Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
Vandaag om 01:02:24
Een nieuw begin in 0 door FritsT
Vandaag om 00:04:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
22 oktober 2020, 23:36:52
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door MathieuN
22 oktober 2020, 23:35:23
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Edwin2121992
22 oktober 2020, 23:34:37
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
22 oktober 2020, 23:29:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 oktober 2020, 23:20:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 oktober 2020, 23:18:58
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Hendrik Jan
22 oktober 2020, 22:53:42
Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd. door willyTEE
22 oktober 2020, 22:45:09
Frans loodsje et cetera door Noordernet
22 oktober 2020, 22:39:14
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door W. Thomas
22 oktober 2020, 22:32:23
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
22 oktober 2020, 22:30:46
Fleischmann 5301 hoe te openen? door Arjen52
22 oktober 2020, 22:30:19
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Pauldg
22 oktober 2020, 22:26:50
Kortsluiting? Bij gebruik van Roco 10779 door VvKan
22 oktober 2020, 22:22:25
NS 6100 van GM&S door St00mboy
22 oktober 2020, 22:20:52
Decoder artitec Pec door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 22:12:38
Projekt 083-338 door 44
22 oktober 2020, 21:49:32
Raadplaatje door BrightonBelle
22 oktober 2020, 21:32:43
Videostatief treinen filmen door Luc2000
22 oktober 2020, 21:31:17
Koppelen Artitec PEC aan Artitec DE-I door De eerste Ivo
22 oktober 2020, 21:31:16
Faller 2020, nieuws van de fabrikant. door NL-modelspoor
22 oktober 2020, 21:17:38
Treinverkeer in/rond Vierheim door basjuh1981
22 oktober 2020, 20:58:00
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Voske
22 oktober 2020, 20:42:59
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
22 oktober 2020, 20:32:15
Modules van Kees Gorter door Frank 123
22 oktober 2020, 20:29:10
Albulabahn in H0m door Bert van Gelder
22 oktober 2020, 20:24:10
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door Ben
22 oktober 2020, 19:30:49
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door damngrazy
22 oktober 2020, 19:08:32
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 61045 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #390 Gepost op: 11 december 2019, 23:01:05 »
Dank je Dave.

Eerlijk gezegd ben ik al blij als de laklaag zich goed blijft houden.
En wat dan uiteindelijk het meest natuurgetrouw is, dat zie ik later nog wel. Het wordt een DB-versie, niet nieuw dus en dan zou de loc eigenlijk geweatherd moeten worden. Dat is ook beter om de details beter te kunnen waarnemen.

Maar nu eerst maar weer eens verder.
Ik was bezig met wat detailwerk en stond op het punt wat klein grut te gaan schilderen.

Niet dus.
Een van de handgrepen onder de buffers liet nu al de tweede keer los. Bij mijn poging tot herstel schoot vervolgens de verbinding van de apparatenkast los >:(
Toen moest dat ding natuurlijk hersteld worden.

Die apparatenkast moet dan straks wel passen onder het machinistenhuis. Dat was de aanleiding om de (zwart gespoten) bovenbouw er weer bij te pakken.
Toen bleek al snel dat het onmogelijk is om de apparatenkast mooi horizontaal aansluitend onder machinistenhuis te krijgen. Dan ook maar de tweede verbinding van de apparatenkast losgewrikt. Maar ook met de 3 losse onderdelen blijkt het onmogelijk de apparatenkast horizontaal onder het machinistenhuis te bevestigen.

Uiteindelijk kom je er dan achter dat er een kleine verdikking op het haakse onderdeel zit. Dat betekent dat onderzijde van de vloerplaat hoger zou moeten zitten. Maar volgens mij zit die nu precies op de goede hoogte. Is er ergens wat fout gegaan?
Het maakt niet uit voor zover ik nu kan overzien. Ik ga verdikking eraf halen (vijlen?).

De goede verstaander kan op deze foto zien waarover het gaat.

Het deel aan stokerszijde ligt schuin. Niet goed.
Op het andere losliggende deel is de verdikking te zien.
En aan de bufferbalk (het verbindende deel) zitten de handgrepen nu eindelijk wel goed vast, hoop ik ;D

Achteraf ben ik dus eigenlijk wel blij dat die apparatenkast uit elkaar viel. Het kost weer wat extra tijd (je blijft bezig met "niks"), maar nu kan ik 'm veel beter passend laten aansluiten.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #391 Gepost op: 12 december 2019, 19:26:01 »
Als het straks af is Bas kun je er nog om lachen.

Nu is het nog even ergernis, maar het komt goed. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #392 Gepost op: 12 december 2019, 22:36:40 »
Misschien val ik dan nog wel in een gat ;D

Ik heb de apparatenkast inmiddels onderhanden genomen met de vijl. Nu sluit de boel tenminste mooi aan!

