Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino  (gelezen 17778 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Gepost op: 14 mei 2018, 10:59:15 »
Hi,

misschien vervuil ik dit draadje nu wel (te veel?), maar ik leg mijn vraag nu even hier neer. Want ik weet het niet allemaal.

Zie onderstaande foto/. Dit is mijn black box voor Grasland, de linkerkant om precies te zijn.



Geel (?) is het "Ben sluisje" in de rail gelegd, rood is als ik het als lichtsluis ga gebruiken. Want dat is wat ik er van begrepen heb, corrigeer me als ik er naast zit. Ik dacht te lezen dat als je de ontvanger (of zender) losknipt en op een andere plek plaatst (en weer verbind natuurlijk) dat je dan ook gebruik kunt maken van dit sluisje. Ik hoef me over camouflage geen zorgen te maken, want het zit achter een schot, dus geen hond die het ziet op een beurs oid. Wellicht wel even een beveiliging voor de componenten er overheen, maar meer ook niet lijkt me.
Is de rode optie iets dat kan werken met het sluisje?

Dank voor de uitleg alvast.

Gr.

Edsko

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2018, 11:07:12 »
Edsko,

Gezien het feit dat jij het op een beurs wilt gaan gebruiken in een module baan, zal er niet alleen eigen materieel de overweg bedienen. Een reflectie sluis kan werken, maar heeft zijn beperkingen (Zie inhoud draadje). Een straal lichtsluis (je rode stippen) heeft dan de voorkeur. Je hebt de straal keurig schuin over het spoor gericht, hierdoor zal je trein als een geheel worden gezien. Ik vraag me alleen af of de hoek groot genoeg is, gezien de afstand bij bv goederenwagens (twee ketelwagens met bordes). Iets schuiner over het spoor zal denk ik dat probleem oplossen. De afstand tussen de punten mag vrij fors zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2018, 11:17:46 »
Goeie visualisatie, zeg!

straal breking (rode stippen)
Met "Ben's sluisje" werkt diagonaal over de rails betrouwbaar,
dat is transmissief gebruik, de trein onderbreekt de lichtstraal.
Hoe goed het werkt, is afhankelijk van de afstand tussen de wagons,
en de afscherming van zender en ontvanger tegen licht van boven af.
Een simpel petje op zender en ontvanger, meterkastje erom, plankje, verzin het wat,
houdt direct licht van boven weg.
Friedel Weber, in Lichtschranke, plaatste zijn zenders en ontvangers recht tegenover elkaar,
en op exact dezelfde hoogte, en dat maakt zijn oplossing een stuk minder betrouwbaar.
Als zijn straalhoogte niet exact gelijk valt met de treinkoppelingen,
dan krijgt hij een onderbreking na elke passerende wagon:
.

Diagonaal geplaatst (en ook in hoogte diagonaal) heeft een aantal voordelen
boven recht tegenover elkaar en op dezelfde hoogte.

straal weerkaatsing (gele stippen)
De gele stippen staan voor het reflexief gebruik (weerkaatsing):
op zo'n plek heb je zender+ontvanger op zeer geringe afstand van elkaar
tussen de bielsen, en ze wijzen allebei omhoog.
Dat gaat alleen goed als je er een segment met b.v. een blokje huizen of heuvel boven zet.

Niet zo heel veel anders dan wat er in de TCRT5000 behuizing zit.
Je bent alleen iets vrijer in de afstand tussen zender en ontvanger,
en de richtingen waarheen ze wijzen.
Vanuit de TCRT-behuizing kijken ze recht omhoog.

En volgens mij wijkt Ben daar wat af bij plaatsing van zender en ontvanger.
Maar hij zal er zelf wel mee komen als ik abuis ben.
Pssst.... Ben....   ;D

Dit is ook reflexief gebruik (foto van Ben, eerder uit dit draadje):

En dat zou je bij een 2-baans overweg ook kunnen gebruiken,
om treinen in beide banen met een en het zelfde lichtsluisje te bewaken.
Maar juist bij een overweg heb je dan ook nog een andere kant om te bewaken.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2018, 12:00:19 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2018, 12:09:41 »
Hi guys,

dank voor de uitleg.

@Gerard: de hoek kan best groter, er ligt ongeveer 30cm rails op de BB, dus dat zou ruimte genoeg moeten geven qua hoek.

