Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: DDR reizigerstreinen  (gelezen 3113 keer)

keesysquad

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
DDR reizigerstreinen
« Gepost op: 27 mei 2018, 00:27:13 »
Hallo allemaal

Ik ben zeer geïnteresseerd in getrokken rijtuigen.
Nu ben ik al een tijdje bezig met het speuren naar rijtuigen en samenstellingen van treinen uit voormalig DDR aangezien mijn Duits niet helemaal is zoals het moet zijn kom ik er maar niet achter waar de kleuren rijtuigen voor ingezet werden. Een hoop termen ben ik tegen gekomen zoals:
y wagens
Reko vierassers
Halbstadters
En de dubbeldekker.

Ik hoop dat er wat meer informatie is over de rijtuigen en samenstellingen op het forum.

Vriendelijke groet

Kees

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2018, 10:13:23 »
Hallo Kees,

Aan treinsamenstellingen kan ik je niet echt helpen maar in bijvoorbeeld dit album:  https://flic.kr/s/aHsk5LyqkV  of dit album:  https://flic.kr/s/aHsjogMVtH  kun je een idee krijgen van de kleuren :) Onderaan deze pagina:  https://www.flickr.com/photos/42309484@N03/albums/page7/  en verder kun je allerlei DR albums vinden. Misschien niet direct de samenstellingen maar wel veel kijkplezier :)

Met vr. groet, Martijn.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2018, 10:51:15 »
hoi martijn
mooie fotos
groet kees

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2018, 13:56:05 »
Hallo Kees,

In de jaren 80 een aantal keer in de DDR geweest en daar zag ik qua treinsamenstellingen en inzet vaak het volgende:

Rijtuigen type Y: rijtuigen 24,5 meter met zijgang, ingezet in het internationale verkeer maar werden steeds meer verdrongen door type B (26,4 meter met zijgang, bouwjaar vanaf 1984) Eerste klas Y of AB type Y kwamen wel vaak voor in de binnenlandse D-treinen en stonden vaak in het midden van de trein.

Bauart RAW Halberstadt: de al genoemde type B die type Y langszaam zou gaan vervangen en 26,4 meter rijtuigen met middenbalkons zoals Silberlingen bij de DB, gebouwd vanaf 1978, deze deden dienst als 2e klassers in de binnenlandse D-treinen. Ook kwamen die soms met Interzonenzüge mee naar Westduitsland.

Reko vierasser: rijtuigen opgebouwd op onderstellen van vooroorlogse rijtuigen en in binnenlandse snel en D-treinen ingezet, in de jaren 80 deden de vierasser alleen nog dienst in stoptreinen (personenzüge, p-zug).

Modernisierung rijtuigen (mod wagens): sneltreinrijtuigen opgebouwd op onderstellen van Schürzenwagen (bouwjaar 1935-1939/40) begin jaren zestig. Werden oa veel ingezet op verbindingen naar het kapitalistische westen. In de loop van de jaren 80 werden er al veel gesloopt en de 2e klassers waren hier en daar samen met vierassige Rekowagens nog ingezet, vaak met zwaar verwaarloosd interieur. De 1e klas mod wagens deden dienst in de binnenlandse D-treinen samen met 1e klas type Y (zie boven).

Overigens kwam 1e klas, behalve de meeste D-treinen, in het binnenverkeer van de Reichsbahn nooit voor.

Dubbeldekkers zijn een wereld op zich maar waar ik niet veel van weet. Eisenbahn Kurier heeft in het verleden wel een aantal Sonderhefte gehad waar de uitgebreide dubbeldekkers familie besproken wordt.

Hopelijk kan je wat met deze info  :)


Groeten, Richard

Groeten,
Richard

keesysquad

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2018, 17:36:39 »
Voor zover bedankt voor de Info hier kan ik denk ik wel wat mee. Hadden de gekleurde rijtuigen nog een speciaal inzet gebied? Alle info is alsnog welkom

Kees

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2018, 20:07:50 »
Eigenlijk was 't in de DDR vooral van, "Als het kan rijden, zetten we het in."

Maar kijk voor de grap eens hier:

https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Deutsche%20Reichsbahn%20(DDR)

en op de site van Böhmer. Index op http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/index-dateien/index1.html - mooi zijn bijvoorbeeld:

http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/IMG-IZ-DR.html (vanwege de treinen naar Nederland)

en http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/IMG-1976.html


brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2018, 20:08:42 »
En als je Duits niet zo goed is, gewoon even de tekst knippen en plakken in Google Translate. Kom je ver mee. :-)

keesysquad

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2018, 09:19:02 »
Bedankt voor de links staan mooie foto’s op en veel info.
Ik zal eens kijken als ik tijd heb met Google translatie

Groeten kees

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #8 Gepost op: 06 juni 2018, 09:13:26 »
hallo kees

de DR rijtuigen waren vroeger gewoon donkergroen,later kreeg men nieuw kleurenschema = de combinatie lichtgroen en beige-
de restauratie en slaapwagens waren rood en de oranje-beige rijtuigen reden sneltreinen in het binnenland naar berlijn.
de wagens die over de grens kwamen waren dus of groen of lichtgroen-beige of zelfs samen in een trein.
de dubbeldekkers waren er in 2 delige versie of vierdelige versie,beiden piko modellen.
er waren echter ook vijfdelige stellen van andere soort,die reden vaak in de sputnik treinen rond om berlijn.

de modernisierungswagons waren bestemt voor internationaal verkeer,en werden opgebouwt op onderstellen van
schuerzenwagen,maar ook d trein wagons materieel 1928 - de opvolgers van de hecht rijtuigen-en later werden er
ook wagens gebruikt van buitenlandse oorsprong,oa italie-frankrij en belgie.
in eerste instantie maakte men eerste klasse wagons en later ook 1/2 klasse en 2e klasse

de vierassige reko wagen uit halberstadt wafren vrij kort doordat raw halberstadt een beperkte wagon-schiebebuehne had.
toen men deze had vervangen door een grotere kon men ook 26.4 meter gaan bouwen.
eerst de halberstaedter silberling variant en pas daarna de halberstaedter met zijgang die de modernisierungswagens ging
vervangen

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
    • flickr
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #9 Gepost op: 06 juni 2018, 09:46:48 »
Veel informatie over deze rijtiugen op :

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18324.15

Mvg.Erik.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4111
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #10 Gepost op: 06 juni 2018, 13:25:27 »

https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Deutsche%20Reichsbahn%20(DDR)


Dank! Vooral voor de foto van de C12c in Oostduitse dienst  (y) ! Zoek maar eens op 'Niederländische" .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

keesysquad

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: DDR reizigerstreinen
« Reactie #11 Gepost op: 08 juni 2018, 06:25:06 »
Allen dank voor de informatie. Het een en ander is duidelijk geworden betreft de rijtuigen.