Stapje voor stapje verder.
Op naar eind goed al goed, ja ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #393 Gepost op: 15 december 2019, 19:59:57 »
Momenteel ben ik bezig met het schilderen van allerlei frutsels en het bijwerken van lakschades.
Op zich niets bijzonders en weinig vermeldenswaard, maar toch, ook dit vergt tijd.

Verder ben ik aan het piekeren over de volgordelijkheid.
Wanneer kan de kap definitief op het chassis? En kan die er daarna nog weer af?

Volgens de bouwbeschrijving moet de voetplaat er als laatste in worden gelijmd. Maar daar zitten nogal wat onderdelen aan die gekoppeld moeten worden met de rest van de opbouw.
Ik kan dan beter het dak van het machinistenhuis open laten en de voetplaat vastzetten. Dan kan ik tenminste nog van bovenaf in het machinistenhuis,

De achterzijde van de ketel met alle armaturen moet er ook nog in. Ik weet nu al dat de armaturen dusdanig hoog zitten dat het dak er straks niet meer op past. Het zal er wel op neerkomen dat ik een de meters rechts boven moet gaan halveren.
Excuus voor de onscherpe opname.


En als dat spul er in zit, is er dan nog wel ruimte om de beglazing aan de binnenzijde te plaatsen?
Die beglazing moet dus dan eerst.
Maar met het "glas" erin wordt het lastig om een transparante afwerklaag te spuiten, die waarschijnlijk nodig is om de opschriften te beschermen.
Als je het zo bekijkt zou ik nu dus eerst de opschriften moeten aanbrengen. Maar daar vind ik het nog veel te vroeg voor.
Voordat je het weet draai je zo rond in een kringetje.

Het devies is dus: gewoon maar verder gaan met de dingen die gedaan kunnen worden. Voor iedere vraag die je tegenkomt komt er ook een oplossing.

Mocht iemand zich afvragen waarom de montage zo lang duurt, dan is dat dus niet alleen vanwege tijdgebrek mijnerzijds en omdat het nu eenmaal een arbeidsintensief project is, maar ook omdat ik regelmatig moet nadenken over de volgordelijkheid.

Wordt vervolgd ;D

Groet, Bas

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2384
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #394 Gepost op: 15 december 2019, 20:08:33 »
"...Ik weet nu al dat de armaturen dusdanig hoog zitten dat het dak er straks niet meer op past..."
Bouwen ze bij Weinert hun eigen modellen wel es?   ???
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #395 Gepost op: 15 december 2019, 23:07:47 »
Een kleine onregelmatigheid lijkt me niet ongebruikelijk bij dit soort kits.

Hier het plaatje van Weinert ;D


N.B.
Als ik het goed zie, dan ook hier een conflict tussen de drager van de schuifbeweging en de elektraleiding.
Ook op de bouw door Weinert zelf valt er dus wat aan te merken. En dat vind ik eigenlijk wel een geruststellende gedachte.....

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 15 december 2019, 23:09:20 door wob »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #396 Gepost op: 18 december 2019, 23:02:26 »
Nog wat vragen:

"Moet" het model nog worden voorzien van een laag transparante lak om de opschriften te beschermen (nadat die zijn aangebracht)?

En zo ja, leidt dat tot storende verschillen met delen zonder transparante lak?
(Ik ben namelijk niet van plan om het onderstel daarmee behandelen, teneinde de bewegende delen gegarandeerd beweegbaar te houden)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet, Bas

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5022
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #397 Gepost op: 18 december 2019, 23:16:15 »
Ja, je moet het model spuiten met blanke lak. De beste methode is om alles te spuiten met blanke lak, behalve de bewegende delen natuurlijk. Het beste doe je dat door alles te spuiten voordat je alle bewegende delen monteert. Dus alles even uit elkaar ;) Een andere methode is om het onderstel te spuiten terwijl je de aandrijving laat draaien door spanning op de motor te zetten. Ik zou dan wel de motor zelf en de tandwielen tussen motor en wielen zoveel mogelijk afschermen. Hier en daar kun je ook draaipunten nog een drupje olie even voor het spuiten dan koekt het daar niet vast inclusief de leibanen en waar de zuigerstangen in de zuigers bewegen.
Ik heb het spuiten met de aandrijving onder spanning een aantal keren gedaan. En dan wel het geheel inclusief de wielen eerst zwart spuiten (NS-loks) en daarna in de blanke lak. Volgens mij heb ik dat met dit onderstel voor mijn NS 6200 (Weinert onderstel Br 93 met Philotrain kap) ook zo gedaan. Is al ruim 15 jaar geleden.

mvg,
Ivo
*

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #398 Gepost op: 19 december 2019, 18:02:14 »
Dank voor je reactie, Ivo.

