Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)  (gelezen 4559 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #15 Gepost op: 31 mei 2018, 15:59:33 »
Die is er al: de Fleischmann uitvoering, die ook nog eens de juiste is (want hetzelfde nummer). Ik heb hem af fabriek als SSN lok. De Märklin lok is van een andere versie met o.m. binnenliggende deur naar het maschinistenhuis en zou dus onjuist zijn als SSN lok.

Uhuh, die heb ik ook al liggen. Maar nog eens om te bouwen naar Faulhaber. Misschien ook wel genoeg. Terug naar Marklin
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2018, 17:28:53 »
Er is in deze een ander 'probleem'  de 2-railer wil geen 'Marklin' (alias Trix) kopen, tenzij het echt niet anders kan!
Het is natuurlijk niet voor niets zo gegroeid dat er bijna geen NL spul meer in Trix verschijnt. De discussie wordt achter de schermen echter wel gevoerd, maar wegens de aantallen die men denkt te gaan verkopen, toch vaak weer besloten het niet voor Trix uit te brengen. Het heeft gewoon geen zin, men blijft er mee zitten.

Voor wagens is er assen omruil en geldt dit deels maar, al is het wel zo dat het daar natuurlijk ook voorkomt.

Ik denk dat eerder geldt: De 2-railer wil geen modellen die niet op schaal zijn, die te duur zijn of niet gedetailleerd genoeg (uitzonderingen daar gelaten). Märklin heeft daardoor een imago gekregen van een koppig en elitair merk. Als Märklin van dat imago af kan komen, is er op de 2-railmarkt echt wel weer kans.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2018, 17:43:25 »
Ik denk weer anders :) Als Marklin straks een mP uitbrengt met een hele mooie stille motor dan zouden heel veel modelspoorders die ook willen hebben (*). Als Marklin echter gewoon het oude model opnieuw uitbrengt inclusief koffiemolen (**), dan denk ik dat heel veel mensen zullen zeggen "Zie je wel, typisch Marklin".


(*) Marklin heeft onder Trix de 2-rail versie uitgebracht van de Reeks 13 van de NMBS. Die heeft een hele krachtige maar stille motor. Ik had zelf eerst ook mijn twijfels maar na een demonstratie in de winkel was in om :)

(**) Zie bijvoorbeeld de Trix Re 4/4 Cargo. Prachtig om te zien maar wat minder om te horen.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1220
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #18 Gepost op: 31 mei 2018, 18:07:51 »
De Hamo mP moet eerst warm rijden voordat hij goed reageert op een analoge baan. Het digitaliseren is ook niet standaardwerk. (Eigen ervaring) Dan heb ik nog niet over hét geluid uit de motor. Oude Blokkendoos van Roco maakt ook herrie.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #19 Gepost op: 31 mei 2018, 19:39:50 »
Even wat commentaren gelezen en de kern van t verhaal is toch duidelijk!

Niet doen of Marklin elitair, niet op schaal enz. is en dat dat hun probleem is. Dat is niet zo. Marklin heeft zelf door de ‘ski’ uit te vinden een eigen klantenkring opgebouwd en uitgebouwd. Hun koers daarop aangepast en vind je het nix laat je het toch staan.
Net zoals Fleischmann, Roco en Piko hun eigen klantenkring hebben en daar hun koers op bepalen. En allen proberen de klant te verleiden door 2rail en 3rail modellen aan te bieden. Ze zijn allemaal wel een keer in financiële problemen beland, er weer uitgekomen. Piko kopieert graag de blijkbaar goede marketing en materiaal verpakking van Marklin.
Dus zo gek is het blijkbaar toch niet wat Marklin doet.

Belangrijkste is toch dat er voor iedereen wat wils te koop is en blijft!

Inderdaad back to Marklin nieuws. Vind je het niet interessant kun je het gewoon overslaan  ;D

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2018, 22:15:42 »
Frankrijk is een echt 2-rail land. Men is daar altijd zeer kritisch op Mätrix. Maar over de nieuwe 241A stoomloc is men daar nu razend enthousiast. Je leest op de fora bijna alleen maar lovende kritieken en het model is zwaar uitverkocht. Het kan dus wel.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #21 Gepost op: 01 juni 2018, 00:32:18 »
Geen vraag voor Marklin 2 rail, euhh Koploper was onder de Trix naam binnen no time uitverkocht  (y)
Wat is dan de reden dat Marklin geen of weinig 2 rail maakt, is het niet een idee dat Marklin zelf overstapt naar 2 rail? ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #22 Gepost op: 01 juni 2018, 08:30:07 »
En die laatste Trix Koploper was aangekondigd en is niet doorgegaan vanwege te weinig belangstelling  :-X

Het waarom hoeven we niet verder uit te diepen dat is zo ook wel duidelijk voor iedereen.
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 08:32:00 door Brigitte »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #23 Gepost op: 01 juni 2018, 08:38:11 »
Hallo

2-railers zijn goed in het benadrukken waarom märklin te duur, ongedetailleerd, niet op schaal, ja zelfs geen modellen zijn.
Ondertussen vragen ze zich dan af waarom er van dit merk niks voor 2-rail verschijnt.

De redenen geven ze echter zelf steeds aan; te duur, ongedetailleerd, niet op schaal....
Niet zeuren dus ;)

Bart

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #24 Gepost op: 01 juni 2018, 08:42:04 »
Even wat commentaren gelezen en de kern van t verhaal is toch duidelijk!

Niet doen of Marklin elitair, niet op schaal enz. is en dat dat hun probleem is. Dat is niet zo.
Beetje vreemd om in de gebiedende wijs te spreken. Als ik vind dat Märklin elitair of arrogant is, mag ik dat gewoon hier schrijven. Gelukkig! Dan vind ik het vreemd dat jij naar een aantal reacties ineens de kern van het verhaal gaat bepalen.

Marklin heeft zelf door de ‘ski’ uit te vinden een eigen klantenkring opgebouwd en uitgebouwd. Hun koers daarop aangepast en vind je het nix laat je het toch staan.
Märklin heeft zeker een eigen klantenkring en misschien wel de meest hechte. Ik vraag me soms wel af wat de houdbaarheidsdatum daarvan is. Door aan de ene kant een hechte klantenkring te hebben, sluit je een andere klantengroep uit. De vraag is welke groep het eerste zo klein wordt dat de marktpotentie onvoldoende is.

Piko kopieert graag de blijkbaar goede marketing en materiaal verpakking van Marklin.
Dus zo gek is het blijkbaar toch niet wat Marklin doet.
Alsof de marketing en verpakking het enige is, wat de klant doet besluiten een model te kopen. Hier ga je wel heel kort door de bocht. Ik vraag me overigens af wat er zo goed is aan de marketing van Märklin en wat Märklin dan onderscheidt van andere merken... ???
Hetzelfde geldt voor de verpakking. Wat maakt Märklin dan zo uniek in hun verpakking??

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #25 Gepost op: 01 juni 2018, 09:13:11 »
Hetzelfde geldt voor de verpakking. Wat maakt Märklin dan zo uniek in hun verpakking??

Dat ze zo lekker duidelijk herkenbaar zijn en ik dus 3/4 van de beurshandelaren zo voorbij kan lopen omdat er alleen maar witte dozen liggen.

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #26 Gepost op: 01 juni 2018, 09:20:10 »
Dat je een schoenlepel nodig hebt om een model uit de verpakking te wurmen?

Verder denk ik dat Brigitte een aardig beeld heeft van de uiteenlopende klandizie.
Zo lang de Motorpost - daar ging het over - een ingekort model met koffiemolen blijft, is een Trix-uitgave een onzeker avontuur.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #27 Gepost op: 01 juni 2018, 09:22:44 »
Het grappige is juist dat ik de ski een geweldige uitvinding vindt. Ik kan zonder problemen banen leggen met lussen zo veel als ik wil, zonder truukjes uit te hoeven halen met de stroom kring. Dat is voor mij de reden om voor marklin te kiezen. Maar kies ik voor de marklin modellen? nou niet perse, ik eet mee van alle merken, in prijs en kwaliteit verhouding en aanbod. Dat is het mooie van de situatie die er nu is.

Mischien is het wel hun unieke selling point alleen 1:100 modellen te maken, zodat je nog een beetje je trein lengte op je zolderbaantje kan hebben.

Tuurlijk is er genoeg aan te merken, net als op elk ander merk (bv dumping roco modellen) of modellen die voor drie rail gemaakt zijn, maar voor geen meter rijden.

Ik mis bijvoorbeeld, in de rails een moderne beton dwarsligger versie  ;D

Maar om nou alles af te branden, omdat een merk niet doet wat jij wil.....

Groet,

Arkadas
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2018, 09:24:55 door Arkadas »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #28 Gepost op: 01 juni 2018, 09:24:13 »
En dan bij deze weer het vriendelijke doch dringende verzoek dit draadje te gebruiken waarvoor het bedoeld is: nieuws over Märklin.

Verschillen tussen Märklin en andere Marken, of andere berichten gaan vanaf nu resoluut de digitale kliko in.

Gr, Bert
Team moderatoren

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Märklin, tweerail (was Märklin 2018)
« Reactie #29 Gepost op: 01 juni 2018, 09:52:07 »
Oost of westduitse marken? ;D

Gr Hans