Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
20 januari 2019, 23:45:11
MB-module "Dolce far N-te" door T.Spat
20 januari 2019, 23:40:05
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door Modellbahnwagen
20 januari 2019, 23:38:17
Een Zwitserse Jura baan in H0 door T.Spat
20 januari 2019, 23:35:12
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
20 januari 2019, 23:35:00
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door raymond erdtsieck
20 januari 2019, 23:30:01
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
20 januari 2019, 23:21:04
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Halma
20 januari 2019, 23:13:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
20 januari 2019, 23:13:34
NS 8100 in Spoor-1 door MB6400
20 januari 2019, 23:09:55
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Scratchbuilt
20 januari 2019, 23:05:14
Nieuwe Z21 App door Leen Stolk
20 januari 2019, 23:04:43
Iets kleins in 00 door mdjr78
20 januari 2019, 23:02:09
Rail-buig-gereedschap door Scratchbuilt
20 januari 2019, 22:58:39
TT-baan Heinenoord door Wim Vink
20 januari 2019, 22:55:59
Verven styreen door NS1220
20 januari 2019, 22:52:26
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
20 januari 2019, 22:50:37
S88Link Bus 1 = 2001 ipv 1001 door Wympie
20 januari 2019, 22:47:30
Reihtsburg IV DRB/DRG Ep:IIb/c door Ivo vS
20 januari 2019, 22:45:44
FEVE 1000 in H0m door SimonSt
20 januari 2019, 22:43:45
Pret met Arduino door Haas67
20 januari 2019, 22:29:24
Digikeijs DR4088 probleem, na plaatsen 2e melder werkt geen enkele melder meer. door haoos
20 januari 2019, 22:27:30
H0e diesellok van A1 models door ronald1956
20 januari 2019, 22:26:35
Wuppertalerstrasse; een nieuw project in spoor 1 door Wies
20 januari 2019, 22:20:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
20 januari 2019, 22:16:42
Holland Rail NS 2400 digitaal maken, welke componenten verwijderen? door henk
20 januari 2019, 21:50:45
Welk baanontwerpprogramma? door -Anton-
20 januari 2019, 21:38:44
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
20 januari 2019, 21:34:00
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Marc tramt
20 januari 2019, 21:32:14
Kleur NS schakel- relais kasten door meino
20 januari 2019, 21:26:52
  

Auteur Topic: Stations op de schop  (gelezen 1745 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Stations op de schop
« Gepost op: 31 mei 2018, 09:32:43 »
Spoorbeheerder ProRail neemt de komende jaren 21 stations in en rond Amsterdam op de schop.Ze worden enorm uitgebreid om de groei van het aantal reizigers aan te kunnen.   
         
Zo groeit Amsterdam Centraal de komende tien jaar naar verwachting van 180.000 naar 280.000 reizigers,Amsterdam Zuid  van 80.000 naar 240.000 en Schiphol van 90.000 naar 185.000.     
         
Ook andere stations in Nederland worden vergroot of aangepast. ProRail werkt onder meer in Driebergen-Zeist,Assen en Ede-Wageningen aan een nieuw station. Vanmiddag presenteert de spoorbeheerder zijn jaarverslag met alle plannen.   
                                       
Bron: NOS Teletekst
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Stations op de schop
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2018, 11:00:28 »
Vind ik goed. Hoop dat ze eindelijk eens iets aan Muiderpoort doen. Dat station 'voelt' nog altijd een tikje naargeestig, wat de hoofdreden is dat het ook na 80 jaar nog altijd zwaar onder capaciteit wordt gebruikt - al helemaal als je bedenkt hoe dichtbebouwd de wijken eromheen zijn. Binnen een loopafstand van 10 minuten wonen vele tienduizenden mensen. Maar het station is nooit druk.

Neem alleen al dat gigantisch lange perron tussen sporen 2 en 3. Die lengte is eigenlijk nog nooit gebruikt*. Of de prachtige stationshal die als fietsenstalling wordt gebruikt.

Maar mensen gebruiken Muiderpoort gewoon niet graag. Als je 's avonds laat op Amstel uitstapt, is dat een prettig gevoel. Als je op Muiderpoort uitstapt, denk je, hmmm.

Dat moet toch echt anders.


* Behalve in de oorlog dan... Zie het monument op het stationsplein.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2018, 11:03:13 door brun »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: Stations op de schop
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2018, 11:33:51 »
Ik hoop juist dat Amsterdam MP behouden blijft zoals het nu is en dat nieuwe plannen op een of andere manier creatief ingepast kunnen worden. Ook is het te hopen dat de boven-zij glaasjes van de perronoverkapping teruggeplaatst worden. De naargeestigheid vind ik zelf wel meevallen en ik meen dat het gebouwencomplex onder monumentenzorg valt.
Groeten,
Richard

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6114
Re: Stations op de schop
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2018, 12:50:27 »
Zo groeit Amsterdam Centraal de komende tien jaar naar verwachting van 180.000 naar 280.000 reizigers,
Dan is het ook zoooo logisch om het aantal perronsporen terug te brengen tot 9 of 10  ::) :-X
Gr.
Eric

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
Re: Stations op de schop
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2018, 14:57:59 »
Nouja, wanneer je daardoor de reizigers sneller in en uit de trein krijgt.
Minder wissels en wissels waar je sneller door kan, dat scheelt.
Amsterdam CS is max 40, maar je wilt ( met een dubbeldekker al helemaal) niet met 40 door die wisselstraten knallen.