De bewegende delen waren bij levering al deels gemonteerd. En gezien al het werk dat ik heb gehad om de zware punten in de schuifbeweging te verhelpen, is demontage van de zelf gemonteerde delen een brug te ver. Afgezien daarvan is de schuifbeweging deels verlijmd aan de cilinders, welke ook moeten worden voorzien van blanke lak.

Het alternatief, spuiten terwijl er spanning op de motor staat, vergt een tamelijk gecompliceerde opstelling. Zeker nu er een decoder geplaatst is, waardoor je niet rechtstreeks op de motor kunt aansluiten. Je moet ook zorgen voor prik op de plek waar je wilt spuiten (buiten of in de schuur). Het is overigens op zich wel een charmante tip.

Zoals ik er dan nu tegenaan kijk, lijkt het me het beste om het model in gemonteerde toestand te spuiten waarbij de wielen en de schuifbeweging worden afgedekt. Als laatste moet daarna nog de "beglazing" worden aangebracht waarna het dak erop kan.

Maar meestal is het zo dat je lopende het werk besluit om het toch maar anders aan te pakken. Soms ook blijkt het simpeler dan tevoren gedacht.
Dus gewoon maar weer aan de slag gaan.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #399 Gepost op: 23 december 2019, 18:16:58 »
Hier even wat detailwerk.

De beweegbare kleppen die de kolenlading afdekken moeten nog worden gemonteerd.
Ik heb gewacht tot na het spuitwerk om te voorkomen dat de kleppen door het spuiten vast zouden komen te zitten.

Ik ben nu halverwege.

Allereerst moesten de scharnieren worden aangebracht.
Toen die er eenmaal opzaten wilde ik even testen of de draad van 0,3mm dik er goed doorheen paste.
Dat ging dus niet, want 4 van de 6 scharnieren bleken te moeten worden uitgeboord. Dus die moesten er weer af.

Later bedacht ik me dat het misschien ook wel verstandig was om te checken of de scharnieren exact goed (ongeveer verticaal) zodat de klep er tenminste op zou aan sluiten. Had ik natuurlijk meteen al moeten doen.

Bij een tweede poging (nadat de secondelijm van de eerste poging verwijderd was) bleek een scharnier juist in de lengterichting niet in lijn te staan.
Dus weer opnieuw.

Bij de derde poging zou het tocht moeten lukken de scharnieren precies goed te zetten. Toen bleek weer dat het scharnierdeel van de klep er niet goed tussen paste. Dat was dus gekomen, zo zag ik toen, doordat het scharnier een fractie samengeknepen bleek bij het weer losmaken.

Maar nu is het dan toch gelukt aan een van de zijden. Niet helemaal overigens, want het laatste scharnier staat een fractie gedraaid. Hoe dat nu weer kan?
Maar goed, even genoeg zo. Straks de andere kant.

Achteraf had ik misschien de 3 scharnieren plus klep aan die draad van 0,3mm moeten rijgen (wat ook nog een heel gedoe geweest zou zijn) en dan in 1x de 3 scharnieren aan de opbouw lijmen.

De provisorische opstelling.

Klep dicht.


Klep open.

Groet, Bas

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #400 Gepost op: 23 december 2019, 19:20:12 »
Al doende leert men  (y), Ik ben gisteren ook een aantal uren bezig geweest om een groot aantal handrailhouders op te ruimen naar 0,3 . Dat doe ik terwijl ze nog op de gietboom zitten , dan heb je tenminste nog enige kans dat ze niet in het oneindige verdwijnen .

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #401 Gepost op: 23 december 2019, 21:06:17 »
Ik ben daar ook zeer op bedacht.
Maar da's geen garantie dat het niet gebeurt.
Ben dus ook maar blij dat die dingen er nu inmiddels op zitten ;D

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #402 Gepost op: 28 december 2019, 14:39:04 »
Heeft iemand een tip voor een spuitbus met goede transparante lak voor de afwerking (ter bescherming van de opschriften)?

N.B.
Ik heb zojuist een proefje gedaan met acryl spuitwerk van Revell. Dat droogt fantastisch mat op. Maar ik vermoed dat zijdeglans beter zou zijn. Mat slaat een beetje dood. (Sven merkte dat eerder in dit topic ook al een keer op)


Ik houd me aanbevolen.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #404 Gepost op: 28 december 2019, 16:16:45 »
Dank voor je tip, Kees.

Misschien een goed product.
Ik heb alleen mijn vragen als ik de gebruiksaanwijzing lees. Daar staat namelijk dat je de ondergrond vooraf licht moet schuren.
Lijkt me nogal lastig met al die leidingen....
Maar misschien kan het ook zonder schuurwerk?

Groet, Bas