Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
wob
Vandaag
om 11:45:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
jan47
Vandaag
om 11:44:47
Stalen rijtuigen van NS
door
jan47
Vandaag
om 11:43:19
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:27:32
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Huup
Vandaag
om 11:09:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
rhberk
Vandaag
om 11:09:36
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
bellejt
Vandaag
om 11:01:00
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Frans Peeters
Vandaag
om 10:36:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
gdh
Vandaag
om 10:33:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:24:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 10:02:22
MiWuLa
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:58:06
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 09:50:35
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c
door
Voske
Vandaag
om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Wijbe
Vandaag
om 09:10:07
Inscannen of tekenen
door
MOVisser
Vandaag
om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 08:59:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Jelmer
Vandaag
om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
Jelmer
Vandaag
om 08:28:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
tothebeach
Vandaag
om 08:27:30
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Duikeend
Vandaag
om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool
door
cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder
door
n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd (gelezen 7572 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12469
Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd
«
Gepost op:
03 June 2018, 18:23:47 »
De Koninklijke Landmacht en de M113A1’s.
In de jaren zestig van de vorige eeuw start bij de Koninklijke Landmacht een enorm project met als doel de manoeuvre-eenheden behorende tot het 1ste Legerkops uit te rusten met gepantserde wiel- en rupsvoertuigen. Voor de infanterieformaties werden het gepantserde wielvoertuig DAF YP-408 en voor het gepantserde rupsvoertuig viel de keuze op AMX-13/ PRI.
DAF YP 408
AMX13/PRI
De artillerie kreeg de beschikking over de gemechaniseerde vuurmond van het type AMX-PRA, M107, M109 en M110. Met deze aankoop werden alle getrokken vuurmonden binnen het parate deel van het 1ste Legerkorps vervangen. De genie werd verblijd met gepantserd geniematerieel zoals de dozertank en een bruggelegger, beiden op basis van de Centurion gevechtstank. De staven van de manoeuvre-eenheden beschikte nog steeds niet over de juiste middelen om de commandovoering gedurende het bewegelijke gevecht optimaal te laten verlopen. Denk hierbij aan de vuurleidingcentrums bij de artillerieeenheden, gewondentransport bij de artillerie en tankeenheden. Ook het personeels- en uitrustingsvervoer ten behoeve van de genietroepen diende te worden verzorgd. En niet te vergeten het commando en verkenningscomponent beter bekent als C&V.In deze leegte werd voorzien door de C&V uit te rusten met het gepantserde rupsvoertuig M113
M107
M107 KM
Het gepantserd Commandovoertuig van de Koninklijke Marechaussee.
In de vorige eeuw is aan het eind van de zestiger jaren een klein aantal M113 C&V rupsvoertuigen ingedeeld bij het pantserwagenpeloton op divisieniveau bij de Koninklijke Marechaussee (KMar). Deze M113-en mochten hun legergroene kleur behouden en waren op de beschildering van de spatschermen na, identiek aan die van de Koninklijke Landmacht (KL). Tevens kregen zij als onderscheid op de rest van het legergroen aan de bovenzijden van de boegplaat en op het achterschip het opschrift “Koninklijke Marechaussee” Dit opschrift was in witte letters aangebracht op een Nassau-blauwe ondergrond. Als verder onderscheid kwam op beide zijden van het voertuig het KMar embleem . Verder was aan de mitrailleurstandaard een witlicht zoeklicht gemonteerd. Dit zoeklicht werd aan drie zijden beschermd door een raamwerk opgetrokken uit traliewerk.
Vanaf de tweede helft der zeventiger jaren werden alle M113 C&V rupsvoertuigen, bij Wilton Feijnoord Scheepswerf (RSV) te Schiedam gemodificeerd.
Technische gegevens M113. Gevechtsmassa: 10.920 kg, Bodem druk: 0.55 kg/cm2, Pk/gewicht: 24 pk/ton, Bodemvrijheid: 0.41 m, Breedte rupsband: 0.38 m, Lengte: 4.59m, Breedte: 2.41m, Hoogte(bovenkant mitrailleur): 2.11 m, Snelheid: Maximum snelheid op de weg: 75 km /uur, Kruissnelheid op de weg: 65 km /uur, Gemiddelde snelheid in het terrein: 25 km /uur, In stil water: 6. 9 km /uur, Actieradius op de weg: 483 km, Inhoud brandstofreservoir: 360 liter, Verbruik: 1,7 liter/km, Prestaties: Overschrijdingsvermogen: 1,68 m, Opstap: 0, 60 m, Waadvermogen: amfibisch, Klimvermogen: 60%, Zijdelingse helling: 30%, Draaicirkel: ter plaatse
Voor een bouwpakket van het model van deze KMar M113 kan je kiezen uit twee merken
Die van Alsacast
of
die van Artitec
Uiteindelijk heb ik gekozen voor het Artitec model.
Inhoud van het doosje
Er zit een (niet zo) duidelijke beschrijving bij.
Controle door defensie en een civiel ingenieur
Topoverleg over dat rare witte ding en ook over die speciale goederenwagen. Soldaat Janssen, met zijn driewieligdienstvoertuig, is voor de nodige ondersteuning ter plaatse met koek en zopie
De eerste laklaag zit er veel en veelste dik op. Schoonmaken en opnieuw beginnen.
Rups is weer schoon gepoest.
Nu in het eerste zwart als ondergrond
rechterzijde
In het leger groen
De eerste tekenen van het KMar zijn
Ook de achterzijde is voorzien van deze onderscheidingstekens
Van boven gezien.
Missen nog wat!!
Mis nog een wapen, antenne is te dik, spiegels staan niet goed en de benaming!
Begint er op te lijken
Straks verder
«
Laatst bewerkt op: 04 June 2018, 09:21:41 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
borotof
Offline
Berichten: 803
Re: M113 Commando & Verkenning
«
Reactie #1 Gepost op:
03 June 2018, 18:37:30 »
Leuk ! Ik heb er 5 van arsenal m (met oerlikon). Die waren een stuk duurder dan wat deze artitecs moeten kosten. Met deze prijzen is het haalbaar om toch een eskadron op de trein te laden ipv een peloton ;-)
Grtz Wmr verk a103 rob
Gelogd
Wim Vink
Offline
Berichten: 26126
Eens komt het goed.
Re: M113 Commando & Verkenning
«
Reactie #2 Gepost op:
03 June 2018, 18:42:59 »
Gaaf artikel en foto's Sobat
Daar lusten we wel meer van.
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12469
Re: M113 Commando & Verkenning
«
Reactie #3 Gepost op:
03 June 2018, 19:35:54 »
Achterkant van het vehikel
Het embleem van de KMar komt goed over evenals mijn vette vinger in het zwarte rubber
Door dat er nog geen vernislaag over de decals zit glimmen zij je tegemoet. Gaat veranderen
Foto's zijn onverbiddelijk, zij laten iedere oneffenheid en scheef zitten onmiddellijk zien.
Plaatje in vogelperspectief
In de matte lak, andere antenne en de mitrailleur is gesteld.
Kalkpot gaat zich er ook tegen bemoeien!!
Ready for Action
De spiegels staan naar binnen en dat heeft een praktische oorzaak. Kunnen ze niet makkelijk afbreken.
De laatste plaat van twee bijzondere voertuigen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
AndréDev
Een trein is nooit genoeg
Offline
Berichten: 1437
Always on track!
Re: Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd
«
Reactie #4 Gepost op:
12 July 2018, 23:33:53 »
Mooi gedaan weer,Sobat!
Alleen jammer dat de doodskleden mee gegoten zijn...Ik heb hier zelf op gezeten bij 103CV maar verschillende ZVE,s reden zonder de kleden rond hetgeen je zo niet kunt nabouwen.
Misschien kosten/giet technisch wat voordeliger maar dit lijkt voor de verscheidenheid toch beter.
De hoogte tussen rupsen en bak klopt niet omdat het er los en onbewerkt voor de foto onder zit
Gelogd
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Artitec M113 Commando & Verkenning gebouwd