Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
27 October 2025, 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
27 October 2025, 16:51:50
  

Auteur Topic: Stations op de schop  (gelezen 3083 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4654
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Stations op de schop
« Gepost op: 31 May 2018, 09:32:43 »
Spoorbeheerder ProRail neemt de komende jaren 21 stations in en rond Amsterdam op de schop.Ze worden enorm uitgebreid om de groei van het aantal reizigers aan te kunnen.   
         
Zo groeit Amsterdam Centraal de komende tien jaar naar verwachting van 180.000 naar 280.000 reizigers,Amsterdam Zuid  van 80.000 naar 240.000 en Schiphol van 90.000 naar 185.000.     
         
Ook andere stations in Nederland worden vergroot of aangepast. ProRail werkt onder meer in Driebergen-Zeist,Assen en Ede-Wageningen aan een nieuw station. Vanmiddag presenteert de spoorbeheerder zijn jaarverslag met alle plannen.   
                                       
Bron: NOS Teletekst

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Stations op de schop
« Reactie #1 Gepost op: 31 May 2018, 11:00:28 »
Vind ik goed. Hoop dat ze eindelijk eens iets aan Muiderpoort doen. Dat station 'voelt' nog altijd een tikje naargeestig, wat de hoofdreden is dat het ook na 80 jaar nog altijd zwaar onder capaciteit wordt gebruikt - al helemaal als je bedenkt hoe dichtbebouwd de wijken eromheen zijn. Binnen een loopafstand van 10 minuten wonen vele tienduizenden mensen. Maar het station is nooit druk.

Neem alleen al dat gigantisch lange perron tussen sporen 2 en 3. Die lengte is eigenlijk nog nooit gebruikt*. Of de prachtige stationshal die als fietsenstalling wordt gebruikt.

Maar mensen gebruiken Muiderpoort gewoon niet graag. Als je 's avonds laat op Amstel uitstapt, is dat een prettig gevoel. Als je op Muiderpoort uitstapt, denk je, hmmm.

Dat moet toch echt anders.


* Behalve in de oorlog dan... Zie het monument op het stationsplein.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2018, 11:03:13 door brun »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Stations op de schop
« Reactie #2 Gepost op: 31 May 2018, 11:33:51 »
Ik hoop juist dat Amsterdam MP behouden blijft zoals het nu is en dat nieuwe plannen op een of andere manier creatief ingepast kunnen worden. Ook is het te hopen dat de boven-zij glaasjes van de perronoverkapping teruggeplaatst worden. De naargeestigheid vind ik zelf wel meevallen en ik meen dat het gebouwencomplex onder monumentenzorg valt.
Groeten,
Richard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Stations op de schop
« Reactie #3 Gepost op: 31 May 2018, 12:50:27 »
Zo groeit Amsterdam Centraal de komende tien jaar naar verwachting van 180.000 naar 280.000 reizigers,
Dan is het ook zoooo logisch om het aantal perronsporen terug te brengen tot 9 of 10  ::) :-X
Gr.
Eric

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Stations op de schop
« Reactie #4 Gepost op: 31 May 2018, 14:57:59 »
Nouja, wanneer je daardoor de reizigers sneller in en uit de trein krijgt.
Minder wissels en wissels waar je sneller door kan, dat scheelt.
Amsterdam CS is max 40, maar je wilt ( met een dubbeldekker al helemaal) niet met 40 door die wisselstraten knallen.


Dus ik denk dat ondanks minder perrons het zeker beter kan worden.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Stations op de schop
« Reactie #5 Gepost op: 31 May 2018, 16:15:51 »
Eigenlijk zou je op CS alle sprinters op één eilandperron moeten bundelen. En allemaal na een korte stop doorrijdend van oost naar west of omgekeerd, dus geen kopmaken meer voor bijvoorbeeld de sprinters uit Zandvoort. Net als de S-Bahnen in veel grote Duitse stations.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Stations op de schop
« Reactie #6 Gepost op: 31 May 2018, 16:35:28 »
of het kopmaken van sprinters en evt. intercity's  verplaatsen naar stations aan de rand van Amsterdam

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4654
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stations op de schop
« Reactie #7 Gepost op: 31 May 2018, 16:49:32 »
of het kopmaken van sprinters en evt. intercity's  verplaatsen naar stations aan de rand van Amsterdam

Volgens mij is dat ook al de opzet als Adam Zuid wordt vergroot. Ze hebben tenslotte niet voor niets de noord-zuid-lijn aangelegd  ;). Kunnen de toeristen vanaf daar met de metro de binnenstad in.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Stations op de schop
« Reactie #8 Gepost op: 31 May 2018, 17:12:00 »
of het kopmaken van sprinters en evt. intercity's  verplaatsen naar stations aan de rand van Amsterdam
Kijk eens hier bij de bijzonderheden in de tabel zoals bij de 4600 en 5800, hierom bestaan ook de treinseries Alkmaar - Maastricht en Den Helder - Nijmegen. Als ik het me goed herinner komt er na de aanleg van de fly-over bij de Dijksgracht een stoptrein Haarlem - Amersfoort, dan is het grootste deel van de treinseries wel doorgaand.

Eigenlijk zou je op CS alle sprinters op één eilandperron moeten bundelen. En allemaal na een korte stop doorrijdend van oost naar west of omgekeerd, dus geen kopmaken meer voor bijvoorbeeld de sprinters uit Zandvoort. Net als de S-Bahnen in veel grote Duitse stations.
Ja, leuk  :) met een opvolgtijd van drie minuten kan je er 20 per richting per uur kwijt alleen moet dan alles uit de richtingen Haarlem/Schiphol/Zaandam op één spoor gezet worden en dan de IC's op een ander perron. En dan kruist alles elkaar voor en na het station ook nog.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Stations op de schop
« Reactie #9 Gepost op: 31 May 2018, 22:13:44 »
over station Muiderpoort het volgende .Naast de stationshal bevond de ingang van de fietsenstalling . Deze had dezelfde vorm als het reizigers gedeelte , met aan het einde de trapopgang naar de perrons .
Dit zelfde was ook op Amsterdam Amstel met onder het perron de schietbaan van de spoorwegpolitie en een grote ruimte als opslag van het spoorwegmuseum .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Stations op de schop
« Reactie #10 Gepost op: 01 June 2018, 18:10:46 »
Eigenlijk zou je op CS alle sprinters op één eilandperron moeten bundelen. En allemaal na een korte stop doorrijdend van oost naar west of omgekeerd, dus geen kopmaken meer voor bijvoorbeeld de sprinters uit Zandvoort. Net als de S-Bahnen in veel grote Duitse stations.
Als je dat op één eiland perron wil gaan doen krijg je in de wisselstraten een partij kruisende bewegingen waardoor je de hele capaciteit om zeep helpt :p

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Stations op de schop
« Reactie #11 Gepost op: 02 June 2018, 11:26:30 »
Ik las toch dat ze juist flyovers willen bouwen?

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4654
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stations op de schop
« Reactie #12 Gepost op: 18 June 2018, 21:49:26 »
De treinstations Amsterdam CS en Zuid gaan de komende jaren op de schop. Tot 2030 wordt er 350 miljoen euro uitgetrokken om daar meer treinen te kunnen laten rijden en zo meer reizigers te vervoeren, heeft staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer laten weten.

Amsterdam CS is met zo'n 200.000 reizigers per dag nu al een van de drukste stations van Nederland. CS moet groeien van 34 treinen per uur naar 57, zodat op de trajecten naar Alkmaar, Arnhem en Nijmegen ook een tienminutendienst komt.

Minder sporen CS

De staatssecretaris kiest voor een variant waarbij het aantal sporen op Amsterdam CS juist wordt teruggebracht van 15 naar 9. Ze baseert zich op onderzoek waarbij deze mogelijkheid met 9 doorgaande perronsporen aansluit bij de vraag naar vervoer en bijdraagt aan een "robuuste dienstregeling".

Daar hoort wel bij dat een groot deel van de internationale reizigers over Amsterdam Zuid moet gaan, dat een vijfde en zesde spoor krijgt.

Dat station wordt verbouwd tot "internationale hub" met zeer frequente aansluitingen op de stedelijke ov-verbindingen en naar Schiphol. Volgens de staatssecretaris sluit dat voornemen aan bij het internationale karakter van de Zuidas.

Meer inwoners

Naar verwachting komen er binnen tien jaar 500.000 inwoners bij in de Randstad. De staatssecretaris wil dat mensen die gebruik maken van de trein vlot naar hun werk, familie, vrienden of studie kunnen.

NS luidde eerder de noodklok over het terugbrengen van het aantal perrons op CS. Topman Roger van Boxtel vond dat Amsterdam zichzelf en het land daarmee te kwetsbaar maakte.

Bron: Www.nos.nl