Goeie visualisatie, zeg!
dank. :)

straal breking (rode stippen)
en de afscherming van zender en ontvanger tegen licht van boven af.
Een simpel petje op zender en ontvanger, meterkastje erom, plankje, verzin het wat,
houdt direct licht van boven weg.
Ik heb over de gehele lengte van de BB (+/- 30 cm) een "tunnel" staan (binnenkant zwart geverfd). Er valt dus geen licht van boven op de zender en ontvanger. Dus dat is alvast geregeld. ;)

Maar ik begrijp dat ik bijvoorbeeld de ontvanger los kan knippen van de print en ander de andere zijde van de rails kan plaatsen, waarbij ik natuurlijk wel "even" de ontvanger weer verbind met de print. Klopt dit? Zo ja, dan maak ik er gewoon een straal onderbreking van. Ik vind het wat te ver gaan om van iedere BNLS baan deelnemer te vragen om zijn materieel van koper- of alu tape te voorzien aan de onderzijde.  :-\

Ik heb 20 van die dingen bestelt als het goed is, dus ik kan wat oefenen zal ik maar zeggen. ;)

Gr.

Edsko

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2018, 12:43:05 »
Hoi,

Ben zijn opstelling in de loods is op +/- 5 - 10 cm van de detectie zone.
Waarom zou een detectie ingebouwd in het baanlichaam dan niet werken?
De detectie (reflexie) is dan maar op 1 cm afstand!

Ik heb ze ook besteld, testen zal uitwijzen welke opstelling ik zal gebruiken.

Dave


DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2018, 22:19:57 »
Hoi
Dacht, reageer toch even want over IR reflectie is al voldoende geschreven, zie deze topic:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=72888.msg32

Echter door ervaring zal deze toch soms om onderling storing te voorkomen ontkoppeld moeten worden, een diode in de plus voeding en daarachter een condensator over de plus en min, komt neer op het eerdere omschreven schema in deze topic. Gebruikte diode bij mij is een 1N4148 en de uitgang kan rechtstreeks op een S88 ingang.

Frans
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2018, 22:43:46 door Fransx »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2018, 23:55:54 »
POST!!



De boel kan beginnen. :)

Wat is nu de zender en wat de ontvanger? En maakt het nog uit welke ik losmaak en op afstand weer verbind? Ik heb zelf het idee dqat het niet uitmaakt, maar hoor dat graag bevestigd door iemand die er meer van weet dan ikke. :)

Ik heb er nu dus 20, dus als er één sneuvelt, och... ;)

Gr.

Edsko

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2018, 06:40:45 »
Edsko,

Het maakt inderdaad niet uit. Als je het echt wilt weten, maak dan een foto van onder en bovenkant. Kijk ik even of ik het langs deze weg kan vertellen. Vaak is de donkere LED de zender.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2018, 09:51:15 »
@Fransx
Citaat
over IR reflectie is al voldoende geschreven
Klopt, maar ik begon het draadje over de toepassing van reedrelais, en Ali-lichtsluisjes.
Ali-lichtsluisjes hebben goedkope fotodiodes als ontvanger, geen IS471 dus.

Citaat
Echter door ervaring zal deze toch soms om onderling storing te voorkomen ontkoppeld moeten worden
Bedoel je daarmee dat de combinatie lichtsluisje(met IS471) + S88 soms ontkoppeld moet worden?

Waarom zou een detectie ingebouwd in het baanlichaam dan niet werken?
De detectie (reflexie) is dan maar op 1 cm afstand!
Ik hoop dat  je gelijk hebt. Dat ligt absoluut binnen de optimale marge van b.v. een TCRT5000 en ook binnen de marge van menig andere fotodiode.

Echter, het voorgaande samenvattend: Eerder in dit draadje
Citaat
Bij reflexie

Omgevingslicht (ambient light) heeft invloed op de ontvanger:
-Sterke directe straling verblindt de ontvanger. 
-Minder sterke maar constante straling maakt ontvanger slecht ziend.
-Variërende straling maakt dat ontvanger spoken ziet.
=>En vandaar een voorkeur voor afscherming boven de baan, bij gebruik van goedkope fotodiodes.

Omgevingslicht heeft invloed op het bestraalde object.
- totaal geen waarneming (met name bij plastics, en met name bij zwarte kleuren),
- sterk verminderde waarneming (met name bij plastics met grijze kleur),
- achtergrond krijgt soms groter contrast dan bestraalde object

=>En vandaar het idee om bij zwart plastic of grijs plastic onderkanten van treintjes
    de zichtbaarheid te vergroten, bij gebruik van goedkope fotodiodes.

