het gaat inderdaad om een schaduwstation. Alles wordt geautomatiseerd met Koploper, de treinen zullen uiteraard op minimale snelheid door de keerlus rijden.

Zoals gezegd heb ik voor het hele schaduwstation inclusief wisselstraat ongeveer 4 meter. Reken voor de wisselstraat anderhalve meter, dan hou ik dus max 2,5 meter over. Ik vermoed dat ze tussen de 1,5 en 2 meter lang zullen worden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2008, 12:22:42 »
Sorry het woordje schaduw is me ontgaan  :-[

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2008, 14:02:25 »
Geeft niet Mark.
Maar wat vind je dan van dit plan als schaduwstation? ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari 2008, 14:17:29 »
Je hebt vast al goed nagedacht over hoe je overal goed bij kan strakjes.  ;)
Want een trein met de loc achterop heeft een wat hogere kans op ontsporen. (Dus de engelse wissel bij spoor 1 en 2 lijkt me echt een hele belangrijke om vlot bij te kunnen  ;))

Verder heb je de sporen van en naar de hoofdbaan van 4 naar 2 sporen gebracht op een gegeven moment om dan de spiraal in te kunnen. Dan is dat + je spiraal meteen wel het drukke punt die later voor stagnatie gaat zorgen. (Voorbeeld ik kom van spoor 7 en wil naar boven via dat meest rechterspoor in de onderkant van je tekening. (Wel gelet op de pijltjes  ;)) Dan hou ik eerst de keerlus op, en dan zit ik lekker een tijdje in de klimspiraal en vervolgens kruis ik die andere baan waardoor verkeer naar beneden even stil staat.)

Een goed scherpe afstelling van de baanvakken zodat treinen niet te lang op elkaar hoeven te wachten is dus wel van belang. En de stagnatie die de spiraal dan nog met zich mee brengt geeft denk ik bij jou niet echt veel problemen omdat de bovenbaan ook niet zo belachelijk veel treinen tegelijk laat rijden, wel?

Het komt er dus eigenlijk op neer dat je spiraal bepaald hoeveel treinen er over de hoofdbanen rijden, en het daardoor misschien wat aan de rustige kant gaat worden in "Petersburg"  ;)  ;D

En verder lijkt het me wel een goed plan.  :)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2008, 14:33:51 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2008, 16:54:44 »
Wat betreft de Engelse wissels heb je gelijk, misschien is het wel verstandiger om die helemaal weg te laten (lees: vervangen door 2 gewone wissels). Voor de beschikbare ruimte hoef ik het niet te doen...

Wat betreft de stagnatie: die zal niet zo snel op gaan treden, er komen namelijk geen blokken in de keerlussen op 2 na en dat is voor de splitsing. Als die binnen zijn dan duurt het nog minimaal 3 minuten voor de volgende trein verschijnt. Lijkt me voldoende om nog een "actie-keerlus" uit te voeren en wat spul uit te laten rijden de spiraal in ;)

Even voor de duidelijkheid:

De groene stippellijn is hoe normaal de spiraal zou lopen. Die onderbreek ik dus en laat beide zijden richting het schaduwstation lopen. Dus of de trein nou van boven of van beneden komt, hij móet het schaduwstation in.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2008, 17:24:15 »
Voor de beschikbare ruimte hoef ik het niet te doen...

Heb je niet genoeg ruimte om die keerlus ter rechterzijde neer te plempen i.p.v. links? Zoals Mark al aangeeft, een duwtracé is riskant, dus het verdient aanbeveling dat te vermijden. Ben je ook gelijk van die Engelsmannen af ;D.

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 03 januari 2008, 17:54:21 »
Niet eens zo'n slecht idee. Een snelle schets:


Het idee is om toch nog enkele wissels te besparen door treinstellen en trek-duw-treinen apart te behandelen. Die komen binnen op sporen 6 en 7. Sporen 1 t/m 5 zijn dan gereserveerd voor getrokken treinen (en eventueel treinstellen).
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Anoniem

  • Gast
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 03 januari 2008, 20:03:50 »
Zoiets lijkt me bedrijfstechnisch veiliger inderdaad ;). Bovendien ben je flexibeler in je verhouding treinstellen / getrokken treinen (je kunt nu 4 getrokken treinen kwijt - als je één spoor vrijhoudt - tegen 2 in de eerste situatie). Overigens is het hebben van kopspoortjes met name voor trekduwtreinen een pre, die komen dan tenminste 'andersom' terug ;D. Dus die mogelijkheid zou ik er ook zeker in houden.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2008, 20:05:35 door Wesley »

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Schaduwstation - (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 03 januari 2008, 21:19:12 »
Ja, ik voel inderdaad ook meer voor deze optie. Vooral omdat de constructie met de keerlus onderdoor lastig is en dan moeten ze er ook nog eens achteruit doorheen ;)
De exacte verhouding tussen "treinstel-sporen" en de rest moet ik nog even bekijken, maar dat is vrij eenvoudig aan te passen zolang ik nog niet aan het bouwen ben ;)
Thanks voor met meedenken!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek