Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 02:04:48
Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
19 December 2025, 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 December 2025, 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
19 December 2025, 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
19 December 2025, 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 December 2025, 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
19 December 2025, 12:02:59
  

Auteur Topic: Thalys maakt testrit door Groene Hart  (gelezen 7180 keer)

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Gepost op: 04 August 2006, 16:46:47 »
Bron de Telegraaf van vandaag:

Thalys maakt testrit door Groene Hart
ZOETERMEER - Automobilisten die maandag over de A4 vanaf Schiphol richting Den Haag rijden, moeten niet vreemd opkijken als ze ter hoogte van het Ringvaartaquaduct worden ingehaald door een Thalys. Rijkswaterstaat zet deze snelle trein voor het eerst in voor een testrit in de HSL-tunnel onder het Groene Hart.

Dat liet Rijkswaterstaat vrijdag weten. Iedere werkdag rijdt de Thalys een keer heen en weer door de tunnel. Tijdens de tests moet blijken of het systeem voor stilstanddetectie werkt. Dit systeem geeft als het goed is een alarmsignaal als de trein stil komt te staan in de tunnel.

Erg snel rijden de rode treinen vooralsnog niet op het deel van het tracé van HSL-Zuid tussen Hoofddorp en Benthuizen (bij Zoetermeer). Tijdens de testweek geldt 120 kilometer per uur als maximum.

Pas op 1 juli volgend jaar treedt de dienstregeling in werking op het nieuwe spoortraject tussen Hoofddorp en Rotterdam. Het eerste halfjaar rijden er dan gehuurde treinen met maximaal 160 kilometer per uur. In 2008 komen snellere treinen beschikbaar en kunnen treinen op het hele spoortracé tussen Amsterdam en Parijs 300 kilometer per uur rijden.


Ik dacht dat de huidige tvg en thalys treinen toch ook geschiktwaren?

groet

Arkadas


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2006, 01:35:50 »
Ik dacht dat de huidige tvg en thalys treinen toch ook geschiktwaren?

Klopt, maar je hebt niet veel aan 300 rijden als er voor je een trein zit die maar 160 rijdt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2006, 09:13:28 »
Hoi,

De huidige Thalys treinen zijn nog niet omgebouwd voor het nieuwe beveiligingssysteem dat op de HSL is aangelegd (ETCS). Zoals in het bericht te lezen is, zal dat pas in 2008 gereed zijn. Tot die tijd kunnen de Thalys treinen niet in commerciele dienst op de HSL rijden.

Groeten
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2006, 09:39:58 »
Wat is dan het maximum van de huidige thalys stellen, ik dacht dat deze alleen in nederland langzamer dan hun topsnelheid reden ivm de oude baanvakken en dat ze in frankrijk wel op hogesnelheid reden. In dit bericht komt het een beedje over alsof ze langzame hogesnelheids stellen gekocht hebben :)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2006, 12:13:00 »
Wat is dan het maximum van de huidige thalys stellen, ik dacht dat deze alleen in nederland langzamer dan hun topsnelheid reden ivm de oude baanvakken en dat ze in frankrijk wel op hogesnelheid reden. In dit bericht komt het een beedje over alsof ze langzame hogesnelheids stellen gekocht hebben :)
Citaat
Het eerste halfjaar rijden er dan gehuurde treinen met maximaal 160 kilometer per uur. In 2008 komen snellere treinen beschikbaar en kunnen treinen op het hele spoortracé tussen Amsterdam en Parijs 300 kilometer per uur rijden.

Staat toch alleen dat er treinen gehuurt worden die max 160 kunnen?
staat verders niks over inzet van Thalysen...

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2006, 15:30:56 »
 ;D Er worden loc's gehuurd en rijtuigen van de benelux dienst gebruikt.

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2006, 16:46:18 »
Citaat
Er worden loc's gehuurd en rijtuigen van de benelux dienst gebruikt.

Kijk dat is intressant

Citaat
Staat toch alleen dat er treinen gehuurt worden die max 160 kunnen?
staat verders niks over inzet van Thalysen...

jawel ze gaan er mee test rijden en toen was mijn vraag waarom eigenlijk: waarom rijden ze daar niet mee in de gewonde dienst die kunnen toch ook harder dan 160 km/h ik dacht dat die lijn ook juist voor die tgv / thalys was bedoeld. vandaar mijn vraag.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2006, 23:05:57 »
Kijk dat is intressant

jawel ze gaan er mee test rijden en toen was mijn vraag waarom eigenlijk: waarom rijden ze daar niet mee in de gewonde dienst die kunnen toch ook harder dan 160 km/h ik dacht dat die lijn ook juist voor die tgv / thalys was bedoeld. vandaar mijn vraag.

Omdat die simpelweg geen ECTS hebben nog,
en Thalysen er minder vna zijn dan men daar wil inzetten...

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2006, 22:44:30 »
....en een plaatje:
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #9 Gepost op: 10 August 2006, 22:56:14 »
thank you mooi shot

Anoniem

  • Gast
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #10 Gepost op: 11 August 2006, 13:05:43 »
Wat is dan het maximum van de huidige thalys stellen

"Gewoon" 300 in het uur, net als het overgrote deel van de TGV's (er zijn twee uitzonderingen, daar zal ik jullie niet mee vermoeien ;D)

Wesley

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #11 Gepost op: 11 August 2006, 13:14:57 »
zal wel aan mij liggen maar rijdt de trein niet tegen de richting in? ik zie namelijk een rode gloed in de lampen, kan ook door de kap zijn?

robbert

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #12 Gepost op: 11 August 2006, 13:45:26 »
Op de HSL wordt (net als in o.a. Frankrijk en België) links gereden. Verder vermoed ik dat de sporen wel in twee richtingen bereidbaar zijn en ook als zodanig getest worden.

Foto in post van DHG500 komt van de HSL-zuid site... Hoe gaan we op deze site met copyright en bronvermeldingen om?  ???

Marc
No dress rehearsel, this is our life.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • nederlof.net
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #13 Gepost op: 11 August 2006, 14:51:27 »
Op de HSL wordt (net als in o.a. Frankrijk en België) links gereden.

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de HSL vanuit Belgie gezien ergens tot de Kijfhoek links rijd en dan rechts gaat rijden.
Tussen Rotterdam en Amsterdam wordt dan rechts gereden....

Kan iemand dit bevestigen?

Koen

EDIT: google-de-google: zie hier en scroll even naar het kopje "Rotterdam-Lombardijen".
Mijn gevoel was juist, daar staat dat bij Barendrecht gewisselt wordt van spoor... Door het groene hart zou de HSL dus gewoon op z'n Nederlands, dus rechts, moeten rijden...
« Laatst bewerkt op: 11 August 2006, 14:54:49 door KNed »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Thalys maakt testrit door Groene Hart
« Reactie #14 Gepost op: 11 August 2006, 14:53:43 »
Koen, klopt! Ik woon in Zoetermeer in de buurt van de HSL en kreeg dan ook elke keer een krantje met recent nieuws omtrent de bouw en daarin heeft dit gestaan. Vlak voor de grens met België gaat een spoor omhoog, over de ander heen en zodoende wisselt de trein vlak voor de grens van spoor. In Nederland dus (eigenwijs) rechts en daarna links.

- Paul