Er zijn 3 workarounds genoemd (bij reflexief gebruik van goedkope fotodiodes):
- behuizing met omgevingslicht-filter (zoals de TCRT5000)
- mechanische voorzieningen treffen (bij treintjes gaatje boren tussen de bielsen)
- wisselstroom gebruiken

=>Wisselstroom toepassing is een manier om met een goedkope fotodiode te doen wat de IS471 zelf kan (tacten van zender en ontvanger).
Het gebeuren staat uitgelegd in Vishay (application of optical sensors 80107, 2002).
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2018, 09:53:29 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2018, 09:51:44 »
Hi,

zie hieronder de foto.



Gr.

Edsko

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2018, 10:00:32 »
MH-Sensor Series Flying Fish, wow, wat zien ze er mooi uit.  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2018, 10:05:10 »
Hopelijk werken ze ook mooi.  ;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2018, 10:30:13 »
Op de foto is helaas geen spoor te zien. Ze mogen mooi zijn, als ze maar goed werken.
Mooi werken is voor mensen die creatief werken (behalve ICT-ers). Ik kan een print er mooi uit laten zien, maar dat is bij een stuk code nog nooit gelukt. Het inspringen en korte en lange regels zorgt er voor dat zo'n listing er niet uit ziet.
(Sorry even een stukje persoonlijke frustratie)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2018, 15:59:12 »
Maakt het trouwens nog uit hoe ik de LED's aanbreng? Kan ik ze gewoon rechtop plaatsen of moet ik ze haaks op het houtwerk plaatsen? Ik ben geneigd ze haaks te plaatsen, maar dat is meer een gevoel. Moet ik zo op elkaar richten? Hoe nauwkeurig moet dat? De hoek kom ik wel uit, dat is niet het moeilijkste.

Wat ik wil doen, is op beide black boxen een lichtsluis maken, per spoor één. Als op het voorste spoor een trein van links naar rechts rijdt, dan zou op de linker black box de AKI met geluid aan moeten gaan en op de rechter black box de AKI met geluid weer uit moeten gaan. Is dat mogelijk? Ik gebruik de lichtsluizen dan als aan-/uit schakelaar. Stel dat dit zo geimplementeerd kan worden, zou het dan ook automatisch goed werken als er op het voorste spoor van rechts naar links gereden wordt?

Er is een Arduino in huis die ik hier voor wil/kan gebruiken.

Nieuwe materie voor me, wel geinig. :)

Gr.

Edsko

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino
« Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2018, 17:56:28 »
Maakt het trouwens nog uit hoe ik de LED's aanbreng? Kan ik ze gewoon rechtop plaatsen of moet ik ze haaks op het houtwerk plaatsen? Ik ben geneigd ze haaks te plaatsen, maar dat is meer een gevoel. Moet ik zo op elkaar richten? Hoe nauwkeurig moet dat? De hoek kom ik wel uit, dat is niet het moeilijkste.
Richt ze naar elkaar, de stralingshoek van de led is beperkt. Ik gebruik ze ook maar dan reflectief.

Citaat
Wat ik wil doen, is op beide black boxen een lichtsluis maken, per spoor één. Als op het voorste spoor een trein van links naar rechts rijdt, dan zou op de linker black box de AKI met geluid aan moeten gaan en op de rechter black box de AKI met geluid weer uit moeten gaan. Is dat mogelijk? Ik gebruik de lichtsluizen dan als aan-/uit schakelaar. Stel dat dit zo geimplementeerd kan worden, zou het dan ook automatisch goed werken als er op het voorste spoor van rechts naar links gereden wordt?

Er is een Arduino in huis die ik hier voor wil/kan gebruiken.
Niet automatisch. Als je per spoor links en rechts een aparte lichtsluis hebt, zeg voor het voorste spoor in de linker BB ,noem die detector VL. Voor het voorste spoor rechter BB, noem die VR etc. dan kun je op het afgaan van VL de AKI aan zetten en op het aangaan van VR de AKI uitzetten. Voor het achterste spoor is dan de volgorde AR AKI aan, AL AKI uit. Het probleem is dan als een trein op het verkeerde spoor zit. Dan zul je iets meer met de triggers moeten doen. Bijvoorbeeld, de AKI is standaard uit, zodra nu een van de lichtsluisjes uit een paar (VL en VR of AR en AL) triggered gaat de AKI aan, zodra nu de andere uit het paar triggered gaat de AKI weer uit. Dit werkt alleen goed als de lichtsluis zodanig schuin staat dat er niet tijdens het passeren van een trein de detector uit en aan gaat. Als dat gebeurd zul je met timers moeten werken om korte onderbrekingen uit te filteren. Een ander probleem is, wat gebeurd er als er twee treinen tegelijkertijd (een van links en een van rechts) komen. Dan zul je tellers moeten bijhouden over het aantal treinen dat in je module zit .

Ik hoop dat ik het niet te complex maak.

Groet
Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg