Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koemo ballastlijm; welk alternatief? door rhberk
Vandaag om 11:06:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 10:59:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 10:56:58
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Dennis1984
Vandaag om 10:56:11
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:48:14
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Modellbau Lingen 2026 door Wies
Vandaag om 09:51:52
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 09:45:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 08:25:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:21:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:02:52
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
  

Auteur Topic: Van 2252 naar 2247  (gelezen 4273 keer)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Van 2252 naar 2247
« Gepost op: 30 December 2007, 22:18:30 »
Hallo allen,

Na alle leuke foto's van bruine 2200'en in andere draadjes op het forum begon het bij mij te kriebelen en heb ik via MP een Roco 2252 op de kop getikt. De lage prijs werd veroorzaakt door wat kleine 'aanpassingen' aan de kap. Nadat het model eindelijk thuis op tafel stond, ben ik het wat beter gaan bekijken.



Het valt op dat vignetten en locnummers ontbreken. Niet onoverkomelijk, het is de bedoeling om van de 2252 een 2247 te maken met plakcijfers voor en achter en nummerschilden op de cabine.

Bij wat betere inspectie zag ik dat de vignetten en nummers wel erg enthousiast zijn overgekwast:









Natuurlijk broed ik nu op een plan van aanpak. Ik heb geen airbrush, dus zelf spuiten is geen optie tenzij met spuitbus.

Het plan is nu om eerst met een in terpentine gedrenkt wattenstaafje te proberen om de klodders verf te verwijderen, tenminste indien mogelijk. Dat ik daarmee de nummers en vignetten onder de verf verlies is niet erg. Vervolgens met een heel fijn schuurpapiertje en een ballpoint het geschilderde deel  gladschuren en vervolgens spuiten met een spuitbusje bruine verf (die in de buurt komt van NS bruin). Vervolgens logo's, schilden, nummers en matte vernis er op en klaar ben ik.

Aangezien het mijn eerste klus sinds tijden is: kan ik inderdaad bovengenoemde methode hanteren of zijn er wellicht tips waarmee het e.e.a. beter of handiger kan? En heeft iemand een suggestie voor de spuitbus bruine verf?

Alvast bedankt!

Groeten,

En voyage (eigenlijk Geoffrey, maar daar lopen er al meer van rond op dit forum...  ;D)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3886
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2007, 22:27:47 »
Vervolgens met een heel fijn schuurpapiertje en een ballpoint het geschilderde deel  gladschuren
Probeer eens een glasvezelpotlood, (te koop in kantoorboekhandel) werkt wat fijner en preciezer als schuurpapier.
Gerard.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2007, 22:31:45 »
Da's een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht! Er zit een grote kantoorboekhandel in de buurt, morgen ga ik meteen even langs. Is dat 'one size, fits all' of zijn er diverse diktes te koop?

Grt.,

E_V
« Laatst bewerkt op: 27 January 2008, 22:56:17 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2007, 22:52:47 »
Citaat
Is dat 'one size, fits all' of zijn er diverse diktes te koop?


In de kantoorboekhandel is meestal maar één maat; redelijk dik.
Ik zou het trouwens niet eerst met een glasvezelpotlood doen, dat schuurt ook en "krast" dus op de verf (ook op de gedeelten die je wilt behouden). Ik zou het eerst eens proberen met een wattenstaafje met alcohol o.i.d.
Als je wilt schuren, gebruik dan echt heel fijn schuurpapier. Ik adviseer waterproof met een korrel van minstens 1000.
Voor wat betreft het spuiten: Als je de goede kleur wilt hebben denk ik dat je toch moet investeren in een airbrush. Een eenvoudig exemplaar hoeft niet duur te zijn. De goede kleur verf haal ik bij Kleinspoor, maar je kan natuurlijk ook zelf mengen met een paar potjes Humbol of Revell totdat je de goede kleur hebt gevonden.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2007, 23:09:02 »
Het is lastig te bepalen welk soort verf er overheen is gegaan. Thinner, alcohol, terpentine... de keuze is reuze, maar het liefst laat ik zoveel mogelijk verf van de originele kap intakt.

Dat met een airbrush betere resultaten te behalen zijn, staat ook voor mij als een paal boven water. De hele kap in de ovenreiniger van de verf ontdoen en dan spuiten zou perfect zijn. In ons tweekamerhuisje is echter geen ruimte voor een spuitcabine en spuiten op het balkon is niet bepaald aan te raden met het fijne winterweer. Daarnaast moet er voor een airbrush ook een compressor komen.  :(

Heeft Kleinspoor ook verf in spuitbus?