Dus ik denk dat ondanks minder perrons het zeker beter kan worden.
MVG Dave

Rheinburg

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Stations op de schop
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2018, 16:15:51 »
Eigenlijk zou je op CS alle sprinters op één eilandperron moeten bundelen. En allemaal na een korte stop doorrijdend van oost naar west of omgekeerd, dus geen kopmaken meer voor bijvoorbeeld de sprinters uit Zandvoort. Net als de S-Bahnen in veel grote Duitse stations.

matthijs-spoor3

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
Re: Stations op de schop
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2018, 16:35:28 »
of het kopmaken van sprinters en evt. intercity's  verplaatsen naar stations aan de rand van Amsterdam

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stations op de schop
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2018, 16:49:32 »
of het kopmaken van sprinters en evt. intercity's  verplaatsen naar stations aan de rand van Amsterdam

Volgens mij is dat ook al de opzet als Adam Zuid wordt vergroot. Ze hebben tenslotte niet voor niets de noord-zuid-lijn aangelegd  ;). Kunnen de toeristen vanaf daar met de metro de binnenstad in.
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
  • Spoor N
Re: Stations op de schop
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2018, 17:12:00 »
of het kopmaken van sprinters en evt. intercity's  verplaatsen naar stations aan de rand van Amsterdam
Kijk eens hier bij de bijzonderheden in de tabel zoals bij de 4600 en 5800, hierom bestaan ook de treinseries Alkmaar - Maastricht en Den Helder - Nijmegen. Als ik het me goed herinner komt er na de aanleg van de fly-over bij de Dijksgracht een stoptrein Haarlem - Amersfoort, dan is het grootste deel van de treinseries wel doorgaand.

Eigenlijk zou je op CS alle sprinters op één eilandperron moeten bundelen. En allemaal na een korte stop doorrijdend van oost naar west of omgekeerd, dus geen kopmaken meer voor bijvoorbeeld de sprinters uit Zandvoort. Net als de S-Bahnen in veel grote Duitse stations.
Ja, leuk  :) met een opvolgtijd van drie minuten kan je er 20 per richting per uur kwijt alleen moet dan alles uit de richtingen Haarlem/Schiphol/Zaandam op één spoor gezet worden en dan de IC's op een ander perron. En dan kruist alles elkaar voor en na het station ook nog.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Stations op de schop
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2018, 22:13:44 »
over station Muiderpoort het volgende .Naast de stationshal bevond de ingang van de fietsenstalling . Deze had dezelfde vorm als het reizigers gedeelte , met aan het einde de trapopgang naar de perrons .
Dit zelfde was ook op Amsterdam Amstel met onder het perron de schietbaan van de spoorwegpolitie en een grote ruimte als opslag van het spoorwegmuseum .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2653
Re: Stations op de schop
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2018, 18:10:46 »
Eigenlijk zou je op CS alle sprinters op één eilandperron moeten bundelen. En allemaal na een korte stop doorrijdend van oost naar west of omgekeerd, dus geen kopmaken meer voor bijvoorbeeld de sprinters uit Zandvoort. Net als de S-Bahnen in veel grote Duitse stations.
Als je dat op één eiland perron wil gaan doen krijg je in de wisselstraten een partij kruisende bewegingen waardoor je de hele capaciteit om zeep helpt :p

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Stations op de schop
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2018, 11:26:30 »
Ik las toch dat ze juist flyovers willen bouwen?

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Stations op de schop
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2018, 21:49:26 »
De treinstations Amsterdam CS en Zuid gaan de komende jaren op de schop. Tot 2030 wordt er 350 miljoen euro uitgetrokken om daar meer treinen te kunnen laten rijden en zo meer reizigers te vervoeren, heeft staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat de Tweede Kamer laten weten.

Amsterdam CS is met zo'n 200.000 reizigers per dag nu al een van de drukste stations van Nederland. CS moet groeien van 34 treinen per uur naar 57, zodat op de trajecten naar Alkmaar, Arnhem en Nijmegen ook een tienminutendienst komt.

Minder sporen CS

De staatssecretaris kiest voor een variant waarbij het aantal sporen op Amsterdam CS juist wordt teruggebracht van 15 naar 9. Ze baseert zich op onderzoek waarbij deze mogelijkheid met 9 doorgaande perronsporen aansluit bij de vraag naar vervoer en bijdraagt aan een "robuuste dienstregeling".

Daar hoort wel bij dat een groot deel van de internationale reizigers over Amsterdam Zuid moet gaan, dat een vijfde en zesde spoor krijgt.

Dat station wordt verbouwd tot "internationale hub" met zeer frequente aansluitingen op de stedelijke ov-verbindingen en naar Schiphol. Volgens de staatssecretaris sluit dat voornemen aan bij het internationale karakter van de Zuidas.

Meer inwoners

Naar verwachting komen er binnen tien jaar 500.000 inwoners bij in de Randstad. De staatssecretaris wil dat mensen die gebruik maken van de trein vlot naar hun werk, familie, vrienden of studie kunnen.

NS luidde eerder de noodklok over het terugbrengen van het aantal perrons op CS. Topman Roger van Boxtel vond dat Amsterdam zichzelf en het land daarmee te kwetsbaar maakte.

Bron: Www.nos.nl
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. https://m.facebook.com/omroepmodelspoorclub/