Grt.

E_V

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2007, 23:19:25 »
Helaas, Kleinspoor verkoopt de verf alleen in potjes.
Voor wat betreft de airbrush: als je een eenvoudig spuitje neemt met de bedoeling het alleen zo af en toe te gebruiken, kan je hem ook gebruiken met een bus "compressed air". In een beginnerssetje zit die er meestal wel bij. En als je het hebt over de ruimte: wat is het verschil tussen spuiten met een spuitbus en een eenvoudige airbrush?

Nog een idee: Oude verf eraf, de goede kleur mengen, verdunnen en netjes (dun!) erop kwasten. Spuitbus met blanke lak om het egaal te maken en dan weatheren om kleurverschillen e.d. te camoufleren.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2007, 23:23:32 »
En als je het hebt over de ruimte: wat is het verschil tussen spuiten met een spuitbus en een eenvoudige airbrush?

Ehm... oh ja, niet bij stilgestaan...  :-[

Aan de slag dan maar met wattenstaafjes en chemische goedjes. Eens kijken of dat iets uithaalt met het prutje op de huif.

Grt.

E_V

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2007, 23:45:22 »
Ter lering en vermaak:




mmmmhhh.. ik moet ze ook maar eens echt afmaken...  :P
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 23:48:26 door Tedo »
Grtz!
Tedo

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3886
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #8 Gepost op: 31 December 2007, 00:12:35 »
De hele kap in de ovenreiniger van de verf ontdoen en dan spuiten zou perfect zijn.

Nog een tip; iets vriendelijker is remvloestof (-olie), is minder agressief voor de omgeving, in een bak daarin de hele kap een paar uur laten weken en met afwasmiddel afspoelen.

Wanneer je een glasvezelpotlood met beleid gebruikt werkt dit minder gevaarlijk als schuurpapier 1000. Zelf heb ik diverse dikten potlood met veschillende diktenglasvezel hiervoor.
Gerard.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #9 Gepost op: 31 December 2007, 05:38:26 »
Vervolgens met een heel fijn schuurpapiertje en een ballpoint het geschilderde deel  gladschuren...

Hoi Geoffrey, kun je mij uitleggen wat je met die ballpoint doet? Dat is nieuw voor mij.
Succes met dit klusje.  ;)

Groeten,

Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2007, 11:25:56 »
Met die ballpoint doe ik weinig bijzonders. Ik gebruik de ballpoint in combinatie met schuurpapier voor fijn schuurwerk. Ben nog niet zo handig en ervaren in klussen aan H0-modellen, maar dit heb ik uit de dagelijkse praktijk van het bouwen van vliegtuigmodelletjes (inmiddels een jaar of vijftien terug).

Oh ja, wel is het aan te raden om een ballpoint te gebruiken met intrekbare vulling en schrijfkogel (zo'n klik-klak model). Zo'n doorzichtige Bic met losse dop is dus niet aan te raden (tenzij je de achterkant wilt gebruiken).  ;)

Maar goed... binnenkort aan de slag. Hopelijk met goed resultaat.  :)

Groeten,

Geoffrey

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2007, 11:29:40 »
Dat gaat je vast lukken! ;-)
Grtz!
Tedo

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2007, 11:57:35 »
We doen gewoon een poging... en als het niet lukt, dan kan de kap altijd nog in de ovenreiniger, de remolie of de blue wonder!  ;D

Jammer dat ik op Houten moet wachten voor nummers en schildjes. Aan de andere kant: dan kan ik wat centen apart zetten voor wat andere aankopen. (Misschien nog een bruine 2200? Die dingen zijn leuk!)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #13 Gepost op: 18 January 2008, 23:08:50 »
Hoe is het met deze loc inmiddels?
Grtz!
Tedo

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Van 2252 naar 2247
« Reactie #14 Gepost op: 18 January 2008, 23:28:55 »
Momenteel nogal rustig.

Ik volg naast m'n dagelijkse werk ook nog een studie in deeltijd en zit midden in... een tentamenperiode. Zucht. Alle berichtjes die je hier van me leest, zijn dan ook puur SOG: Studie Ontwijkend Gedrag. Ik zit zelfs nu nog met een syllabus voor m'n snuit.

Zelfs Rijswijk morgen is eigenlijk niet te doen, maar aangezien het een thuiswedstrijd is, zal ik toch proberen om te komen, zij het erg vroeg.

Ik zal eens kijken wat er gebeurt met wat terpentine. Misschien doe ik dat zo nog wel even.

Grt.,

Geoffrey (E_V)